Permalänk
Medlem

Datorn hittar inte USB i windows.

Hej, först och främst var jag inte säker på var jag skulle lägga tråden, men eftersom problemet uppkom efter jag skaffade nytt mobo+cpu så hamnar det här.

Specs:
OS: Windows 7 x64 home edition
Mobo: Asrock P67 Extreme4 Rev. 3
CPU: 2600K i7
Tangentbord: Razer arctosa
Mus: Logitech G9x / Mionix Naos 5000 (provat båda, både med usb och ps/2 konvertern)

Resten är irrelevant.

Ok, så jag är lat, jag installerade ny mobo+cpu och sket i att installera om innan, körde dock driversweeper för att få bort de flesta drivisarna innan.

Tangentbordet och musen fungerar fint i bios, jag har satt igång USB Legacy support, har provat alla USB portar, USB2.0 och USB3.0, har provat en USB -> PS/2 konverter för både tangentbordet och musen, har provat att reseta CMOS, har provat felsäkert läge, har provat windows 7 installationsCD, har provat cd-skivorna med drivers som kom med när jag köpte mitt kb / mus, men inget funkar.

Jag har också trålat runt på google i flera timmar och försökt alla lösningar jag kunde hitta.

Edit: Det fick bli en ominstallation. Som tur är så var det inget fel på moderkortet.

Visa signatur

CPU: 2600K+H100 kylning, GPU: GTX470, RAM: 8GB DDR3, HDD: Force3 128GB, Mobo: Asrock P67,
Chassi: Antec P280, Skärmar: Acer 245HQ + Nån billig 60Hz 24".

Citera mig för garanterat svar.

Permalänk
Hedersmedlem

Fungerar det i BIOS så ligger felet i Windows och det är inte alltid det lyckas att rädda Windows när man byter moderkort och en nyinstallation kan vara den enda lösningen.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Tyvärr är det ju så. Saken är ju dock att jag kommer in i windows, allt verkar vara i sin ordning, min desktop funkar fortfarande, windows auto-installerade t.om. nya grafikkortsdrivers när jag loggade in etc, enda som inte fungerar är mina usb peripherals. Provar först med ett riktigt PS/2 KB. Hellre 100kr för ett KB än en ominstallation. q_q

Visa signatur

CPU: 2600K+H100 kylning, GPU: GTX470, RAM: 8GB DDR3, HDD: Force3 128GB, Mobo: Asrock P67,
Chassi: Antec P280, Skärmar: Acer 245HQ + Nån billig 60Hz 24".

Citera mig för garanterat svar.

Permalänk
Medlem

chipset drivers ?

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

Jao, jag vet inte, jag kan ju inte klicka på nåt och tangentbordet funkar inte, men jag provade att sätta in CDn som kom med moderkortet (såklart) i windows. Den tuggade som fan men det kom inte upp nåt fönster eller nåt, jag lät den vara igång i 30 min. Så jag antar att den installerade nåt, men det ändrade inget.

Visa signatur

CPU: 2600K+H100 kylning, GPU: GTX470, RAM: 8GB DDR3, HDD: Force3 128GB, Mobo: Asrock P67,
Chassi: Antec P280, Skärmar: Acer 245HQ + Nån billig 60Hz 24".

Citera mig för garanterat svar.

Permalänk
Medlem

De flesta P67 kort verkar ju dras med feta Biosproblem, MSI framförallt men även Asus har ju haft lite strul så det skulle ju kunna vara en utväg att flasha till senaste Bios om det finns något nyare!
Annars är det nog ominstallation som gäller precis som Malo nämnde.

Permalänk
Medlem

Provade att flasha till nyaste bios ver. från Asrocks hemsida, ändrade inget nämnvärt. Ska prova om jag kan köra nån sorts windows repair (igen).

Visa signatur

CPU: 2600K+H100 kylning, GPU: GTX470, RAM: 8GB DDR3, HDD: Force3 128GB, Mobo: Asrock P67,
Chassi: Antec P280, Skärmar: Acer 245HQ + Nån billig 60Hz 24".

Citera mig för garanterat svar.

Permalänk
Medlem

Kan ju konstatera att windows system restore inte hjälpte. Nu får man bara upp windows welcome screen sen laddas aldrig desktop.

Tacka gudarna för safe mode.

Visa signatur

CPU: 2600K+H100 kylning, GPU: GTX470, RAM: 8GB DDR3, HDD: Force3 128GB, Mobo: Asrock P67,
Chassi: Antec P280, Skärmar: Acer 245HQ + Nån billig 60Hz 24".

Citera mig för garanterat svar.