Permalänk

Booting problem i5 2500k

Hej! Har ett väldigt störande problem.. varje gång när jag cold bootar så tar det att flertal gånger innan jag kan få Windows att boota. Ett exempel.. första gången när jag startar, får jag "Overclocking failed", trycker F1. Sedan Exit och försöker få upp Windows. Men då låser jag mig vid Windows loggan... Även sett några bluescreens efter loggan har laddats.

Resettar igen då startar datorn inte alls eller så får jag upp där jag kan välja mellan felsäkert läge/sök eller starta normalt. Väljer då starta normalt och då brukar det funka. Men tar mellan 2-4 uppstarter.. är lite orolig nu.

Någon här med samma problem eller vet vad som orsaker problemet/hur jag ska fixa det?

Läst lite så ändrade jag till "Powered by PCI-E" I bios, men verkar inte hjälpa.

Specs; i5 2500k överklockad till 4.8 Ghz, (48 hours Prime stable).
GTX 570
8GB Corsair Vengeance 1600Mhz RAM

Note; Aldrig fått bluescreen när jag har använt datorn..., men bara vid uppstart ett fåtal gånger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lightdevil:

Hej! Har ett väldigt störande problem.. varje gång när jag cold bootar så tar det att flertal gånger innan jag kan få Windows att boota. Ett exempel.. första gången när jag startar, får jag "Overclocking failed", trycker F1. Sedan Exit och försöker få upp Windows. Men då låser jag mig vid Windows loggan... Även sett några bluescreens efter loggan har laddats.

Resettar igen då startar datorn inte alls eller så får jag upp där jag kan välja mellan felsäkert läge/sök eller starta normalt. Väljer då starta normalt och då brukar det funka. Men tar mellan 2-4 uppstarter.. är lite orolig nu.

Någon här med samma problem eller vet vad som orsaker problemet/hur jag ska fixa det?

Läst lite så ändrade jag till "Powered by PCI-E" I bios, men verkar inte hjälpa.

Specs; i5 2500k överklockad till 4.8 Ghz, (48 hours Prime stable).
GTX 570
8GB Corsair Vengeance 1600Mhz RAM

Note; Aldrig fått bluescreen när jag har använt datorn..., men bara vid uppstart ett fåtal gånger.

Kan vara bra om du skriver vilket moderkort du har också.

Men om det är ett Asus moderkort så kan du prova att uppdatera bioset till det nyaste så kanske det funkar bättre Är ett känt problem med dom tidiga biosarna på det moderkortet att det kan bli problem ifrån Cold Boot

Visa signatur

CPU: Intel 2600K@ 4.5ghz, ASUS P8P67 Deluxe, 8 gb Corsair Vengeance 1600mhz, AMD 7970 3gb, Asus Full hd LED, 2 x OCZ Vertex2 60gb raid-0, 4TB HDD. Logitech G500, W7 Enterprise

Permalänk

Ops, Asus Deluxe moderkort har jag.. den med ej fixade portarna men använder bara dom säkra Har också uppdaterat till senaste bios, men är samma problem.

Hur kollar man så att man verkligen har uppdaterat bios? Jag minns inte hur man gjorde det, kanske bäst att dubbelkolla..

Permalänk
Medlem

Vilket bios nr? Finns något beta bios där ute!

har du rätt klock på minnena? dom går på rätt inställning osv i bios?

Visa signatur

CPU: Intel 2600K@ 4.5ghz, ASUS P8P67 Deluxe, 8 gb Corsair Vengeance 1600mhz, AMD 7970 3gb, Asus Full hd LED, 2 x OCZ Vertex2 60gb raid-0, 4TB HDD. Logitech G500, W7 Enterprise

Permalänk
Skrivet av Smerof:

Vilket bios nr? Finns något beta bios där ute!

har du rätt klock på minnena? dom går på rätt inställning osv i bios?

Minnerna går på default, dvs 1.5 V och 1600 Mhz. Hur kollar man vilken bios version man har nu igen?

Har version 1305 I AIsuite om det säger något.. men har självklart inte klockat därifrån utan jag har ändrat i bios.

Permalänk
Medlem

Använd det programmet som du uppdaterade din bios med t ex asus egna program.

Visa signatur

CPU: Intel 2600K@ 4.5ghz, ASUS P8P67 Deluxe, 8 gb Corsair Vengeance 1600mhz, AMD 7970 3gb, Asus Full hd LED, 2 x OCZ Vertex2 60gb raid-0, 4TB HDD. Logitech G500, W7 Enterprise

Permalänk
Medlem

har du satt minnena till XMP profilen? Kan vara det som spökar också nämligen, annars får jag lite dåligt med idéer på vad det kan vara.

Har ett Asus Deluxe kort själv och har inte alls dessa problem som du skriver Kör min i 4.7ghz 2600k dock

Visa signatur

CPU: Intel 2600K@ 4.5ghz, ASUS P8P67 Deluxe, 8 gb Corsair Vengeance 1600mhz, AMD 7970 3gb, Asus Full hd LED, 2 x OCZ Vertex2 60gb raid-0, 4TB HDD. Logitech G500, W7 Enterprise

Permalänk

jag har den här setupen:

Asus P8P67 DELUXE REV B3 1 1,592.00 1,592.00
Corsair 8GB (2x4096MB) 1600MHz XMS3 1 679.20 679.20
Intel Core i7 2600K 3,4GHz 1 2,094.40 2,094.40
Fractal Design Define R3, Svart 1 632.00 632.00
Corsair AX 750W 80+ GOLD 1 1,114.40 1,114.40
Samsung SH-S223C 22X DL Svart 1 135.20 135.20
Noctua NH-U9B SE2 1 372.80 372.80
Gigabyte GeForce GTX 560 Ti SOC 1GB

och efter jag kör auto tuning och stängt av datorn och sen ska sätta på den så stängs den av efter 1-2sec och sen startar som vanligt.. men om jag inte köra auto tuning asså oclockat då startar datorn som den ska från cold boot..

Permalänk
Medlem

har/hade samma problem, vågar inte säga att jag har löst det men verkar funka för mig nu iaf. höjde min vcore från 2.75 till 2.825v och har funkat i en vecka. kör på p55 kretsen (alltså 1156) så är kanske inte samma problem som du nu har men det är något att gå på iaf.

Permalänk
Medlem

Har du clearat Cmos? Gör det och prova cold boota igen Kan hjälpa faktiskt Dessutom verkade det som det finns en ny bios ifrån 1 april på Asus hemsida!

Visa signatur

CPU: Intel 2600K@ 4.5ghz, ASUS P8P67 Deluxe, 8 gb Corsair Vengeance 1600mhz, AMD 7970 3gb, Asus Full hd LED, 2 x OCZ Vertex2 60gb raid-0, 4TB HDD. Logitech G500, W7 Enterprise

Permalänk
Medlem

Hade samma problem som sarimner86,med mitt sabertooth p67, dvs den gjorde ett ex antal omstarter vid uppstarten. Lyckades åtgärda detta störande uppstartsmomentet genom att ändra latency i minnena till 8 8 8 24 och höja spänningen till 1.58125V. (Jag har Corsair Vengance 1600MHz CL9.
Lite skumt att det fungerade. Jag undrar varför.

Permalänk
Medlem

Sitter här med ett Asus Sabertooth och har det lilla problemet att vid första uppstart så såg allt ut att fungera fint, men efter ca 15 sekunder så slocknade allt, cpu led lyser.

Alla fläktar går igång osv, undrar lite vad som kan vara problemet.. den postar inte ens längre. har testat att resetta cmos och så, nån som har någon ide?

intel i7 2600k
4gb adata 1600
gigabyte gtx 580

Permalänk
Medlem

Vet inte om det är problemet ni beskriver men jag hade iaf problemet som beskrivs Här och lösningen funkade också för mig.

Visa signatur

Chassi HAF 922 | Mobo P67 Sabertooth | CPU i5 2500k | GPU Gainward GTX 970 | PSU Corsair HX 750 | RAM 2x8GB Corsair Vengeance 1600mhz | HDD 1TB + 2TB + 3TB | SSD Samsung 830 128gb | Cooler Zalman CNPS 9900 Max | Bildskärm 2x Dell U2312HM | Tangentbord G510 | Mus Corsair Ironclaw | Ljudkort ASUS Xonar D2X/XDT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smerof:

Har du clearat Cmos? Gör det och prova cold boota igen Kan hjälpa faktiskt Dessutom verkade det som det finns en ny bios ifrån 1 april på Asus hemsida!

Vågar man använda bios upplagt 1 april?;)

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heinel:

Vågar man använda bios upplagt 1 april?;)

haha.. man vet aldrig Kör dom och det funkar fint iallafall iof har jag aldrig haft problem med cold booten dock

Visa signatur

CPU: Intel 2600K@ 4.5ghz, ASUS P8P67 Deluxe, 8 gb Corsair Vengeance 1600mhz, AMD 7970 3gb, Asus Full hd LED, 2 x OCZ Vertex2 60gb raid-0, 4TB HDD. Logitech G500, W7 Enterprise

Permalänk

Funkade att clera cmos.. inte haft problem med att boota ännu. MEN just precis nu stängdes datorn av i mitt spelande.... bara slocknade och reboota.

Vad kan detta bro på/borde jag vara orolig/vad kan jag göra åt det?

Jag är fan orolig, vill inte att den ska stängas av så några fler gånger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lightdevil:

Funkade att clera cmos.. inte haft problem med att boota ännu. MEN just precis nu stängdes datorn av i mitt spelande.... bara slocknade och reboota.

Vad kan detta bro på/borde jag vara orolig/vad kan jag göra åt det?

Jag är fan orolig, vill inte att den ska stängas av så några fler gånger.

Värme problem?

Har du kollat vad du har för temps osv när du spelar? Kanske dålig kylpasta / dåligt monterad fläkt?

Visa signatur

CPU: Intel 2600K@ 4.5ghz, ASUS P8P67 Deluxe, 8 gb Corsair Vengeance 1600mhz, AMD 7970 3gb, Asus Full hd LED, 2 x OCZ Vertex2 60gb raid-0, 4TB HDD. Logitech G500, W7 Enterprise

Permalänk
Skrivet av Smerof:

Värme problem?

Har du kollat vad du har för temps osv när du spelar? Kanske dålig kylpasta / dåligt monterad fläkt?

Allt är monterat som det ska. Runt 40-50 grader i spel som högst. =/ haft datorn i lite mer än 3 veckor, detta har hänt 1 gång..

Permalänk
Medlem

Låter väldigt skumt.

Kanske fick en ström spik eller nått bara som gjorde att den slog av?

Dålig nätagg?

Har du ny installation på den eller kör du gamla som hade med gamla systemet?
Sånt kan påverka det oxå.

Visa signatur

CPU: Intel 2600K@ 4.5ghz, ASUS P8P67 Deluxe, 8 gb Corsair Vengeance 1600mhz, AMD 7970 3gb, Asus Full hd LED, 2 x OCZ Vertex2 60gb raid-0, 4TB HDD. Logitech G500, W7 Enterprise

Permalänk
Skrivet av Smerof:

Låter väldigt skumt.

Kanske fick en ström spik eller nått bara som gjorde att den slog av?

Dålig nätagg?

Har du ny installation på den eller kör du gamla som hade med gamla systemet?
Sånt kan påverka det oxå.

Helt nytt nät agg, och fungerar som det ska. Kanske ström spik men konstigt att den bara dog och startade om så där :S

Helt ny Windows installation också.

Permalänk
Medlem

Är inte helt ovanligt att få en ström spik, kan ske när som helst.

Oftast bara burken som dör, men inget annat. Du får skriva igen om detta sker

Visa signatur

CPU: Intel 2600K@ 4.5ghz, ASUS P8P67 Deluxe, 8 gb Corsair Vengeance 1600mhz, AMD 7970 3gb, Asus Full hd LED, 2 x OCZ Vertex2 60gb raid-0, 4TB HDD. Logitech G500, W7 Enterprise