Seagate lanserar Goflex Slim med USB 3.0

Permalänk
Melding Plague

Seagate lanserar Goflex Slim med USB 3.0

Lagringsjätten Seagate satsar på ultramobil lagring och hög överföringshastighet med nya externa hårddisken Goflex SLim.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hjälpsam

Äntligen en USB disk som väcker lite ha begär

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Do want.

Permalänk
Medlem

Äntligen en intressant extern hårddisk!

Visa signatur

#framtiden

Permalänk

En intressant sak skulle vara att veta om pennan är ny eller om den har blivit vässad, för i så fall så ger det fel bild av storleken, dvs om pennan är kortare än om den hade varit ny.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Skulle vara mycket intressant att få testa en USB3.0 extern hårddisk, nu vart jag helt klart sugen på en extern.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Basilisken:

En intressant sak skulle vara att veta om pennan är ny eller om den har blivit vässad, för i så fall så ger det fel bild av storleken, dvs om pennan är kortare än om den hade varit ny.

Fast pennan är ju fortfarande lika bred...

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Basilisken:

En intressant sak skulle vara att veta om pennan är ny eller om den har blivit vässad, för i så fall så ger det fel bild av storleken, dvs om pennan är kortare än om den hade varit ny.

Enligt mina beräkningar (screenshot mätningar i pixlar). Fick jag pennan till 28pixlar bred och 644 pixlar hög. En standard hexagonal #2 blyertspenna är 6mm tjock som smalast eller 7mm tjock som tjockast. Av bilden att bedömma är bilden med bredaste sidan mot kameran och således 7mm tjock.

7mm/28pixlar * 644pixlar = 161mm.
Eller att en pixel på min screenshot = 0,25mm

Enligt wikipedia är en standard #2 blyertspenna 19cm lång. Så denna är såledess antagligen vässad;
http://en.wikipedia.org/wiki/Pencil#According_to_their_size

Enligt samma screenshot skulle hårddisken ha dimensionerna 142,5 x 89 x 11 istället för 124 x 78 x 9.

Alternativt om man räknar om och utgår ifrån diskens dimensioner och beräknar storleken så skulle det innebära 0,348mm per pixel enligt samma screenshot och pennan skulle helt plötsligt bli av följande dimensioner;
9,7mm tjock och 224mm hög.

Summering, bilden är något photoshoppad och pennan är inte helt skalenlig med disken, samt att den är med största sannolikhet vässad dessutom.

För att få en bättre uppfattning så kan man helt enkelt ta ett 5mm rutat matte-papper från valfritt block och vika sig en rimlig approximation av diskens storlek.

Inte alls överanalyserande, men hoppas det gav svar på din fråga.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

trög dag på jobb

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk
Medlem

Läste att den skulle klara överföringshastigheter upp till 40 MB/s. Nu vet jag inte hur allt hänger ihop, men måste man verkligen ha USB 3.0 för att komma upp i såna hastigheter?

Permalänk

Denna skulle klart va intressant till HTPC'n men skulle gärna se en 500gb.
Lär iofs inte ta lång tid innan man ser en kanske

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Flygfisk:

Läste att den skulle klara överföringshastigheter upp till 40 MB/s. Nu vet jag inte hur allt hänger ihop, men måste man verkligen ha USB 3.0 för att komma upp i såna hastigheter?

USB 3.0 är framtiden så tycker att de borde satsa på de

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygfisk:

Läste att den skulle klara överföringshastigheter upp till 40 MB/s. Nu vet jag inte hur allt hänger ihop, men måste man verkligen ha USB 3.0 för att komma upp i såna hastigheter?

usb2.0 har bandbredd på 480mbit/s (60mb/s)
usb3.0 har bandbredd på 5000mbit/s (625mb/s)

teoretiskt sett, nej

Visa signatur

4770k | GTX 760 | 32GB Dominator platinum 2133MHz | OCZ Vertex 4 256GB | Dell U3011 | Asus MG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Enligt mina beräkningar (screenshot mätningar i pixlar). Fick jag pennan till 28pixlar bred och 644 pixlar hög. En standard hexagonal #2 blyertspenna är 6mm tjock som smalast eller 7mm tjock som tjockast. Av bilden att bedömma är bilden med bredaste sidan mot kameran och således 7mm tjock.

7mm/28pixlar * 644pixlar = 161mm.
Eller att en pixel på min screenshot = 0,25mm

Enligt wikipedia är en standard #2 blyertspenna 19cm lång. Så denna är såledess antagligen vässad;
http://en.wikipedia.org/wiki/Pencil#According_to_their_size

Enligt samma screenshot skulle hårddisken ha dimensionerna 142,5 x 89 x 11 istället för 124 x 78 x 9.

Alternativt om man räknar om och utgår ifrån diskens dimensioner och beräknar storleken så skulle det innebära 0,348mm per pixel enligt samma screenshot och pennan skulle helt plötsligt bli av följande dimensioner;
9,7mm tjock och 224mm hög.

Summering, bilden är något photoshoppad och pennan är inte helt skalenlig med disken, samt att den är med största sannolikhet vässad dessutom.

För att få en bättre uppfattning så kan man helt enkelt ta ett 5mm rutat matte-papper från valfritt block och vika sig en rimlig approximation av diskens storlek.

Inte alls överanalyserande, men hoppas det gav svar på din fråga.

Underbar analys!

Permalänk
Skrivet av Dentoid:

usb2.0 har bandbredd på 480mbit/s (60mb/s)
usb3.0 har bandbredd på 5000mbit/s (625mb/s)

teoretiskt sett, nej

USB 2.0 kan ju inte, till skillnad från USB 3.0 - skicka information i båda riktningarna samtidigt.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Enligt mina beräkningar (screenshot mätningar i pixlar). Fick jag pennan till 28pixlar bred och 644 pixlar hög. En standard hexagonal #2 blyertspenna är 6mm tjock som smalast eller 7mm tjock som tjockast. Av bilden att bedömma är bilden med bredaste sidan mot kameran och således 7mm tjock.

7mm/28pixlar * 644pixlar = 161mm.
Eller att en pixel på min screenshot = 0,25mm

Enligt wikipedia är en standard #2 blyertspenna 19cm lång. Så denna är såledess antagligen vässad;
http://en.wikipedia.org/wiki/Pencil#According_to_their_size

Enligt samma screenshot skulle hårddisken ha dimensionerna 142,5 x 89 x 11 istället för 124 x 78 x 9.

Alternativt om man räknar om och utgår ifrån diskens dimensioner och beräknar storleken så skulle det innebära 0,348mm per pixel enligt samma screenshot och pennan skulle helt plötsligt bli av följande dimensioner;
9,7mm tjock och 224mm hög.

Summering, bilden är något photoshoppad och pennan är inte helt skalenlig med disken, samt att den är med största sannolikhet vässad dessutom.

För att få en bättre uppfattning så kan man helt enkelt ta ett 5mm rutat matte-papper från valfritt block och vika sig en rimlig approximation av diskens storlek.

Inte alls överanalyserande, men hoppas det gav svar på din fråga.

Helt fantastisk analys!

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig