Permalänk
Medlem

För höga temps?

Har precis uppgraderat mitt gamla system till en SB-rigg. Kör en i5 2500K på ett MSI p67A GD55 moderkort med Noctua NH-U12P CPU-kylare och jag får förvånansvärt höga temps när jag kör prime95.

I idle ligger alla på runt 37-40 C.

Efter 20 minuter med prime95 ligger alla kärnor (100% load) och pendlar runt 79-83 C vilket jag tycker är ganska högt, kan det bero på att jag monterat cpu-kylaren för löst eller haft på för mycket kylpasta?

Permalänk

Beror på hur mycket kylpasta du hade på? Om det var det en liten klick/mycket tunt lager så kan det mycket riktigt vara kylaren som sitter löst.

Visa signatur

Fractal Design Define R5| ASUS Z170-P ATX| Intel Core i5 6600K 3.5 GHz| Noctua NH-U12P SE2| Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 2133Mhz Vengeance| MSI GeForce RTX 3060 Ti VENTUS 3X OC | Be Quiet! Pure Power 10 CM 600W| Windows 10 Pro

Permalänk

OC?

Visa signatur

<signatur>|| i7-930 || Asus P6X58D-E || 6GB Corsair xms3 || HD 6950 || Noctua NH-U12P SE2 || OCZ Revodrive 80GB || Samsung Spinpoint F3 500GB || EcoGreen F2 500GB || WD Blue 500GB || Corsair HX650W || Lian Li PC-v1020 || W7 Home Premium || Samsung SyncMaster EX2200||</signatur>

Permalänk
Medlem

@Ume'-Johan:
Jag hade på en liten klick Arctic Silver 5, lindade en plastpåse runt fingret och smetade ut så gott det gick (hittade inget oanvänt kort), men av vad jag hört ska det väl vara så tunnt som möjligt? (kanske var det du menade).

@cyberkyckling:
Den är inte överklockad av mig men den har ju Intel TurboBoost funktionen så vid load ligger den på 4.2 GHz och 3.30 GHz i idle.

Permalänk
Medlem

du behöver inte smeeta ut, det gör processor kylaren när den sitter på plats

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palmblad:

@Ume'-Johan:
Jag hade på en liten klick Arctic Silver 5, lindade en plastpåse runt fingret och smetade ut så gott det gick (hittade inget oanvänt kort), men av vad jag hört ska det väl vara så tunnt som möjligt? (kanske var det du menade).

@cyberkyckling:
Den är inte överklockad av mig men den har ju Intel TurboBoost funktionen så vid load ligger den på 4.2 GHz och 3.30 GHz i idle.

man ska inte smeta ut blir mer luftbubblor då finns flera klipp på youtube där dom illusterar

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem

Gör om och sätt bara cirkus 2/3 okokt riskorn av kylpasta i mitten, sen trycker du ut den med kylaren och sätter fast den HÅRT

Permalänk
Medlem

Åhfan, man lär sig något nytt varje dag Så man behöver alltså inte täcka hela CPU:n med kylpasta? (antar att en liten klick i mitten har svårt att fylla hela cpu arean)

Permalänk
Skrivet av Palmblad:

Åhfan, man lär sig något nytt varje dag Så man behöver alltså inte täcka hela CPU:n med kylpasta? (antar att en liten klick i mitten har svårt att fylla hela cpu arean)

Hela ytan behöver inte vara täckt för att ge en bra värmeavledning. Gör som Chimo föreslog så blir det nog bra.

Visa signatur

Fractal Design Define R5| ASUS Z170-P ATX| Intel Core i5 6600K 3.5 GHz| Noctua NH-U12P SE2| Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 2133Mhz Vengeance| MSI GeForce RTX 3060 Ti VENTUS 3X OC | Be Quiet! Pure Power 10 CM 600W| Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Ok, tack för hjälpen allihopa!

Återkommer när jag fixat kylpastan.

Permalänk
Medlem

Har nu fixat kylpastan och tempsen ser redan bättre ut. Efter 20 minuter i prime95 ligger tempsen på runt 547-55 C och i Idle ligger de på runt 23-29 C @ 4,19 GHz.

Det är väl rätt normala temps för denna setup eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palmblad:

Har nu fixat kylpastan och tempsen ser redan bättre ut. Efter 20 minuter i prime95 ligger tempsen på runt 547-55 C och i Idle ligger de på runt 23-29 C @ 4,19 GHz.

Det är väl rätt normala temps för denna setup eller?

Japp det ser bra ut! Sen tar det nån vecka innan AS 5 "smälter" in riktigt och då lär tempen sjunka nån grad till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chimo:

Japp det ser bra ut! Sen tar det nån vecka innan AS 5 "smälter" in riktigt och då lär tempen sjunka nån grad till.

Jo precis, dock testade jag att använda Noctuas NT-H1 kylpasta denna gång lär väl inte spela så stor roll gentemot AS5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palmblad:

Jo precis, dock testade jag att använda Noctuas NT-H1 kylpasta denna gång lär väl inte spela så stor roll gentemot AS5.

Nä brukar inte vara nån större skillnad

Permalänk
Medlem

Kolla på denna video:
http://www.youtube.com/watch?v=EyXLu1Ms-q4
Målet är att cirkeln med kylpasta precis skall rymmas inom kvadraten (heatspreader) när det spridits ut. Hela kvadraten måste inte täckas.

Visa signatur

Intel i7 5820k @4Ghz || ASRock x99m killer || Gigabyte RTX 2080 || Crucial DDR4 16gb @2600mhz || Noctua NH-D15 || Samsung 840 Evo 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaZteR:

Kolla på denna video:
http://www.youtube.com/watch?v=EyXLu1Ms-q4
Målet är att cirkeln med kylpasta precis skall rymmas inom kvadraten (heatspreader) när det spridits ut. Hela kvadraten måste inte täckas.

Aa jag såg den igår. Det knasiga är att vid förslagen till höger för denna video finns det ett flertal videos där dem visar hur man applicerar kylpasta, MEN alla smetar ut det med ex ett visitkort/plastkort.

Permalänk
Medlem

Hoj. Jag har samma problem som du beskrev. Har ett Asus P8P67 PRO, i5 2500K och en Noctua NH-U12F som jag precis satt på. Mina temps var runt 37c idle första gången. Tyckte det var lite märkligt så jag tog bort kylaren och gjorde ren den och cpu'n, applicerade lite ac5 på cpukylaren och smetade ut med ett plastkort (följde instruktioner från arctic coolings hemsida). Klämde sedan ut lite (ett par riskorn) pasta på cpu'n och satte dit den. Starta igång skiten och jag ligger fortfarande på 37-38c idle. Vad kan det vara för fel?

Glömde skriva att jag kör mer eller mindre standard klock, endast ändrat till XMP profil i bios..

/Robban

Permalänk
Medlem

Nu har jag för 3:e ggn tagit av kylaren. Rengjort den och rengjort cpu'n. Denna gång använde jag väldigt lite ac5 pasta (drog en liten klick i mitten på processorn). Nu har jag fått det bästa resultatet hittils: 36c idle! Haha vafan är det för fel? är processorn ett måndagsexemplar eller är det nåt med moderkortet? Jag har senaste tillgängliga BIOS!

/Robban

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palmblad:

Aa jag såg den igår. Det knasiga är att vid förslagen till höger för denna video finns det ett flertal videos där dem visar hur man applicerar kylpasta, MEN alla smetar ut det med ex ett visitkort/plastkort.

Många av videosena på youtube verkar visa väldigt konstiga tekniker. Till exempel en som använder tejp för att kunna dra ett smalt streck över CPU:n. Vem som helst kan räkna ut att det kommer komma klet från tejpen på CPU:n. När man kletar ut är det svårt att avgöra hur mycket pasta som används och så borde det vara större möjlighet att det kommer skit och luftbubblor.

Jag följde dess instruktioner. http://www.arcticsilver.com/intel_application_method.html
Fast jag hade svårt att göra en tunn linje. Så det blev en kort elliptisk klick.

Visa signatur

Intel i7 5820k @4Ghz || ASRock x99m killer || Gigabyte RTX 2080 || Crucial DDR4 16gb @2600mhz || Noctua NH-D15 || Samsung 840 Evo 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robbah:

Nu har jag för 3:e ggn tagit av kylaren. Rengjort den och rengjort cpu'n. Denna gång använde jag väldigt lite ac5 pasta (drog en liten klick i mitten på processorn). Nu har jag fått det bästa resultatet hittils: 36c idle! Haha vafan är det för fel? är processorn ett måndagsexemplar eller är det nåt med moderkortet? Jag har senaste tillgängliga BIOS!

/Robban

Hur är luftflödet i ditt chassi? det kan vara så att den varma luften får svårare att ta sig ur chassit om luftflödet är dåligt eller om fläktar blåser åt fel håll.

Skrivet av MaZteR:

Många av videosena på youtube verkar visa väldigt konstiga tekniker. Till exempel en som använder tejp för att kunna dra ett smalt streck över CPU:n. Vem som helst kan räkna ut att det kommer komma klet från tejpen på CPU:n. När man kletar ut är det svårt att avgöra hur mycket pasta som används och så borde det vara större möjlighet att det kommer skit och luftbubblor.

Jag följde dess instruktioner. http://www.arcticsilver.com/intel_ap...on_method.html
Fast jag hade svårt att göra en tunn linje. Så det blev en kort elliptisk klick.

Jo, precis det jag menar. Jag drog väl något liknande ett elliptiskt sträck jag med.

Något som jag märkte nu (inte CPU-relaterat, men någon kanske ändå vet) är att varje gång datorn startas ligger den och pendlar runt 40-50% load utan några som helst program igång. Om jag startar Aktivitetshanteraren och stänger ner "cmd.exe" (kommandotolken) så går den ner till 0-5% load. Även om jag startar "cmd.exe" med Kör går den inte upp till 50% load. Den finns heller inte med i Autostart-fliken på "msconfig".

Någon som har någon aning om vad det kan vara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robbah:

Nu har jag för 3:e ggn tagit av kylaren. Rengjort den och rengjort cpu'n. Denna gång använde jag väldigt lite ac5 pasta (drog en liten klick i mitten på processorn). Nu har jag fått det bästa resultatet hittils: 36c idle! Haha vafan är det för fel? är processorn ett måndagsexemplar eller är det nåt med moderkortet? Jag har senaste tillgängliga BIOS!

/Robban

När du stressar processon och du har auto-vcore igång så kan den höjas när cpu loaden är på 100 %.

Och det blir ju värmeutveckling vid högre spänningar. Jag skulle stänga av auto-vcore och sätta processorn på standardvolt och testa igen.

Visa signatur

Asus M4A89GTD PRO USB3 | A-DATA 1600 MHZ CL9 | AMD Phenom II 955BE @ 3.81GHz @ 1,34125 Vcore | Gigabyte Radeon HD 6870 | 500 GB Western Digital | Corsair VX 550w | FD Define R3 | Koss SB49 |

Permalänk
Medlem

Jag har endast kollar i edle och jag har ett bra chassi med fint luftflöde (antec)

Permalänk

Jag kör samma kylare som dig till en 2600K (för tillfället oöverklockad) och får också väldigt höga idle och load temps. Spannet ligger på 45 (idle) - 80c (load). Jag tycker dock dina 36 idle låter ok, det är mer intressant med max load under Prime95 efter att du applicerat om kylaren/kylpastan. Har själv kört "csn-kortmodellen" men ska ge klickimittenmetoden ett försök sen och se om jag kan sänka min load åtminstone. Jag återkommer!

Permalänk

Ingen skillnad efter att ha kört riskornsmetoden, får ganska precis samma temp under load. Kör inte med någon utav motstånden på fläktarna heller så det ser inte ljust ut för mina överklocksplaner.