Koppla förstärkare till Z-5500 bas?

Permalänk
Medlem

Koppla förstärkare till Z-5500 bas?

Hej, har en hel del funderingar kring mitt logitech Z-5500 system.

Det är så att "kontroll panelen" har gått sönder och min garanti är "slut" så jag undrar om man kan koppla till någon slags förstärkare etc och få allt att funka på ett sådan sätt.

Eller är det kört?

Vet att man kan köpa "kontroll paneler" från ebay etc men har ingen lust att lägga dryga 1000 kronor på en sådan då jag hellre köper mig en förstärkare.

Tack på förhand.

EDIT: Hittade ett par filmer på att det skall gå på något sätt. http://www.youtube.com/watch?v=pDJNET9b-Mg OCH http://www.youtube.com/watch?v=GwzLzGcKOmw
Är det någon som kan berätta hur? (Är jävligt okunnig när det kommer till sådana saker)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aightled:

Hej, har en hel del funderingar kring mitt logitech Z-5500 system.

Det är så att "kontroll panelen" har gått sönder och min garanti är "slut" så jag undrar om man kan koppla till någon slags förstärkare etc och få allt att funka på ett sådan sätt.

Eller är det kört?

Vet att man kan köpa "kontroll paneler" från ebay etc men har ingen lust att lägga dryga 1000 kronor på en sådan då jag hellre köper mig en förstärkare.

Tack på förhand.

Det är kört.

Permalänk
Entusiast

Det går säkert men jag förstår inte riktigt varför man vill lägga ner så mycket energi på en så dålig sub.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det går säkert men jag förstår inte riktigt varför man vill lägga ner så mycket energi på en så dålig sub.

Förslag på en förstärkare, högtalare och någon annan sub för en rimlig peng? runt 5k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aightled:

Förslag på en förstärkare, högtalare och någon annan sub för en rimlig peng? runt 5k

http://www.inet.se/artikel/6361056/corsair-sp2500-2-1-svart
http://www.thomann.de/se/maudio_bx8a_deluxe.htm
Tror inte du ska lägga tid på z5500 som sagt.

Permalänk

Det är hur lätt som helst att koppla en förstärkare till z-5500.Om du gillar bas i hiphop/techno osv är den bra.

Ta bort skyddsnätet och skruva ut elementet. Sen kan du antingen rensa ut det inbyggda steget eller låta de sitta.

När jag testade om min z-5500bas var sprängd så drog jag sladdar från elementet ut genom basporten, men det ser ju lite halvdant ut om man ska ha det permanent. Men det går ju bra att borra upp sidan och klämma dit en riktig terminal för högtalarkablar.

Sen kopplar du bara den till en rejäl förstärkare som har en subwooferkanal (där den bara matar ut de lägre frekvenserna.

Btw: jag kopplade min bas till ett DLS slutsteg som gav 100watt i 8ohm och det fungerade väldigt bra, dock var det dåliga kondensatorer på det interna steget vilket får basen att låta sprängd när de blir varma. Detta är tydligen ett vanligt fel på den första revisionen av z-5500.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albinfiskare:

Det är hur lätt som helst att koppla en förstärkare till z-5500.Om du gillar bas i hiphop/techno osv är den bra.

Ta bort skyddsnätet och skruva ut elementet. Sen kan du antingen rensa ut det inbyggda steget eller låta de sitta.

När jag testade om min z-5500bas var sprängd så drog jag sladdar från elementet ut genom basporten, men det ser ju lite halvdant ut om man ska ha det permanent. Men det går ju bra att borra upp sidan och klämma dit en riktig terminal för högtalarkablar.

Sen kopplar du bara den till en rejäl förstärkare som har en subwooferkanal (där den bara matar ut de lägre frekvenserna.

Btw: jag kopplade min bas till ett DLS slutsteg som gav 100watt i 8ohm och det fungerade väldigt bra, dock var det dåliga kondensatorer på det interna steget vilket får basen att låta sprängd när de blir varma. Detta är tydligen ett vanligt fel på den första revisionen av z-5500.

Tack för hjälpen

Permalänk
Medlem

Om du ska driva subben passivt så får du koppla ur det interna steget och med fördel montera terminaler.
Sen så köper du en 5.1 receiver med dedikerad subutgång och sen ett strömstarkt slutsteg och vipps så är det klart.
Frågan är om det är värt då z5500-subben är en ganska så dåligt konstruerad sådan,plus att det säkert skulle kosta en hel del pengar som man lika gärna kan lägga på ett helt nytt system som låter tusen gånger bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Om du ska driva subben passivt så får du koppla ur det interna steget och med fördel montera terminaler.
Sen så köper du en 5.1 receiver med dedikerad subutgång och sen ett strömstarkt slutsteg och vipps så är det klart.
Frågan är om det är värt då z5500-subben är en ganska så dåligt konstruerad sådan,plus att det säkert skulle kosta en hel del pengar som man lika gärna kan lägga på ett helt nytt system som låter tusen gånger bättre.

Hej! Har du något förslag på ett högtalarsystem som man kan ha till dator och tv? (5.1 ljud 3-5k)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aightled:

Hej! Har du något förslag på ett högtalarsystem som man kan ha till dator och tv? (5.1 ljud 3-5k)

Vassågod.
http://fynda.se/show_prod.php?prodid=4187
http://fynda.se/show_prod.php?prodid=4342

Permalänk
Medlem

Krasst ärligt så undrar jag vad som är så uruselt med logitech z-5500 systemet?

Ni som tycker det är så dåligt vad kör ni med själva som är så många gånger bättre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dwain:

Krasst ärligt så undrar jag vad som är så uruselt med logitech z-5500 systemet?

Ni som tycker det är så dåligt vad kör ni med själva som är så många gånger bättre?

Denon AH-D1001 hörlurar
ProJect Headbox SE II lurstärkare
M-audio 2496 ljudkort.

Mycket bättre än z5500 som är kasst.
Det är tillverkat för p12or som gillar mycket bas och tycker om när fönstrena exploderar osv.
0% hifikvalite,100% imponatorfaktor.

Permalänk
Medlem

Lite tråkig inställning tycker jag allt. Jag måste säga att för de pengarna det kostar är det väldigt prisvärt. Ger man det rätt förutsättningar så kan det låta riktigt trevligt. Sen kan du inte riktigt jämföra hörlurar och ett par högtalare. Sen att systemet klarar att lira ganska högt ser inte jag som en dålig egenskap?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dwain:

Lite tråkig inställning tycker jag allt. Jag måste säga att för de pengarna det kostar är det väldigt prisvärt. Ger man det rätt förutsättningar så kan det låta riktigt trevligt. Sen kan du inte riktigt jämföra hörlurar och ett par högtalare. Sen att systemet klarar att lira ganska högt ser inte jag som en dålig egenskap?

Man kan få bättre för det priset de kostar,köp ett par aktiva högtalare så ska du se,kanske inte samma
CP-bas som z5500 men i alla fall bättre.

Permalänk
Medlem

Du tycker inte det är lite att jämföra äpplen och päron? Köper du ett par aktiva högtalare i den prisklassen får du för det första inte 5,1 för det andra inte alls i närheten av lika fet bas. Du får för pengarna väldigt mycket ljud med z-5500 och byter du frontarna till ett par bättre alternativt moddar de befintliga så har du något som lirar trevligt och ganska högt. Baslådan låter utmärkt om du har lite utrymme att spela på. Klart den blir boomig i 20m2 betong och när då de flesta ställer den kloss upp till väggen eller ännu värre i ett hörn.

Permalänk
Skrivet av oyegie:

Denon AH-D1001 hörlurar
ProJect Headbox SE II lurstärkare
M-audio 2496 ljudkort.

Mycket bättre än z5500 som är kasst.
Det är tillverkat för p12or som gillar mycket bas och tycker om när fönstrena exploderar osv.
0% hifikvalite,100% imponatorfaktor.

Jag kan dock anse att z-5500 spelar flera tusen gånger bättre än din setup, om man är flera som ska lyssna.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dwain:

Du tycker inte det är lite att jämföra äpplen och päron? Köper du ett par aktiva högtalare i den prisklassen får du för det första inte 5,1 för det andra inte alls i närheten av lika fet bas. Du får för pengarna väldigt mycket ljud med z-5500 och byter du frontarna till ett par bättre alternativt moddar de befintliga så har du något som lirar trevligt och ganska högt. Baslådan låter utmärkt om du har lite utrymme att spela på. Klart den blir boomig i 20m2 betong och när då de flesta ställer den kloss upp till väggen eller ännu värre i ett hörn.

