Corsair Vengeance 2000MHZ (CMZ12GX3MA2000C10) problem med GA-X58A-UD3R

Permalänk

Corsair Vengeance 2000MHZ (CMZ12GX3MA2000C10) problem med GA-X58A-UD3R

Hallå där!
Jag tror jag har klantat till det rejält nu, genom att inte vara tillräckligt påläst inför mitt första bygge.

Jag har ett GA-X58A-UD3R-moderkort som har stöd för "6x1.5V DDR3 DIMM sockets supporting up to 24GB of system memory). Till det har jag 6x4096MB Corsair Vengeance 2000MHz-minnen.

För det första verkar det inte vara så många som använder dessa minnen, det finns iaf inte så mycket skrivet och diskuterat kring dem, ingen manual på corsairs hemsida och har ännu inte lagts till deras lista när man ska fylla i support-formulär.

Jag har försökt få till så att det är rätt hastighet. Nu i efterhand ser jag att moderkortet stödjer 2200/1333/1066/800MHz, inte 2000. Jag har nu läst i förklaringar om hur RAM fungerar att detta då blir ett problem!

Dessutom ser det ut såhär när jag kollar i "SIW"

Det mesta har jag ingen aning om vad det betyder.. Men "Maximum Memory Module Size"; 1024MB!? Innebär inte det att det endast är stöd för 1gb/ram-slot? Hur kan moderkortet då ha stöd för 24gb DDR3?

Jag är väldigt vilse, och funderar på vad jag ska göra. 2200MHz ram finns det endast i 2gb-format. Om jag nu måste byta, ska man då byta till 12gb 2200MHz, eller 24gb 1333MHz?

Tack för all hjälp, all respons, allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tokpojk:

Hallå där!
Jag tror jag har klantat till det rejält nu, genom att inte vara tillräckligt påläst inför mitt första bygge.

Jag har ett GA-X58A-UD3R-moderkort som har stöd för "6x1.5V DDR3 DIMM sockets supporting up to 24GB of system memory). Till det har jag 6x4096MB Corsair Vengeance 2000MHz-minnen.

För det första verkar det inte vara så många som använder dessa minnen, det finns iaf inte så mycket skrivet och diskuterat kring dem, ingen manual på corsairs hemsida och har ännu inte lagts till deras lista när man ska fylla i support-formulär.

Jag har försökt få till så att det är rätt hastighet. Nu i efterhand ser jag att moderkortet stödjer 2200/1333/1066/800MHz, inte 2000. Jag har nu läst i förklaringar om hur RAM fungerar att detta då blir ett problem!

Dessutom ser det ut såhär när jag kollar i "SIW"
http://img577.imageshack.us/img577/9158/memoryy.jpg

Det mesta har jag ingen aning om vad det betyder.. Men "Maximum Memory Module Size"; 1024MB!? Innebär inte det att det endast är stöd för 1gb/ram-slot? Hur kan moderkortet då ha stöd för 24gb DDR3?

Jag är väldigt vilse, och funderar på vad jag ska göra. 2200MHz ram finns det endast i 2gb-format. Om jag nu måste byta, ska man då byta till 12gb 2200MHz, eller 24gb 1333MHz?

Tack för all hjälp, all respons, allt.

Varför skulle behöva så mycket minne som 24gb? Även 12gb låter mycket...

Angående maximum memory module size, kolla hur mycket minne windows ser.

EDIT: Du går in i kontrollpanelen och trycker på "prestanda och underhåll" och sedan på system för att se mängden ram. (Iaf i windows xp.)

Visa signatur

Speldator: i7 2600k @ stock/ corsair vengeance 1600Mhz 2*4GB/ gigabyte 6950 2GB
Kontorsdator: AMD athlon 64 3800+ 2.4Ghz/ ram 776MB

Permalänk

"Installed memory (RAM): 24.0 GB"

12 hade mycket möjligt räckt. Vi har flera gånger dragit slut på 8gb när vi mixat musik, därför tänkte jag överdriva för att vara på den säkra sidan. Däremot är jag nu osäker på hur minnet presterar, ser inte ut som att det går så bra som det borde på tester, och efter att iefterhand ha läst endel ser det ut som att det krockar och inte används fullt ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tokpojk:

"Installed memory (RAM): 24.0 GB"

12 hade mycket möjligt räckt. Vi har flera gånger dragit slut på 8gb när vi mixat musik, därför tänkte jag överdriva för att vara på den säkra sidan. Däremot är jag nu osäker på hur minnet presterar, ser inte ut som att det går så bra som det borde på tester, och efter att iefterhand ha läst endel ser det ut som att det krockar och inte används fullt ut.

Ok musik redigering kräver en del har jag hört. Har du överklockat minnena i bios? För annars tror jag de körs i standard hastighet som är 1333 mhz. Jag behövde överklocka mina 1600MHz VENGEANCE för att de verkligen skulle gå i 1600 mhz.

Visa signatur

Speldator: i7 2600k @ stock/ corsair vengeance 1600Mhz 2*4GB/ gigabyte 6950 2GB
Kontorsdator: AMD athlon 64 3800+ 2.4Ghz/ ram 776MB

Permalänk

Jag har testat att överklocka, men är, trots de guider och trådar jag hittat om det, lite osäker på hur man skall gå tillväga.

Huvudgrejen är väl att jag kör 2000MHz-minnen på ett moderkort som inte har stöd för det, utan 2200MHz, eller 1333. Dessutom har jag nu även fått reda på att det inte är bra att slå ihop två kit, vilket jag gjort, trots att de är identiska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tokpojk:

Jag har testat att överklocka, men är, trots de guider och trådar jag hittat om det, lite osäker på hur man skall gå tillväga.

Huvudgrejen är väl att jag kör 2000MHz-minnen på ett moderkort som inte har stöd för det, utan 2200MHz, eller 1333. Dessutom har jag nu även fått reda på att det inte är bra att slå ihop två kit, vilket jag gjort, trots att de är identiska.

Okej jag har tyvärr ingen aning om hur det kan påverka prestandan. Jag tror du får googla lite. Hoppas du hittar svar!

Visa signatur

Speldator: i7 2600k @ stock/ corsair vengeance 1600Mhz 2*4GB/ gigabyte 6950 2GB
Kontorsdator: AMD athlon 64 3800+ 2.4Ghz/ ram 776MB

Permalänk
Medlem

Om den där stämmer så körs dina minnen i ca 1866 MHz, vilket inte ger en sån stor förlust. Om du nu verkligen vill få ut dina 2000MHz så gå in i bios och sätt XMP Profile enabled. Mycket smidigt sätt att få dom att köra i vad dom är speccade för (förrutsatt att dina minnen stöder XMP).

Visa signatur

R7 5800X - RTX 3080

Permalänk

Har tidigare testat XMP då det var väldigt smidigt och precis som jag ville ha, men tyvärr bootar inte datorn då, så antar att det har med stödet att göra. Det stämmer att jag överklockat till 1866, men när jag kör tester känns det som att det presterar långt ifrån vad det borde.

Vad för test bör man köra för att testa minnet? Och vad finns det för siffror att jämföra med?

Permalänk
Medlem

Dum fråga kanske men har du provat att uppdatera biosen på moderkortet?

Var ju en del kompabilitets?!? problem med vengeance minnen och vissa biosar förut..

Värt ett försök att uppdatera ifall du inte gjort det redan!

Mvh Andersson

Visa signatur

CPU: Intel 2600K@ 4.5ghz, ASUS P8P67 Deluxe, 8 gb Corsair Vengeance 1600mhz, AMD 7970 3gb, Asus Full hd LED, 2 x OCZ Vertex2 60gb raid-0, 4TB HDD. Logitech G500, W7 Enterprise

Permalänk

Yes, detta har gjorts, men tack för tipset!

Permalänk
Medlem

även clearat Cmos?

Visa signatur

CPU: Intel 2600K@ 4.5ghz, ASUS P8P67 Deluxe, 8 gb Corsair Vengeance 1600mhz, AMD 7970 3gb, Asus Full hd LED, 2 x OCZ Vertex2 60gb raid-0, 4TB HDD. Logitech G500, W7 Enterprise