Core i5 2500k + Mini-itx + HDD + SSD + DVD, funkar 300w?

Permalänk
Medlem

Core i5 2500k + Mini-itx + HDD + SSD + DVD, funkar 300w?

Hej!

Tänkte slå till på:
Core i5 2500k
8GB ram
mini-itx moderkort
2 TB HDD (WD Green)
40 GB SSD
Sugo sg05 chassi
Slot in DVD

Funkar det med ett 300W 80+ nätagg?

Permalänk
Hedersmedlem

Har du inget graffekort som drar, ser jag inte att det skall vara några problem.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Tack!

(Glömde skriva att jag ska använda cpu grafikkortet.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cray:

Hej!

Tänkte slå till på:
Core i5 2500k
8GB ram
mini-itx moderkort
2 TB HDD (WD Green)
40 GB SSD
Sugo sg05 chassi
Slot in DVD

Funkar det med ett 300W 80+ nätagg?

Varför ska du ha en 2500K?
Vad jag vet så finns det inga mini-itx moderkort med P67, vilket gör att du inte kommer kunna klocka. Du kan spara någon hundralapp om du tar I5 2500

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av LoTex94:

Varför ska du ha en 2500K?
Vad jag vet så finns det inga mini-itx moderkort med P67, vilket gör att du inte kommer kunna klocka. Du kan spara någon hundralapp om du tar I5 2500

Skiljer väl "bara" 50:- dem emellan så där är ju inte mycket att spara, men den har väl en bättre Grafikdel har jag för mig iom K?!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av LoTex94:

Varför ska du ha en 2500K?
Vad jag vet så finns det inga mini-itx moderkort med P67, vilket gör att du inte kommer kunna klocka. Du kan spara någon hundralapp om du tar I5 2500

Det inbyggda grafikkortet i 2500k kör lite snabbare än 2500. Tror jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cray:

Det inbyggda grafikkortet i 2500k kör lite snabbare än 2500. Tror jag?

Nope

http://ark.intel.com/Compare.aspx?ids=52210,52209,

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Enda skillnaden vad jag vet är VT-d stöd och upplåsning som skiljer de båda.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

Varför inte lägga de extra pengarna på ett Sugo sg07 ist? Då har du dessutom möjlighet att trycka in ett ordentligt grafikkort om du skulle få behovet, och du har en 600w-nätdel att täcka upp bakom!

Permalänk
Medlem

Åfan, undra om det är något rykte som gått då både jag och Jalle64 trodde det?

Gör VT-d mycket om man kör virtuellt?

Permalänk
Medlem

Fast den ska ändå vara bättre i K.
http://www.sweclockers.com/recension/13224-intel-sandy-bridge...

Citat:

Lösningen kommer i två versioner, Intel HD Graphics 2000 respektive HD Graphics 3000. Den sistnämnda har avsevärt högre prestanda med 12 aktiva beräkningsenheter av jämföra med 6 för HD Grapchis 2000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SM-LoD:

Varför inte lägga de extra pengarna på ett Sugo sg07 ist? Då har du dessutom möjlighet att trycka in ett ordentligt grafikkort om du skulle få behovet, och du har en 600w-nätdel att täcka upp bakom!

Nah, jag spelar aldrig så det kommer inte att behövas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aloysius:

Vad pratar du om?

Dem jämför inte ens 2500 mot 2500K? dem jämför den GAMLA generationen. 2500 och 2500K är SAMMA processorer, utom att den ena har en upplåst multipel, dvs går att överklocka. Precis samma skillnad som Phenom II X4 950 mot t.ex 955.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk

Om det bara gäller en femtiolapp, så ta 2500K....bättre andrahandsvärde om inte annat.
När det gäller om det går att köra på 300W, så är det absolut inga problem.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av LoTex94:

Vad pratar du om?

Dem jämför inte ens 2500 mot 2500K? dem jämför den GAMLA generationen. 2500 och 2500K är SAMMA processorer, utom att den ena har en upplåst multipel, dvs går att överklocka. Precis samma skillnad som Phenom II X4 950 mot t.ex 955.

Har du verkligen tittat ordentligt? Det är inte samma krets den ena 2000 (i5 2500) medan 3000 (i5 2500K) så läs en gång till

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av LoTex94:

Vad pratar du om?

Dem jämför inte ens 2500 mot 2500K? dem jämför den GAMLA generationen. 2500 och 2500K är SAMMA processorer, utom att den ena har en upplåst multipel, dvs går att överklocka. Precis samma skillnad som Phenom II X4 950 mot t.ex 955.

Om du läser det jag citerar och kollar i tabellen på sidan så står det såhär:

Core i5 2500K 3000 850 / 1 100 MHz 12 st. Core i5 2500 2000 850 / 1 100 MHz 6 st.

De verkar alltså ha olika grafikdelar med helt olika prestanda. Är man då ute efter att använda den inbyggda grafiken så är det ju väldigt relevant att bestämma sig för om man ska ha 2500 eller 2500K.

Att själva testet inte jämför 2500 och 2500K har ju inget med saken att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aloysius:

Om du läser det jag citerar och kollar i tabellen på sidan så står det såhär:

Core i5 2500K 3000 850 / 1 100 MHz 12 st. Core i5 2500 2000 850 / 1 100 MHz 6 st.

De verkar alltså ha olika grafikdelar med helt olika prestanda. Är man då ute efter att använda den inbyggda grafiken så är det ju väldigt relevant att bestämma sig för om man ska ha 2500 eller 2500K.

Att själva testet inte jämför 2500 och 2500K har ju inget med saken att göra.

Jo jag vet, som tidigare påpekade Ursäkta mitt snesteg

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Jag ska själv bygga en m-ITX dator med:

Core i5 2500
4GB ram
mini-itx moderkort
80 GB SSD
Nexus Psile 10B
Slot in DVD

Men jag har tänkt att använda mig av ett Pico-PSU på antingen 150-160W, det kan väl inte var några problem? Datorn ska typ användas till surfning, bokföring, SVTplay m.m.
Ja, overkill med i5, men varför inte liksom.
Visst, 151W vid hög belastning en Swecklockers test, men går det ens maxa processorn med det den ska användas till

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mammuth:

Jag ska själv bygga en m-ITX dator med:

Core i5 2500
4GB ram
mini-itx moderkort
80 GB SSD
Nexus Psile 10B
Slot in DVD

Men jag har tänkt att använda mig av ett Pico-PSU på antingen 150-160W, det kan väl inte var några problem? Datorn ska typ användas till surfning, bokföring, SVTplay m.m.
Ja, overkill med i5, men varför inte liksom.
Visst, 151W vid hög belastning en Swecklockers test, men går det ens maxa processorn med det den ska användas till

Kolla gärna min sign. Jag använder mer eller mindre liknande saker som drar mer ström. När jag undervoltar min CPU till 1.0v tar maskinen som max 140w med prime95 igång. Spelar jag starcraft tar den ca 115w. Så det ska inte vara några problem för din maskin att gå på 150w. Jag antar att du kommer köra det inbyggda grafikkortet på prollen med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kiiiba:

Kolla gärna min sign. Jag använder mer eller mindre liknande saker som drar mer ström. När jag undervoltar min CPU till 1.0v tar maskinen som max 140w med prime95 igång. Spelar jag starcraft tar den ca 115w. Så det ska inte vara några problem för din maskin att gå på 150w. Jag antar att du kommer köra det inbyggda grafikkortet på prollen med.

Det kommer rullas med den intergrerade kretsen ja,
Men det kommer inte vara några problem att köra den utan att undervolta, den ligger väl på 1,2V annars?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mammuth:

Det kommer rullas med den intergrerade kretsen ja,
Men det kommer inte vara några problem att köra den utan att undervolta, den ligger väl på 1,2V annars?

Ifall du kommer köra på det integrerade bör det inte vara några problem. När det väl kommer till undervolta så är jag inte säker på 2500k. Men att sänka till 1.1V bör fungera.

Skulle du vara osäker kan du alltid köpa en http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=156770915 som jag gjorde. Men din maskin kommer högst troligt inte ta över 150w ifall inte ens min gör det när jag spelar.