2st högtalare är bättre än 5st+bas för samma pris,punkt slut och nej man får inte surround och man får inte lika fet bas som z5500 men prioriterar man ljudkvalite före 5.1 och fet p12-bas så satsar man hellre på 2st och eventuellt kompletterar med en sub senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blomqvist:

Jag kan dock anse att z-5500 spelar flera tusen gånger bättre än din setup, om man är flera som ska lyssna.

Spelar bättre?? Du måste skoja,men om man är flera så är det väl bättre.

Permalänk
Medlem

I detta fallet har han en budget på mellan 3-5000 han vill ha 5.1 då passar ju det systemet kanon. Han bad inte om 2.0 aktiva monitorer!
Det du föreslog är ju ingen uppgradering. Bättre på några få punkter och sämre på det mesta andra. Ändå ska det vara så mycket bättre? Har du hört logitechen rätt uppställd med bra källa in? Hur får du fram att Proson systemet du länkar till är så mycket bättre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dwain:

I detta fallet har han en budget på mellan 3-5000 han vill ha 5.1 då passar ju det systemet kanon. Han bad inte om 2.0 aktiva monitorer!
Det du föreslog är ju ingen uppgradering. Bättre på några få punkter och sämre på det mesta andra. Ändå ska det vara så mycket bättre? Har du hört logitechen rätt uppställd med bra källa in? Hur får du fram att Proson systemet du länkar till är så mycket bättre?

För att proson kan bygga högtalare inte Logitech de ska hålla sig till mus och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Haha okej? Har du lyssnat till de högtalarna från proson? Och de bygga högtalare? De är ju riktig lågbudget. Grejer jag inte skulle ta i med tång

Permalänk
Medlem
Skrivet av dwain:

Haha okej? Har du lyssnat till de högtalarna från proson? Och de bygga högtalare? De är ju riktig lågbudget. Grejer jag inte skulle ta i med tång

Högtalarna är i alla fall 2vägs i TRÄ och inte plast med nåt billigt fullregisterelemtent för några tior och sen har Logitech satt på en THX-logga som vi konsumenter får betala extra för.

Permalänk
Medlem

Med andra ord har du inte lyssnat på dem? Du uttalar dig alltså om något du inte har en susning om? Du uttalar dig även om en elementkostnad du inte heller har den blekaste om?

Där har vi det stora problemet. Ställ en fråga på ett forum och vem som helst kan svara på den. Det är fritt för alla att skriva. Problemet är att du inte har en aning om vem som svarar och om den personen ens har någon form av erfarenhet av det han/hon pratar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dwain:

Med andra ord har du inte lyssnat på dem? Du uttalar dig alltså om något du inte har en susning om? Du uttalar dig även om en elementkostnad du inte heller har den blekaste om?

Där har vi det stora problemet. Ställ en fråga på ett forum och vem som helst kan svara på den. Det är fritt för alla att skriva. Problemet är att du inte har en aning om vem som svarar och om den personen ens har någon form av erfarenhet av det han/hon pratar om.

Det är ett mycket vanligt problem ja

Visa signatur

| CPU i7-13700KF | Mobo Asus PRIME Z790 D4 | Ram 32Gb 3600Mhz cl17 DDR4 | GFX RTX 3080 | HDD 2x 1024Gb M.2 SSD | Corsair 850W | Playstation 5 | Xbox Series X |
"Om allt verkar gå bra vet du förmodligen inte alls vad som pågår."

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/artikel/6307221/edifier-s550-r2 är svår slaget om man ska hålla sig under 5k

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aightled:

Hej, har en hel del funderingar kring mitt logitech Z-5500 system.

Det är så att "kontroll panelen" har gått sönder och min garanti är "slut" så jag undrar om man kan koppla till någon slags förstärkare etc och få allt att funka på ett sådan sätt.

Eller är det kört?

Vet att man kan köpa "kontroll paneler" från ebay etc men har ingen lust att lägga dryga 1000 kronor på en sådan då jag hellre köper mig en förstärkare.

Tack på förhand.

