Asus Eee Pad Transformer (officiell tråd)

Permalänk
Medlem

Asus Eee Pad Transformer (officiell tråd)

Märkte att det inte fanns nån samlingstråd runt denna maskin.

Vet att många precis som jag är sjukt sugna på denna eftersom den förhoppningsvis kombinerar surfplatta och netbook på ett bra sätt, hoppas några recensioner dyker upp snart!
Det vi vet hitils om priset är att den kommer att kosta ca 4500 för en 32 gb version utan dockningstation och 4999 för en 16gb:are med dockningstation.

Lite länkar för snabb överblick:

http://www.sweclockers.com/nyhet/13711-asus-eee-pad-transform...
http://www.sweclockers.com/nyhet/13727-asus-eee-pad-transform...

Information från Asus själva här på forumet:

Skrivet av ASUS.Sverige:

Hej!

Här kommer en liten summering av de vanligaste frågorna vi fått efter Sweclockers förhandstitt - och lite mer information kring frågor vi ännu inte besvarat!

Plattan som kommer med dockan har 16GB för att vi vill hålla totalpriset så rimligt som möjligt.
Dockan kommer att kunna köpas separat senare under vår/sommarkanten och fungerar självklart med plattan som har 32GB lagring.

Tangentbordet/Dockan måste vara kopplad till paddan (dockad) för att den ska fungera.

Dockan kommer att kunna köpas separat. Mer detaljer snart.

Plattan och dockan är kopplade genom kontakten i dockan/under plattan. Data och ström går via den kontakten - så dockan laddar upp plattan!

Det finns en touchpad på dockan. Google har inte byggt in stöd för USB-enheter i Android 3.0 så vi jobbar på att stödja så mycket vi kan, USB-möss ska fungera men vi kan inte garantera att alla specialknappar fungerar.

Mus & Tgb kan anslutas till plattan via Bluetooth 2.1! Dock är det inte garanterat att alla specialknappar/funktioner på vissa tangentbord fungerar korrekt. En muspekare dyker upp när en mus är ansluten.

Live-bakgrunden 'My Water' är vår egna bakgrund.

Applikationen Polaris Office medföljer plattorna och har stöd för de vanligaste 'office-formaten' såsom Word-dokument, Excelark, PowerPoint och PDF.

Mvh
Asus Sverige

Citat:
Ursprungligen inskrivet av erCon
Fler frågor
Hur är det med textinmatning när tgb är inkopplat? Försvinner mjukvaru-tgb då?
Stöds muspekaren och tgb rakt igenom os:et, i alla appar osv?
Ja, on-screen keyboard försvinner - men man kan få fram det igen.
Muspekaren finns i alla appar vi testat och rakt igenom OS:et. Click/Hold för att dra , scrollhjulet funkar och höger musknapp är "back".

Det finns en skärmdumpsfunktion i Android 3.0 , vi återkommer med lite bilder på hur det ser ut!

Citat:

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Jowe79
Fråga till Asus:

Har inte lyckats hitta nån information om dockan som släpps i Sverige, kommer det att finnas åäö på tgb?
Ja, nordisk layout på dockan som släpps här.

Mvh
Asus Sverige

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk

Konstiga bundlar. Jag hade kanske varit intresserad om det funnits 16gb utan dockningsstation.

Visa signatur

| Sony A580 | Sigma 10-20/4-5.6 | Tamron 17-50/2.8 | Sigma 70/2.8 Macro | Konica Minolta 50/1.7 | Konicha Minolta 75-300/4.5-5.6 |

Permalänk

Hej!

Här kommer en liten summering av de vanligaste frågorna vi fått efter Sweclockers förhandstitt - och lite mer information kring frågor vi ännu inte besvarat!

Plattan som kommer med dockan har 16GB för att vi vill hålla totalpriset så rimligt som möjligt.
Dockan kommer att kunna köpas separat senare under vår/sommarkanten och fungerar självklart med plattan som har 32GB lagring.

Tangentbordet/Dockan måste vara kopplad till paddan (dockad) för att den ska fungera.

Dockan kommer att kunna köpas separat. Mer detaljer snart.

Plattan och dockan är kopplade genom kontakten i dockan/under plattan. Data och ström går via den kontakten - så dockan laddar upp plattan!

Det finns en touchpad på dockan. Google har inte byggt in stöd för USB-enheter i Android 3.0 så vi jobbar på att stödja så mycket vi kan, USB-möss ska fungera men vi kan inte garantera att alla specialknappar fungerar.

Mus & Tgb kan anslutas till plattan via Bluetooth 2.1! Dock är det inte garanterat att alla specialknappar/funktioner på vissa tangentbord fungerar korrekt. En muspekare dyker upp när en mus är ansluten.

Live-bakgrunden 'My Water' är vår egna bakgrund.

Applikationen Polaris Office medföljer plattorna och har stöd för de vanligaste 'office-formaten' såsom Word-dokument, Excelark, PowerPoint och PDF.

Mvh
Asus Sverige

Visa signatur

Vi kan tyvärr inte svara på supportärenden via detta konto, för supportärenden v.g. besök http://support.asus.com. | Få senaste nytt via vår Facebooksida!

Permalänk
Moderator
Moderator

Trevligt att Asus Sverige hälsar på och är aktiva. Välkomna till forumet ska ni vara

@Ceogar; Jaså, du gillar Transformern? Onekligen rätt trevlig med massiv batteritid och android men blev mer förtjust i ep121 själv

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem

Hei Asus!

Transformer-interessert nordbagge her.

A couple questions. In English. Just in case you don't understand Norwegian.

1. Will the Transformer have a custom Asus UI? If so; is Google still 'care free' regarding these custom UIs, or is it true that Google, starting with Honeycomb, is enforcing a more strict policy when it comes to custom UIs?

2. Which leads to this question -- how hard will Asus work to keep up with the Honeycomb official updates? Will you guys quickly update the custom Asus UI after Google's official updates? If yes; what have you done to speed up this process? (E.g. Samsung and HTC struggle a bit with this; it takes months for them to update their custom UIs after a new Android update)

Thanks!

Permalänk
Skrivet av djorgen:

1. Will the Transformer have a custom Asus UI? If so; is Google still 'care free' regarding these custom UIs, or is it true that Google, starting with Honeycomb, is enforcing a more strict policy when it comes to custom UIs?

2. Which leads to this question -- how hard will Asus work to keep up with the Honeycomb official updates? Will you guys quickly update the custom Asus UI after Google's official updates? If yes; what have you done to speed up this process? (E.g. Samsung and HTC struggle a bit with this; it takes months for them to update their custom UIs after a new Android update)

Hej!

1. Vi har en del egna widgets och appar men i stort sett är det "Google Experience" som gäller för EeePad Transformer.

2. Tyvärr kan vi inte svara på exakt hur snabbt uppdateringar kommer att släppas - så snabbt som möjligt hoppas vi

Visa signatur

Vi kan tyvärr inte svara på supportärenden via detta konto, för supportärenden v.g. besök http://support.asus.com. | Få senaste nytt via vår Facebooksida!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUS.Sverige:

Hej!

1. Vi har en del egna widgets och appar men i stort sett är det "Google Experience" som gäller för EeePad Transformer.

2. Tyvärr kan vi inte svara på exakt hur snabbt uppdateringar kommer att släppas - så snabbt som möjligt hoppas vi

Ok, this sounds good. As long as you stick with stock Android, i.e. don't attach any custom UIs, you should be able to push Android updates pretty fast (like the Google Nexus phones, which always gets the newest Android updates before any other phones due to use of stock Android).

Thanks for the quick reply!

Permalänk
Medlem

Fler frågor
Hur är det med textinmatning när tgb är inkopplat? Försvinner mjukvaru-tgb då?
Stöds muspekaren och tgb rakt igenom os:et, i alla appar osv?

Permalänk

Fick chansen att kladda på plattan under Dustin Expot och vart positivt överraskad.
Mpeg4 kodad film i 720p flöt dessutom hästlängder bättre än filmen som sweclockers visade upp i sin resencion.

Blev helt klart mer intressantefter att få pillat lite på den själv.

