Ny på Xbox 360 men varför så kass bild?

Permalänk

Ny på Xbox 360 men varför så kass bild?

har inhandlat mitt första Xbox360 o kör på en Panasonic plasma TV. Jag upplever bilden som väldigt grynig. Lirar inte Xbox så bra ihop med plasma tv eller vad kan det vara?

Visa signatur

Mattia-SS

Permalänk
Medlem

har du kopplat in hdmi kabel så du kör ens hd upplösning?

Permalänk
Medlem

Och så kan man behöva ställa in upplösning, widescreen osv.
Det behövde jag i alla fall göra när jag bytte tv

Permalänk
Medlem

Hdmi-kabel medföljer inte så det måste du köpa extra (krävs inte microsoft overpriced kabel utan funkar med vilken billigare som helst). Det som krävs för att du ska lira med hd upplösning. Sedan ställer du också in i system settings vilken upplösning osv du vill använda.

Permalänk

Kan ju också vara att Xboxens grafik är så väldigt usel för den som har blivit van med en PC.

Visa signatur

Denon AVR-1801 | Dali Blue 5005 | Turtle Beach Audio Advantage Micro II

Permalänk

jag har inte hdmi. Tror det är scart. gör det någon synbar skillnad verkligen? Jag upplever speciellt att liten text är suddig i spelen.

Om jag ställer in tv´n efter Xbox spelen så måste jag väl ställa om den när jag ska titta på tv? (Jag har perfekt bild på Tv´n som det är nu)

Sen kör jag Forza 3. har ingen aning om det kan räknas som bra grafik. Jag har bara spelat på pc innan. Som nån skrev-man kanske är van vid knivskarpa spel från pc då jag alltid (nästan) kör full upplösning på alla spel.

Visa signatur

Mattia-SS

Permalänk
Snusfri

Du kör knappast scart utan component och du har till 99% inte ställt in HD på xboxen.

En snabblänk hur du skall göra: http://www.ehow.com/how_2071056_set-up-xbox-high-definition.h...

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

SCART stöder inte HD-upplösning därför måste du använda komponent. Nya Slim stöder HDMI men antar att du införskaffade en av de äldre modellerna? Forza 3 har rätt bra grafik. Grafiken i sig är så skarpt som den kan bli i den upplösningen utsträckt på x antal tum. Jag ser ingen större skillnad på en film i 1080p eller Forza 3 i 1080p. Inte i skärpa eller kvalité i alla fall. Sen har det ju att göra med spelets grafik i sig också såklart..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lisianthus:

Kan ju också vara att Xboxens grafik är så väldigt usel för den som har blivit van med en PC.

Nädå så usel är den inte.

Visa signatur

| CPU i7-13700KF | Mobo Asus PRIME Z790 D4 | Ram 32Gb 3600Mhz cl17 DDR4 | GFX RTX 3080 | HDD 2x 1024Gb M.2 SSD | Corsair 850W | Playstation 5 | Xbox Series X |
"Om allt verkar gå bra vet du förmodligen inte alls vad som pågår."

Permalänk
Medlem
Skrivet av EpicBoobs:

Du kör knappast scart utan component och du har till 99% inte ställt in HD på xboxen.

En snabblänk hur du skall göra: http://www.ehow.com/how_2071056_set-up-xbox-high-definition.h...

Nej, han kör scart eftersom det är den enda kabel som medföljer.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

Nej, han kör scart eftersom det är den enda kabel som medföljer.

?? när jag köpte min xbox så följde component med men inte scart. har m$ gått och blivit så jäkla snåla`?

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk

jag tror den medföljande scart kabeln har 3st HDTV rca kontakter

funkade med 1080p för mig iaf på min gamla xbox 360 som inte hade hdmi utgång på pappas plasma TV

Visa signatur

Intel i7 950 @ 3,00GHz | Radeon HD6950 @ 880MHz, 1375MHz | 12GB Dominator DHX+ 1600MHz | 1TB Western Digital Caviar Black 64MB cache 7200RPM | 500GB Wester Digital 8MB cache 7200RPM | 500GB Hitachi 16MB cache 7200RPM | Fractal Design R3 | Fractal Design Newton 1000W | CoolIT E.C.O

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

?? när jag köpte min xbox så följde component med men inte scart. har m$ gått och blivit så jäkla snåla`?

Ja, det var rätt länge sen.

Skrivet av samizzlah:

jag tror den medföljande scart kabeln har 3st HDTV rca kontakter
http://www.tvspelsweb.se/images/xbox360_hdavkabel.JPG

funkade med 1080p för mig iaf på min gamla xbox 360 som inte hade hdmi utgång på pappas plasma TV

Så är det inte, köpte en ny Elite hösten 2009 och då följde enbart kompositkabel med.

Den kabel som medföljer nu är denna

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk

Detta kommer låta väldigt mycket "internet" men jag har en polare som kör ett 360 med scart till en hdTV. Jag har bara spelat GTA IV hos han men den bildkvalitén är absolut ingenting att hänga i granen, köp en 1,5m HDMI-kabel för några hundra så blir du betydligt mycket mer nöjd.

Visa signatur

FD Define XL | Crosshair IV Formula | 1090T @ 4,1GHz | Corsair H70 PnP(insug) | 8Gb Corsair Vengeance @ 1600Mhz-ish | HD6970 2GB @ 925/1400 | Corsair AX850W 80+ Gold| F3 1TB | 3xG2420HDBL @ 6024x1080 Eyefinity | Asus Xonar Essence STX | Sennheiser PC350 |

Dator

Permalänk
Skrivet av P-NILZ:

Ja, det var rätt länge sen.

Så är det inte, köpte en ny Elite hösten 2009 och då följde enbart kompositkabel med.

Den kabel som medföljer nu är denna

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e9/Xbox_360_c...

ok då har de alltså ändrat sen första versionen som kom ut (den jag har/hade, kör slim 250gb med hdmi kabel nu)

Visa signatur

Intel i7 950 @ 3,00GHz | Radeon HD6950 @ 880MHz, 1375MHz | 12GB Dominator DHX+ 1600MHz | 1TB Western Digital Caviar Black 64MB cache 7200RPM | 500GB Wester Digital 8MB cache 7200RPM | 500GB Hitachi 16MB cache 7200RPM | Fractal Design R3 | Fractal Design Newton 1000W | CoolIT E.C.O

Permalänk
Medlem
Skrivet av samizzlah:

ok då har de alltså ändrat sen första versionen som kom ut (den jag har/hade, kör slim 250gb med hdmi kabel nu)

Ja man tog bort komponentkabel, hdmi kabel, ljud adapter och extra handkontroll ur elite paketet, hur tror du annars man prissänkte ifrån 4000 till 2500 kr

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av samizzlah:

jag tror den medföljande scart kabeln har 3st HDTV rca kontakter
http://www.tvspelsweb.se/images/xbox360_hdavkabel.JPG

funkade med 1080p för mig iaf på min gamla xbox 360 som inte hade hdmi utgång på pappas plasma TV

Köpte mitt Xbox 360 Premium (?) den med 60gb HDD iallafall hösten 2008, och då följde den som har båda RCA (komposit) och RGB (komponent) med, kör på RGB och enligt mej har xboxen ganska knivskarp bild, inge suddit va jag ser. Visst går säket å få ännu mer om man kör HDMI men RGB duger gott och väl åt mej då ja inte spelar väldigt ofta!
Var ju förstås tvungen ställa in Xboxen till 1080p åxå för att få den bra bildkänslan!

Visa signatur

Intel Core i5 4690k @4.1GHz |---| Asus Maximus VII Ranger |---| ASUS STRIX GTX 980 Ti DirectCU III |---| Corsair Vengeance LP 2x8gb |---| EVGA Supernova G1 650w |---| Fractal Design Define R5 |---| Acer 27" XB270HU

Permalänk

Konstigt, har ett vanligt arcade. När jag fick det följde en grå hdmi-kabel med?

Kan säga att det verkligen syns skillnad mellan komponent/scart och hdmi. Speciellt i GTA IV, det blir mycket grumligare och fulare med komponent än med hdmi.

HDMI vs. Scart

Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

Ja, det var rätt länge sen.

Så är det inte, köpte en ny Elite hösten 2009 och då följde enbart kompositkabel med.

Den kabel som medföljer nu är denna

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e9/Xbox_360_c...

RGB kontra HDMI blir ingen jätteskillnad men om det är den kabeln som du länkade ovan så är det ju en vanlig RCA, Xbox via scart är ingen vacker syn! Inhandla en HDMI så ska du se att det ordnar sig.

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk

Köpte mitt xbox på Media Markt innan jul. Det hette Elite tror jag. Pianolackad svart. Det är scart kabel. Jag ska skaffa en hdmi kabel och återkommer med frågor troligen:-)

Visa signatur

Mattia-SS

Permalänk
Testpilot

Ni kan inte säga bara SCART och mena på en enda signal då det genom SCART går att skicka flera olika signaler; komposit, RGB och S-video. Kabeln som följer med är en kompositkabel och sen följer det även med en adapter så den går att köra via SCART-ingången men det är fortfarande komposit. Blanda heller inte ihop komponent (YPbPr) med RGB-SCART.

Till Xbox 360 finns det väldigt många olika sätt att få ut bilden, från sämst till bäst; komposit, S-video, RGB-SCART, komponent, VGA, HDMI. Kna man köra HDMI finns det ingen anledning till att använda nått annat då det nog är den smidigaste kabeln utöver att det ger bäst bild.

Förstår egentligen inte varför Microsoft och Sony är så snåla och enbart skickar med kompositkablar då det ger den absolut sämsta bild (efter RF-modulator) men samtidigt skryter om hur häftigt det är med spel i HD.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Det är enorm skillnad kan jag säga bara HDMI kabel är ett måste på xbox360

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk

Nu har jag köpt o kopplat i en hdmi kabel. Ställde in 1080i på Xboxet och bilden blev löjligt mkt bättre-knivskarp!
Men efter att jag spelat några minuter märkte jag att bilen var smalare. Ställde då in på 720 men det var samna sak där. Ställde sen in den på Xboxtets lägsta upplösning 480? och då fick jag normal bild.
fortfarande mkt bättre bild men inte så bra som 1080.

Frågan är varför jag kunde ställa in den på 1080 när min tv tydligen inte stödjer den upplösningen. Det är en full hd tv. Stödjer inte all hd tv den upplösningen??

Visa signatur

Mattia-SS

Permalänk
Medlem

Kör den i 'p' istället för 'i' om TV'n pallar det.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk

men varför får jag så smal bild i 1080 lägena?

Visa signatur

Mattia-SS

Permalänk
Medlem

mattias, efter att du ställt in 1080p via consolen kan det vara så att du behöver ställa om bildförhållandet på fjärrkontrollen "ratio" knappen, testa det.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Skrivet av Oneone:

mattias, efter att du ställt in 1080p via consolen kan det vara så att du behöver ställa om bildförhållandet på fjärrkontrollen "ratio" knappen, testa det.

När jag skulle testa detta så såg jag att jag hade glömt ställa in widescreen:-)
Tack alla! Superforum det här med mkt duktigt folk!

Visa signatur

Mattia-SS

Permalänk
Skrivet av Mattia-SS:

När jag skulle testa detta så såg jag att jag hade glömt ställa in widescreen:-)
Tack alla! Superforum det här med mkt duktigt folk!

Alla har vi varit där, nästa gång svarar du på samma fråga åt din polare med samma problem som dig! Thats what its all about

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk

Haha Grymt bra jobb med att läsa tråden först FelixLandmark!

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Skrivet av TroNi:

Haha Grymt bra jobb med att läsa tråden först FelixLandmark!

Haha åt så orka bara läsa inläggen högst upp XD men har raderat mitt inlägg nu My Bad