Tips på lättlagad mat som är nyttig och billig

Permalänk

Tips på lättlagad mat som är nyttig och billig

Det har blivit lite för mycket Nudel-kyckling-wook de senaste fyra-fem åren för mig så nu börjar jag faktiskt bli trött på denna rätt. Har ni på swec några tips på mat som är snabb- och lättlagad för någon som är lika klok men samtidigt nyttig och relativt billig?

Jag tycker det är kul att laga mat själv men man har sällan särskilt mycket tid och man vill inte äta onyttigt heller.

Värt att nämna är kanske att jag är allergisk mot nötter och de flest vanligare färska frukter (ingen fara i matlagning där de blir uppvärmda), men har ni bra tips som innehåller något av de så kan ni ju ändå skriva dem för andras skull och i mycket går det ju ofta bra att bara plocka bort nötterna.

Tack på förhand.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem

Linssoppa, billigt nyttigt och det är enkelt att göra mycket av.

Grönsaksbuljong, vitlök, morötter, röda linser, krossade tomater, timjan, vatten, peppar

Chilisås och citron kan också tillsättas om man känner för det.

Koka länge, tills att det är rejält sönderkokat. Häll sedan av hälften, mixa och häll tillbaka.

Bon appétit!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeon404:

Linssoppa, billigt nyttigt och det är enkelt att göra mycket av.

Grönsaksbuljong, vitlök, morötter, röda linser, krossade tomater, timjan, vatten, peppar

Chilisås och citron kan också tillsättas om man känner för det.

Koka länge, tills att det är rejält sönderkokat. Häll sedan av hälften, mixa och häll tillbaka.

Bon appétit!

Bra tips, skriv gärna hur mycket det ska vara i av varje
Även om det antagligen är lätt att ta reda på

Mitt tips är kycklingfilé i ugnen och stekt zuccini till samt sallad.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Vet inte vad du anser som billigt. Jag försöker landa mellan 150-300 KR/Veckan (Sedan tillkommer väl lite onyttigheter till helgerna, men vecko budgeten!). Jag brukar laga mycket kyckling som du gjort men försöker ständigt hitta på nya saker, lättare sagt en gjort.

Tonfisk (En burk)
Purjo/röd-lök
Paprika (röd, mellan stor)
Kidneybönor
Grädde

Sjukt simpelt och gott, brukar ha Ris till detta, men pasta funkar också super. Till lagningen är väldigt simpel, fräs löken med lite olja/smör tillsätt kindey bönorna fräs bara någon sekund och därefter häller du i grädde och sedan tonfisk och när du kokat i någon minut tillsätter du paprika (beroende på om du gillar dom mjuka eller fasta, gillar du dom mjuka tillsätter du dom före Tonfisken bara).. Salta med peppar och salt, brukar även tillsätta lite indiskkrydda bara en lite "touch".

PS: Hur länge du kokar beror väl lite på hur du gillar maten, jag brukar koka lite längre för att "koka" sönder lite.. men ao smak sak!
/Snark

Permalänk
Hedersmedlem

Om man är riktigt lat kan man göra en variant av Xeon404s förslag;

Koka upp röda linser, rör ner i en valfri pastasås (typ Dolmio) och servera med pasta. Klockrent.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Skrivet av Mr.Snark:

Vet inte vad du anser som billigt. Jag försöker landa mellan 150-300 KR/Veckan (Sedan tillkommer väl lite onyttigheter till helgerna, men vecko budgeten!). Jag brukar laga mycket kyckling som du gjort men försöker ständigt hitta på nya saker, lättare sagt en gjort.

Tonfisk (En burk)
Purjo/röd-lök
Paprika (röd, mellan stor)
Kidneybönor
Grädde

Sjukt simpelt och gott, brukar ha Ris till detta, men pasta funkar också super. Till lagningen är väldigt simpel, fräs löken med lite olja/smör tillsätt kindey bönorna fräs bara någon sekund och därefter häller du i grädde och sedan tonfisk och när du kokat i någon minut tillsätter du paprika (beroende på om du gillar dom mjuka eller fasta, gillar du dom mjuka tillsätter du dom före Tonfisken bara).. Salta med peppar och salt, brukar även tillsätta lite indiskkrydda bara en lite "touch".

PS: Hur länge du kokar beror väl lite på hur du gillar maten, jag brukar koka lite längre för att "koka" sönder lite.. men ao smak sak!
/Snark

Vad jag egentligen menade var väll in rent ut sagt dyr, typ 500kr per vecka är väll inte så värst farligt. Tänkte mer tips på nyttig, god mat (dock svårt att säga då det är väldigt subjektivt) som en student har råd med.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rich:

Om man är riktigt lat kan man göra en variant av Xeon404s förslag;

Koka upp röda linser, rör ner i en valfri pastasås (typ Dolmio) och servera med pasta. Klockrent.

Dolmio är väl inte särskilt billigt om man jämför med att göra egen pastasås.
En burk krossade tomater
Någon/några matsked/-ar tomatpuré
En halv gullök
Några vitlöksklyftor
En selleristjälk (kan såklart uteslutas)
Peppar, salt, cayennepeppar, basilika, oregano
En halv matsked sambal oelek

Sen kan man piffa till med kapris, sardeller (bara någon enstaka, hackas och fräses med löken), oliver, zucchini eller vad man nu känner för/har råd med.

Blir väl en sån tomatsås i alla fall en gång i veckan.

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Xburk:

Dolmio är väl inte särskilt billigt om man jämför med att göra egen pastasås.
En burk krossade tomater
Någon/några matsked/-ar tomatpuré
En halv gullök
Några vitlöksklyftor
En selleristjälk (kan såklart uteslutas)
Peppar, salt, cayennepeppar, basilika, oregano
En halv matsked sambal oelek

Sen kan man piffa till med kapris, sardeller (bara någon enstaka, hackas och fräses med löken), oliver, zucchini eller vad man nu känner för/har råd med.

Blir väl en sån tomatsås i alla fall en gång i veckan.

Jag skrev "valfri pastasås, typ Dolmio". Du kan ta vad du vill, finns goda alternativ för 10 spänn med en burk på 400g. Det ÄR billigt, och smidigt. Sen langar du upp kapris för att piffa till, det om nåt är väl inte speciellt billigt?

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem

Chili con carne i vilken man ska ha både kidney- och vitabönor.

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rich:

Jag skrev "valfri pastasås, typ Dolmio". Du kan ta vad du vill, finns goda alternativ för 10 spänn med en burk på 400g. Det ÄR billigt, och smidigt. Sen langar du upp kapris för att piffa till, det om nåt är väl inte speciellt billigt?

Okaj, fick för mig att typ allt färdigt-/halvfärdigtkäk är förhållandevis dyrt. Kapris var bara ett exempel vad man man kan piffa till med. Ibland har man dyrare matvaror hemma, men ont om pengar.

Om man inte pallar blötlägga och koka sina baljväxter varje gång man ska laga mat, kan man koka upp massor och sedan frysa in

EDIT: Grönsaksoppa är billigt och nyttigt. Bara att slänga i grönsakerna och vatten och krydda med förslagsvis timjan, rosmarin, lagerblad, libbsticka.
Tips på grönsaker:
Rotfrukter i alla former (tänk på att vissa bör koka längre än andra, t. ex. kålrot)
Fänkål
Selleri
Linser (gröna tycker jag passar bäst)
Lök av olika slag
Pumpa/Butternut squash (behöver inte koka länge)
Böngroddar
Kål av olika slag
Har man mycket smakrika grönsaker, av hög kvalité (ta de som luktar godast i affären, de brukar smaka bäst) så brukar det smaka riktigt gott även utan någon buljongtärning.
Gjorde ett storkok för ett tag sedan, räknade ut att priset blev ca 3-4kr/portion om jag inte minns fel.

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Medlem

Afrikansk kikärtsgryta (4 port)
4 dl kokta kikärter
1 burk krossade tomater
2 msk jordnötssmör
1 påse jordnötter (ca 2 dl)
2 bananer
1 dl sojagrädde (matlagningsgrädde)
1 tsk citronsaft
1 msk curry
1 tsk örtsalt
Skär bananerna i skivor. Blanda samman allt och koka i 30-40 minuter. Servera till ris,
couscous eller potatis och sallad. Mycket enkel och god maträtt.

sjukt enkel att göra och blir galet gott

Visa signatur

Laptop - MacBook 2.0GHz, 4GB ram, Intel GMA 950
Stationär - i5 3570k @ 4ghz, 8gb ram, 120gb ssd + 2tb hdd, Windows 8 64bit, fractal design arc
Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Medlem

Spaghetti m. köttfärssås, - Tagliatelle med Carbonara på "udda skivor" &/el. Bacon, - Ärtsoppa (!!!), - Makaroner & falukorv, - "Korv i ugn" (lök & kanske äpple i korven, gratinera (OST!!) m. Senap & Ketchup & servera med Potatismos, - "Gulaschsoppa", fast m. billig köttfärs istf kött, - "Grytbitar" (segt) nötkött blir gott som antingen Dillkött eller Kalops (serveras ofc till Potatis), - "Falsk Korvgryta" på i frysen överbliven t.ex. Chorizo, pommes av ng sort, en halv burk chutney & färsk paprika & lök, stek allt i samma stekpanna (Jättegott till ölen, faktiskt.), - Omelett+Fantasi, allt funkar nästan, Pannkakor (Är f.ö. goda med enbart smörgåsmargarin & strösocker) Vill du ha mina recept på respektive får du be om dom. (Alla sallader som inte enbart är Isberg/Tomat & Gurka är roligt)

Permalänk
Skrivet av E_maN:

Afrikansk kikärtsgryta (4 port)
4 dl kokta kikärter
1 burk krossade tomater
2 msk jordnötssmör
1 påse jordnötter (ca 2 dl)
2 bananer
1 dl sojagrädde (matlagningsgrädde)
1 tsk citronsaft
1 msk curry
1 tsk örtsalt
Skär bananerna i skivor. Blanda samman allt och koka i 30-40 minuter. Servera till ris,
couscous eller potatis och sallad. Mycket enkel och god maträtt.

sjukt enkel att göra och blir galet gott

Den måste jag fan testa. Gryta bör ju dessutom vara sjukt smidigt att frysa in och micra. Inte gjort en enda lunchlåda sen jag började högskolan. Borde verkligen börja..

Edit: Verkar vara lite proteinfattig? (Började nyligen träna så försöker tänka på det). Om så är fallet, tips på nåt kött eller liknande som kan passa i att biffa upp det lite med?

Permalänk
Medlem

Inget specifikt recept, men lite allmänna råd och tips. För specifika recept rekommenderar jag dig att helt enkelt googla, kolla fler recept och få en ungefärlig uppfattning och testa dig fram och var inte rädd för att utesluta en sak eller lägga till något annat, beroende på vad du har i kylskåpet. Jag har varit studerande i fyra år och jag har till stor del lyckats undvika nudelträsket och istället käkat 'mat och potatis' sju dagar i veckan. Det jag lärt mig är att göra så mycket själv som möjligt och i stora satser samt att planering är A och O.

Steg 1 är att planera veckoinköpen. Kolla igenom reklam efter bra erbjudanden och köp mycket och frys in (om du har tillgång till något större än ett litet frysfack) vid riktigt bra pris.

När det gäller proteinbiten kan jag starkt rekommendera att undvika halvfabrikat så som färdiglagade köttbullar, hamburgare mm. Detta kan du gärna göra själv från köttfärs som säljs med kort datum. Tillaga och frys in och värm/lägg i matlådan vid behov. Fungerar jättebra för storkok. Själv brukar jag försöka köpa in större mängder mat under helgen, portionera upp och frysa in och/eller tillaga under söndagen. Gör du dessa storkok så tar det kanske ett par timmar, men du sparar in tiden under kommande vecka då du gärna gör annat på fritiden.

Picnicbog/Fläskkarré/kotlett och ibland fläskytterfilé brukar man kunna hitta för 30-50kr/kg och är gott och känns snabbt lyxigt. Prismässigt ligger det i klass med korv. På willys har jag ofta sett frysta fläskkotletter på ner mot 20kr/kg, vilket är riktigt billigt, även om stor del av vikten försvinner vid upptining och tillagning.

Fläskkarré rekommenderar jag att köpa benfri i bit (1-2kg's klumpar) som du styckar upp i 'köttbullsstora' bitar som du sedan steker och använder istället för köttbullar. Fläskkarrén är jämfört med kotlett/filé ganska fet vilket ger god saftig smak och samtidigt lyfter övriga kryddor och smaker i måltiden, samt ger mättnadskänsla.

Här tjänar du in stora pengar både genom att du kan köpa det mesta till bra priser, samtidigt som man slipper spontanköp av godis och annat man lätt kan frestas av i butiken.

För kolhydrater så är potatis nog den råvara som du kan variera i det oändliga, och vid kokning nog ger mest mättnadskänsla per krona. Det som kräver minsta insats är dock potatisklyftor där du helt enkelt klyver potatisen i 4-6 delar och lägger på en plåt i ca 30-40 minuter beroende på sort i ca 200 grader. För storkok kan du koka mycket potatis som du sedan antingen också kan steka, eller blanda med mjölk och ägg för att få potatismos.

Till frukosten rekommenderas havregrynsgröt. 1 dl havregryn och 2dl vatten och lite salt i en djup tallrik i mikron i två minuter. Sylt/äppelmos till och det blir riktigt smaskigt.

Dryck till måltid rekommenderas blandsaft där du kan få 20 liter för 20kr, eller om du bara dricker vatten till.

Såser gör du genom att ta reda på smakerna vid stekning av kött mm. genom att tillsätta vatten i pannan. Denna kan du antingen frysa in och använda senare, eller hälla över i en kastrull och koka upp, tillsätt Maizena (ljus) redning och låta sjuda någon minut. Smaka av och krydda efter smak och tycke.

Bröd är enkelt, gör en stor sats av vanlig vetemjöl, vatten och salt blandning och kör en stund i ugnen så att de blir halvgräddade. När du vill ha bröd slår du på ugnen i ca 200 grader och lägger in dina frysta baguetter i ca 10 minuter och njut av nybakat bröd till frukost. Nybakt är det skitgott, men när det svalnat blir det snabbt ett tråkigt bröd.

Allt ovan är billigt och inte särskilt onyttigt. Det som jag upptäckt är dyrt är sallad och frukt. Lök kan jag rekommendera som billig och god smaksättare till maten, likväl vitlök. Vill du ha svamp rekommenderar jag att köpa färska champinjoner. Du får i princip lika mycket svamp för samma pris som konservvarianten, men mer smak. Smörstekta champinjoner i vitlök är skitgott med en skvätt salt i.

Undvik kryddblandningar. Kika på t.ex. grillkryddsburken och se vad det är för kryddor i, köp kryddorna separat och blanda själv, antingen i förväg eller under matlagningen, för att själv hitta rätt proportioner till rätt måltid. Paprika, vitlökspulver, svartpeppar och salt är en standardkombination i mitt kök, och för extra smaksättning kan cayenne eller chili blandas in.

Nu när jag studerat klart och börjat jobba kan jag påstå att jag fortfarande äter, planerar och köper ungefär på samma sätt. Den största skillnaden är väl att jag köper mer sallad och väljer mer närproducerade och ekologiska matvaror. Ett stort kök och vassa knivar är min absolut största rekommendation :).

(och att ge ut en 'kokbok' med inriktning billig, bra och god mat med begränsad ekonomi är på min 'bucket list' ).

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Tre busenkla rätter jag kör med ofta.

Pannkakor
1. 2,5dl mjöl i en buke
2. 3dl möjlk - vispa på
3. 3 ägg - vispa vidare
4. 3dl möjlk- mer visp
5. Grädda på

Chiliköttfärs
500g köttfärs + Lök(ar), fräs det färdigt och släng i en burk Creme fraiche Paprika Chili. Kör valfri pasta/grönsaker till.

Tonfiskrulle
Tonfisk + salladsmix + keso - rör om - käka i en tunnbrödsrulle/pitabröd

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Generalkyckling:

Den måste jag fan testa. Gryta bör ju dessutom vara sjukt smidigt att frysa in och micra. Inte gjort en enda lunchlåda sen jag började högskolan. Borde verkligen börja..

Edit: Verkar vara lite proteinfattig? (Började nyligen träna så försöker tänka på det). Om så är fallet, tips på nåt kött eller liknande som kan passa i att biffa upp det lite med?

gör det det är asgott! jag lovar har en linsgryta recept med jag kan posta om du vill?

protein behöver du nog inte oroa dig för, kikärter har mycke protein har jag för mig? Har faktisti nte funderat på om något kött man kan slänga i. hmm

Visa signatur

Laptop - MacBook 2.0GHz, 4GB ram, Intel GMA 950
Stationär - i5 3570k @ 4ghz, 8gb ram, 120gb ssd + 2tb hdd, Windows 8 64bit, fractal design arc
Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Generalkyckling:

Den måste jag fan testa. Gryta bör ju dessutom vara sjukt smidigt att frysa in och micra. Inte gjort en enda lunchlåda sen jag började högskolan. Borde verkligen börja..

Edit: Verkar vara lite proteinfattig? (Började nyligen träna så försöker tänka på det). Om så är fallet, tips på nåt kött eller liknande som kan passa i att biffa upp det lite med?

Eftersom det är en hel påse jordnötter plus jordnötssmör i behöver du nog inte oroa dig. Det är väl ca 25% protein i jordnötter vanligtvis.

Visa signatur

"Nightcrawl tipsar om Kvinnofängelset, som alternativ till den kan jag rekommendera att du istället skär av stora kroppspulsådern på dig själv och lägger dig ner och dör en utdragen, smärtsam död. Kan garantera att det är roligare än att se 700 avsnitt av den serien." -Loaded

Permalänk

Tonfisk
Dolmio (eller liknande)
oliver
svamp (stek för att få bort vätska/göra dem mjuka)
ketchup (liten klick för att motverka att oliverna tar över smaken)

Servera med pasta

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Skrivet av Samus:

Eftersom det är en hel påse jordnötter plus jordnötssmör i behöver du nog inte oroa dig. Det är väl ca 25% protein i jordnötter vanligtvis.

Jo, såg det nu :). Både jordnötter och kikärtor verkar innehålla 20-30% protein!

E_maN:
Yes, låter gött alltså. Tänkte inhandla lite ingredienser nu nån dag och testa i veckan

Permalänk
Medlem

Tips 1: köp en frysbox
Tips 2: storköp kött direkt från en bonde, själv brukar jag vara med på älgjakt varje år och det är mitt köttförråd under hela året, men innan jag började jaga så köpte jag kött direkt från bönder typ dela på en halv ko eller gris med morsan och förpacka i lagom stora portionspåsar.
Tips 3: Baka bröd själv jag brukar baka "thekakor" enligt ett gammalt recept från farmor, brukar räcka en och en halv månad ungefär.
Tips 4: Ät säsongsbetonade grönsaker och köp annat när det är rea/billigt, vintertid är vitkål och morötter billigt. Frysgrönsaker, wok osv är relativt billigt dock.
Tips 5. Planera veckan/månaden åk och månadshandla alla basvaror du behöver under en månad på typ willys. Mjölk och fräscha grönsaker är det enda man ska behöva småhandla under veckorna.

Det här är vad jag försöker hålla mig till iaf:
Fisk en gång/vecka, tacos ett par ggr/månad, bruna bönor med stekt fläsk, ärtsoppa, blodpudding med lingonsylt gjort av lingon som man plockat själv en eller ett par ggr/månad. blåbär, kantareller och äpplen brukar också plockas och läggas i frysen när säsongen är.

Drick mycket vatten en halvliter per måltid kan vara en bra måttstock.

Frukost gör en havregrynsgröt eller ännu bättre häll 1dl havregryn i ett par dl kall mjölk direkt och låt det suga i sig lite det är gott, mättande och du får i dig det nyttiga istället för att koka bort det. Jag har ätit så det senaste året, man får hår på bröstet och basröst alltså mat för en karl.

Mellanmål ta en frukt, eller en näve nötter. eller en smörgås

Lunch brukar kunna bli en tallrik fil och en frukt, eller rester från någon middag. ok ibland nån utelunch blir det med husmanskost men det är i så fall bara grönsaker och kött/fisk aldrig pasta, potatis, ris eller dyl.

Middag: Undviker kolhydrater, tar halva tallriken med grönt, sallad, kokgrönsaker, wok, sedan valfritt tillbehör det kan vara fisk, kött, fågel.

Har ofta en kaka med 86% choklad att ta ibland efter måltider till kaffet.

Skippar allt light/lättvarianter av mat, ska det vara grädde använder jag grädde, likaså smör/ost.

Så äter jag mest under veckorna.... Helgerna är det fritt vad jag vill äta, det kan vara potatis, ris, pasta, bröd, pizza, godis osv osv

Den här metoden i kombination med dagliga lunchpromenader har jag tappat 50kg med på 4år. Sedan hjälper det rent ekonomiskt att finansiera mina hobbies med bilar, datorer, hemmabio, jakt osv men mår kanon både fysiskt, psykiskt och enligt läkartesterna man gör regelbundet så är jag frisk som en nötkärna.

Här är ett recept på Farmors thekakor:
1liter mjölk
3hg smält smör (80%)
2,5dl vetekli
2,5dl havregryn
2pkt jäst
2dl socker
2tsk salt
1,6kg mjöl (23dl)

1. Blanda vetekli, salt, socker och havregryn i en stor bunke
2. smält smöret i kastrull slå på mjölken och låt det bli fingervarmt och ta av kastrullen och smula ner jästen
3. häll mjölkblandningen i stora bunken och rör runt
4. börja ha i mjölet och rör runt när du har haft i ca: 18-20dl borde degen vara rätt fast och fin
5. Låt degen jäsa under handduk i ca: 40min
6. Starta ugnen sätt den på 220grader (över och undervärme)
7. När degen jäst dela den i två delar och börja kavla ut den så den blir jämntjock ca: 1-1.5cm
8. ta en matlåda eller skål och gör lämpligt stora thekakor (det är som att göra pepparkakor)
9. lägg thekakorna på en plåt med ugnspapper (brukar bli 12kakor per plåt) lägg sedan en handduk över och låt jäsa ett tag. typ 30min eller så
10. när det är dags för ugnen så nagga kakorna med en geffel typ 4-5ggr/kaka sedan ställ in dom i ugnen i mitten kanske en 6-10min beror på hur man vill ha kakorna.

Det brukar bli en 50 thekakor ungefär och de är riktigt goda.

Visa signatur

"Bättre att tiga och vara en misstänkt idiot, än att tala och undanröja alla tvivel"
Skriver jag konstigt eller osammanhängande, så beror det på koffeinet.

Permalänk
Medlem

Något som är superlätt är att köpa lite blandat med rotfrukter och kapa i hyfsade bitar med i stort sett vilket kött som helst, typ fläskfilé om det finns billigt så droppa på lite olja och in i ugnen så dom blir rostade och fina.
Går även att göra en gryta på det hela som ger mycket mat för pengarna.

Permalänk
Hedersmedlem

Kom även tänka på Pasta Carbonara, det är förjävla gott, och billigt:

Pasta
Ägg
Svartpeppar
Salt
Bacon
Gullök
Grädde (en del föredrar utan)

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem

Pasta med salsicciasås

Ta en djup panna och stek hackad lök, vitlök (typ 3 klyftor) och färska fikon delade i 4 delar i olivolja, pressa ur innehållet ur din salsiccia i pannan och stek vidare.

Häll i bra tomatsås lite i taget med tomatpure, du vill åtminstone köpt färdigskalade hela tomater som du mixxar och kokar samman med lite socker, salt+peppar, vitlök, lök osv, jag har oftast en sats i kylen att använda. Det går att hälla i den okokt också.

Idén är att hälla i lite tomatsås och tomatpure i taget och låta den koka upp innan man tillsätter mer. Låt koka 3-5 minuter.

Tillsätt pasta och rör om. Serveras med färskriven parmesanost.

Hela rätten tar väll 20 minuter att göra.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Jag brukar göra congee, väldigt enkelt att bara slänga igång riskokarn innan man går och sover och micrar lite kött sen tidigare på morgonen och skära lite grönsaker.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Kan bidraga med ett billigt och enkelt recept.

Fläskkarré och coleslaw

Fläskkarrén kan bytas mot annat fläskkött, och tillagningssätt spelar ingen större roll. Stekt i smör funkar fint.

Coleslaw:

Ett halv vitkålshuvud, ev. något mer.
2.5 dl cremé fraische
500g majonäs
2 rivna morötter
1 st rivet äpple alternativt annannas
salt
peppar

Räcker till säkert fyra hungriga personer och blir som bäst efter en natt i kylskåpet. Det behövs inte heller värmas, så tillsammans med en snabbstekt fläskkarréskiva är det grymt enkelt, och otroligt gott. Det är även LCHF/GI-vänligt.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk

Tack för alla tipsen hitentills, många bra tips.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Hedersmedlem

Storkok är verkligen the shit, helt hopplöst att stå och laga mat varje dag till en person, dessutom blir det mycket billigare och många maträtter kräver i princip att man gör fler än en portion för att de öht skall vara möjliga att laga.

Gör jag t.ex en ragu (köttfärsås) portionsförpackar jag såsen och fryser in, och kokar färsk pasta till sedan när jag tinar den igen (ett tips är att ta fram matlådan på morgonen och låta den tina i kylskåpet över dan). Jag är extremt kräsen när det gäller mat men jag tycker det mesta går att frysa in utan märkbar kvalitetsförlust.

Jag lägger inga enorma pengar på maten men äter trots det i princip som jag skulle gjort även om jag hade en riktig inkomst. Säger i princip för jag hade ätit mer kött (och mer lokaluppfött + gräsbetes dito) om jag hade haft mer pengar. Jag anser inte att en studentekonomi är ett hinder för att äta god och nyttig mat - intresse är.

Fast nu äter jag ute 2 ggr per dag Saknar dock att laga mat, och att kunna baka riktigt surdegsbröd hm ...

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Jag och flickvännen improviserade lite med en typ av kycklinggryta:

700-1000g kycklingfilé
2 förp Tex Mex Crème fraîche
2 msk Soja/"Kycklingsoja"
2-3 Paprikor (addera andra grönsaker om så önskas)
Chilikryddor (dosera så mycket man vill)
Salta och peppra lite.

Hacka grönsakerna.
Skär kycklingen i bitar, häll i margarin och stek kycklingen tills mitten av bitarna är vita, häll i sojan, peppar och salt (min mor anser att salt inte behövs när man använder soja, salta kan man göra efteråt vid behov efter provsmak), Crème fraîchen, häv i chilin. Rör om lite då och då.

Och sen kan man välja om man vill koka ris eller pasta. För bra resultat på ris, så häll i ungefär dubbla mängden av vatten än vad riset är. T.ex. om man har i 3 dl ris så häller man i 6 dl. Riset är klart när vattnet har dunstat ur kastrullen/riskokaren.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem

Morötter, Palsternacka, Potatis och rödbetor, dela i ungefär lika stora bitar.
Kör in i ugnen i 20-40 minuter.

Välj sedan något protein till, grillad kyckling, kött whatever egentligen. Nyttigt och sjukt mättande. Och framförallt väldigt billigt.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av E_maN:

Afrikansk kikärtsgryta (4 port)
4 dl kokta kikärter
1 burk krossade tomater
2 msk jordnötssmör
1 påse jordnötter (ca 2 dl)
2 bananer
1 dl sojagrädde (matlagningsgrädde)
1 tsk citronsaft
1 msk curry
1 tsk örtsalt
Skär bananerna i skivor. Blanda samman allt och koka i 30-40 minuter. Servera till ris,
couscous eller potatis och sallad. Mycket enkel och god maträtt.

sjukt enkel att göra och blir galet gott

Låter som något jag måste testa, och har man potatis till borde det ju bara vara att skala och slänga i grytan och koka allt tillsammans.

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Asus Xonar DX | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)