EDIT: Hittade ett par filmer på att det skall gå på något sätt. http://www.youtube.com/watch?v=pDJNET9b-Mg OCH http://www.youtube.com/watch?v=GwzLzGcKOmw
Är det någon som kan berätta hur? (Är jävligt okunnig när det kommer till sådana saker)

är du väldigt kunnig anser jag inte att detta skall vara nått problem, det ända kontrollpanelen har är förstegs delen och dekodern.

det borde finnas ett kopplings chema till va stiften är för något sen använder man sig av en vanlig seriel ports kontakt för det ska gå jag är ganska 100

Permalänk

Alltid lika kul att se folk som argumenterar om Z5500, och oyegie är med i de flesta trådarna när de dyker upp

Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Permalänk
Medlem

jag kan säga att jag blev grymt besviken på Z-5500 som jag hörde hos en kompis lät skit stelt och instängt med en ganska bra bas (förvisso sämre än Z-2300). Gillar mer X-530/X-230 som är gamla logitech lågbudget men de har fan så behagligare ljud och de kostar runt 600-700:-, Tycker logitech borde ta sig i kragen och göra något riktigt i toppsegmentet! de har hyffsade lågbudget högtalare men sen när det kommer mot 1000:- och uppåt så är det bara skräp! Borde få en bättre ljudupplevelse för 2500:- än vad Z-5500 ger med t.ex. edifier.

Visa signatur

p4 3.4ghz 1290 (3 st ddr) radeon 9800 pro 128mb

Permalänk
Entusiast
Skrivet av dwain:

Du tycker inte det är lite att jämföra äpplen och päron? Köper du ett par aktiva högtalare i den prisklassen får du för det första inte 5,1 för det andra inte alls i närheten av lika fet bas. Du får för pengarna väldigt mycket ljud med z-5500 och byter du frontarna till ett par bättre alternativt moddar de befintliga så har du något som lirar trevligt och ganska högt. Baslådan låter utmärkt om du har lite utrymme att spela på. Klart den blir boomig i 20m2 betong och när då de flesta ställer den kloss upp till väggen eller ännu värre i ett hörn.

Fet bas? Tja det är mycket bas men det betyder inte att det är bra bas. Den är tämligen grötig och på tok för hög.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av dwain:

Krasst ärligt så undrar jag vad som är så uruselt med logitech z-5500 systemet?

Ni som tycker det är så dåligt vad kör ni med själva som är så många gånger bättre?

Svar på första frågan: Basen saknar definition. Bara ett grötigt mummel.
Ta t.ex denna låt http://open.spotify.com/track/7vBEDaFbqN7bdawNOQoUul där det finns så många olika "nyanser" av bas och den kräver en bas med bra transientsvar och låg grupplöptid. Något som basen i Z-5500 är värdelös på.

Samma sak med denna låt http://open.spotify.com/track/1unQCY2tcGH3ZnFfv5l6kJ finns så mycket information som man helt enkelt missar med Z-5500. Det går inte att förstå vad man missar förrän man hört på en riktigt fin anläggning som klarar sådant fin-fint. En högtalare med gudomlig bas är Wilson Audio Maxx3.

Jag vet inte vart delningsfrekvensen ligger på hos Z-5500 men den lär vara ett problem till viss musik. T.ex http://open.spotify.com/track/1hYsyw2SaUmeTNEi0kl4eX
Anledningen är att det finns bas i den där låten och gitarren går faktiskt rätt så lågt i frekvens och om gitarrljuden spelas suben kommer det att låta apa. Och mellanregister/diskant är på tok för värdelöst för att kunna återge en låt som denna någorlunda trovärdigt. Annat är det på mina högtalare som jag skulle säga är bättre än var 99.9% av sveriges befolkning har.

Och nu svar på den andra frågan.
Jag sitter just nu på en Harman Kardon HK3490 förstärkare som driver ett par Mar-Kel70. Högtalarna är bestyckade med ett 4" full-range element från kanadensiska CSS. Lådan är designad av David Dlugos och Scott Lindgren och enkla ritningar finns gratis på http://www.planet10-hifi.com/
Lådan är byggd i 12mm spånskiva (var tänkt att bli testbygge och sedan bygga i 18mm björkplywood). Internt stag som stagar elementet och sprider ut resonanser jämnt över hela lådan istället för att koncentrera det till baffeln. Jag har även valt att använda de så kallade "low resonance spacers" för att minska resonanser i portarna. Lådan är dämpad på insidan med CSS Ultratouch och internkablage är Supra Classic 4.0.

Tanken är att köpa en Emotiva XDA-1 DAC/försteg, bygga två egna slutsteg på 2x25w och 2x100w samt bygga en ny högtalare med CSS EL70 samt CSS SDX7 och dela aktivt vid runt 200hz med Reckhorn S-1.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare