Permalänk
Medlem

Hjälp inför chassimodifiering

Nya chassit kommer hem senare idag och jag har vissa ideer på hur jag vill att det ska se ut. Men jag har lite frågot innan jag sätter igång fullt ut.

1: Ska måla lite fläktar och några detaljer i chassit. Har kollat på en del videor på hur man målar men vilken typ av färg bör man använda? Kommer användas till både plast och aluminium. Tips på butik (Linköpingsområdet) eller nätbutik vore också trevligt.

2: Inför målningen. Funkar slippapper met täthet 400 bra?

3: Köpa aluminiumskivor ca 1mm tjock, behöver ca 20x50cm. Närmsta bygghandel kanske?

4: Böja aluminium. Endast 90° böjar. Har inga speciella verktyg för sånt. funkar det med ett skruvstycke och lite våld?

5: Mönster i fönstret. Vill ha ett mönster i fönstret men det ska fortfarande gå att se igenom. Någon självhäftande, trensperent film kanske? behöver förslag och behöver veta vart man kan köpa.

Bygglogg kommer nog lite senare omnågon är intresserad.

Visa signatur

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311

Permalänk
Medlem

sök på swec..det har tagits upp fleera trådar om detta, iaf snarlika saker om lackering mm

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem

Hittar endast lite om att måla/slipa chassi när jag söker på forumet/nätet och många säger olika, så det mesta funkar säkert. Men fråga 4 och 5 är fortfarande obesvarade.

Visa signatur

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311

Permalänk

1. Färg du bör använda på både plast och aluminium är vanlig Hobbyfärg, vilket går att köpa på t.ex. Biltema. Men tänk på att om du nu ska måla aluminium och den ej är lackad utan ren aluminium så ska du slipa ytan och sen spraya grund/primerfärg och sen så lackar du med den färg du vill på det.

2. 400 pappret använder jag själv varje gång jag ska lacka något, så det rekommenderar jag, men kom ihåg att använda T-röd efter slipning.

3. Aluminiumskiva har jag ingen aning om vart du kan hitta faktiskt, har kollat runt lite på eniro samt bauhaus men inte hittat något.

4. Självklart fungerar det med att använda ett skruvstycke och lite våld, men just precisionen kanske inte är bäst just då, så tänk på att mäta noggrant och även vara försiktig så du inte böjer om och om så att det tillslut blir väldigt tunt och i värsta fall gå av.

5. Det med at ha ett mönster i fönstret, är det nödvändigt egentligen? För fixar du mycket ljus med hjälp av lysrör så tror jag inte att man kommer kolla på det mönstret , samt att det kan bli väldigt pilligt och mycket slit, men du gör som du vill somsagt. Men vet dock inte vart du kan köpa.

Hoppas jag varit till hjälp

MVH Henrik

// Glöm inte att citera!

Visa signatur

|Fractal Design XL|MSI Z77A-GD65|MSI GTX 660Ti 2GB|Corsair 4GB Dominator DHX+|Intel Core i5 3570K 4.5GHz| Noctua NH-D14|Samsung SSD 830-Serien 128 GB + 250 GB|Samsung DVD±RW SH-S223C|Western Digital Caviar® GreenPower 1TB|3TB WD Caviar Green|Cougar 700CM|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobi the Dobi:

Nya chassit kommer hem senare idag och jag har vissa ideer på hur jag vill att det ska se ut. Men jag har lite frågot innan jag sätter igång fullt ut.

1: Ska måla lite fläktar och några detaljer i chassit. Har kollat på en del videor på hur man målar men vilken typ av färg bör man använda? Kommer användas till både plast och aluminium. Tips på butik (Linköpingsområdet) eller nätbutik vore också trevligt.

2: Inför målningen. Funkar slippapper met täthet 400 bra?

3: Köpa aluminiumskivor ca 1mm tjock, behöver ca 20x50cm. Närmsta bygghandel kanske?

4: Böja aluminium. Endast 90° böjar. Har inga speciella verktyg för sånt. funkar det med ett skruvstycke och lite våld?

5: Mönster i fönstret. Vill ha ett mönster i fönstret men det ska fortfarande gå att se igenom. Någon självhäftande, trensperent film kanske? behöver förslag och behöver veta vart man kan köpa.

Bygglogg kommer nog lite senare omnågon är intresserad.

1 & 2. Håller med Currybarnet här vad det gäller lacktips. Tips på nätbutik http://www.highlights.nu/. De har grymt många färgnyanser på sprayfärg så du kan få exakt rätt färg.

3. Sök i ditt närområde efter plåtslagare eller metallhandlare och ring dem och fråga efter spillbitar. Brukar gå att få fina bitar för en hundring eller en påse fikabröd

4. Skruvstäd funkar fint för mindre detaljer. För påtar där vecket är upp mot 20cm långt eller längre så bör du ha någon form av verktyg om det ska bli snyggt. Be en plåtslagare bocka de bockar som är stora.

5. Ingen erfarenhet här men jag vet att det finns transparent självhäftande film för skrivare man kan skriva ut egna motiv på. Har för mig det heter Letracopy eller något sånt. Kanske är vad du vill ha.

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dance:

1 & 2. Håller med Currybarnet här vad det gäller lacktips. Tips på nätbutik http://www.highlights.nu/. De har grymt många färgnyanser på sprayfärg så du kan få exakt rätt färg.

3. Sök i ditt närområde efter plåtslagare eller metallhandlare och ring dem och fråga efter spillbitar. Brukar gå att få fina bitar för en hundring eller en påse fikabröd

4. Skruvstäd funkar fint för mindre detaljer. För påtar där vecket är upp mot 20cm långt eller längre så bör du ha någon form av verktyg om det ska bli snyggt. Be en plåtslagare bocka de bockar som är stora.

5. Ingen erfarenhet här men jag vet att det finns transparent självhäftande film för skrivare man kan skriva ut egna motiv på. Har för mig det heter Letracopy eller något sånt. Kanske är vad du vill ha.

Angående målning har jag börjat med den nu och det går bra hittils, enda problemet är väl att få in färg i alla små hål och skavanker men det blir nog bra efter några lager till.

Och aluminium hoppas jag att jag kan skaffa från en släkting som jobbar med metall annars är det som sagt plåtslagare eller liknande.

Och tack för Letracopy det kommer med största sannorlikhet funka utmärkt till det jag vill

Visa signatur

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311