Första gången-RAIDanvändare

Permalänk

Första gången-RAIDanvändare

Hallå där,

Jag har planer på att börja använda mig av RAID, högst troligen RAID0, och har läst endel i både tråden RAID and you, och Samlingstråden för HDD, men har ett par funderingar. Jag ska inte använda RAID till operativsystemet, det har jag på en separat SSD.

Jag hade tänkt att bygga det på Samsung SpinPoint F3 HD103SJ 32MB 1TB-diskar, då jag redan äger ett par, tänkte köra 3-4st. Moderkortet jag har är ett Gigabyte GA-X58A-UD3R. Hur är det, som jag har förstått det behöver jag ett RAID-kort? Vad bör man skaffa isåfall?

Jag backupar till externa hårddiskar regelbundet, därför jag använder mig av RAID0. Annars hade nog RAID5 känns schyst, men som jag förstår det presterar det inte alls lika snabbt?

Hur är det med partitioner? Lätt att partitionera för att ha tex olika format på dem?

Tacksam för alla svar och all hjälp!
Mvh

Permalänk
Permalänk
Medlem

Du kan läsa upp om RAIDs på wikipedia om du inte känner dig säker.

Men ja, raid0 presterar ju inte lika bra som raid5, men när det gäller lagring så(tycker jag) inte att det är lönt att köra raid0 då man inte behöver prestanda om man endast ska lagra filer, och dör en disk i din raid0 så blir det massa pill med återbyggning av data och raiden.

Du kan köra raid direkt på moderkortet om du har stöd för det, det finns billigare raidkort för några hundra med 2-4 platser, beror på hur många diskar du vill raida, men hade du tänkt 4st totalt så kan du få tag på ett billigare, men ändå vettigt raidkort, kort med 6-8 platser är betydligt dyrare.

Jag har själv ett Dell PERC 5/i där jag kör 6st 2TB på raid5 och det fungerar kalas för mig, raidkortet kostade 1700 totalt med frakt och batteri till kortet.

Men du behöver inte köpa kort om ditt moderkort stödjer raid, annars är det väldigt simpelt med partitionering och liknande, inget mer komplicerat än när du kopplar in en vanlig disk, det 'jobbigaste' är väl att bygga raiden.

Visa signatur

Derp

Permalänk

Jo, moderkortet stödjer raid. Då behöver jag alltså inget kort?

Däremot ser det ut som, när jag kollar i manualen, att det endast finns stöd för raid0, raid1 och jbod. Isåfall har jag ju inget alternativ när det kommer till raid0 vs raid5, om jag nu inte köper ett kort

Så, även om man bortser från att raid5 är mycket säkrare då det är ok om någon hårddisk kraschar, så presterar det också bättre än raid0?

Hur vet man hur många diskar mitt mobo har stöd för?

Ber om ursäkt för min okunskap, väldigt schyst att ni hjälper. : )

Permalänk
Medlem

I manualen framgår hur många portar som stödjer RAID, LÄS DEN!!!
http://www.overclockersclub.com/reviews/gigabyte_ga_x58a_ud3r...

Du har ichx10r som klarar RAID5.

Säkerhet fås med backup, RAID ger redundans.

Finns också massor med trådar att läsa.

Permalänk

Ah, okej. Anledningen till att jag tolkade det som att RAID5 inte gick, var för att det står i manualen "Select raid mode: Under the level item, use up or down arrow key to select raid 0 (Stripe), raid 1 (Mirror) or JBOD. Then press <ENTER> to move onto next step".

Såg nu att det är stöd för 6st portar, tack ska du ha!

Permalänk
Medlem

Lånar tråden..

Jag har i dagsläget en Hitachi Deskstar 1tb som jag har partionerat i två delar. En del används som systemdisk (Windows 7) och den andra partitionen har jag till musik och bilder. Jag vill köra raid 1 på den disken. Mitt moderkort är ett Gigabyte GA-P55A-UD3 http://www.gigabyte.se/products/product-page.aspx?pid=3439#sp som stödjer raid 1.

Kan jag köpa en likadan disk som jag redan har och köra den i raid 1 utan att jag behöver formatera den först?

Funkar det att köra raid 1 på en partionerad disk?

Visa signatur

/Daniel

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Tokpojk:

Jo, moderkortet stödjer raid. Då behöver jag alltså inget kort?

Däremot ser det ut som, när jag kollar i manualen, att det endast finns stöd för raid0, raid1 och jbod. Isåfall har jag ju inget alternativ när det kommer till raid0 vs raid5, om jag nu inte köper ett kort

Så, även om man bortser från att raid5 är mycket säkrare då det är ok om någon hårddisk kraschar, så presterar det också bättre än raid0?

Hur vet man hur många diskar mitt mobo har stöd för?

Ber om ursäkt för min okunskap, väldigt schyst att ni hjälper. : )

Raid5 är INTE snabbare än raid0, eftersom det i raid5 finns mycket mera datahantering, plus att arbetsfördelningen sker på färre diskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Du går in i RAID-BIOS och anger käll- och måldisk, därefter startar kopieringen

Funkar det trots att disken är partionerad?

Visa signatur

/Daniel

Permalänk
Medlem

Ja, hur skulle du annars använda en disk om den inte är partitionerad, naturligtvis blir måldisken överskriven oavsett om där finns partitioner

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Ja, hur skulle du annars använda en disk om den inte är partitionerad, naturligtvis blir måldisken överskriven oavsett om där finns partitioner

Jo att du måste ha disken partionerad vet jag men jag läste i något forum när jag googlade att jag inte kunde ha fler än en partition på hårdisken om jag tänkte köra i raid, samt att jag var tvungen att formatera dem för att det skulle funka. Tyvärr hittar jag inte tillbaka till sidan där det påstods..

Om jag har förstått dig rätt så är det alltså bara att köpa en ny likadan hårddisk som den jag har nu, ansluta den, öppna bios och ställa in den nya som måldisk så ska allt funka sedan.

Visa signatur

/Daniel

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Mycke skitsnack och missförstånd på nätet.

Köp, koppla in, kopiera=KLART

Skönt att höra!

Jag vet också vem som skall hängas om det inte funkar Skämt åsido...

Visa signatur

/Daniel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qvisling:

Skönt att höra!

Jag vet också vem som skall hängas om det inte funkar Skämt åsido...

se till att du väljer rätt disk som käll-disk och mål-disk, så du inte får en tom raid1 istället för en med dina saker på.
backup på allt viktigt innan du börjar är att rekomendera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

se till att du väljer rätt disk som käll-disk och mål-disk, så du inte får en tom raid1 istället för en med dina saker på.
backup på allt viktigt innan du börjar är att rekomendera.

Nej, det vore inte bra alls! Disken är beställd nu, återkommer med hur det går..

Visa signatur

/Daniel