Permalänk
Medlem

Få dual channel att fungera?

Tja, snabb fråga
har köpt ett Gigabyte GA-P67A-UD3 REV B3 och 1 pkt med Corsair 8GB (2x4096MB) 1600MHz VENGEANCE.

Mitt moderkort har ju 4 slots för minnen och är färgkodade med Ram1=blått, Ram2=vitt Ram3=blått, Ram4=vitt.

Har läst instruktionsboken men blir ändå inte klok på hur man ska sätta dem för att utnyttja dualchannelgrejjen?

Ska jag ha mina minnen i ram1 och ram2, alltså blå och vit, eller ska jag (som jag alltid gjort när jag monterad datorer) följa färgkoden och sätta dem i ram1 och ram3 alltså blå och blå?

Ursäkta men måste få detta utrett en gång för alla!

Mvh!

Permalänk
Hedersmedlem

De bör sitt med samma färg men dock vet jag inte vilket man rekommenderar alltså 1 - 3 eller 2 - 4, men detta bör du kunna klura ut i den där boken du fick med moderkortet, du vet det som kallas manual

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Det står såhär i boken:

Channel 0: DDR3_1, DDR3_2 (alltså blå + vit)
Channel 1: DDR3_3, DDR3_4 (blå vit där med)

men sen lite längre ner står det att "har man två moduler (minnen) så ska de sättas i ddr3_1 och ddr3_3 för att få dual "channel configuration""
så i detta fallet tror jag att jag gjort rätt, men man blir ju bara snurrig av manualen!
Mvh!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kvillen:

Det står såhär i boken:

Channel 0: DDR3_1, DDR3_2 (alltså blå + vit)
Channel 0: DDR3_3, DDR3_4 (blå vit där med)

men sen lite längre ner står det att "har man två moduler (minnen) så ska de sättas i ddr3_1 och ddr3_3 för att få dual "channel configuration""
så i detta fallet tror jag att jag gjort rätt, men man blir ju bara snurrig av manualen!
Mvh!

Det kan väl inte stå channel 0 på bägge?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

håller med om att det kan vara skumt att hajja det där med minnesplatserna, då de manualer jag kommit i kontakt med har liknande beskrivning. Men jag tolkar det som att du gjort rätt oxå, blå - blå dvs

edit. tänkte på det med, han har nog missat att byta understa "0" mot "1". luktar iaf lite ctrl+c -> ctrl+v

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvillen:

Det står såhär i boken:

Channel 0: DDR3_1, DDR3_2 (alltså blå + vit)
Channel 1: DDR3_3, DDR3_4 (blå vit där med)

men sen lite längre ner står det att "har man två moduler (minnen) så ska de sättas i ddr3_1 och ddr3_3 för att få dual "channel configuration""
så i detta fallet tror jag att jag gjort rätt, men man blir ju bara snurrig av manualen!
Mvh!

Visst kan man bli snurrig. Tänkte snabbt bara förklara hur det ligger till, de två första slottena är Channel 0, de två andra Channel 1. För att få Dual Channel skall du sätta ett RAM-minne i vardera kanal, så att minnena kan utnyttja vardera kanals kapacitet fullt ut. D.v.s. i slot 1 och 3 eller 2 och 4.

Permalänk
Medlem

Du ska sätt båda i blåa.

Permalänk
Medlem

Tack allihop för tipsen, extra tack till dig Tazavoo för förklaringen, började förstå det när jag själv skulle berätta för sambon vad det var jag pysslade med

Att man ville ha Dualchannel säger ju lite sig självt att man vill använda två kanaler och då gick det helt plötsligt upp ett litet ljus för mig

Mvh!