Ni som äger GX740 eller G73, se hit!

Permalänk
Medlem

Ni som äger GX740 eller G73, se hit!

Nu har jag läst, tittat, vridit och vänt och sedan gjort det igen. Jag letar efter en 17" spellaptop och det blir antingen en av dessa eller ett plock-paket á la Deviltech eller liknande. Jag har en ganska god uppfattning om vad jag personligen tycker är Asusens och MSIns respektive för och nackdelar. MEN, som vi alla vet så är det en sak vad specifikationerna och recensioner säger, och en helt annan vad man själv tycker efter några månaders användning.

Så, nu ber jag ödmjukast er som äger en av dessa två datorer att kort och gott lista tre fördelar och tre nackdelar med er dator. Ni får gärna vara subjektiva, t.ex. den var mer högljudd än jag trodde, känns plastig osv. Avrunda gärna med en kommentar om du hade gjort om köpet idag eller om du valt en annan bärbar nu när du vet hur den är.

Exempel:

+ Skärmen är verkligen grym
+ Tyst och sval fortfarande
+ Älskar designen

- Tangentbordet är sladdrigt
- Sjukt mycket bloatware
- Lite väl högljudd när man tittar på film

Hade hellre lagt 3k till från början och köpt en burk från Deviltech med facit i hand men är rätt nöjd med mitt köp ändå.

Tack på förhand, all hjälp uppskattas mycket!

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk

Asus G73JW-TY190V, köpt på Webhallen för 8500:- (demoprodukt)

+ Kylningen, väldigt tyst och väldigt sval.
+ Mycket info på communities etc, lätt att få hjälp/tweaks
+ Bra prestanda/kr

- Skärmen, lite bättre betrakningsvinkel vertikalt hade varit trevligt. Samt att den inte går att vinkla bakåt så långt.
- Bloatware, Rörig bloatware, Tar man bort för lite segar det ner, tar man bort för mycket tappar man TurboBoost funktion, tangentbordsbelysning samt fn+knappkombinationer
- Touchpaden är lite knivig att scrolla med.

Jag är supernöjd i och med att jag fick dator för 8500kr.
Presterar inte så bra i WoW dock vilket var vad den var tänkt för. Vet inte varför dock.

Permalänk

Jag äger den första versionen av GX740, så vissa problem/irritationsmoment kan ha avlägsnats på senare modeller.

+ Mycket bra prestanda för sitt pris och grafikkortet kan överklockas av vilket idiot som helst.
+ Inte speciellt mycket bloatware jämfört med andra laptops.
+ 9cell batteri.

- Dålig placering av "FN" (funktions) knappen.
- Låter mycket om man sitter utan hörlurar eftersom den endast har en fläkt.
- Avråder att köra överklockat under den varmaste månaden i sommaren då den tenderar att överhetta då. Inga problem med original klockfrekvens.

Om man har en strikt budget på 10papp eller mindre så är den ett mycket bra val. Har man ett par tusen extra är nog en deviltech ett bättre val.

EDIT: Stavning.

Permalänk
Visa signatur

PS3 & PS4-Astro A50-Playseat GT-Thrustmaster T 500 RS Wheel-Ferrari F1 Add-on Wheel

Permalänk
Medlem

Värt att notera är väl att dom tidigast kommer komma i svensk handel Juni..

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MasteraCe:

Värt att notera är väl att dom tidigast kommer komma i svensk handel Juni..

Yes, jag vet, läst och skrivit i båda trådarna, läst på om gtx560m m m. Kommer inte vänta på dessa, möjligen att köpet drar ut på tiden av andra anledningar och då möjligen. Är dock helt ointresserad att betala 18k eller vad asusen kan tänkas kosta på release.

Edit: tack alla för input och i förekommande fall för tipset. Det blev en http://cdon.se/hemelektronik/msi_gx660_core_i5-480_4gb_500gb_... Inte som jag tänkt mig men priset var för bra.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario