Permalänk
Medlem

Problem med minnesåtgärd

Hej, har ett tag felsökt datorn som en tok men fattar inte vad det kan vara. Varannan gång jag startar datorn så kommer man in i Windows och sedan efter ca 1 min så kommer blue screenen. Memtest86 visar varannan gång att minnena är trasig och nästa gång är dom hela. Har testat byta plats på minnena, byt klock på dom, tryckt in knappen på moderkortet för att installera dom utan förbättring. Visst måste det vara minnena som är trasiga?

Felmedelandet som kommer innan blue screenen:

2500k
P67 LE
Corsair 4GB 1333MHz

Permalänk

Tjena!

Hade ett liknande problem med min förra burk (innan jag köpte den jag har nu), ungefär exakt likadant faktiskt. Däremot så dog hela burken så jag orkade aldrig kolla upp vad felet var, när jag däremot slängde in minnena i morsans dator så visade det sig att mitt 2 gb-minne var paj, förmodligen därför jag fick felmeddelandena och blue-screenen.

Däremot så kan ju ditt problem också bero på att socklarna till minnena är trasiga eller något sånt, när är datorn inköpt och från vart?

/ WM

Visa signatur

Miditower Antec Three Hundred | OCZ ModXStream Pro 500W | BenQ TFT 21.5" G2222HDL LED | Noctua NH-D14 | Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC | Corsair 8GB Value Select DDR3 1333MHz | Intel Core i5 2500 3,3GHz | 1TB Hitachi Deskstar 7K1000.C | ASRock P67 Extreme 6 REV B3
Lur: Samsung Galaxy S II

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoozyMusic:

Tjena!

Hade ett liknande problem med min förra burk (innan jag köpte den jag har nu), ungefär exakt likadant faktiskt. Däremot så dog hela burken så jag orkade aldrig kolla upp vad felet var, när jag däremot slängde in minnena i morsans dator så visade det sig att mitt 2 gb-minne var paj, förmodligen därför jag fick felmeddelandena och blue-screenen.

Däremot så kan ju ditt problem också bero på att socklarna till minnena är trasiga eller något sånt, när är datorn inköpt och från vart?

/ WM

Datorn är köpt när B3 korten släpptes. Får nog köpa ett par nya minnen och testa med.

Permalänk

Ah okey, inte alldeles för gammal. Då har du väl kvar garanti på minnena?

Har du ingen kompis som har nåt minne över som han kan låna ut?

/ WM

Visa signatur

Miditower Antec Three Hundred | OCZ ModXStream Pro 500W | BenQ TFT 21.5" G2222HDL LED | Noctua NH-D14 | Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC | Corsair 8GB Value Select DDR3 1333MHz | Intel Core i5 2500 3,3GHz | 1TB Hitachi Deskstar 7K1000.C | ASRock P67 Extreme 6 REV B3
Lur: Samsung Galaxy S II

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoozyMusic:

Ah okey, inte alldeles för gammal. Då har du väl kvar garanti på minnena?

Har du ingen kompis som har nåt minne över som han kan låna ut?

/ WM

Jo jag har garantin kvar, testade att uppdatera med nyaste bios igår utan förbättring.... Bra ide,

Permalänk

Jag tkr att det låter som att det är minnesportarna på moderkortet faktiskt, men du får prova dig fram när du fått fram ett minne Eftersom du har kvar garantin på hela datorn så spelar det som ingen roll om det är portarna eller själva minnet eftersom du får nya grejer

Men som sagt, fixa fram ett minne och prova varje port var för sig, gör likadant som du gjort varje gång du startat datorn, du fått BSOD och den har slocknat

/ WM

Visa signatur

Miditower Antec Three Hundred | OCZ ModXStream Pro 500W | BenQ TFT 21.5" G2222HDL LED | Noctua NH-D14 | Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC | Corsair 8GB Value Select DDR3 1333MHz | Intel Core i5 2500 3,3GHz | 1TB Hitachi Deskstar 7K1000.C | ASRock P67 Extreme 6 REV B3
Lur: Samsung Galaxy S II

Permalänk
Medlem

Nu har jag gjort en RMA på grejerna, tack för hjälpen WoozyMusic!

Permalänk

Okidoki, så det var minnena? Eller var det bådadera? ;o

Lugnt, bara glad om jag kan hjälpa

/ WM

Visa signatur

Miditower Antec Three Hundred | OCZ ModXStream Pro 500W | BenQ TFT 21.5" G2222HDL LED | Noctua NH-D14 | Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC | Corsair 8GB Value Select DDR3 1333MHz | Intel Core i5 2500 3,3GHz | 1TB Hitachi Deskstar 7K1000.C | ASRock P67 Extreme 6 REV B3
Lur: Samsung Galaxy S II

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoozyMusic:

Okidoki, så det var minnena? Eller var det bådadera? ;o

Lugnt, bara glad om jag kan hjälpa

/ WM

Moderkortet var trasigt så jag har nu fått ett nytt.