Permalänk
Medlem

Aquagen pruritus

Hej,

Tänkte mest höra om det är några fler här på forumet som lider av den extremt jobbiga åkomman"aquagen pruritus" - alltså extrem klåda på kroppen efter exempelvis en dusch, samt om någon funnit någon lösning mot detta problem. Själv har jag lidit av detta sedan början av tonåren, och symptomen förekommer främst på sommarhalvåret (från runt april till augusti/september).

Jag har hittills provat att ta en halv magnecyl innan dusch, vilket funkar relativt bra, dock ej helt tillfredsställande. Magnecyl tar jag på grund av att det innehåller acetylsalicylsyra vilket hämmar trombocyternas klådoeffekt.

Jag har även läst om andra tips på hur man kan undvika det mest av klådan, exempelvis att duscha iskallt precis i slutet, utesluta merparten av livsmedlen som innehåller histaminer, äta antihistaminer etc. Dock har jag inte provat någon av dessa kurer än, men tänkte testa nu under detta halvår för att se vilket som hjälper mest.

Jag kan direkt säga att det inte har med tvålen jag använder då jag provat flertalet med alltifrån de enklaste till mer avancerade oljor etc.

Vore intressant att höra andra åsikter om detta, om någon annan lider av det, och om någon har några andra tips på hur man kan "bota" klådan.

Mvh
Adam

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk

Det låter onekligen som ett mycket besvärligt tillstånd.

Jag har aldrig hört talas om att trombocyter är det som ger upphov till klåda. När man studerar klassisk somatosensorik är klåda ett ganska svårt "sinne" att definiera eftersom dom inte har några tydliga dedikerade receptorer eller liknande. Däremot kan jag starkt avråda dig från att äta en halv magnecyl om dagen, inte ens dom som går på trombyl (samma sak som magnecyl) på indikation äter så mycket varje dag.

Antihistamin borde rent logiskt ha en chans att fungera, om det faktiskt gör det eller inte vet man bara om man provat. Annars kan jag tipsa dig om att besöka en dermatolog. Eventuellt har han aldrig hört talas om det men likväl, har man spenderat 4 år av sitt liv att lära sig allt om huden så har man antagligen goda chanser att hjälpa dig

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Medlem

Jeeeez... trodde jag hade problem med min psoriasis...

Ser onekligen fruktansvärt obehagligt ut, det där aquagen.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

Huden brukar bli lite torr efter att jag har dushat och det kan sticka till lite när man ska lägga sig men något sånt har jag aldrig sett. Är det allergi mot vatten eller vad är det för någonting??

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem

ja min psoriasis känns inte som en så jobbigt hudåkomma när man ser sånt här. är det så att man river sönder sig själv då eller? psoriasis funkar ju mer på så sätt att man inte behöver göra något speciellt för att huden ska bli torr och fjälla.

liksom tomas_88 så kan huden sticka lite efter dush men det stannar oxå vid det, i värsta fall kan man få lätt klåda.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomas_88:

Huden brukar bli lite torr efter att jag har dushat och det kan sticka till lite när man ska lägga sig men något sånt har jag aldrig sett. Är det allergi mot vatten eller vad är det för någonting??

Skrivet av Aka_The_Barf:

ja min psoriasis känns inte som en så jobbigt hudåkomma när man ser sånt här. är det så att man river sönder sig själv då eller? psoriasis funkar ju mer på så sätt att man inte behöver göra något speciellt för att huden ska bli torr och fjälla.

liksom tomas_88 så kan huden sticka lite efter dush men det stannar oxå vid det, i värsta fall kan man få lätt klåda.

Använd duscholja eller smörj er med fet salva direkt efter dusch, det måste jag göra.

Duscholja: Eucerin
Salva: Decubal

Finns naturligtvis andra produkter också, men dessa funkar bäst för mig.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av MegaN00bie:

Det låter onekligen som ett mycket besvärligt tillstånd.

Jag har aldrig hört talas om att trombocyter är det som ger upphov till klåda. När man studerar klassisk somatosensorik är klåda ett ganska svårt "sinne" att definiera eftersom dom inte har några tydliga dedikerade receptorer eller liknande. Däremot kan jag starkt avråda dig från att äta en halv magnecyl om dagen, inte ens dom som går på trombyl (samma sak som magnecyl) på indikation äter så mycket varje dag.

Antihistamin borde rent logiskt ha en chans att fungera, om det faktiskt gör det eller inte vet man bara om man provat. Annars kan jag tipsa dig om att besöka en dermatolog. Eventuellt har han aldrig hört talas om det men likväl, har man spenderat 4 år av sitt liv att lära sig allt om huden så har man antagligen goda chanser att hjälpa dig

Nu har jag ingen speciell medicinsk kunskap, utan jag utgick ifrån följande inlägg på netdoktor. Varför anser du inte att jag ska ta en halv magnecyl per dag?
Jag kom på att jag provat antihistaminer utan framgång, så det måste jag dessvärre utesluta.

Skrivet av Bebben:

Jeeeez... trodde jag hade problem med min psoriasis...

Ser onekligen fruktansvärt obehagligt ut, det där aquagen.

Jo, det är rätt jobbigt. Dock kan jag tänka mig att psoriasis är värre, för denna åkomma uppstår ju bara vid exempelvis bad och dusch. Dock är det jobbigt på sommaren, inte så kul att ligga på stranden efter ett bad och nästan ligga och vrida sig på grund av klådan.

Skrivet av Tomas_88:

Huden brukar bli lite torr efter att jag har dushat och det kan sticka till lite när man ska lägga sig men något sånt har jag aldrig sett. Är det allergi mot vatten eller vad är det för någonting??

Det är troligen inte allergi mot vatten, för jag kan ju stänka vatten på huden utan att det sker något. Vad jag läst mig till har det med avkylning att göra - duschar man varmt och går sedan ur duschen "fastnar" blodkropparna i blodkärlsväggarna och avsöndrar då ämnen som ger klåda. Detta enligt inlägget som jag länkade till ovan.

Skrivet av Aka_The_Barf:

ja min psoriasis känns inte som en så jobbigt hudåkomma när man ser sånt här. är det så att man river sönder sig själv då eller? psoriasis funkar ju mer på så sätt att man inte behöver göra något speciellt för att huden ska bli torr och fjälla.

liksom tomas_88 så kan huden sticka lite efter dush men det stannar oxå vid det, i värsta fall kan man få lätt klåda.

Nja, det kan variera. Ibland är det relativt milt, och jag kan tänka på något annat för en stund för att det ska gå över. Dock kan det bli riktigt överjävligt ibland och sitta i uppåt en timme efter dusch/bad. Ibland kan det bli så illa att jag ligger och vrider mig i exempelvis sängen för att det är en sådan intensiv klåda över hela kroppen. Det är rätt jobbigt måste jag säga. Ibland kliar jag så att det känns som om det ska börja blöda.

Skrivet av Bebben:

Använd duscholja eller smörj er med fet salva direkt efter dusch, det måste jag göra.

Duscholja: Eucerin
Salva: Decubal

Finns naturligtvis andra produkter också, men dessa funkar bäst för mig.

Jag använder mig av Lactacyd, har även provat Eucerin, dock ingen speciell effekt av dem. Jag har dock inte provat att smörja in mig efter dusch alltför ofta eller med speciella krämer/oljor.

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bebben:

Jeeeez... trodde jag hade problem med min psoriasis...

Ser onekligen fruktansvärt obehagligt ut, det där aquagen.

Skrivet av Aka_The_Barf:

ja min psoriasis känns inte som en så jobbigt hudåkomma när man ser sånt här. är det så att man river sönder sig själv då eller? psoriasis funkar ju mer på så sätt att man inte behöver göra något speciellt för att huden ska bli torr och fjälla.

liksom tomas_88 så kan huden sticka lite efter dush men det stannar oxå vid det, i värsta fall kan man få lätt klåda.

Min flickvän har psoriasis, och hon började äta ett tillskott som heter "MSM".. nåt uppiggande preparat. Hursomhelst, efter hon började äta detta, så minskade hennes psoriasis, och är nu helt osynligt (hon hade det i hårbotten, och lite ner i nacken).
Pulvret är ganska illasmakande, och så blir man rätt så hungrig under tiden man "kurar". Det ökar ämnesomsättning osv.. men det kanske kan vara värt ett försök?

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Skrivet av Arginj:

Nu har jag ingen speciell medicinsk kunskap, utan jag utgick ifrån följande inlägg på netdoktor. Varför anser du inte att jag ska ta en halv magnecyl per dag?
Jag kom på att jag provat antihistaminer utan framgång, så det måste jag dessvärre utesluta.

Nu är jag inte färdig läkare utan bara student, men just den där teorin verkade lite lösryckt. Ja trombocyter kan fastna i kärlväggen och ja trombocyter frisätter en enorm mängd substanser som svar på olika stimuli. Men det enda du gör med trombocyterna när du käkar acetylsalicylsyra (magnecyl) är att hämma deras förmåga att kunna koagulera. En halv om dagen är en hästdos att äta om det ska tas varje dag,. Har svårt att se nån läkare rekommendera det en längre period. Kan ge rätt grova problem med mag-tarmkanalen så mitt tips skulle faktiskt vara att du besöker en dermatolog.

En del patienter äter som sagt motsvarade magnecyl varje dag i syfte att lugna ner trombocyterna ("att gå på blodförtunnande") men då har man vägt risken att det ger ett blödande magsår mot att få en blodpropp på olämplig plats i kroppen. Dessutom betydligt lägre dos!

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Medlem
Skrivet av MegaN00bie:

Nu är jag inte färdig läkare utan bara student, men just den där teorin verkade lite lösryckt. Ja trombocyter kan fastna i kärlväggen och ja trombocyter frisätter en enorm mängd substanser som svar på olika stimuli. Men det enda du gör med trombocyterna när du käkar acetylsalicylsyra (magnecyl) är att hämma deras förmåga att kunna koagulera. En halv om dagen är en hästdos att äta om det ska tas varje dag,. Har svårt att se nån läkare rekommendera det en längre period. Kan ge rätt grova problem med mag-tarmkanalen så mitt tips skulle faktiskt vara att du besöker en dermatolog.

En del patienter äter som sagt motsvarade magnecyl varje dag i syfte att lugna ner trombocyterna ("att gå på blodförtunnande") men då har man vägt risken att det ger ett blödande magsår mot att få en blodpropp på olämplig plats i kroppen. Dessutom betydligt lägre dos!

Aha, då hänger jag med. Nej, att ta värktabletter under en längre tid vet jag inte är bra, men att ta det en vecka för att prova kan väl inte skada alltför mycket?

Du som läkarstudent, vad tror du om teorin att duscha iskallt precis i slutet innan man stänger av duschen? Har läst om flera som gjort detta med gott resultat.

Att gå till en dermatolog ska jag göra så småningom är tanken.

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Skrivet av Arginj:

Aha, då hänger jag med. Nej, att ta värktabletter under en längre tid vet jag inte är bra, men att ta det en vecka för att prova kan väl inte skada alltför mycket?

Du som läkarstudent, vad tror du om teorin att duscha iskallt precis i slutet innan man stänger av duschen? Har läst om flera som gjort detta med gott resultat.

Att gå till en dermatolog ska jag göra så småningom är tanken.

Hej!
Min flickvän lider av samma problem. Symptomen stämmer precis in på dina, och det är klart värst nu under sommaren. Hon ska prova en daglig kur acetylsalicylsyra nu. Jag hittade tipset på nätet också, där en dermatolog rekommenderade det. Det handlade om en väldigt låg dos, dvs 1/4 magnecyl om dagen. Hon ska testa nu med 125mg per dag i ett par veckor för att se om det hjälper. Hennes enda metod hittils är isduschen som lindrar något. Återkommer med resultat. mvh /Spraut

Visa signatur

____________________________________________________________
NZXT H2, NZXT Hale90 850W, Gigabyte B550 Aorus pro V2, Ryzen 5600x, BeQuiet Rock 2, Corsair Vengeance LPX DDR4 3600MHz 16GB, Saphire Radeon RX 6800 XT Nitro+, Xiaomi 34" Curved Monitor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schrimp:

Min flickvän har psoriasis, och hon började äta ett tillskott som heter "MSM".. nåt uppiggande preparat. Hursomhelst, efter hon började äta detta, så minskade hennes psoriasis, och är nu helt osynligt (hon hade det i hårbotten, och lite ner i nacken).
Pulvret är ganska illasmakande, och så blir man rätt så hungrig under tiden man "kurar". Det ökar ämnesomsättning osv.. men det kanske kan vara värt ett försök?

MSM är lite utav ett mirakelmedel, hjälper vid onda leder, hudbesvär även allergier kan det hjälpa emot, MSM är väll svavel om jag inte 'r ute och cyklar.
Ett tips är att INTE köpa MSM på Life osv utan bättre å kolla på nätet eller gå till en hästbutik tex då många djuraffärer säljer det och till skillnad från Life så är det över 100kr billigare för samma mängd där jag kollat.
Brorsan är skitnöjd med MSM som han började köra när ryggen kärvade,

Permalänk
Medlem

Vet inte om det är det jag har men råkar ofta ut för att det börjar tok-klia på benen efter att jag har duschat, det är helt fantastiskt jobbigt! jag har dock börjat med att alltid använda duscholja och jag tycker faktiskt att det fungerar! Smörjer in i slutet av duschningen och sedan spolar av det bara.
Jag tycker även att det blir tusen gånger värre om man tar på sig kläder för fort, framförallt jeans (som jag typ slutat med av denna anledning). jag tycker även det blir bättre om man direkt efter duschen aktiverar sig med något, tex då jag duschade på jobbet och sedan direkt gick ut och satte mig på cykeln hem så kliade det inte lika mycket som om man duschar och sen bara sätter sig i soffan.

Visa signatur