Fläktproblem med Plexgear Nas från kjell.com

Permalänk

Fläktproblem med Plexgear Nas från kjell.com

Hej.

Jag har fått tag i Plexgearnasen från kjell.com och det sitter en liten (25mm) fläkt som väsnas. Hade tänkt byta ut den mot någon större modell på minst 80mm.

Det är här jag stötte på patrull, fläkten går på 5Volt. Finns det någon större tystare fläkt som garanterat startar på 5Volt? Vet att 12Volts fläktar klarar av att snurra på 5 Volt, men att starta utan hjälp. Finns det??
Har hört efter med kjell och de rekommenderar ej att köra utan fläkt.

Funderar även på att internt försöka få tag på 12Volt och tror mig ha hittat ett lämpligt ställe. Nämligen vid ingången då det är samma system som på bärbara datorer (ej mac). Genom att löda på två kablar borde det gå, men är ej säker. Transformatorn kan ge 12V & 2000mA, så ström finns för en fläkt.

Ett annat alternativ är att kapa sladden och göra en bygling.
Att löda eller kapa sladden sätter garantin ur spel, så jag söker en fläkt i första hand.

//Freezer

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Hedersmedlem
Permalänk
Medlem

Jag är lite inne på samma tankesätt.

Har kopplat ur fläkten. Låter ju mer än alla datorer jag haft :/ Förstår inte var de tänkt här.

Disken blir som sagt runt 52c, utan fläkt antagligen mer enligt IR-termometern.

Har en del kylflänsar som jag hoppas kunna göra ngt passivt med. Men som sagt ju på hårddiskar fungerar fläktar bäst.

Men hur har du tänkt ha 80mms fläkten?
Själva chassit i sig leder ju värme rätt dåligt.

Fixa ngn smart lösning utan att döda garantin är väl det svåra

Mvh
Woundead

Permalänk

Att fläkten startar på 4Volt är bra, men hur bra är det att ha en 12Volts fläkt ständigt på 5Volt?

Skrivet av Woundead:

Jag är lite inne på samma tankesätt.

Har kopplat ur fläkten. Låter ju mer än alla datorer jag haft :/ Förstår inte var de tänkt här.

Disken blir som sagt runt 52c, utan fläkt antagligen mer enligt IR-termometern.

Har en del kylflänsar som jag hoppas kunna göra ngt passivt med. Men som sagt ju på hårddiskar fungerar fläktar bäst.

Men hur har du tänkt ha 80mms fläkten?
Själva chassit i sig leder ju värme rätt dåligt.

Fixa ngn smart lösning utan att döda garantin är väl det svåra

Mvh
Woundead

Min tanke, om fläkten klarar av 5Volt kontinuerligt, är att bygga ett nytt chassi utan att behöva ha sönder något. Funderar fortfarande på hur detta kan lösas enklast.

//Freezer

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freezer64Pro:

Att fläkten startar på 4Volt är bra, men hur bra är det att ha en 12Volts fläkt ständigt på 5Volt?
Min tanke, om fläkten klarar av 5Volt kontinuerligt, är att bygga ett nytt chassi utan att behöva ha sönder något. Funderar fortfarande på hur detta kan lösas enklast.

//Freezer

Jo, vad det jag tänkte med.

Fläkten tror jag inte tar någon skada av att gå på 5v. Sen kanske den inte är gjord att gå på 5v kan resultera i missljud.

Skrivet av Freezer64Pro:

Transformatorn kan ge 12V & 2000mA, så ström finns för en fläkt.

Ett annat alternativ är att kapa sladden och göra en bygling.
Att löda eller kapa sladden sätter garantin ur spel, så jag söker en fläkt i första hand.

//Freezer

Detta borde man ju kunna löda på internt direkt där DC-honan går in.
Dock så sumpar man väl garantin också, men det är ju inte lika uppenbart som att reklamera med en avklippt sladd.

Då kan man ju köra vilken fläkt man vill i stort sett. Men något sånt här som går sakta och tyst direkt på 12V är ju att föredra;
http://www.webhallen.com/hardvara/87245-scythe_slip_stream_ch...

Permalänk
Medlem

Jag slet ut fläkten helt och ställde den på högkant.

Jag borrade ett gäng hål både under och uppe så det blir skorstenseffekt

nu ligger tempen på ca:32grader och helt knäpptyst.

Re: Man får göra fötter av nåt lämpligt material.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MCRJ:

Jag slet ut fläkten helt och ställde den på högkant.

Jag borrade ett gäng hål både under och uppe så det blir skorstenseffekt

nu ligger tempen på ca:32grader och helt knäpptyst.

Re: Man får göra fötter av nåt lämpligt material.

Ser ju bra ut. Kanske det som är det största problemet, även med fläkten i, att det inte finns något insug.

Annars tycker jag NAS:en är rätt trevlig för 150 kr eller vad det var på rean.
FTP, Samba, Skrivarserver, tillräckligt snabb för att strömma 1080p x264.

Bara en printserver går ju på 250kr+

Permalänk
Medlem

Jo för priset så kan man modda den utan att bli ruinerad.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Freezer64Pro:

Att fläkten startar på 4Volt är bra, men hur bra är det att ha en 12Volts fläkt ständigt på 5Volt?

Min tanke, om fläkten klarar av 5Volt kontinuerligt, är att bygga ett nytt chassi utan att behöva ha sönder något. Funderar fortfarande på hur detta kan lösas enklast.

//Freezer

Det ska inte vara något problem. Potentiellt så håller fläkten längre om man kör den på lägre volt.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem

Hur går det för era nas? just köpt ett likadant och jag klarar inte heller av ljudet. Så frågan är hur jag gör nu? Vad funka bäst för er? har något blivit överhettat?

Permalänk

Mja. Jag har tillsvidare skrinlagt mina planer på att bygga om nasen. Använder för närvarande den enbart som en ren lagrings/backup disk. Det är endast då jag behöver använda disken den startas, så jag störs inte så mycket.
Har dock inte släppt min ursprungliga plan, men vet inte om den blir genomförd.

//Freezer

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Medlem

Jag har börjat

Jag har börjat modda om mitt nas, en 120mm fläkt istalleras och nytt chassi görs. Får se om jag gör om det igen senare någongång bra lösning tillfälligt iaf. Tänkte lägga upp lite fina modbilder på det sen