Intel I7 Sandy bridge 2600k och Intel I7 990X hmm?

Permalänk

Intel I7 Sandy bridge 2600k och Intel I7 990X hmm?

Hmm vad e skildnaden mellan dessa processorer?
Alla säger att SB 2600k är en bättre CPU men varför e då priset på en 990X 3x så dyr?

(EDIT) tänk på att jag inte är speciellt hightech inom datavärlden så inga knepiga utryck och sånt där hokus pokus snack som bara de jätte inbitna dator användarna förstår

Permalänk
Medlem

För att förklara så "enkelt" som möjligt så har 2600k 4 fysiska kärnor, medans 990x har 6. 2600k passar på moderkort med socket 1155, medans 990x passar socket 1366. De är uppbyggda på olika sätt kan man säga, för att förenkla det en hel del. 990x är väl mer tänkt som super high-end och 2600k mer åt mellanklasshållet, även om den presterar fruktansvärt bra. Någon som är mer kunnig på Intel kan säkert förklara bättre men jag gjorde ett försök i alla fall

Visa signatur

2500k @ 4.6GHz atm | Noctua NH-D14 | Asus MIVE | 8GB G.Skill Ripjaws X @ 1866MHz | 2x Asus HD 6970 DirectCU II @ 920/5500 | Corsair AX850w | Corsair F60 + 1Tb Spinpoint | Corsair 650D | 2x BenQ 22" | Filco Majestouch Ninja Tenkeyless MX Red | Razer Deathadder Respawn, Qpad CT Swec edition | Astro A40 + Mixamp

Permalänk
Skrivet av Riyonah:

För att förklara så "enkelt" som möjligt så har 2600k 4 fysiska kärnor, medans 990x har 6. 2600k passar på moderkort med socket 1155, medans 990x passar socket 1366. De är uppbyggda på olika sätt kan man säga, för att förenkla det en hel del. 990x är väl mer tänkt som super high-end och 2600k mer åt mellanklasshållet, även om den presterar fruktansvärt bra. Någon som är mer kunnig på Intel kan säkert förklara bättre men jag gjorde ett försök i alla fall

så det jag hört att 2600k är bättre för spel o film osv stämmer inte alls?

Permalänk
Medlem

Ska jag vara helt ärlig så vet jag inte riktigt. Men du klarar dig väldigt bra med båda dom processorerna i både spel och film, så mycket kan jag säga. Jag skulle nog också vilja påstå att båda två är väldigt overkill för o kolla film

Visa signatur

2500k @ 4.6GHz atm | Noctua NH-D14 | Asus MIVE | 8GB G.Skill Ripjaws X @ 1866MHz | 2x Asus HD 6970 DirectCU II @ 920/5500 | Corsair AX850w | Corsair F60 + 1Tb Spinpoint | Corsair 650D | 2x BenQ 22" | Filco Majestouch Ninja Tenkeyless MX Red | Razer Deathadder Respawn, Qpad CT Swec edition | Astro A40 + Mixamp

Permalänk
Skrivet av Riyonah:

Ska jag vara helt ärlig så vet jag inte riktigt. Men du klarar dig väldigt bra med båda dom processorerna i både spel och film, så mycket kan jag säga. Jag skulle nog också vilja påstå att båda två är väldigt overkill för o kolla film

Jojo men jag ska köra en del film samt 3d prog / redigering etc.

så om nån kunde förklara skildnaden hade det varit GULD
vart är alla Data kunniga människor ? still need sme answers

Permalänk
Medlem

Har inte mitt svenska tangentbord sa tar det pa engelska om det ar ok?

The main differences, like mentioned earlier, are that one is for socket 1155 and one is for 1366, one is 6 core and one is 4 core, both are threaded CPU's, meaning each core make 2 logical cores. When it comes to gaming and other programs such as benchmarks it can be discussed which one is the faster one, but they are about the same in gaming and what not, the reason high end gaming machines (usually running 2 or more graphics cards) use 1366 socket is because of the full x16 speed in the PCI-E slots while 1155 only has x8 when used with multigpu solutions, i even believe the last GPU only gets x4. This is not a major problem for most users as the speeds of the lanes are not going to destroy performance but it might make a difference in benchmarks where every point counts.

When it comes to video editing and such, I know for a fact, since i have had both a 2600k (sold it and bough a 980X) that the 980X is a little faster when it comes to rendering stuff as well as processing movies etc. The extra cores and threads were also very helpful when I was running OSX in a virtual environment on the CPU, being able to allocate 6 logical cores to it as well as keeping 6 logical cores for windows to use. So if you are doing extremely heavy stuff, with programs that you know support more than 4 physical cores as well as logical cores (most programs do now days), then I would go for the 990X, if you have the money that is, the i7 970 is just as fast running stock clocks, so save some money, unless you want to overclock to the limit as well.

Hope this helped!

- David

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk
Medlem

990x och även 980x + 970 är alla 6 kärniga, dom är alla 3 lite bättre än 2600K i just dom program som faktiskt stödjer alla 6 kärnor
däremot är 2600K bättre per kärna.
Här är en jämförelse emellan 2600K och 980x http://www.anandtech.com/bench/Product/142?vs=287

Visa signatur

Acer Predator Helios 300