Permalänk

Ny processor - bang for the buck?

Tjena!
Hade datorhaveri för några veckor sedan som innebar att jag var tvungen att inhandla ett nytt nätagg (Corsair TX650). Passade även samtidigt på att köpa en ny GPU i samma släng, vilket blev ett Radeon 6970.

Nu har jag dock känt att jag skulle vilja uppgradera mig lite när det kommer till processor-delen. Har för nuvarande en AMD Phenom II 720 BE X3. Jag har runt 3500kr att spendera på den nya prollen. Har kollat runt på hexa-cores men är inte alls insatt i det där med processorer.

Tänkte även fråga hur stor skillnad det blir prestandamässigt om man stoppar i en X6 istället för en X3.

Skulle även kunna tänka mig byta platform om Intel skulle betyda bättre Prestanda för dom pengarna.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Kör på ett Sandy bridge system en 2500k och ett medelmoderkort slår ut den dära prollen med hästlängder.

Permalänk

eller så väntar du tills juni och Bulldozer å bestämmer dig då

Visa signatur

- Citera för svar -

Permalänk
Medlem

Som ovan!
Skulle starkt rekomendera detta!
http://www.inet.se/kundvagn/visa/351803/2011-04-07
4gb 1600mhz ddr3 minne, Intels nya sandy bridge 1155 sockeln I5 2500k ("K" innebär upplåst multippel för klockning)
Samt ett moderkort som stödjer Crossfire eftersom du inhandlat ett 6970 då kan du köpa yttligare ett till kort när du känner för det och njuta av lite extra fps

Lycka till, dock tror jag inte ditt nätaggregat på 650w klarar av 2x 6970 och en klockad i5 2500k cpu ^^ men det kan du ju fixa senare!

Visa signatur

Corsair Graphite 600T | AMD Phenom II x4 965BE @ 4.2Ghz | OCZ Vertex 2 120gb + 1TB Samsung F3 | XFX 6870 BE Crossfire | 8GB Corsair 1600MHz | 750W Corsair HX | Asus Crosshair Formula IV |

Permalänk
Medlem

Har du några siffror som stödjer ditt påstående om att ett TX650 inte klarar 6970 i CF samt en klockad 2500k ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av synthiax:

Lycka till, dock tror jag inte ditt nätaggregat på 650w klarar av 2x 6970 och en klockad i5 2500k cpu ^^ men det kan du ju fixa senare!

Jag tror den gör det. Är inte precis ett GTX 590 han sitter på
Men det kanske inte är det bästa att leva på marginalerna.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Serrok:

Har du några siffror som stödjer ditt påstående om att ett TX650 inte klarar 6970 i CF samt en klockad 2500k ?

Skrivet av Pimpim666:

Jag tror den gör det. Är inte precis ett GTX 590 han sitter på
Men det kanske inte är det bästa att leva på marginalerna.

Alltså det är ju så att man vill ju åt marginalerna, okej 2st 6970 crossfire oklockade med en i7 sockel 1366 "Swec tester" så drar i furmark denna setup 625w i load och 3d mark vantage 570 något med ja 25w marginal eller 80w marginal kan det bli knapert vet inte strömförbrukningen på i7/i5 sandybridge men det är ändå för klena marginaler då kommer nätagget att susa upp i ljudnivå och det kan skapa obehag!

Visa signatur

Corsair Graphite 600T | AMD Phenom II x4 965BE @ 4.2Ghz | OCZ Vertex 2 120gb + 1TB Samsung F3 | XFX 6870 BE Crossfire | 8GB Corsair 1600MHz | 750W Corsair HX | Asus Crosshair Formula IV |

Permalänk
Medlem

Jag sitter på en gammal Intel q6600 klockad till 3290 ghz, 2 st amd hd5870, 2 st Intel ssd, 2 st wd 640gb hdd och ett soundblaster ljudkort.
Allt drivs av ett be-quiet 500w.

Då min setup är betydligt äldre och mer strömkrävande, så har jag svårt att tro att ett bättre nätagg och mindre strömkrävande komponenter behöver mer än 650w. Stirra er inte blinda på watt, utan vad agget kan leverera.
Tx650 är ett av de bättre nätaggen på markanaden.

Visa signatur

magisk 486'a, 3dfx 2mb i sli, 38" crt med överliggande lysrör, 2 floppy, 100 mb hdd ide.

Permalänk
Medlem
Skrivet av John Deo:

Jag sitter på en gammal Intel q6600 klockad till 3290 ghz, 2 st amd hd5870, 2 st Intel ssd, 2 st wd 640gb hdd och ett soundblaster ljudkort.
Allt drivs av ett be-quiet 500w.

Då min setup är betydligt äldre och mer strömkrävande, så har jag svårt att tro att ett bättre nätagg och mindre strömkrävande komponenter behöver mer än 650w. Stirra er inte blinda på watt, utan vad agget kan leverera.
Tx650 är ett av de bättre nätaggen på markanaden.

Just saying!
inte speciellt dyrt med 700w nätagget på kampanj på inet av ocz
Eller XFX´s 750w (kvalite "seasonic")

Visa signatur

Corsair Graphite 600T | AMD Phenom II x4 965BE @ 4.2Ghz | OCZ Vertex 2 120gb + 1TB Samsung F3 | XFX 6870 BE Crossfire | 8GB Corsair 1600MHz | 750W Corsair HX | Asus Crosshair Formula IV |

Permalänk
Medlem

helt klart skulle SB 2500K ge bättre prestanda, men fråga dig själv om du verkligen behöver det?

kanske är bättre att köpa t.ex en Phenom II 955BE

de ger mer än tillräcklig prestanda att spela i 1920x1080 i alla spel och du sparar en peng

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cirap:

helt klart skulle SB 2500K ge bättre prestanda, men fråga dig själv om du verkligen behöver det?

kanske är bättre att köpa t.ex en Phenom II 955BE

de ger mer än tillräcklig prestanda att spela i 1920x1080 i alla spel och du sparar en peng

i5an är mer framtids säker och klockar mycket bättre, samt svalare!

Visa signatur

Corsair Graphite 600T | AMD Phenom II x4 965BE @ 4.2Ghz | OCZ Vertex 2 120gb + 1TB Samsung F3 | XFX 6870 BE Crossfire | 8GB Corsair 1600MHz | 750W Corsair HX | Asus Crosshair Formula IV |

Permalänk
Medlem
Skrivet av synthiax:

i5an är mer framtids säker och klockar mycket bättre, samt svalare!

Intressant!

Hur blir en i5a mer framtidssäker?
Har inte Amd typ haft samma sockel i 3miljoner år nu? Och stöder även den nya familjen processorer på samma sockel som tidigare?

Nej jag äger ingen Amd processor, bara intresserad av en förklaring av "framtidssäkrad".

Visa signatur

magisk 486'a, 3dfx 2mb i sli, 38" crt med överliggande lysrör, 2 floppy, 100 mb hdd ide.

Permalänk
Medlem
Skrivet av John Deo:

Intressant!

Hur blir en i5a mer framtidssäker?
Har inte Amd typ haft samma sockel i 3miljoner år nu? Och stöder även den nya familjen processorer på samma sockel som tidigare?

Nej jag äger ingen Amd processor, bara intresserad av en förklaring av "framtidssäkrad".

Det finns inget som är "framtidssäkert" i hårdvaruvärlden. Däremot har folk olika preferenser och åsikter om vad som är "framtidssäkert".

Däremot finns det smarta och dumma köp... En smart köpare väntar tills AMD Bulldozer kommer för att se om den ger mer "bang for the buck" än Intel Sandy Bridge.

Och för övrigt, vad spelar det för roll om AMD "har typ haft samma sockel i 3 miljoner år"? Det är väl bra att man slipper byta moderkort? FYI så sitter prestandan inte i moderkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av synthiax:

Alltså det är ju så att man vill ju åt marginalerna, okej 2st 6970 crossfire oklockade med en i7 sockel 1366 "Swec tester" så drar i furmark denna setup 625w i load och 3d mark vantage 570 något med ja 25w marginal eller 80w marginal kan det bli knapert vet inte strömförbrukningen på i7/i5 sandybridge men det är ändå för klena marginaler då kommer nätagget att susa upp i ljudnivå och det kan skapa obehag!

hör här nu man ska inte lägga sig i sakar man inte vet. i vantage loden så finns det 131,3W marginal
och i furmark är det 81,25W marginal

okej nu ska jag lära dig och alla andra som läser detta hur man räknar ut den egentliga utefekten på nätdelen.

  • dessa är siffrorna vi har att jobba med 625 och 570 detta är watt antalet från väggen

  • ett corsair agget specat till 650W

  • sweclockers använder ett agg som är i stort sätt 91% effektivt

börja med att räkna ut vad komponenterna blir matade med det räknar man ut genom att ta W talet från väggen delat med effektiviteten på aggregatet i testet

dåså nu räknar vi

625*0,91=568,75
570*0,91= 518,7

568,75W furmark
518,7W vantage

nu räknar vi ut hur mycket av corsair agget nyttjas i %

då tar vi resultaten och delar dem på 650 sedan tar vi det talet gånger 100

568,75/650*100=87,5
518,7/650*100=79,8

87,5% kommer ge ett ungefärligt fläkt ljud på 34db i furmark
79,8% kommer låta ungefär 31db i vantage/spel

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

Det finns inget som är "framtidssäkert" i hårdvaruvärlden. Däremot har folk olika preferenser och åsikter om vad som är "framtidssäkert".

Däremot finns det smarta och dumma köp... En smart köpare väntar tills AMD Bulldozer kommer för att se om den ger mer "bang for the buck" än Intel Sandy Bridge.

Och för övrigt, vad spelar det för roll om AMD "har typ haft samma sockel i 3 miljoner år"? Det är väl bra att man slipper byta moderkort? FYI så sitter prestandan inte i moderkortet.

Just det jag menar med "3 miljoner år". Att Amd har varit väldigt duktiga med att "uppgradera" sin sockel hela tiden till den nya standarden på deras nyaste processor. Till skillnad från Intel som byter sockel oftare än jag byter skor. Så jag tror att vi båda menar lika fast missförstod varann

Visa signatur

magisk 486'a, 3dfx 2mb i sli, 38" crt med överliggande lysrör, 2 floppy, 100 mb hdd ide.

Permalänk
Medlem

Att AMD släpper Bulldozer i Juni är inte så speciellt bra. Sista avbetalningen för semestern ska betalas samtidigt som frugan får se x antal kronor till <insert_your_favourite_webshop_here>.com räkning. Det blir en del diskussioner i sommar i alla stugor. Nåja, jag väntar på den iaf. Om den är lika bra eller bättre än Sandybridge med pris/prestanda som I5. Då bygger jag den första till frun.... Hoppas jag

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating