Copyswede kräver avgift för externa hårddiskar, USB-minnen

Permalänk
Hedersmedlem

vad är det som skiljer copyswede från annan maffiaverksamhet?

De tar mellanhandspengar för att de vill göra så utan att bidra till branchen, de utför lobbyverksamhet för att de stora spelarna skall försvara deras existens och de vill bestämma hur alla andra ska agera utifrån deras villkor. Ge oss pengar vad ni än säger... Trevlig organisation det där.

Vilka politiker är ansvariga för att vi har kvar copyswede? Jag hade förståelse för deras existens på kassettbandens tid, men den tiden är sedan länge över. Vem har idag stora mängder privatkopierad data på exempelvis externa hårddiskar? Det är istället piratkopierat material och semesterbilder som dagens populära lagringsmedia är fyllda av.

Men jag är som tidigare nämnt mest besviken på politiker som inte tar tag i lagen som ger copyswede rätt att agera som de gör. Vilken politiker kan stå bakom deras verksamhet och försvara denna? Ändå kommer såklart ingenting hända denna gång heller. Inga politiker med inflytande kommer någonsin röra denna fråga igen och copyswede kommer få finnas kvar utan grund för deras verksamhet i många år framåt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Lobbyister har börjat köpa politiker i swe nu, precis som de har gjort i 100 år i usa. Tragiskt =/
Vanligt folk borde skramla ihop lite pengar och fixa en lobyist i sthlm.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | PRIME X-570 | DDR 32Gb | GTX 1080 Ti | Windows 11

Permalänk
Medlem

Har inget emot höjda priser på externa, klaga då inte på fildelning och upphovsrätten inte får ersättning bara!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ozeroun:

Har inget emot höjda priser på externa, klaga då inte på fildelning och upphovsrätten inte får ersättning bara!

Men det där är ju som sagt (många gånger i tråden) inte samma sak. Det handlar här om privatkopiering, inte piratkopiering. Copyswede plockar alltså inte in pengar för att lagringsutrymme är fullt av olagliga filer, utan för att det kan tänkas finnas helt lagliga filer på lagringsutrymmet. Helknäppt system.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Men det där är ju som sagt (många gånger i tråden) inte samma sak. Det handlar här om privatkopiering, inte piratkopiering. Copyswede plockar alltså inte in pengar för att lagringsutrymme är fullt av olagliga filer, utan för att det kan tänkas finnas helt lagliga filer på lagringsutrymmet. Helknäppt system.

.... som enligt hemsidan värkar gå till folk som varit med i svt

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk

Vet ej om jag får posta en länk till min blogg, men jag skrev precis lite om det här...
http://www.stefanlindblom.nu/2011/01/copyswede-och-externa-ha...

Har tagit med ett litet räkneexempel:

Före 1 April 2011

1 TB Hårddisk = 700 kr inkl moms (Priset jag får betala)
Moms 25% på 700 kr = 140 kr (0,2 * 700)
Alltså är 25% bara skatt som ej går tillverkaren eller återförsäljaren.

Efter 1 April 2011

1 TB Hårddisk = 900 kr inkl moms (Priset jag får betala)
Moms 25% på 900 kr = 180 kr (0,2 * 900) (I det här fallet får vi också betala moms på copyswede-avgiften)
Copyswede-avgift på 160 kr = ~18% (160 / 900)
Alltså är 43% (25% + 18%) bara skatt som ej går tillverkaren eller återförsäljaren.

Visa signatur
Permalänk

Du gör ett litet tanke och räknefel när du räknar hur mycket av slutpriset som är moms.
Du skall räkna 0,2 * slutpriset för att få momsen (eller 0,8 * slutpriset för att få priset före moms.)

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Skrivet av Waxinator:

Du gör ett litet tanke och räknefel när du räknar hur mycket av slutpriset som är moms.
Du skall räkna 0,2 * slutpriset för att få momsen (eller 0,8 * slutpriset för att få priset före moms.)

Oj jajuste såklart! Gaah hur tänkte jag..Tack!

Visa signatur
Permalänk

Så om du räknar om så för en 500GB HDD för 700:- så...
Hårddisk idag 700:- inklusive moms ( 0,2 * 700:- = 140:- moms) (0,8 * 700:- = 560:- utan moms)
Hårddisk 1-apr 560:- + 160:- = 720:- + moms = 900:- (varav moms är 900 * 0,2 = 180:- ) alltså 40:- extra moms.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Skrivet av Kogster:

Satt och klickade runt lite på www.copyswede.se när jag fick den fantastiska idén att jag skulle ansöka om ersättning (A) (är ju rätt vaga kriterier).

MEN grejen är att alla blanketter om ersättning är om man har varit med i antingen SVT 1, SVT 2, TV3, TV4 eller Kanal 5. Ingenting om typ musiker!! Vidare så höll de tydligen också på med Filmproducenternas Rättighetsförening (FRF) som tydligen representerade "filmskaparna" (vet inte riktigt vad som menas med det)

Som sammanfattning: OM någon är med på tv så får de våra pengar... Spelar ingen roll om vi använder våra lagringsmedier till piratkopiering/privatkopiering eller nåt helt annat så får de som varit med på tv(!) ersättning inte de som på något sätt kan ha förlorat intäckter pga eventuel kopiering

Försök en gång till Om du letar lite mer så kommer du hitta det här dokumentet till slut som berättar att andelen som fördelas på ljud respektive rörlig bild är grundat på SIFO-undersökningar om vad folk privatkopierar. Här syns i alla fall tydligt att allt inte går till SVT:

"SNABBKOLL: UTBETALD PRIVATKOPIERINGSERSÄTTNING 2009, KR
UBOS 8 614 881
FRF 44 387 516
IFPI 18 129 847
Individuellt via Copyswede 23 233 437
STIM, SAMI, utländska
organisationer m fl 62 137 411"
http://www.copyswede.se/fileadmin/user_upload/pdf/%C3%A5rsred...

Visa signatur

- Rampage Formula, Q9450 @ 3 GHz, 2x2GB HyperX PC2-6400 @ 451MHz 5-5-5-15, XFX Radeon HD5850 1GB, Corsair VX550
- Vostro 1400; T5670 1,8GHz @ 0,9000V idle/0,9500V full load, 8400M GS, 2x1GB DDR2 667MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av tillman89:

Försök en gång till Om du letar lite mer så kommer du hitta det här dokumentet till slut som berättar att andelen som fördelas på ljud respektive rörlig bild är grundat på SIFO-undersökningar om vad folk privatkopierar. Här syns i alla fall tydligt att allt inte går till SVT:

"SNABBKOLL: UTBETALD PRIVATKOPIERINGSERSÄTTNING 2009, KR
UBOS 8 614 881
FRF 44 387 516
IFPI 18 129 847
Individuellt via Copyswede 23 233 437
STIM, SAMI, utländska
organisationer m fl 62 137 411"
http://www.copyswede.se/fileadmin/user_upload/pdf/%C3%A5rsred...

Visst men fanns det nåt sätt att ansöka om ersättning för något annat än tv eller bara ger de ut till vilka de tycker?

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk

Jadu, det är ju en väldigt bra fråga. Så här säger de ju på sin hemsida:

Citat:

"Du som är upphovsman eller utövande konstnär och har medverkat i tv-produktion som sänts i SVT 1, SVT 2, TV3, TV4 eller Kanal 5 kan vara berättigad till individuell privatkopieringsersättning."

Det står inget om att någon form av musiker skulle vara berättigad till individuell privatkopieringsersättning :S

Citat:

"Den övervägande delen av ljudkopieringen består av musik och den fördelas till de enskilda rättighetshavarna av STIM, SAMI och IFPI."

Så det ser ut som de skickar ut pengarna direkt till STIM, SAMI och IFPI. Inga individuella utbetalningar till musiker, inte.

Är du med i STIM? Fast det är väl ändå bara Per Gessle som får alla pengarna i slutändan ändå...

Visa signatur

- Rampage Formula, Q9450 @ 3 GHz, 2x2GB HyperX PC2-6400 @ 451MHz 5-5-5-15, XFX Radeon HD5850 1GB, Corsair VX550
- Vostro 1400; T5670 1,8GHz @ 0,9000V idle/0,9500V full load, 8400M GS, 2x1GB DDR2 667MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

vad är det som skiljer copyswede från annan maffiaverksamhet?

De tar mellanhandspengar för att de vill göra så utan att bidra till branchen, de utför lobbyverksamhet för att de stora spelarna skall försvara deras existens och de vill bestämma hur alla andra ska agera utifrån deras villkor. Ge oss pengar vad ni än säger... Trevlig organisation det där.

Vilka politiker är ansvariga för att vi har kvar copyswede? Jag hade förståelse för deras existens på kassettbandens tid, men den tiden är sedan länge över. Vem har idag stora mängder privatkopierad data på exempelvis externa hårddiskar? Det är istället piratkopierat material och semesterbilder som dagens populära lagringsmedia är fyllda av.

Men jag är som tidigare nämnt mest besviken på politiker som inte tar tag i lagen som ger copyswede rätt att agera som de gör. Vilken politiker kan stå bakom deras verksamhet och försvara denna? Ändå kommer såklart ingenting hända denna gång heller. Inga politiker med inflytande kommer någonsin röra denna fråga igen och copyswede kommer få finnas kvar utan grund för deras verksamhet i många år framåt.

det är inte många som tycker om dom, 64 gillar dom på FB och politikerna tycker inte om det heller..

http://www.idg.se/17.108/2.1085/1.375740/har-ar-partierna-som...

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Ang begreppet utövande konstnärer

Skrivet av tillman89:

Jadu, det är ju en väldigt bra fråga. Så här säger de ju på sin hemsida:

Det står inget om att någon form av musiker skulle vara berättigad till individuell privatkopieringsersättning :S

Så det ser ut som de skickar ut pengarna direkt till STIM, SAMI och IFPI. Inga individuella utbetalningar till musiker, inte.

Är du med i STIM? Fast det är väl ändå bara Per Gessle som får alla pengarna i slutändan ändå...

Men tjena smarting! Musiker ingår ju i begreppet utövande konstnärer som även inkluderar exempelvis artister, skådespelare och dansare.

Permalänk
Medlem

Copyswede tar ca 10% av inbetalningarna innan de går vidare. De delar som går via andra organisationer så tar de förmodligen också ca 10% innan de betalas vidare. Hur stor andel respektive artist få i slutändan varierar nog en hel del.
Så avgiften håller en del folk igång, allt för att man inte ska ta ut allt i källan.

Permalänk

Någon som har ett tips på någon utländsk webshop som säljer datorkomponenter så man kan undgå avgiften. :S