Lucid Virtu till Intels moderkort med styrkretsarna H67 och Z68

Permalänk
Melding Plague

Lucid Virtu till Intels moderkort med styrkretsarna H67 och Z68

Ett antal utvalda moderkort från Intel med styrkretsarna H67 och Z68 får tillgång till Lucid Logix virtualiseringsmjukvara Virtu, som låter operativsystemet växla mellan processorns integrerade grafik och ett separat grafikkort för att spara ström.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Precis som laptops, och där ska det stanna.

Är väldigt tveksam till att det funkar så bra som dom får det att låta. (Eftersom det är lucid... och deras tidigare eskapader.)

Tycker ett grafikkort i viloläge ändå drar väldigt lite ström

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Precis som laptops, och där ska det stanna.

Är väldigt tveksam till att det funkar så bra som dom får det att låta. (Eftersom det är lucid... och deras tidigare eskapader.)

Tycker ett grafikkort i viloläge ändå drar väldigt lite ström

Med viloläge, menar du då när det bara är 2D som renderas? Annars går väl grafikkortet aldrig i viloläge när datorn används.

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | i5 2500K @ 4,5 Ghz| Asus P8P67 Deluxe | Cooler Master Hyper 212+| 4x2 Gb DDR3 @ 1600 MHz | Samsund 850 EVO 250 Gb | Intel x25 g2 80 Gb (Win7 + mjukvara) | 2 x Sapphire Radeon HD 7970 Crossfire | Seasonic X-750 | LG W3000h 30" IPS |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av paesha:

Med viloläge, menar du då när det bara är 2D som renderas? Annars går väl grafikkortet aldrig i viloläge när datorn används.

Mjo precis, sen finns där ju mer än ett "viloläge"

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Vore vettigt om grafikkort kunde slå på och av. Dvs gå från i princip noll i strömförbrukning till att slå på vid viss belastning. Men antar att det här är så nära det går att komma?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Vore vettigt om grafikkort kunde slå på och av. Dvs gå från i princip noll i strömförbrukning till att slå på vid viss belastning. Men antar att det här är så nära det går att komma?

Ja stänger du av grafikkortet helt så slocknar ju skärmen

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | i5 2500K @ 4,5 Ghz| Asus P8P67 Deluxe | Cooler Master Hyper 212+| 4x2 Gb DDR3 @ 1600 MHz | Samsund 850 EVO 250 Gb | Intel x25 g2 80 Gb (Win7 + mjukvara) | 2 x Sapphire Radeon HD 7970 Crossfire | Seasonic X-750 | LG W3000h 30" IPS |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Precis som laptops, och där ska det stanna.

Är väldigt tveksam till att det funkar så bra som dom får det att låta. (Eftersom det är lucid... och deras tidigare eskapader.)

Tycker ett grafikkort i viloläge ändå drar väldigt lite ström

Det skiljer 51W mellan mitt hd4850 och det inbyggda grafikkortet i min i3a. Nu har juh grafikkort har blivit bättre i idle strömförbrukning så jag kan hålla med dig litegrann, men jag tycker att det är fel att säga att det är onödigt bara för att _du_ inte behöver det.

Det medför juh även fler fördelar, tex. att man kan köra intels quick sync för att konvertera videos.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Precis som laptops, och där ska det stanna.

Är väldigt tveksam till att det funkar så bra som dom får det att låta. (Eftersom det är lucid... och deras tidigare eskapader.)

Tycker ett grafikkort i viloläge ändå drar väldigt lite ström

Instämmer.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk

Eller så gör man som jag gör, kopplar in laptopen och använder en KVM-switch. Sedan startar man bara datorn med dedikerad grafik när man ska spela. Inte alls besvärligt.

Visa signatur

Netbook: ASUS Eee 1001PX w/ Intel Atom N450 | 1TB Western Digital i extern docka | 22" BenQ V2220 LED-LCD

Har blivit spelsugen så en speldator är på gång. Håll utkik! Det kan dyka upp något i galleriet...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Azodan:

Det skiljer 51W mellan mitt hd4850 och det inbyggda grafikkortet i min i3a. Nu har juh grafikkort har blivit bättre i idle strömförbrukning så jag kan hålla med dig litegrann, men jag tycker att det är fel att säga att det är onödigt bara för att _du_ inte behöver det.

Det medför juh även fler fördelar, tex. att man kan köra intels quick sync för att konvertera videos.

Tycker det är onödigt iom att det är Lucid. Dom har inte gett marknaden något mer än idéer.
Sällan deras produkter funkar som utlovat. Tycker det är bra dom försöker iallafall.
Men mitt 5850 ska dra ungefär 27W idle... Det är inte så mycket mer än en inbyggd krets. (Medans 4870 har en idle på 90W) Så du kan ju inte riktigt jämföra med äldre strömsugande grafikkort

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SeF.Typh00n:

Tycker det är onödigt iom att det är Lucid. Dom har inte gett marknaden något mer än idéer.
Sällan deras produkter funkar som utlovat. Tycker det är bra dom försöker iallafall.
Men mitt 5850 ska dra ungefär 27W idle... Det är inte så mycket mer än en inbyggd krets. (Medans 4870 har en idle på 90W) Så du kan ju inte riktigt jämföra med äldre strömsugande grafikkort

Så sant.

Permalänk
Medlem

Inte AMD 6000 serien?!?

Permalänk
Medlem

Skulle vara riktigt nice om det helt kunde stänga av grafikkortet (dvs. så att fläkten står stilla).

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Tycker det är onödigt iom att det är Lucid. Dom har inte gett marknaden något mer än idéer.
Sällan deras produkter funkar som utlovat. Tycker det är bra dom försöker iallafall.
Men mitt 5850 ska dra ungefär 27W idle... Det är inte så mycket mer än en inbyggd krets. (Medans 4870 har en idle på 90W) Så du kan ju inte riktigt jämföra med äldre strömsugande grafikkort

just virtu har de ju testat på både anandtech och tomshardware och vad jag kunde förstå så tyckte de att det fungerade bra. Men det är inte någon optimal lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av paesha:

Ja stänger du av grafikkortet helt så slocknar ju skärmen

Nej, inte i detta fallet då den integrerade grafikkretsen tar över, dessutom är det till den integrerade kretsens videoutgång man kopplar skärmen för att detta ska fungera. Det är ju bara det kraftfullare grafikkortet som ska slås av.

Visa signatur

RAID is not a backup

Permalänk
Medlem

Nice. Detta är jag intresserad av. Äntligen 0 db från grafikkortet när man bara surfar.
Jag är inte intresserad av att fippla med custom fläktprofiler i rivatuner.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MX510.:

Nice. Detta är jag intresserad av. Äntligen 0 db från grafikkortet när man bara surfar.
Jag är inte intresserad av att fippla med custom fläktprofiler i rivatuner.

Ritkigt så funkar det inte än.
Grafikkortet stängs inte av utan det bara växlas till det integrerade grafikkortet.
(Samt att du får något sämre prestanda än utan Virtu ~10% och högre strömförbrukning...)

Upp till moderkortstillverkare i framtiden kanske.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Vore nice med ett högpresterande grafikkort som ligger på runt 20 dba i alla fall i idle:

GTX 560 ti som är tystast låter ändå i 28 dba
http://www.techpowerup.com/reviews/MSI/GTX_580_Lightning/22.h...

Permalänk

Helt ok så länge det fortfarande går att tvinga burken till att köra t.ex. Intel i bios. Snälla, låt det inte vara en ersättning.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jpau94:

Nej, inte i detta fallet då den integrerade grafikkretsen tar över, dessutom är det till den integrerade kretsens videoutgång man kopplar skärmen för att detta ska fungera. Det är ju bara det kraftfullare grafikkortet som ska slås av.

Ja det var precis det jag menade Jag pratade om "vanliga" grafikkort idag, alltså såna som sköts utan LV.

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | i5 2500K @ 4,5 Ghz| Asus P8P67 Deluxe | Cooler Master Hyper 212+| 4x2 Gb DDR3 @ 1600 MHz | Samsund 850 EVO 250 Gb | Intel x25 g2 80 Gb (Win7 + mjukvara) | 2 x Sapphire Radeon HD 7970 Crossfire | Seasonic X-750 | LG W3000h 30" IPS |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Ritkigt så funkar det inte än.
Grafikkortet stängs inte av utan det bara växlas till det integrerade grafikkortet.
(Samt att du får något sämre prestanda än utan Virtu ~10% och högre strömförbrukning...)

Kollar man Lucid's sida så finns det två alternativ.
Vill man sänka energiförbrukningen maximalt använder man moderkortets utgång.
Vill man ha maximal 3D-prestanda använder man grafikkortets utgång.

/Olle

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Olle P:

Kollar man Lucid's sida så finns det två alternativ.
Vill man sänka energiförbrukningen maximalt använder man moderkortets utgång.
Vill man ha maximal 3D-prestanda använder man grafikkortets utgång.

/Olle

Jo, helt klart. Men strömförbrukningen kommer fortfarande vara IGP + dGPU.
Och inte bara den integrerades strömförbrukning, så det är ju inte helt okej som det är nu.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB