Komplett och Inet priskrigar på Prisjakt

Permalänk
Proffsmoddare

Nu är de EXAKT lika!

556 för Inet och 556 för komplett!

Säger dock bara, dustin med studentrabatter > allt annat

Om man inkluderar service, leveranstider osv.

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem

tur att man inte går på pris då^^ supporten är enligt mig i alla fall det viktigaste när man väljer butik och då är komplett inte direkt ett bra val.. har haft strul ett flertal gånger med saker jag har skickat in flera gånger för samma fel innan dom har hittat felet...

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Jag tycker det är dåligt att de tar en avgift för att man ska hämta i butiken som dessutom ligger off (om man inte har bil).
Använder ofta Webhallen t ex just för att det inte kostar att hämta i butik (gäller alla varor, även de som t ex bara finns på postorder).

Komplett har ju en butik mitt i stan, förstår inte riktigt hur du kan tycka det är off om man inte har bil. 5 minuter från Hötorgets tunnelbana. Det är snarare jobbigt att ta sig dit om man faktiskt har bil.

Gillar Inet för postorder, däremot gillar jag inte att de har andra priser i butikerna, priser som dessutom ofta inte alls är bra.

Permalänk

Jag älskar Inet! (Fanboy)

Visa signatur

Live now! Die later!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zAjben:

Komplett har ju en butik mitt i stan, förstår inte riktigt hur du kan tycka det är off om man inte har bil. 5 minuter från Hötorgets tunnelbana. Det är snarare jobbigt att ta sig dit om man faktiskt har bil. =).

Man kan ju klura på om det var Sthlms Pickuppoint som han syftade på...

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk

"en liten nörd"

Skrivet av facedark:

Du är medlem på Sweclockers och bygger inte din egen dator. Smidigt sätt att blåsa iväg 2000kr där, men visst om man vill ge bort sina pengar bara för att en liten nörd har en skyffe i närheten så var så god.

Han som byggde datorn är ingen "liten nörd" vad är det för personangrepp väx upp.
Killen som byggde datorn är driver företaget, har 3st anställda och ligger i centrum, vad måste man ha för att få respekt hos dig. VD titel med 400 anställda och 2000kvadratmeter stor lokal mitt i centrala Sthlm?

Jag är nog inte ensam om att va medlem på Sweclockers och inte vilja bygga min egen dator, tror du det är något ovanligt? Efter att ha brutit av en pin på en processor för ett decennium sen så har det tagit en emot att göra om den bedriften. Tycker det är skönt att slippa eventuella problem som kan uppstå och går något sönder vid bygget så behöver man inte stå för det. Försökte beställa en dator hos Inet först men det tog flera veckor och när man väl fick datorn så var SATA kontakterna avbrutna, samma som Intel hade gick ut dagen efter och sa att det skulle kunna bli problem med i framtiden. Fick skicka tillbaka datorn som blev stående där utan att någon gjorde något åt den och sen fanns det inga utbytesmoderkort, efter många och långa samtal kom man fram till att jag skulle få göra ett återköp på datorn om jag betalade kostnaden för bygget av datorn (795kr, för att dom hade brutit sönder SATA kontakterna vid kabeldragningen) ... äh orkar inte dra hela historien igen men om vi säger såhär det spelar ingen roll om Inet är 10% billigare jag kommer ändå aldrig handla hos dom igen, möjligtvis lösa komponenter. Jag förstår inte vad som får dig att tro att bara hackers och datorbyggare skulle läsa Sweclockers, även vanligt dödliga datoranvändare kan finna artiklarna intressanta.

16.100 kr mot Inet 14.500kr + 795 kr = 15295kr det skiljer alltså inga 2000kr i pris mellan dom utan 805kr. Det tycker jag helt klart är värt.

Visa signatur

Erfarenhet är mognadens grogrund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

I lager hos de flesta inklusive Inet, så knappast utdaterad. En mycket bra produkt som både jag och andra fortfarande köper och använder eftersom SSD är alldeles för dyrt/GB.

Om du ska gripa efter halmstrån kan du väl iaf hitta på någon relevant kommentar?

