Permalänk

asus digi-vrm vad är de?

tja.. jag har ett Asus P8P67 DELUXE REV B3 och såg idag att de fanns nåt som heter Digi-Vrm.

de jag undrar är om nån kan förklara va de är å va de e bra för?

har kommer en bild: http://forumbilder.se/show.aspx?iid=a1201130202AM074e

hoppas nån har nå bra svar..

MVH/ V

Permalänk
Hedersmedlem

VRM betyder "Voltage Regulator Module" och dessa är till för att reglera spänningen till processorn och andra komponeneter. Tidigare var styrningen till dessa analog men nu för tiden är det allt vanligare att de styrs digitalt och det ger en jämnare spänning då den digitala styrkretsen reagerar snabbare, detta skall då leder till bättre överklockning och en stabilare dator enligt moderkortstillverkarna. Digi-Vrm är alltså helt enkelt ASUS namn på denna styrkrets.

Då VRM spänningen styrs digitalt så kan man styra spänningen mer exakt och matcha de olika VRM linorna med varandra och då får man mindre överföringsförluster med lägre värme och strömförbrukning som effekt. När man överklockar så ger detta möjlighet att mer exakt höja spänningen på processor där man tidigare fick räkna med +/- 0,025V.

Här har du en video som förklarar en del om överklockning och mjukvaran till SB ASUS kort.
http://www.youtube.com/watch?v=3vBN-cBPs98

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk

okej tack för snabbt. för jag körde en Auto tuning men när jag skulle sätt på datorn så startade den om efter 1-2 sec och sen startar den normalt.. tror inte de e normalt men vetfan.. tänkte att de kanske hade nåt å göra med Digi-Vrm eller nåt..

Permalänk
Hedersmedlem

Kolla om det finns något nyare BIOS att ladda ner och såg du hur högt processorn hade klockat innan omstart?

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk

de brode troligen på att vcoren va för låg eller nåt.. jag satt de på defult så länge.. och de finns inge nyare BIOS..

Permalänk

Mitt asus p8p67 pro beter sig på samma sätt när jag slår på datorn. 1 omstart sen som vanligt.. och asus loggan 2-3 ggr.

Permalänk

kolla vcoren fick jag tips om..

om du har klockat asså..

Permalänk

Tja det fanns ju 3 st alternativ första gången jag startade allt. Tog det alternativ med mest krut på prestanda.. Inget annat har jag gjort

Permalänk
Skrivet av barricuba:

Tja det fanns ju 3 st alternativ första gången jag startade allt. Tog det alternativ med mest krut på prestanda.. Inget annat har jag gjort

jo de gjorde jag oxå.. men när jag gör de så startar datorn om när jag startat den..