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 7950X3D @ 5.6ghz | Asus STRIX RTX 3080 | Asus B650E-I | Toshiba 512GB NVME | Samsung 970 Pro 1TB NVME | Kingston 1TB Hybrid | PNY 2TB SSD | 32 GB G.Skill Trident 6400 CL32 DDR5 | EK Nucleus CR240 Lux AIO | ASUS Loki 1000W SFX-L | SSUPD Meshroom S |

Permalänk
Medlem

Fråga till Asus:

Har inte lyckats hitta nån information om dockan som släpps i Sverige, kommer det att finnas åäö på tgb?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lan:

Trevligt att Asus Sverige hälsar på och är aktiva. Välkomna till forumet ska ni vara

@Ceogar; Jaså, du gillar Transformern? Onekligen rätt trevlig med massiv batteritid och android men blev mer förtjust i ep121 själv

Ja, denna passar mig perfekt! Kombinerar min eeepc mättar samtidigt min hunger att skaffa en ipad eller annan surfplatta

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Frågor:

1. Kommer touchpaden på tangentbordet stödja multitouch?

2. Kommer bootloadern var upplåst?

Om dessa önskningar besannas (och USB-stödet fungerar) kan ni räkna in en såld enhet direkt. Oerhört spännande produkt och jag kommer nog att få svårt att inte skaffa en oavsett.

Dessutom tummen upp för bra support ASUS!

Permalänk
Skrivet av erCon:

Fler frågor
Hur är det med textinmatning när tgb är inkopplat? Försvinner mjukvaru-tgb då?
Stöds muspekaren och tgb rakt igenom os:et, i alla appar osv?

Ja, on-screen keyboard försvinner - men man kan få fram det igen.
Muspekaren finns i alla appar vi testat och rakt igenom OS:et. Click/Hold för att dra , scrollhjulet funkar och höger musknapp är "back".

Det finns en skärmdumpsfunktion i Android 3.0 , vi återkommer med lite bilder på hur det ser ut!

Skrivet av Jowe79:

Fråga till Asus:

Har inte lyckats hitta nån information om dockan som släpps i Sverige, kommer det att finnas åäö på tgb?

Ja, nordisk layout på dockan som släpps här.

Mvh
Asus Sverige

Visa signatur

Vi kan tyvärr inte svara på supportärenden via detta konto, för supportärenden v.g. besök http://support.asus.com. | Få senaste nytt via vår Facebooksida!

Permalänk

Screenshot direkt från Eee Pad:

Observera muspekaren

Fler bilder hittar ni på vår Facebook-sida:
http://www.facebook.com/album.php?id=197433906957335&aid=51084

Mvh
Asus Sverige

Visa signatur

Vi kan tyvärr inte svara på supportärenden via detta konto, för supportärenden v.g. besök http://support.asus.com. | Få senaste nytt via vår Facebooksida!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUS.Sverige:

Screenshot direkt från Eee Pad:

Observera muspekaren
http://hphotos-snc6.fbcdn.net/201271_200511016649624_19743390...

Fler bilder hittar ni på vår Facebook-sida:
http://www.facebook.com/album.php?id=197433906957335&aid=51084

Mvh
Asus Sverige

Ser lite paint inklippt

Ne men ser sjukt bra ut! Synd att man ska behöva vänta tills slutet av maj

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Relik 📜

Well, trots bristerna jag upplevde var jag lite vågad idag och förbokade en Transformer, trots att jag absolut inte behöver någon platta. Dustin har 2 maj som leveransdatum för 32 GB-modellen, jag plockade där (Inet har med då i krokarna). Känns dock som om alla kommer få in samtidigt, men men..

Hoppas på att Asus och Google kan reda ut de problem som finns, annars håller jag tummarna för en aktiv community. I värsta fall ska jag skicka brev med ohyfsade påhopp till Asus-anställda..

PS. För er som missade finns en fet snurra med skärmdumpar i artikeln, dock ingen med muspekaren.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Asus när tror ni att den kommer finnas i butik för oss som förbokat? Onoff sa att dom hade 2v leveranstid, medans andra säger 2maj eller ännu senare

vilken butik får in den först helt enkelt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lan:

Trevligt att Asus Sverige hälsar på och är aktiva. Välkomna till forumet ska ni vara

Är personligen inte väldigt intresserad av denna platta då jag redan äger en annan men jag vill också ge en eloge till Asus för att ni kommer in här och svarar på frågor. Gillar att fler och fler företag ger sig ut på forum och andra social medier för att kommunicera med potentiella kunder. Så fortsätt med det! Nästa gång kanske det är en produkt från er jag köper

Sorry för off-topic.

Permalänk
Medlem

Anslutningar

Hej,

Anledningen till att det inte blev någon Ipad 2 för mig var att jag inte kunde använda min IPhone4 som "modem" utan att jailbreaka den och det är inte intressant, jag skulle då behöva teckna ett nytt mob abb och köpa deras ca 1300kr dyrare 3G-platta och det gillar inte jag..

Så frågan är kommer jag kunna använda min IPhone4 som modem om man vill surfa med plattan när Wifi inte finns tillgängligt?

Permalänk
Skrivet av nadderf:

vilken butik får in den först helt enkelt?

Planen är att alla butiker ska få in dem samtidigt.

Skrivet av S_Z:

Är personligen inte väldigt intresserad av denna platta då jag redan äger en annan men jag vill också ge en eloge till Asus för att ni kommer in här och svarar på frågor.

Tack!

Skrivet av Calderon:

Så frågan är kommer jag kunna använda min IPhone4 som modem om man vill surfa med plattan när Wifi inte finns tillgängligt?

Vi är på inga sätt iPhone-experter men kan man inte skapa en mobil hotspot i och med nyaste versionen av iOS? Isåfall bör du kunna ansluta Eee Pad med WiFi till iPhonen, som delar ut 3G-anslutningen via WiFi.
Detta fungerar i dagsläget mycket smidigt på Android-telefoner som har 2.2 eller högre.

Mvh
Asus Sverige

Visa signatur

Vi kan tyvärr inte svara på supportärenden via detta konto, för supportärenden v.g. besök http://support.asus.com. | Få senaste nytt via vår Facebooksida!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUS.Sverige:

Planen är att alla butiker ska få in dem samtidigt.

Tack!

Vi är på inga sätt iPhone-experter men kan man inte skapa en mobil hotspot i och med nyaste versionen av iOS? Isåfall bör du kunna ansluta Eee Pad med WiFi till iPhonen, som delar ut 3G-anslutningen via WiFi.
Detta fungerar i dagsläget mycket smidigt på Android-telefoner som har 2.2 eller högre.

Mvh
Asus Sverige

Hoppas då att de får efter storlek, då jag precis lagt en order hos Dustin.

Som jag fattar IPhone4, så får man ansluta med USB eller Bluetooth, men det går kanske att lösa.

Permalänk
Medlem

iPhone4 går utmärkt att använda som modem, aktivera internetdelning med wlan, leta upp nätverket och ange lösenordet. Testade detta igår med min bärbara, och de funkade fint. Sen lär de väl dra rätt mkt batteri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av A_Müller:

Fick chansen att kladda på plattan under Dustin Expot och vart positivt överraskad.
Mpeg4 kodad film i 720p flöt dessutom hästlängder bättre än filmen som sweclockers visade upp i sin resencion.

Blev helt klart mer intressantefter att få pillat lite på den själv.

Fusk! När jag prövade så ville den inte starta något filmklipp alls i någon spelare...

Får hoppas att man vinner en i facebooktävlingen...

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem

Så datumet i svenska butiker ligger alltså i maj? när kommer 3G varianten då?
Om nu xoom skulle komma före så lär den ju gå åt som smör...

Jag lär beställa första möjliga med 3G, oavsätt om det är asus eller motorola.

Permalänk
Medlem

I'm also eager to know when this tablet will hit the shelves in Scandinavia. Will it be as late as May?

Permalänk
Medlem
Skrivet av djorgen:

I'm also eager to know when this tablet will hit the shelves in Scandinavia. Will it be as late as May?

Jag tror du kan skirva på Norska Om man som svensk inte förstår det är det fan dags att lära sig

Men ser ut så ja :/ Komplett har som preliminär sista maj

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Har ni världsgaranti på era tablets? Kommer förmodligen att köpa min utomlands.

Visa signatur

Stationär: Ubuntu GB DQ6 P35 | Q6600 | 4GB ram Corsair 2*2gb 800mhz (3.5gb) |1tb SATA + 500gb SATA + 250gb SATA | Sparkle 9800gt Passiv
Laptop: Lenovo 3000 v200 | Ubuntu |

Permalänk
Skrivet av Sockan:

Har ni världsgaranti på era tablets? Kommer förmodligen att köpa min utomlands.

Hej!
Det beror lite på vilket land du köper i. Produkter köpta i USA och stora delar i Asien har t.ex. inte världsgaranti.

Mvh
Asus Sverige

Visa signatur

Vi kan tyvärr inte svara på supportärenden via detta konto, för supportärenden v.g. besök http://support.asus.com. | Få senaste nytt via vår Facebooksida!

Permalänk
Medlem

Har ni Asus några klarar siffror på vilka dagar det är som gäller?

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Hej!
när kommer man kunna köpa dockan löst och vad kommer den ca ligga på?

Visa signatur

TH