Permalänk
Medlem

8 kärniga processorer 2011?

Som titeln säger så undrar jag om det kommer släppas 8core processorer inom närliggande tid? Intel´s planering är ju läckt men den säger ju inget om prestandan, samma gäller ju amd! (och ja , jag har googlat)

Tack för svar!
-Gnoff

Permalänk
Medlem

Ja, AMD Bulldozer släpps till juni nån gång.

Men bara för att det är fler kärnor så betyder det inte att prestandan är bättre, Intels fyrkärniga Sandy Bridge är ju betydligt bättre än AMDs sexkärniga Phenom-processorer.

Jag kan också tips om den här tråden jag har skrivit: http://www.sweclockers.com/forum/3-ovrigt/1002554-nagra-tanka...

Visa signatur

ASUS Prime Z270-A | i7 7700K | GTX 1070 | 16GB RAM | Samsung 850 EVO 500GB | FD Newton R2 650W | FD Define R3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dackis:

Ja, AMD Bulldozer släpps till juni nån gång.

Men bara för att det är fler kärnor så betyder det inte att prestandan är bättre, Intels fyrkärniga Sandy Bridge är ju betydligt bättre än AMDs sexkärniga Phenom-processorer.

Jag kan också tips om den här tråden jag har skrivit: http://www.sweclockers.com/forum/3-ovrigt/1002554-nagra-tanka...

Bulldoozer är ju dock en helt ny arkitektur...som jag har uppfattat det så finns det 4st klusters med 2 kärnor i var som kan antingen jobba var för sig eller som en kärna, vilket betyder att en Bulldoozer CPU kan antingen ha 4st starka kärnor eller 8st svaga Det kan ju också vara så att AMD sätter in så att olika klusters kan jobba som en eller två kärnor vilket betyder att CPUn kan ha 4,5,6,7 eller 8 kärnor utan att nån kärna latar sig sen fär applikationer med stöd för <4kärnor så använder den turbo core

Är det nån som kan bekräfta min teori?

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dackis:

Ja, AMD Bulldozer släpps till juni nån gång.

Men bara för att det är fler kärnor så betyder det inte att prestandan är bättre, Intels fyrkärniga Sandy Bridge är ju betydligt bättre än AMDs sexkärniga Phenom-processorer.

Jag kan också tips om den här tråden jag har skrivit: http://www.sweclockers.com/forum/3-ovrigt/1002554-nagra-tanka...

Man kan ju inte jämföra en Intel CPU mot en AMD CPU idag... Men sen beror det helt på vad man gör, vissa grejer lever bättre på fler kärnor.

Visa signatur

Intel Core i5 4690k @4.1GHz |---| Asus Maximus VII Ranger |---| ASUS STRIX GTX 980 Ti DirectCU III |---| Corsair Vengeance LP 2x8gb |---| EVGA Supernova G1 650w |---| Fractal Design Define R5 |---| Acer 27" XB270HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mitron:

Man kan ju inte jämföra en Intel CPU mot en AMD CPU idag...

Varför inte det? Eller tänker du på att Sandy Bridge är nysläppt och Phenom lite äldre så att det blir orättvist?

Skrivet av Mitron:

Men sen beror det helt på vad man gör, vissa grejer lever bättre på fler kärnor.

Sant. Men jag tror i så fall att en 2600K med HT och åtta trådar nog ofta kan vara ett minst lika bra alternativ som en "sann" sexkärning processor.

Visa signatur

ASUS Prime Z270-A | i7 7700K | GTX 1070 | 16GB RAM | Samsung 850 EVO 500GB | FD Newton R2 650W | FD Define R3

Permalänk
Avstängd

nej det finns inga trovärdiga prestandasiffror, däremot kan man uppskatta prestandan.

en 8-kärnig sandy bridge kommer ha upp mot dubbel prestanda vid samma klockfrekvens som en 4-kärnig sandy bridge processor. dock kommer man ofta inte att nyttja alla kärnorna och l3-cache är delar, den ökade värmeutvecklingen leder även till att man inte kommer kunna ha lika höga frekvenser när alla kärnor är belastade, man behöver alltså bättre kylning för samma frekvens vid full belastning.

det som är intressant med amd bulldozer är att man då har slått ihop två kärnor till en vilket leder till att man får ut 80% högre prestanda till priset av 12.5% större chip-area när processorn när alla kärnor utnyttjas.

amd zambezi fx8*** har bara marginellt större chioyta än intels 4-kärniga sandy bridge processorer! allt talar för att frekvensen för fx8130p kommer arbeta på betydligt högre frekvenser än intels 4-kärniga sandy bridge processorer, så troligtvis kommer prestandan bli helt ok..

