App simulerar glasögonfri 3D på Ipad 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av MagWe:

En (teoretisk) holografisk display gör det.

Men paralax-effekten som demonsteras här går tex. utmärkt att kombinera med den stereoskopiska effekten du får av 3D-glasögon.

Jag är en av dom som inte alltid njuter av stereoskopisk "3D" utan ofta störs av det. Jag tror att det till viss del beror på att hjärnan får massa motstridig information. Höger och vänster öga ser olika bilder och därmed luras jag att tro att bilden har ett visst djup. Samtidigt så fokuserar linserna i mina ögon på bioduken/TVn/skärmen som är på ett helt annat djup för att jag skall få en skarp bild.

Jag älskar 3d och är helt såld. Dock gillar jag inte shutter metoden som används på tv-apparater, nvidia 3d-vision och på vissa biografer. Man känner att det flimmrar och man känner att ögonen flimrar olika, man känner alltså att när vänster öga ser något så gör inte höger öga det, fast väldigt snabbt.

Föredrar den billigare tekniken som används i 90% av alla biografer och på fåtal tv-apparater, den med poraliserade glasögon. Förstår inte varför den inte används framför shurre glasögon? Den är både billigare och man slipper flimmer?

Permalänk
Medlem

De enda som tycker att den här tekniken är häftig är enögda personer då det inte på något vis ger djupkänsla för oss med två ögon. Ända användningen för detta är, som någon annan redan sagt, om det kombineras med en stereoskopisk bild.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

Effekten fås ju bara så länge man hela tiden flyttar på huvudet eller vrider på enheten. Ger ingen djupkänsla i övrigt. Mer meningslöst i praktiken än vad man skulle kunna tro eftersom man ju faktiskt sitter rätt stilla för det mesta.

Permalänk
Skrivet av matnojje:

Det är ju inte 3d om båda ögonen ser samma bild.

njae, kanske inte riktig 3d, men man kan ju se en annan fördel med det, som någon nämde ovan så kan man luta huvudet för att se runt hörn med mera. men man kan också få obijekt att överlappa varandra beroende på vart man har huvudet och "zooma" genom att föra huvudet fram och tillbaka =P

(fick en rolig bild i huvudet nu)

Skrivet av Defeat^:

Jag älskar 3d och är helt såld. Dock gillar jag inte shutter metoden som används på tv-apparater, nvidia 3d-vision och på vissa biografer. Man känner att det flimmrar och man känner att ögonen flimrar olika, man känner alltså att när vänster öga ser något så gör inte höger öga det, fast väldigt snabbt.

Föredrar den billigare tekniken som används i 90% av alla biografer och på fåtal tv-apparater, den med poraliserade glasögon. Förstår inte varför den inte används framför shurre glasögon? Den är både billigare och man slipper flimmer?

testat att luta på huvudet med ett par såna glasögon?

Permalänk
Medlem

Fan, det där rutnätsrummet som de visar fanns ju med till den där 3D simuleringsgrejen som fanns till wii flera(?) år sedan.

http://www.youtube.com/watch?v=Jd3-eiid-Uw

Visa signatur

Superb CPU/GPU renderengine 40K

Permalänk
Entusiast
Skrivet av SmOOthy:

Skillnaden ligger i att nu kan det faktiskt användas. Inte många som bryr sig särskilt mycket om teknik som finns tillgängligt för 3 personer.

Det är ju fortfarande bara en teknikdemo som driver runt och inget som är faktiskt implementerat så det är fortfarande ingen skillnad mellan det här och samma teknik för tio år sedan.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av neom96:

jävlar va smart den kommer sälja som smör att det fortfarande finns folk som kan tjäna så asmycket på appar

Bill Gates tjänade en hel del på att sälja appar...