Bärbar dator (för studier + film) under 9000kr för en annars kräsen användare.

Permalänk
Medlem

Bärbar dator (för studier + film) under 9000kr för en annars kräsen användare.

ta bort

bortttagning
Permalänk
Medlem
Skrivet av Klorka:

Hej nu är det så att jag som har varit anti-laptops ska fixa mig en laptop då jag nu studerar längre bort.
De flesta kompisar bor inte där jag bor och det är för osmidigt att dra med min stationära.

Jag vill ha en laptop där jag ska kunna göra mina läxor, använda vanliga program, kunna spela enklare spel och se på filmer (även HDanime) utan problem. Eftersom jag annars är kräsen vill jag kunna se på 1080p-anime och/eller filmer men så länge den klarar av 720p utan problem får jag väl nöja mig..

BATTERITID helst över 3h.

Först och främst ska den kunna göra dessa enkla saker men om det finns en dator där jag kan köra spel så som Fallout 3 (behöver ej maxad grafik men gärna mer än low) och göra väldigt lätt videoredigering utan att det blir för mycket dyrare så skulle det vara bra.

Det viktigaste är att skärmen är relativt klar och att filmer inte upplevs som ett bildspel, efter detta får jag nog ta och nöja mig.
Vill gärna se rekommendationer på laptops som är prisvärda då jag inte tänker spendera för mycket.

Några små frågor:
Hur fungerar dedikerat- och delat grafikminne? Hur stor roll har det för film/anime-tittandet?
Räcker den bästa i3-processorn eller måste jag ha i5? Även här med tanke på film.
Är det något särskilt jag borde kolla efter som uppfyller mina behov?

Tackar så mycket på förhand och hoppas att ni kan hjälpa mig.
Mvh, en person med beslutsångest.

Något du kan tänka på är att integrerad grafik i laptops tenderar att vara ganska usel. Välj istället en dator med separat grafikkrets. Vare sig den är från AMD eller Nvidia spelar mindre roll, vad som helst är bättre än den integrerade.
För omkring 8-9000 kr får man en hyfsad dator som klarar de "krav" du ställer. Välj inte en i3:a, tror att du skulle kunna få en av de bättre i5;orna eller kanske en i7:a i en dator i den prisklassen. Detta kanske vore något: http://www.dustinhome.se/pd_5010543862.aspx

Sist men inte minst, läs recensioner. Bara för att något ser bra ut på papper behöver det inte avspegla verkligheten.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

MSI GX660 Core i5-480 4GB 500GB 15.6 ATI HD5870
MSI GX740 17'' Intel i5-430M/640GB/4GB/ATI HD5870

Permalänk

Denna kommer du att klara dig bra med: http://www.inet.se/artikel/1969654/hp-pavilion-dv6-3163 den är under budgeten och har i5 och 4 gig ram. För pengarna som blir över så skulle du kunna köpa en ssd disk och stoppa i.

Permalänk
Medlem

Film kommer funka i princip oavsett vad du väljer.
Du skriver inget om storlek, allt över 13" tycker iaf jag blir jobbigt om man alltid ska ha den med sig.
Macbook pro 13" (med studentrabatt) är visserligen aningen över din budget, men en fin dator

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Mini-PC alternativt Laptop under 5000kr för studier + film.

Är annars kräsen när det gäller kvalité men denna vill jag ha till skolan och över sommaren
Hej nu är det så att jag som har varit anti-laptop ska fixa mig en laptop (mini-PC) då jag nu studerar längre bort.
De flesta kompisar bor inte där jag bor och det är för osmidigt att dra med min stationära.

Jag vill ha en laptop/mini-PC där jag ska kunna göra mina läxor, använda vanliga program, kunna spela enklare spel och se på filmer (b.la även HD-anime) utan problem. Eftersom jag annars är kräsen vill jag kunna se på 1080p-anime och/eller filmer men så länge den klarar av 720p utan problem får jag väl nöja mig..

BATTERITID bör vara över 3h.

Först och främst ska den kunna göra dessa enkla saker men om det finns en dator där jag kan köra spel så som Fallout 3 (behöver ej maxad grafik men gärna mer än low) och göra väldigt lätt videoredigering utan att det blir för mycket dyrare så skulle det vara bra.

Det viktigaste är att skärmen är relativt klar och att filmer inte upplevs som ett bildspel, efter detta får jag nog ta och nöja mig.
Vill gärna se rekommendationer på laptops som är prisvärda då jag inte tänker spendera för mycket.