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Väldigt intressant. Men har inte crysis2 stöd för åtta kärnor (inte för att det behöver det O.O). Ivf borde ju andra tillverkare följa deras exempel? Isf borde väll en åtta kärnig vara ganska framtidssäker... Om man nu kan säga så om datorer


-Gnoff

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dackis:

Varför inte det? Eller tänker du på att Sandy Bridge är nysläppt och Phenom lite äldre så att det blir orättvist?

Sant. Men jag tror i så fall att en 2600K med HT och åtta trådar nog ofta kan vara ett minst lika bra alternativ som en "sann" sexkärning processor.

Det ja syftade på är att Intel på senare tid har alltid legat ett snäppe över AMD :S Fasst då är ju AMD bra mycke billigare.... Sitter själv på en Phenom II x2 555a riktigt sjyst CPU när den är upplåst till 4 kärnig enligt mej! Men intel klår den ju fortfarande... men man får ju tänka på pris skillnader osv åxå...

Visa signatur

Intel Core i5 4690k @4.1GHz |---| Asus Maximus VII Ranger |---| ASUS STRIX GTX 980 Ti DirectCU III |---| Corsair Vengeance LP 2x8gb |---| EVGA Supernova G1 650w |---| Fractal Design Define R5 |---| Acer 27" XB270HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Gnoff_:

Tack för alla svar! Väldigt intressant. Men har inte crysis2 stöd för åtta kärnor (inte för att det behöver det O.O). Ivf borde ju andra tillverkare följa deras exempel? Isf borde väll en åtta kärnig vara ganska framtidssäker... Om man nu kan säga så om datorer


-Gnoff

Tyvärr så är det ett rätt så svårt problem att göra spel flertrådade, dvs. göra så att de kan dra nytta av fler kärnor. Det är inte bara att säga åt spelet att använda flera trådar, utan det är många problem som programmerarna måste lösa. Det kommer nog dröja ett par år till innan majoriteten av de "tunga" spelen kan dra verklig nytta av 8 kärnor.

Intel kommer ju förresten att släppa 10-kärniga CPU:er denna månad, din för så lite som 16000 kr

Angående Bulldozer så är det ju samma koncept som Hyper Threading, det är bara att AMD dubblerat mer hårdvara än HT. En Bulldozer-modul (som OS:er kommer se som två kärnor) består ju av två heltalskluster och ett flyttalskluster, så prestandan blir mycket beroende på om det är heltal eller flyttal som ska beräknas. Hur prestandan blir i verkligheten återstår att se, min gissning är att Bulldozer kommer att vara bättre på vissa saker medan Intels 4-kärniga SB är bättre på andra saker. Det är min förhoppning i alla fall, ju jämnare Intel och AMD är desto bättre för oss konsumenter.

Permalänk
Medlem

Jaha det klarnar upp i mitt huvud. Men är det då smartare att hålla sig till quad core vid nästa processor köp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Gnoff_:

Jaha det klarnar upp i mitt huvud. Men är det då smartare att hålla sig till quad core vid nästa processor köp?

Det smartaste är att läsa recensioner och se vilken processor som passar bäst till ditt användningsområde när det blir dags att köpa processor

Permalänk
Medlem

Haha ja , det är ju sant Så för spel verkar det ju va quad core som gäller, fast med en högreklock?

-Gnoff

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av _Gnoff_:

Haha ja , det är ju sant Så för spel verkar det ju va quad core som gäller, fast med en högreklock?

Det kommer nog räcka rätt länge i alla fall (om spelen inte plötsligt börjar använda fysikberäkningar i högre grad eller så (men då vill man ju ändå använda grafikkort)).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mitron:

Man kan ju inte jämföra en Intel CPU mot en AMD CPU idag... Men sen beror det helt på vad man gör, vissa grejer lever bättre på fler kärnor.

Klart man kan? Visst att intels processorer i 10.000kr klassen utklassar amds processorer för 1000kr, men i regel är amd snabbare för samma pris.

En regel är att köper du en processor för under 2000kr så ska du satsa på amd, en en amd processor för 1500kr är snabbare än en intel för samma pris.

Något som många glömmer är att moderkorten är billigare till amd med, så hela paketet brukar ofta bli ca 1000kr billigare för exakt samma prestanda ifall man väljer amd.

Nu i och med sandybridge så har jag inte koll på¨priserna längre, men när amd lanserar bulldozer lär de vara snabba och billiga! Nu skulle jag dock inte välja annat än sandy bridge dock, vilket jag gjorde. Intel kör med hård prispress och amd har inte hängt på där..

Att intel är så överdrivet mycket snabbare stämmer inte heller. Phenom II x6 vinner över I7or i många program, och då ska man ha i åtanke att I7 kostar lika mycket som phenom II x6 + moderkort + minnen tillsammans..

I spel är skillnaden i 99% av fallen noll mellan processorer, så länge du inte kör med 2 hd6970 i 640x480 upplösning, då stannar vissa processorer vid 200fps och vissa vid kanske 300fps, känner man ens skillnad där?..

Nej, i spel räcker en processor för 1000kr långt, det viktiga är att den klarar 100fps (vilket alla gör i princip), sen höjer man grafiken så mycket att grafikkortet inte orkar mer än 100fps. Eller om du spelar ett spel som är väldigt dåligt gjort, t.ex Starcraft II så behövs en överdrivet snabb processor eftersom det är så värdelöst kodat och endast stödjder 2 kärnor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Gnoff_:

Haha ja , det är ju sant Så för spel verkar det ju va quad core som gäller, fast med en högreklock?

-Gnoff

Beror på, men generellt ja precis!

3 kärnor är egentligen perfekt för spel (när amd sålde sina). De flesta spelen utnyttjar bara 2 kärnor till 100 procent, sen ligger de andra två kärnorna och småputtrar, då är det ju bättre med 3 snabba kärnor, 2 som går max och en som småputtrar.

Sen finns det ju dåliga spel som endast utnyttjar 2 kärnor, och bra spel som utnyttjar 8 kärnor. Battle field bad company 2 utnyttjar ju 8 kärnor väldigt bra t.ex. Och nya flightsimulator kan ju utnyttja 256 (?!) kärnor enligt microsoft.

Så länge du inte tänker spela battle field så är det 4 kärnor som gäller.

Permalänk
Medlem

en liten anekdot är att både Intel (Xeon) och AMD (Opteron) har ju haft ute "riktiga" 8-kärniga respektive 6-kärniga processorer sedan ett år tillbaka (självklart har dessa använts för servrar och kraftfullare datorer för företag / proffessionella)

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Enligt Intel så kommer de att släppa Ivy Bridge i början av 2011, och visa upp processorerna nu i sommar.
Sägs att Ivy Bridge kommer att höja ribban för budgetprocessorer och gamingprocessorer, t.ex kommer en Intel i5-bestyckad dualcorelaptop bestyckas med en Intel i5-quadcore.
Quadcore-i7 kommer säkert ersättas med 8-kärniga i7-processorer.

Permalänk
Medlem

Du kan troligen även dra nytta av flera kärnor om du samtidigt som du spelar kör annat.
Ex jag kör ofta VLC eller youtube på TVn (via dator) samtidigt som jag spelar och tankar nytto material via torrent.
Även om då spelet inte hanterar multipla trådar någe vidare så borde övriga applikationer kunna dra nytta av lediga trådar, eller är jag ute och cyklar?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anders_w:

Även om då spelet inte hanterar multipla trådar någe vidare så borde övriga applikationer kunna dra nytta av lediga trådar, eller är jag ute och cyklar?

Så är det, men man måste göra rätt många (eller tunga) saker i bakgrunden för att behöva särskilt många extra kärnor.