Edit: Du kan också roa dig med att jämföra WD Elements 2TB som kostat över >=1000kr på Inet i 6 månader när konkurrenter tagit/tar 600-900. Är det också en "utdaterad" produkt enligt dig? Vilka är godkända för prisjämförelser? Att butikerna har produkterna i lager räcker tydligen inte?

Jag är inte fanboy av någon butik men eftersom forumet är så uppenbart fyllt av ett stort blåögt kollektiv som bara ryggdunkar varandra och Inet oavsett vad det gäller, tycker jag det är lämpligt med lite vanlig upplysning. Jag gillar enpartistater lika lite som enbutiksforum.

Det är ingen idé att försöka diskutera med en person som Essin som enbart klarar av att tolka ett meddelande på ett sätt, dvs svart eller vitt. Det är tydligt att du lägger fram hur du tycker baserat på dina erfarenheter och jag håller helt och hållet med om att man får tänka på helhetspriset och inte bara "Inet har fri frakt, dom är därför bäst!". Du har dessutom lagt fram många fördelar med Inet så jag förstår inte vad Essin försöker få fram med sitt gnäll.

Personer som Essin ser antagligen din kommentar som en negativ kommentar riktat mot just Inet och känner sig därför tvungen att "försvara"/motbevisa de exempel du tar upp.

Faktum är att vissa produkter är mycket dyrare på Inet och därmed spelar det ingen roll om någon annan butik tar fraktpris eftersom totalkostnaden ändå kommer bli billigare på den andra butiken. Att Inet dessutom inte har så stort sortiment är en stor nackdel.

Permalänk
Medlem

Vad är det för idioti jag hör om att man måste plocka ihop sin egna dator bara för att man är medlem i SweC? 800 kr betala jag hos inet, kunde dra av moms dessutom. 600 kr är en piss i havet för ett företag, 800 kr är inte så dyrt för en arbetare med en normal månadslön heller. Plus det att man får utökad garanti på en del saker. T ex att om något går sönder, så är det datorbutiken som får felsöka istället för dig. Inte för att jag vill upprepa mitt förra inlägg, men det är så det bör gå till.

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk
Medlem

Ny hobby: Jämföre Apple Store med andra och skratta

Visa signatur
Permalänk
Snusfri

Har shoppat från Inet några gånger nu och kommer att fortsätta med det, de har inte alltid lägsta pris men en service och kundbemötande som få företag har, därför kommer jag att fortsätta shoppa från dom.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Softnux:

Ny hobby: Jämföre Apple Store med andra och skratta

Du menar affärer i Sverige?

Det roliga är att jämföra svenska apple store med till exempel amerikanska, engelska eller till och med den i singapore

Permalänk
Medlem

Föredrar Inet/Dustin alla gånger framför Komplett, bortsett från enstaka tillfällen då Komplett + frakt varit billigare än samma artikel hos de båda andra.

Permalänk
Medlem

Några hållpunkter jag har när jag handlar datordelar är att priset ska vara lågt, grejerna ska vara i lager, frakten human och de jag köper av ska inte ha dabbat sig för många gånger förr. Inet och Komplett kvalar ofta in i den kategorin. Jag har haft många dåliga erfarenheter över åren, tex så lyckades Webhallen skicka fel grejer två ggr för några år sedan, den dess har jag inte handlat där. Senast jag handlade var det av Misco.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk

Har ett stort antal butiker jag finner tillförlitliga och inte haft några problem hos. En av de få butiker jag verkligen ogillar är just komplett. Varje gång jag haft problem med en komponent ska de hålla på krångla.

Permalänk

Har aldrig gillat komplett, är så förbannat dyrt där. Inet <3. Inet har ju kommit till stockholm också vilket är riktigt bra!

Permalänk

Totalpriset avgör, men komplett är nästan alltid dyrast pga frakten. Det enda jag har köpt därifrån var en TV, och då pallrade jag mig iväg till deras lager och hämtade den där för att slippa betala den hutlöst dyra frakten. Datorn med alla dess komponenter inhandlades på Inet och CDon, liksom den förra jag hade också införskaffades på Inet. Komplett förlorar nog väldigt mycket på att inte ge gratis frakt över en viss summa. Det är ju de kunderna man vill ha, de som beställer för väldigt mycket pengar. De hade ju kunnat sätta gränsen högt, typ 2000:-

Permalänk
Medlem

Har aldrig handlat hos Inet men jag älskar Komplett, Dustin och Webhallen. Speciellt Webhallen då det bara är att gå förbi butiken i stan och hugga prylarna när man känner för det.

Visa signatur

Memento mori...

Permalänk

Jag har köpt både dator och tv hos Komplett men tror inte jag kommer att köpa från dom fler gånger, dels för frakten, köpte dator för 14,000 och tv för 8000 men fick ändå ingen gratis frakt vilket jag tycker är snålt. Sedan så står det att alla deras datorer leveras i stötsäker kartong vilket inte riktigt stämmer, det är bara vanlig tunn pappkartong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mp5sd:

Jag köper cykeldelar ifrån CRC i England och dom tar 50:- att skicka Över tusenlappen så är det gratis frakt så Kompletts ibland hutlösa priser är inte befogade men det finns firmor i Sverige som tar 150:- och mer för att skicka 500 gram så det är inte bara Komplett som drar till på frakten...

Det beror nog främst på att det är betydligt större marginal på cykeldelar än hårdvara.

Att Inet kör med fraktfritt över 500 kr är en ren marknadsföringsgrej. På vissa produkter skulle fri frakt ta bort i stort sett hela vinsten men jag antar att Inet får ganska bra marknadsföringsbidrag från de stora komponenttillverkarna/distarna eftersom de skeppar en del komponenter och på så sätt kan räkna in det. Som någon annan skrev, det finns inga gratis luncher.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem

Tycker fortvarande att Webhallen är bäst på alla delar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CoZalon:

Okej och fraktfritt från Inet är sämre än hämtbutik eller? Tar ju bara 1 dag, med Komplett har jag behövt vänta 4 dagar för att få åka dit och hämta det... Inte imponerad.

Det är det antagligen inte, men när jag går till butiken och hämtar varorna så kan jag se att allt är fräscht och snyggt, och ifall någon kartong verkar öppnad eller kantstöt så ber man de där på plats att byta ut den..

Sen föredrar jag att betala cash i butiken också.

Visa signatur

3900XT - Dark Rock 4 PRO, 48GB 3600mhz, KFA2 RTX3080ti - Phanteks Evolve - RM850x
LG OLED C9 - Samsung Odyssey G9 - Rival 650 wireless - Xtrfy K4
Bärbart: Macbook Pro 15 - i7 2018 & Huawei Matebook 3K - i5 2020 - EGPU: TUF 3070 RTX
Ljud: focusrite 2i2 - KRK rokit RPG5 - sE 2200a
Klav: Akai MPK249, MPD226 & MPK mini

Permalänk

Brukar handla på Misco byggde min dator mellan 350-500 kr billigare där än på Inet och Komplett

Permalänk
Medlem
Skrivet av zAjben:

Komplett har ju en butik mitt i stan, förstår inte riktigt hur du kan tycka det är off om man inte har bil. 5 minuter från Hötorgets tunnelbana. Det är snarare jobbigt att ta sig dit om man faktiskt har bil.

Gillar Inet för postorder, däremot gillar jag inte att de har andra priser i butikerna, priser som dessutom ofta inte alls är bra.

Jag bor i Gbg och skall jag åka till Sthlm och plocka ut i butiken där blir det riktigt långt
Men gött för er om hämtbutiken ligger nära tillhands.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Verkar ju helt klart som att många har samma uppfattning om frakten på komplett, d.v.s. på tok för dyr och i många fall anledningen varför de valt någon annan butik framför dom.

Förhoppningsvis läser komplett det här och gör något åt saken.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

Det är ingen idé att försöka diskutera med en person som Essin som enbart klarar av att tolka ett meddelande på ett sätt, dvs svart eller vitt. Det är tydligt att du lägger fram hur du tycker baserat på dina erfarenheter och jag håller helt och hållet med om att man får tänka på helhetspriset och inte bara "Inet har fri frakt, dom är därför bäst!". Du har dessutom lagt fram många fördelar med Inet så jag förstår inte vad Essin försöker få fram med sitt gnäll.

Personer som Essin ser antagligen din kommentar som en negativ kommentar riktat mot just Inet och känner sig därför tvungen att "försvara"/motbevisa de exempel du tar upp.

Faktum är att vissa produkter är mycket dyrare på Inet och därmed spelar det ingen roll om någon annan butik tar fraktpris eftersom totalkostnaden ändå kommer bli billigare på den andra butiken. Att Inet dessutom inte har så stort sortiment är en stor nackdel.

*Otrevligheter BORT* /widL
Jag har inte någonstans påstått att man ska hålla sig till en ända butik, raka motsatsen snarare. Det jag motsätter mig är att personen i fråga vid två tillfällen tar en enskilld produkt och redovisar den som att den är normen för affärerna, du kan alltid hitta enskillda produkter som är billigare/dyrare än normalt hos i alla affärer. Det hoppas jag även du förstår!?
Allt jag säger är att om vi slutar kolla på enskillda produkter utan ser till grafen i artikeln så är priserna väldigt lika i båda de berörda affärerna vilket då gör att avsaknaden av frakt hos Inet gör att de blir en billigare afför överlag.
Är det någonting med denna självklara slutsats som är svårt att förstå eller vad är ditt problem?
Jag säger inte att allt, långt ifrån, är billigare på Inet (vilket du försöker få det till att låta som) men då de i genomsnitt håller samma priser som komplett (igen, enligt grafen i artikeln) så blir de självklart överlag billigare då man på detta pris inte måste lägga till frakt (vilket man måste på komplett).

Prova att vara lite saklig och säg vad som är fel i mitt resonemang istället för att anklaga mig för en massa saker, speciellt när jag har rätt också! patetiskt..

Visa signatur

Home: i5 3570K, 16GB RAM, Gigabyte HD7950 WF, Samsung 830 SSD 128GB, Corsair 650W.
Work: Xeon X5260, 8GB RAM, nVidia Quadro FX 4600.

Permalänk
Medlem

Jag har handlat hos både Inet & Komplett ett flertal gånger, lämnat in en laptop hos Inet också 1 gång då den i princip byggde nya fel (började med 1, slutade med drygt 20 fel innan den packa ihop) skickade tillbaka den, fick tillbaka den inom någon vecka.

Från Komplett så har jag i princip bara haft bra vibbar (förutom den extremt klantiga idioten som tappade mitt paket (Fick hem en dator för 36,000 som hade en böjt chassi som gjorde att det blev spänningar på grafik kortet/Moderkortet)

Bra support, Snabb leverans, men det som jag tycker är väldigt bra är att både inet och komplett har satt igång sitt priskrig. Vilket betyder att vi konsumenter kan köpa saker för en billigare peng.

Desto fler affärer, desto billigare.

Visa signatur

öh öh har den äran!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Essin:

*Otrevligheter BORT* /widL
Jag har inte någonstans påstått att man ska hålla sig till en ända butik, raka motsatsen snarare. Det jag motsätter mig är att personen i fråga vid två tillfällen tar en enskilld produkt och redovisar den som att den är normen för affärerna, du kan alltid hitta enskillda produkter som är billigare/dyrare än normalt hos i alla affärer. Det hoppas jag även du förstår!?
Allt jag säger är att om vi slutar kolla på enskillda produkter utan ser till grafen i artikeln så är priserna väldigt lika i båda de berörda affärerna vilket då gör att avsaknaden av frakt hos Inet gör att de blir en billigare afför överlag.
Är det någonting med denna självklara slutsats som är svårt att förstå eller vad är ditt problem?
Jag säger inte att allt, långt ifrån, är billigare på Inet (vilket du försöker få det till att låta som) men då de i genomsnitt håller samma priser som komplett (igen, enligt grafen i artikeln) så blir de självklart överlag billigare då man på detta pris inte måste lägga till frakt (vilket man måste på komplett).

Prova att vara lite saklig och säg vad som är fel i mitt resonemang istället för att anklaga mig för en massa saker, speciellt när jag har rätt också! patetiskt..

Jag har inte någonstans skrivit att du påstått det heller. Det jag skrev var att du tolkar ett meddelande antingen som svart eller vitt, alltså du verkar inte förstå att folk kan skriva mindre positiva saker om en butik, t.ex. Inet och samtidigt inte tycka illa om butiken. Att du dessutom läser mellan raderna och hittar saker du tror finns där, även fast dom inte finns det(t.ex. det om att jag skrivit att du påstått att man ska hålla sig till en enda butik) är ytterligare ett exempel på att du tolkar meddelanden helt fel.

Uppskattar inte att du frågar vad som är mitt problem, jag har inte varit otrevlig mot dig och menar verkligen ingenting illa med vad jag skrivit.

Jag förstår precis ditt resonemang och jag håller med om att man kan hitta enskilda produkter i alla butiker som är billigare än normalt hos alla andra butiker. Samtidigt så måste man ju kolla till enskilda produkter. Om jag ska köpa ett moderkort t.ex. och det är billigare på Komplett(även fast dom har dyrare frakt) så ska jag alltså köpa från Inet för att dom är billigare "överlag"? Man måste alltså kolla på enskilda produkter för att se vart man kan köpa grejen man vill ha till lägsta pris. I mitt fall som ska köpa ett Gainward kort så finns det inte ens på Inet, vilket är en stor nackdel! Så redan nu är Inet ganska dåligt i mina ögon eftersom dom inte har den produkt jag vill köpa. Alltså, jag kollar på enskilda produkter som är relevanta för mig och ser att Inet inte är bra - FÖR MIG! Det betyder inte att Inet inte är bra för andra.

Jag har heller aldrig sagt att du tycker Inet är billigare på allt, förstår inte vart du får allting ifrån?? Det jag sa var att man får kolla på helhetspriset.

Jag är fullständigt saklig, som jag sa, i mitt fall så har inte Inet den produkt jag vill ha och tycker därför Inet inte alls är för mig(inte så konstigt kanske?). Men det är tydligt att du vill ha rätt hela tiden.

Permalänk
Medlem

Denna diskussionen har ju urartat i klassisk "sweclockersfanboyanda".

Komplett är billigare på vissa saker, inet är billigare på andra o sen är det en jäkla massa grejjer som har samma pris hos de 2 butikerna. Komplett har större sortiment o tar betalt för frakten o inets frakt är billigare eller gratis.

Permalänk
Avstängd

Ända man kan klaga på hos inet är deras ursäkt... tillverkaren godtar inte detta och detta och detta.. det är ju för fan i från er på "INET" man har köpt sakerna och inte hos tillverkaren.. jag har garantin hos er och inte hos tillverkaren...

Ligger i fejd med INET just nu varit kund så länge hos dom och råkar ut för detta, fasiken inte klokt asså...
Hade jag skickat tillbaka sakerna på RMA till komplett hade jag fått nya saker eller pengarna tillbaka direkt inget tjafs alls... nej aldrig mera inet jag som lovordat dom nyss så mycket.. nej usch inet ta på er garanti ärenden själva och skyll inte på vad tillverkaren godtar eller inte...

Permalänk
Medlem

Har bytt favoritbutik genom åren, beroende på pris och utbud. Började hos Datorbutiken, men gick snart över till komplett i många herrans år eftersom de hade större lager. När dustin lanserade sin home-sida och därmed fick ner priser för privatpersoner gick jag över dit för att de återigen hade ännu bättre lagerhållning.

Nu sen 2008 blir det nästan 100% Misco, eftersom jag flyttat till Lidköping och kan knalla in på hämtaffären på väg hem från jobbet, går ju att handla direkt med kort utan att förbeställa dessutom, vilket är smidigt såklart. På jobbet kör vi omväxlande Misco och Dustin beroende på att Dustin har mer företagsklassad hårdvara och större utbud av framförallt gamla grejer.

Edit: Vad gäller service har jag bara goda erfarenheter med alla tre firmorna. Har dock haft tur med grejerna och bara skickat in trasig hårddisk till Komplett en gång och fick en ersättare inom en vecka utan problem.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX