Permalänk
Medlem

Jonas, jag är grymt nöjd att du/ni går loss på nya chassin. I mina ögon är chassit fortfarande den mest eftersatta och outvecklade komponenten. Det behövs nya bra chassin och mindre skit.

Passar även på att flagga för två nya chassin som säkert många vill se i en rescension; Corsair 650D och CM Silencio (även kallad project M).

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Medlem

Känns som att varje nytt chassi som recenseras har mer eller mindre samma problem. Varför har man ingen "evaluation group" på företaget som kan testa chassit och se om det är marknads klart? Eller möjligtvis en linjal som säger hur mycket plats man har för att dra kablar?

Visa signatur

 MacBook Pro 15" Retina,  iPhone 6,  iPad Air,
Home server: AsRock q1900dc-itx, Bitfenix Prodigy, 4gb SO-DIMM DDR3L, 90w laptop charger, 2x2tb,

Permalänk
Skrivet av Pletron:

Känns som att varje nytt chassi som recenseras har mer eller mindre samma problem. Varför har man ingen "evaluation group" på företaget som kan testa chassit och se om det är marknads klart? Eller möjligtvis en linjal som säger hur mycket plats man har för att dra kablar?

konsten att montera ett system i chassit är långt över kompetensen för många chassitilverkare, uppenbarligen.

Efterlyses:
chassi med plats bakom moderkortet för ordentlig kabeldragning samt förvaring av icke-modulära nätaggs överblivna kablar. Även plats för 2st interna radiatorer för ev. vattenkylning (eftersom extern är fult, otympligt och lätt att förstöra) 2cm bredare och 5cm högre chassi skulle kanske inte tilltala speciellt många om man påpekar det, men vem bryr sig annars? Jo de som får extra funktioner för ett killerpris!

Visa signatur

Pappy :"Backup: Skyddar mot datafel när du på fyllan raderar 200GB pr0n och laddar hem två säsonger teletubbies istället."
Jocke1100 :"Det är väl en mekanisk kylavledning... Typ analog kylpasta..."

Permalänk
Avstängd

säger så här dom har kopierat Coolermaster CM690 rakt igenom. jag håller faktist med eftersom jag nu äger 2 sådanna att kabeldragningen är svår, och att man akn skippa snabbfästen men CM 690 har möjlighet att skruva vanliga skruvar när man skruvar grafikkortet dock kabelkanalerna va inget roligt nöje direkt . om jag nu inte hade någon av dessa chassin hade jag fortfarande gått på CM eftersom dom idag kostar 650kr i snitt och Cm skickar med totalt 3 fläktar till den

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finess:

citat från runt 4:00

"de här vaggorna känns väl... ja... dom känns väl helt okej, de är av plast... ganska... lite småplastiga också tyvärr"

nä, menar du det? är de av plast och känns plastiga? skumt...

hehe fick mig ett fint skratt med ,dagens citat!

Visa signatur

(PC): i7 4790k 8gb ram Asus380x 256gb ssd
(Laptop): Dell xps 13 i7-8550u 8Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finess:

citat från runt 4:00

"de här vaggorna känns väl... ja... dom känns väl helt okej, de är av plast... ganska... lite småplastiga också tyvärr"

nä, menar du det? är de av plast och känns plastiga? skumt...

Finns ju faktiskt plastdelar som inte känns plastiga! När de är lite mer kvalitetsgrejer. Stabilare.

Permalänk
Medlem

tumskruvar! <3

Permalänk
Medlem

Sliter man bort snabbfästena och går loss lite med dremeln så kan det nog bli ganska bra ändå

Visa signatur

2500k @ 4.6GHz atm | Noctua NH-D14 | Asus MIVE | 8GB G.Skill Ripjaws X @ 1866MHz | 2x Asus HD 6970 DirectCU II @ 920/5500 | Corsair AX850w | Corsair F60 + 1Tb Spinpoint | Corsair 650D | 2x BenQ 22" | Filco Majestouch Ninja Tenkeyless MX Red | Razer Deathadder Respawn, Qpad CT Swec edition | Astro A40 + Mixamp

Permalänk
Medlem

jag har ett Nexus Prominent 5

Permalänk
Medlem

Bakom moderkortet finns inte en sjujäkla massa plats men det räcker till att gömma kablar bakom om man använder sig av plast stripes, jag är ingen mästare på kabeldragning men i detta chassi så måste jag ha lyckats väldans bra om man går på Jonas linje.

Själv har jag lyckats föra in ALLA kablar igenom de större två hål som finns i MB/tray till en enligt mig självt väldigt bra och snygg kabeldragning.

Det sitter även ett litet hål ovanför PSU't, där passar oxå kablage för USB/ljud för front alldeles utmärkt.

Även om det finns en rundad kant på tray'en så är den öppen i överkant och botten, där trär man de kablar som skall till HDD's och front.

Någon frågade om man kan föra in en cpupwr 4/8 pin i det övre hålet med två st 140mm och javisst, det går alldeles utmärkt om man monterar kabeln före fläkt nr2.

@ Jonas vore snällt om du ville svara på ett par frågor.

Varför har ni monterat kylaren mot bakkant, Passade den inte att köra samma riktning som resterande luftflöde i burken? (dvs. uppåt mot tak fläkten.)

Jämförelsevis så har jag även ett Antec 300 och det saknar helt hål i tray'en och är ett väldigt svårt (omöjligt, ) chassi att fixa kablage i, sedan så är det i princip exsakt samma avstånd till topp monterade 140mm fläkten.

Vad jag kan se så lider det ju av exsact samma brister som du tycker Prominent 5 har med då oxå rejält sämmre kylnings möjligheter (efter tycke) , accseptabla fläktar, verktygslösa alternativ, ljuddämpning, utseende, varför bör då Prominent 5 börja krypa mot 300's prisbild som är ett rejält sämmre chassi?

Permalänk
Medlem

Schysst recension, men Antec Three Hundred har ju inte mycket till kabeldragning heller. Man kan ju inte dra något på baksidan, så detta chassi kanske inte är helt ute och cyklar ändå.

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk
Medlem
Skrivet av eat_me:

Bakom moderkortet finns inte en sjujäkla massa plats men det räcker till att gömma kablar bakom om man använder sig av plast stripes, jag är ingen mästare på kabeldragning men i detta chassi så måste jag ha lyckats väldans bra om man går på Jonas linje.

Själv har jag lyckats föra in ALLA kablar igenom de större två hål som finns i MB/tray till en enligt mig självt väldigt bra och snygg kabeldragning.

Det sitter även ett litet hål ovanför PSU't, där passar oxå kablage för USB/ljud för front alldeles utmärkt.

Även om det finns en rundad kant på tray'en så är den öppen i överkant och botten, där trär man de kablar som skall till HDD's och front.

Någon frågade om man kan föra in en cpupwr 4/8 pin i det övre hålet med två st 140mm och javisst, det går alldeles utmärkt om man monterar kabeln före fläkt nr2.

@ Jonas vore snällt om du ville svara på ett par frågor.

Varför har ni monterat kylaren mot bakkant, Passade den inte att köra samma riktning som resterande luftflöde i burken? (dvs. uppåt mot tak fläkten.)

Jämförelsevis så har jag även ett Antec 300 och det saknar helt hål i tray'en och är ett väldigt svårt (omöjligt, ) chassi att fixa kablage i, sedan så är det i princip exsakt samma avstånd till topp monterade 140mm fläkten.

Vad jag kan se så lider det ju av exsact samma brister som du tycker Prominent 5 har med då oxå rejält sämmre kylnings möjligheter (efter tycke) , accseptabla fläktar, verktygslösa alternativ, ljuddämpning, utseende, varför bör då Prominent 5 börja krypa mot 300's prisbild som är ett rejält sämmre chassi?

För att konkurrera ut Antec 300 såklart vi vill ju får folk att inse att det inte ska vara någon nytta med att göra dåliga chassin

Permalänk
Medlem

Om man kollar på baksidan sitter det en hel radda med skruvar, är inte de tänkta att ersätta snabbfästena?

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av laggarbacken:

Äger ett CM 690 Dominator och som redan har sagts är de väldigt lika. Iom det kan jag hålla med om de minus Jonas ger, kabeldragningen är ett helvete och snabbfästena (till gpu) fungerar inte!

Det kan jag ställa mej i led på. har oxå ett CM690
Ser EXAKT likadant ut, snabbfästena suger anus :/

Visa signatur

CPU: i5 4690K+H80i @4.2Ghz | GPU: EVGA 970 FTW | MB: MSI Z97-G43 | RAM: 8gb 1600Mhz Corsair | SSD/SSD:Samsung EVO 840 120Gb/Kingston SV300 120Gb | PSU: CM 650M | Chassie: Air 240 | Skärm: Fujitsu P23T-6 | T-bord: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Z906/Qpad QH-90

Permalänk

''Och är Kung på kabeldragning!'' Skrattade som tusan där

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk

Vill ha recension på Obsidian 650D! Tror inte jag är ensam heller

Ont; förstår inte hur dom kan göra såna där funktions missar som tex kabeldragningen på baksidan av moderkortet

Permalänk
Medlem
Skrivet av TmN:

säger så här dom har kopierat Coolermaster CM690 rakt igenom. jag håller faktist med eftersom jag nu äger 2 sådanna att kabeldragningen är svår, och att man akn skippa snabbfästen men CM 690 har möjlighet att skruva vanliga skruvar när man skruvar grafikkortet dock kabelkanalerna va inget roligt nöje direkt . om jag nu inte hade någon av dessa chassin hade jag fortfarande gått på CM eftersom dom idag kostar 650kr i snitt och Cm skickar med totalt 3 fläktar till den

Tippar på att det är samma no-name leverantör som designat och gjort grundstommen till ett chassi de säljer, CM har sedan tagit den och förbättrat avsevärt medans Nexus troligtvis kör ganska hårt på grunddesignen. Man får inte glömma att många tillverkare köper in färdiga produktmodeller från producenterna och förbättrar dem sedan för sitt avsedda syfte!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4. Nätaggregat: Corsair AX 760W 80+ Platinum.
Moderkort: Asus Z97-WS. CPU: Intel i7 4970K. CPU-Kylare: Noctua NH-U14S.
RAM: 4x8GB Corsair Vengeance 1600mhz CAS9 LP. GPU: Asus GTX 970 Strix.
Ljudkort: Asus Xonar Essence STX. SSD: Samsung 830 250GB.
OS: Win 10 Pro. Hörlurar: Sennheiser HD-595. Display: Samsung S27850T. Display: Asus ROG Swift PG279Q.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av sunefred:

Jonas, jag är grymt nöjd att du/ni går loss på nya chassin. I mina ögon är chassit fortfarande den mest eftersatta och outvecklade komponenten. Det behövs nya bra chassin och mindre skit.

Passar även på att flagga för två nya chassin som säkert många vill se i en rescension; Corsair 650D och CM Silencio (även kallad project M).

Både Corsair Obsidian 650D och Cooler Master Silencio ligger på kö för recension

Permalänk
Medlem
Skrivet av Riyonah:

Sliter man bort snabbfästena och går loss lite med dremeln så kan det nog bli ganska bra ändå

Exakt. Borde kunna göra en hel del stora hål för kabeldragning och komma åt backplate på kylare. Den där kanten på moderkortsplåten känns otymplig så bort med den med och kanske sätta en list där istället. Innan slutet kan det bli väldigt bra chassi. Angående chassitillverkare är det nog inte alla som har möjligheten att lägga så mycket pengar på att utvärdera designen. Går bara spekulera i hur de går till väga. De ritar kanske chassit i ett cad-program, skickar iväg ritningarna till någon industri i Kina som även tillverkar kylskåp eller andra typer av skåp. Fungerar protypen så blir det masstillverkning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JonasT:

Både Corsair Obsidian 650D och Cooler Master Silencio ligger på kö för recension

Förlåt, jag var tvungen... ;0)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sensuella Sven:

Förlåt, jag var tvungen... ;0)

http://i53.tinypic.com/2l9s16s.jpg

HAHAHA. Good one!

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D | Asus Maximus IV Extreme | Intel Core i7 2600K 3,4GHz @ 4,6GHz | Corsair H100 | Corsair AX 850W 80+ GOLD | Corsair 4x4GB 1600MHz XMS3 | MIS GeForce GTX 680 | Samsung SSD 840 512GB | 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ | Seagate 2TB SATA-II 5900 RPM | LG 22" TFT & BenQ TFT 24" XL2410T 120Hz | Win 7 x64 |