Permalänk
Medlem

Angånde mATX (1155)

Hej, funderar nu på att sälja datorn som jag har nu och bygga en ny. Frågan är, får man plats med ett grafikkort samt ett ljudkort på de?

Tycker det ser lite trångt med ett 6950 och asus xonar dx på tex ASRock H67M-GE REV B3.

Edit: En annan fråga, går det att överklocka cpun samt ram på denna?

Mvh Fredrik

Visa signatur

Phanteks Enthoo EVOLV ATX GLASS | EVGA SuperNOVA 750 G3, 750 W | MSI Z390 MPG GAMING EDGE AC | G.Skill Trident Z RGB 3200 MHz DDR4 16 GB | Samsung 970 EVO 250 GB M.2 | Samsung 860 EVO 1 TB | Intel Core i7-9700K @ 5 GHz | be quiet! Dark Rock 4 | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB GAMING OC @ 2100 / 7000 MHz

Permalänk
Medlem

Det går att få in 6950 samt xonar, xonaret i den lägsta av pci-e portarna. Om grafikkortet sen får plats beror mer på lådan än moderkortet, SATAportarna blockeras inte av grafikkortet men de blåa SATA2 kan vara svåra att nå beroende på hur långt ljudkortet är.

Det går inte klocka mer än bclk clock med H67, alltså kanske max 5mhz upp på 100 bclk med en multiplier på 33 för en i5 2500 = 165 mhz.

Jag hade rekommenderat att spendera lite mer pengar och ta ett asus p67m-pro, det är vad jag kör med i min speldator, då får du pci-eplatser hela vägen ner vilket ger lite mer andrum för grafikkortet mot ljudkortet samt vinklade satakontakter och P67chipset istället vilket tillåter massvis av överklockning.

Visa signatur

Många datorer.