G.Skill lanserar SSD i 25 nanometer

Permalänk
Medlem
Skrivet av ninnuam:

ozzed: *rotfl* 'om man tycker att det duger med sataii...' ja om man inte har sata3 utan sata2 så 'duger' det säkert.
i övrigt är det väl lite svårt att blåsa liv i sitt gamla sunkiga sata2 gränssnitt annat än genom snabbare sata2 disk än man tidigare haft?

Om du jämför en faktisk disk mot en solid state enhet så lär det vara lite skillnad, ja. Inte ens de snabbaste diskarna går ju över typ 150MB/s om man inte kör RAID eller något sådant, och då är fortfarande accesstiden ett problem. Så i det fallet så blir datorn kanske lite piggare med en SSD, även om det bara är SATAII, men man är som sagt på inget sätt framtidssäkrad.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ozzed:

Om du jämför en faktisk disk mot en solid state enhet så lär det vara lite skillnad, ja. Inte ens de snabbaste diskarna går ju över typ 150MB/s om man inte kör RAID eller något sådant, och då är fortfarande accesstiden ett problem. Så i det fallet så blir datorn kanske lite piggare med en SSD, även om det bara är SATAII, men man är som sagt på inget sätt framtidssäkrad.

Framtidssäkrad i ett datorsystem? Går det överhuvudtaget?
Min dator är väl två år gammal och det enda som jag kan behålla om jag köper nytt är ett par hårddiskar. Resten är gammalt så att köpa komponenter för att de ska vara framtidssäkra och hålla för flera uppdateringar fungerar dåligt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Framtidssäkrad i ett datorsystem? Går det överhuvudtaget?
Min dator är väl två år gammal och det enda som jag kan behålla om jag köper nytt är ett par hårddiskar. Resten är gammalt så att köpa komponenter för att de ska vara framtidssäkra och hålla för flera uppdateringar fungerar dåligt.

Om du t. ex köper en SSD från Intel's 510-serie eller en Vertex3 till ditt nuvarande SATAII-moderkort lär du inte behöva byta enhet om du köper SATAIII-moderkort se'n. Om den övre gränsen för SATAII ligger någonstans vid 270MB/s borde ju motsvarande för SATAIII ligga någonstands vid 540MB/s, och dit når ju nästan både 510 och v3.

Om du däremot köper en SATAII-SSD lär det ju börja klia se'n när du köper SATAIII-moderkort. Det är det jag menar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Nu utgör ju inte sekvensiella filöverföringar där sataIII-gränssnittet briljerar något större del av systemdiskens arbete. Accesstider och små slumpmässiga läsningar/skrivningar utgör det huvudsakliga arbetet och då är skillnaden inte lika påtaglig.
Framtidssäkrad, pfft. Första generationens sataIII-diskar kommer vara lika omoderna som sista generationens sataII-diskar om 2 å.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Första generationens sataIII-diskar kommer vara lika omoderna som sista generationens sataII-diskar om 2 å.

Med den logiken så borde du ju hålla med mig, då SATAII gränssnittet kommer vara ännu mer föråldrat om två år. Om det enda som spelar roll är accesstider och IOPS borde det ju duga med SATA I.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ozzed:

Om du t. ex köper en SSD från Intel's 510-serie eller en Vertex3 till ditt nuvarande SATAII-moderkort lär du inte behöva byta enhet om du köper SATAIII-moderkort se'n. Om den övre gränsen för SATAII ligger någonstans vid 270MB/s borde ju motsvarande för SATAIII ligga någonstands vid 540MB/s, och dit når ju nästan både 510 och v3.

Om du däremot köper en SATAII-SSD lär det ju börja klia se'n när du köper SATAIII-moderkort. Det är det jag menar.

Det beror på priset på disken. Om SATA II är mycket billigare vilket verkar vara fallet så är det fortfarande värt att satsa på det i min mening. Sen är det högst oklart om jag kommer köpa en SSD till nuvarande datorsystem och vad priser och prestanda ligger när jag väl får köpt nytt är det rätt meningslöst att spekulera i.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Köper jag en SATAII disk till en relativt ny laptop som är tillräckligt snabb som bärbar så kommer jag ju knappast ångra mig när jag väl byter laptopen. Borde ju lätt kunna köra samma laptop i tre-fyra år till, den är fortfarande i nyskick, batteriet håller fortfarande 6-7timmar (5 på HD film) vilket är helt okej. Till den stationära huvud-datorn som jag planerar att uppgradera under årets gång är det en annan femma, då är det mer lönt att kolla på skillnaderna. Men fortfarande jag köper inte en SSD för att skriva och läsa stora filer snabbt så även om jag hade köpt en 320 så tror jag inte att jag hade upplevt den som slö, med 16GB ram så har man ju en del att cacha på också. Men i vilket fall så lär det ju bli en SATA III disk till den stationära. Personligen tycker jag access-tiden är viktigast för en systemdisk (i alla fall till det jag använder den till).

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=|ZetaXtreme|=-:

en bunke text. Personligen tycker jag access-tiden är viktigast för en systemdisk (i alla fall till det jag använder den till).

aahh, där kom den

Visa signatur

https://einridi.bandcamp.com | https://soundcloud.com/einridiofficial
[ASUS 27"][5900X@5GHz w H115i Platinum][MSi X570S MAG Tomahawk][32GB 3600MHz Vengeance LPX][Powercolor RX 7800XT][Corsair RM750x V2][Corsair MP600 500GB][256GB 840 pro][850 EVO 500GB][NI Komplete Audio 6][ADAM T7V][BD DT-1770Pro 250ohm][Bitwig Studio 5.1][Reason 11][Maschine 2.17.5][NI Komplete A49][Arturia MiniLab mk2][NI Maschine JAM & Mikro mk3][Corsair AIR 540][Windows 11 Pro]
"If they're going to pirate somebody, we want it to be us rather than somebody else." -- Microsoft Business Group President Jeff Raikes

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Om du t. ex köper en SSD från Intel's 510-serie eller en Vertex3 till ditt nuvarande SATAII-moderkort lär du inte behöva byta enhet om du köper SATAIII-moderkort se'n. Om den övre gränsen för SATAII ligger någonstans vid 270MB/s borde ju motsvarande för SATAIII ligga någonstands vid 540MB/s, och dit når ju nästan både 510 och v3.

Om du däremot köper en SATAII-SSD lär det ju börja klia se'n när du köper SATAIII-moderkort. Det är det jag menar.

Poängen med de flestas poster här som du missar lite är att sekventiella skrivningar påverkar prestanden ganska minimalt. Om det bara var dessa man behövde ta hänsyn till så skulle ju hdd inte vara mycket senare än ssd. I vissa benchmark program kan det se bra ut med hög sekventiell läs/skriv hastighet men om du hittar något test där man försöker mäta vanlig användning så ser man tydligt att det bara är en variabel.
Även raidade ssder (vilket jag har själv) gör att benchmarksen ser bra ut men det är ganska förkastligt för vanlig användning. Jag kan absolut slå vad med dig att du inte kan skilja på 2 likvärdiga system som båda har vertex 3 som systemdisk en med sata 2 och en med sata 3. Självklart är det ingen nackdel med sata 3 MEN i dagläget med dagens produkter och operativsystem är det knappast något att fundera så mycket på.

Ett företag som Intel skulle inte göra en sådan blunder så man producerade nya sata 2 ssder om det hade en märkbar negativ effekt. Tyvärr sitter det folk och kollar på speccen och blir lurade.