Strategiespel ex. Sim city tips!

Permalänk
Medlem

Strategiespel ex. Sim city tips!

Hej, har nyligen köpt mig en ny dator (Sign). Jag älskar strategispel men är lite besviken på Cities XL 2011 pga att det inte har multicore stöd. Detta gör att jag då och då får lagg. Undrar om ni har tips på andra strategispel som är kul. Gillar inte Simcity Societies, känns alldeles för barsligt. Undrar om det finns ngn patch till Cities Xl för det borde inte vara min processor eller mitt grafikkort som är för dåligt väl? Tips på spel tack!

Visa signatur

Bärbar MacBook Pro 15" Mid '14 l
Mobil Iphone 8 l

Permalänk

Sim city 4 deluxe edition kör jag och I lovi it

Permalänk
Medlem

Körde det länge men har dock tröttnat Även om det är nice känns det lite old :7

Visa signatur

Bärbar MacBook Pro 15" Mid '14 l
Mobil Iphone 8 l

Permalänk

Det håller jag med dig om men man har ju stor frihet spelet, men i övrigt vet jag nog inget sånt spel .)

Permalänk
Skrivet av Ludzee:

Hej, har nyligen köpt mig en ny dator (Sign). Jag älskar strategispel men är lite besviken på Cities XL 2011 pga att det inte har multicore stöd. Detta gör att jag då och då får lagg. Undrar om ni har tips på andra strategispel som är kul. Gillar inte Simcity Societies, känns alldeles för barsligt. Undrar om det finns ngn patch till Cities Xl för det borde inte vara min processor eller mitt grafikkort som är för dåligt väl? Tips på spel tack!

Supreme Ruler är ett liknande, dock är ju det lite militär inblandat där, men du kan välja att köra neutralitetslinjen såsom Sverige påstår sig göra. Sen vet jag att det finns ett liknande det också men kommer för allt i världen på vad det heter, kläcker jag det så skriver jag det såklart.

Visa signatur

ASUS P6T | Intel i7@4ghz | MSI 680GTX | 3x4gb+3x2gb DDR3 BCLK 195 |Intel X25M 160GB G2 x2 | WD Raptor X Gamer 150gb | SpinPoint F1 1TB | WD Green 1TB |

Permalänk
Medlem

Ok tack för tipsen!

Visa signatur

Bärbar MacBook Pro 15" Mid '14 l
Mobil Iphone 8 l

Permalänk
Hedersmedlem

Civilization (5)?

Permalänk
Medlem

SimCity 3000 och SimCity 4 gillar jag extremt, dock så buggar ju spelen ganska skönt på Windows 7 tydligen, kraschar efter 10-30min spelande vilket är väldigt jobbigt.

Kompabilitets läge fungerar heller inte, så får väl skaffa en XP dator om man vill att det skall fungera.

Visa signatur

Gaming: MSI X570 MPG Gaming Plus -- AMD Ryzen 9 5900X -- Sapphire Radeon RX 6800 XT NITRO+ -- G.Skill 32GB 3600MHz CL14 -- Samsung 960 EVO 1TB -- 2x ASUS MG278Q -- Arch-based EndeavourOS
VR: ASRock B550M-ITX/ac -- AMD Ryzen 5 5600G -- ASUS RTX 3070 -- Corsair 16GB 3600MHz CL18 -- Kingston A2000 250GB -- Windows 10

Permalänk
Medlem

Cities XL kan vara något av intresse kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av yagel:

Cities XL kan vara något av intresse kanske?

Läs gärna hela inläägen

Visa signatur

Bärbar MacBook Pro 15" Mid '14 l
Mobil Iphone 8 l

Permalänk
Medlem

Woops sorry, hungrig och trött För att kompensera så får du en bumb i guess.

Testat Railroad tycoon serien?

Annars i bygghållet så kan jag rekommendera Anno 1704 eller vad det nyaste nu heter. Tyckte det var trevligt men det är lite mer åt caesar III hållet. Själv spelade jag så mycket Caesar III att jag inte visste var jag vaknade upp någonstans!

Permalänk
Skrivet av yagel:

Woops sorry, hungrig och trött För att kompensera så får du en bumb i guess.

Testat Railroad tycoon serien?

Annars i bygghållet så kan jag rekommendera Anno 1704 eller vad det nyaste nu heter. Tyckte det var trevligt men det är lite mer åt caesar III hållet. Själv spelade jag så mycket Caesar III att jag inte visste var jag vaknade upp någonstans!

Railroad Tycoon 3 ska jag varna i förväg på, får du det att funka under Win 7 och du har ett grafikkort med 1 GB eller mera minne så kommer spelet att automatiskt lägga tillbaks till lägsta grafikinställningarna oavsett vad du försöker göra.

Visa signatur

| R5 2600 | 32GB DDR4 | RTX 2060 super |
Vänligen citera ifall du vill ha ett svar

Permalänk
Medlem
Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Settlers?

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk
Medlem

Gamla hederliga transport tycoon? Grymt bra spel.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem

Tropico 3?

Permalänk
Medlem

Gillar också såna här typ av spel! Där det är mycket ekonomi och planerande som man måste ta hänsyn till!

Sim city 3000 - är ju klassik!
Railroad Tycoon - Ett riktigt roligt spel som jag själv tycker har en ganska bred användarvänlighet! Det är hyffsat lätt att lära sig men samtidigt så finns det väldigt mycket att lära! (man bygger järnvägar och ska forsla gods mellan olika punkter, uppdragen går ofta ut på att ha tjänat en viss del pengar eller ha forslat ett viss antal gods till en angiven tidpunkt)

Sen kom jag inte på fler just nu!

Visa signatur

Chassi: Define R3, PSU: Corsair TX 650W, Mobbo: Asus P8Z68-V PRO GEN3, CPU: Intel I5-2500K @ 4,5Ghz,
GPU: Gigabyte HD7970 OC, RAM: Corsair Vengeance LP 16GB, OS: Windows 7, Skärm: Samsung Syncmaster 24" TFT

Permalänk
Medlem

Aha då fattar jag varför Cites XL laggade så jävligt.
Iaf, Sim City 2000 är ju riktigt grymt! Societies gillar jag också men det är lite barnsligt, ja.
Sim city 4 är också bra.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Cities in Motion eller OpenTTD

Permalänk

Jag tycker Tropico 3 är den överlägset bästa citybuildern, vet inte hur många timmar jag lagt ner på det.

Visa signatur

Snabbare än Bolt på Jolt ⚡

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar helt klart Anno 1404. Gärna med expansionen Venice så att du kan köra multiplayer.

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen! Ska testa Tropico 3 och se om det är något...

Visa signatur

Bärbar MacBook Pro 15" Mid '14 l
Mobil Iphone 8 l

Permalänk
Skrivet av drotz2000:

Gamla hederliga transport tycoon? Grymt bra spel.

Rekommenderas varmt, finns som open source-version nu också, sök på OpenTTD

Visa signatur

Ryzen 7 3700 | 32 Gb RAM | Geforce 2070 Super

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murer:

Jag rekommenderar helt klart Anno 1404. Gärna med expansionen Venice så att du kan köra multiplayer.

Jag kan också varmt rekommendera Anno 1404. Ett fantastiskt spel på alla sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Janeway:

Jag kan också varmt rekommendera Anno 1404. Ett fantastiskt spel på alla sätt.

Pröva gärna de äldre spelen i serien. Anno 1602 var det som fick mig att fastna i det hela. 1503 lyckades jag missa men det har jag också planerat att testa. 1701 minns jag knappt av någon anledning, lite skumt då jag minns 1602 perfekt. Det kanske inte var så bra.

En annan kul grej med Anno 1404 är deras collectors edition. Det är en riktigt träkista med mandelfrön, träkompass och annat gott i, och det bästa med det hela var att Webhallen sålde ut dem för runt 130kr vill jag minnas.

Permalänk
Medlem

Finns tydligen ett verktyg för att köra Cities XL 2011 på flera cores.
http://forum.citiesxl.com/viewtopic.php?f=11&t=942
Så du kan ju alltid testa köra det om du vill ge Cities XL en ny chans.

saxat från en port på ett annat forum:

Citat:

I found a multi-core app posted on the forum of one of the Cities XL fan sites. I tried it out and it works just fine. Granted I can only use 7 of my 8 cores but that's better than just one.

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Eftersom du säger strategi , Hearts of Iron , gillar ettan bäst men det finns en II och en III.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j