Några små frågor:
Hur fungerar dedikerat- och delat grafikminne? Hur stor roll har det för film/anime-tittandet?
Räcker den bästa i3-processorn eller måste jag ha i5? Även här med tanke på film.
Är det något särskilt jag borde kolla efter som uppfyller mina behov?
Vad vet ni generellt om Mini-PCs? Säg gärna vad ni vet respektive vad ni "tycker".

Tackar så mycket på förhand och hoppas att ni kan hjälpa mig.
Mvh, en person med beslutsångest.
P.S denna tråd var delvis kopierad men nu vill jag ha en mini-PC istället.

Permalänk
Medlem

Acer Aspire One 522 Mini-PC

Vad tror ni om denna?
Om ni vill veta vad jag behöver så kolla gärna upp min andra tråd: http://www.sweclockers.com/forum/112-barbara-datorer-koprad/1001390-mini-pc-alternativt-laptop-under-5000kr-studier-film/

Dela gärna in era åsikter i

Vad ni tror.
Vad ni tycker.
Vad ni vet.

Tack så mycket på förhand!

Permalänk
Hedersmedlem

*Trådar sammanfogade*

Tänk på att du bara får ha en tråd om samma sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klorka:

Vad tror ni om denna?
Om ni vill veta vad jag behöver så kolla gärna upp min andra tråd: http://www.sweclockers.com/forum/112-barbara-datorer-koprad/1001390-mini-pc-alternativt-laptop-under-5000kr-studier-film/

Dela gärna in era åsikter i

Vad ni tror.
Vad ni tycker.
Vad ni vet.

Tack så mycket på förhand!

Om det enbart är en mini-PC du letar efter så är Acer Aspire One 522 ett bra val. Jag vet att www.idg.se nyligen testade den och gav den väldigt bra betyg, det som var dåligt var den långsamma hårddisken. Dock går den att byta om det skulle vara så, kanske till en större och som snurrar i 7200 varv/min.
Skulle dock starkt rekommendera att köpa en bärbar dator i lite större format. 10,1 tum känns väldigt litet. Åk gärna och testa valfri 10,1 tumsdator på en elektronikkedja och se om det verkligen är något för dig.

Permalänk
Medlem

Asus U36Jc kan vara ett alternativ om du letar efter en smidig dator att ha med dig!

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=626950#extra
http://www.engadget.com/2011/03/03/asus-u36jc-review/

Visa signatur

| Fractal Design Compact 7 Vit - MSI Tomahawk x570 - Ryzen 5600X - PNY 4070Ti Super - 32GB Corsair 3200Mhz CL16 | ASUS MG279Q - 2560x1440, 144Hz, IPS, Freesync |

Permalänk
Medlem

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=623641
eller denna U36JC med mindre batteriback

Permalänk
Skrivet av Klorka:

Hej nu är det så att jag som har varit anti-laptops ska fixa mig en laptop då jag nu studerar längre bort.
De flesta kompisar bor inte där jag bor och det är för osmidigt att dra med min stationära.

Jag vill ha en laptop där jag ska kunna göra mina läxor, använda vanliga program, kunna spela enklare spel och se på filmer (även HDanime) utan problem. Eftersom jag annars är kräsen vill jag kunna se på 1080p-anime och/eller filmer men så länge den klarar av 720p utan problem får jag väl nöja mig..

BATTERITID helst över 3h.

Först och främst ska den kunna göra dessa enkla saker men om det finns en dator där jag kan köra spel så som Fallout 3 (behöver ej maxad grafik men gärna mer än low) och göra väldigt lätt videoredigering utan att det blir för mycket dyrare så skulle det vara bra.

Det viktigaste är att skärmen är relativt klar och att filmer inte upplevs som ett bildspel, efter detta får jag nog ta och nöja mig.
Vill gärna se rekommendationer på laptops som är prisvärda då jag inte tänker spendera för mycket.

Några små frågor:
Hur fungerar dedikerat- och delat grafikminne? Hur stor roll har det för film/anime-tittandet?
Räcker den bästa i3-processorn eller måste jag ha i5? Även här med tanke på film.
Är det något särskilt jag borde kolla efter som uppfyller mina behov?

Tackar så mycket på förhand och hoppas att ni kan hjälpa mig.
Mvh, en person med beslutsångest.

Jag hade kört på en ACER TimlineX 3820TG V.2 - alltså denna: http://www.inet.se/artikel/1969646/acer-aspire-timelinex-3820tg