Permalänk
Medlem

Hjälp med att byta sonens processor

Min tonårskilles dator börjar visa ålderstecken och jag tänkte förlänga – om möjligt – livslängden en aning. Datorn är ett par år gammal och presterar ganska bra i de flesta spel han spelar (strategi och en och annan ”dum” Shooter), men kraven på processorn verkar ha ökat mycket den senaste tiden?

Han har idag en Intel Pentium 3,4GHz Socket 775, 3GB RAM och ett Geforce GTX 260 grafikkort. Är det möjligt att uppgradera till en multiprocessor med märkbart resultat?

Tacksam för all hjälp!

Mvh,
Richard Ingelsson

Visa signatur

ASUS Strix Z270H Gaming | Intel Core i7 7700K 4,2GHz | 16GB DDR4 2666MHz RAM | 2 TB Samsung & WD SSD | MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming | Creative Sound Blaster Z | Phanteks Eclipse P400S | ASUS VS248HR 24" ...och en hel drös med rattar, spakar och pedaler.

Permalänk
Medlem

vad är det för moderkort det måste vi veta för att kunna se om det går överhuvudtaget

men det bästa är ju att vänta tills han fyller år och köpa nya grejer T ex

http://www.inet.se/artikel/v100004/uppgraderingspaket-intel-c...

det och lite andra saker som chassie och fläktar....

Eller så tar du ett nytt moderkort som stödjer de andra 775 processorerna helst core 2 quad (perfekt för lite tyngre spel som gta iv och World Of Warcraft (men det blir en märkbar skillnad om du hittar quadcore socket 775 och 4 gb minne men det är ganska dyrt även om det börjar bli gammalt så satsa helst på nyare grejer som är framtidssäkra och har mer prestanda om han nu inte klarar sig på socket 775 quadcore)...

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

OK. Får man ut tillräckligt med info om jag kör CPU-Z (när jag kommer hem från jobbet) och postar resultatet här?

Visa signatur

ASUS Strix Z270H Gaming | Intel Core i7 7700K 4,2GHz | 16GB DDR4 2666MHz RAM | 2 TB Samsung & WD SSD | MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming | Creative Sound Blaster Z | Phanteks Eclipse P400S | ASUS VS248HR 24" ...och en hel drös med rattar, spakar och pedaler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr_Eggel:

OK. Får man ut tillräckligt med info om jag kör CPU-Z (när jag kommer hem från jobbet) och postar resultatet här?

Start > Kör > Dxdiag

och skriva in det viktiga. Typ CPU och sånt.

Men tror inte det kommer vara nå vidare billigt att köpa en ny CPU till en äldre dator. Är nog bättre att köpa ett uppgraderingspaket eller alternativt ett beg system för någon billig penning.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dr_Eggel:

Min tonårskilles dator börjar visa ålderstecken och jag tänkte förlänga – om möjligt – livslängden en aning. Datorn är ett par år gammal och presterar ganska bra i de flesta spel han spelar (strategi och en och annan ”dum” Shooter), men kraven på processorn verkar ha ökat mycket den senaste tiden?

Han har idag en Intel Pentium 3,4GHz Socket 775, 3GB RAM och ett Geforce GTX 260 grafikkort. Är det möjligt att uppgradera till en multiprocessor med märkbart resultat?

Tacksam för all hjälp!

Mvh,
Richard Ingelsson

kan säga som så det räcker att kolla ner på moderkortet , va moderkortet heter osv. Och märkväl för att köra en nyare typ e6600@2,4ghz eller liknande krävs som minst 945 chippet , (jag kan tippa på att ditt moderkort är så pass gammalt om det nu har ddr2 minnen att det bara har 915 chippet. snackar vi nu dom nyare processorerna som finns ute i handeln så är det minst P35 chippet som du måste ha. Billigaste är väl att gå på och inhandla en I3 530/540 för nån tusenlapp samt kolla in kompletts fyndhörna och inhandla ett 1156 moderkort för nån 600kr då har du i allfall prestanda som är avsevärt bättre. du måste ju ha minnen åxå glömde bort det. så 400kr till räkna på det. Amd riggar är rätt billiga åxå

och vist kolla runt på blocket kan du göra åxå

Permalänk
Medlem

Har samlat in lite data som förhoppningsvis kan vara till hjälp. Jag förstår på de svar jag fått att datorns ålder begränsar möjligheterna för en vettig uppgradering, men det är ändå ett spår jag vill undersöka ordentligt innan jag springer iväg och köper nytt...

Tack på förhand!

Skärmdumpar CPU-Z

DXDIAG (bara de första styckena, övrigt verkar inte relevant?)

------------------
System Information
------------------
Time of this report: 4/12/2011, 20:58:17
Machine name: AXEL
Operating System: Windows XP Home Edition (5.1, Build 2600) Service Pack 3 (2600.xpsp_sp3_gdr.101209-1647)
Language: Swedish (Regional Setting: Swedish)
System Manufacturer: FUJITSU SIEMENS
System Model: D1826-G
BIOS: Version 5.00 R1.10.1826
Processor: Intel(R) Pentium(R) 4 CPU 3.40GHz (2 CPUs)
Memory: 3070MB RAM
Page File: 431MB used, 4014MB available
Windows Dir: C:\WINDOWS
DirectX Version: DirectX 9.0c (4.09.0000.0904)
DX Setup Parameters: Not found
DxDiag Version: 5.03.2600.5512 32bit Unicode

------------
DxDiag Notes
------------
DirectX Files Tab: No problems found.
Display Tab 1: The file nv4_disp.dll is not digitally signed, which means that it has not been tested by Microsoft's Windows Hardware Quality Labs (WHQL). You may be able to get a WHQL logo'd driver from the hardware manufacturer.
Sound Tab 1: The file ctaud2k.sys is not digitally signed, which means that it has not been tested by Microsoft's Windows Hardware Quality Labs (WHQL). You may be able to get a WHQL logo'd driver from the hardware manufacturer.
Music Tab: No problems found.
Input Tab: No problems found.
Network Tab: No problems found.

--------------------
DirectX Debug Levels
--------------------
Direct3D: 0/4 (n/a)
DirectDraw: 0/4 (retail)
DirectInput: 0/5 (n/a)
DirectMusic: 0/5 (n/a)
DirectPlay: 0/9 (retail)
DirectSound: 0/5 (retail)
DirectShow: 0/6 (retail)

Visa signatur

ASUS Strix Z270H Gaming | Intel Core i7 7700K 4,2GHz | 16GB DDR4 2666MHz RAM | 2 TB Samsung & WD SSD | MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming | Creative Sound Blaster Z | Phanteks Eclipse P400S | ASUS VS248HR 24" ...och en hel drös med rattar, spakar och pedaler.

Permalänk
Medlem

Stackars grabb

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Medlem

Tyvärr blir det nog att byta ut nästan alla viktiga komponenter förutom graqfikkortet.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/366876/2011-04-13
http://www.inet.se/kundvagn/visa/366883/2011-04-13

Permalänk

90nm processorerna som denna datorn har, är inte bara två år gammal, snarare 4-5 år gammal. Troligen så kommer nog in ens en 3-4 år gammal core 2 quad fungera pga fel chipset. Du bör köpa nytt av allt i princip.

EDIT: Även grafikkortet är 3 år gammalt (om än helt okej än så länge), som sagt så är nog en helt ny rigg det bästa alternativet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yorii:

Stackars grabb

Fin dator du har där grabben. För övrigt så undanber jag mig den här typen av kommentarer. Waste of Space.

Visa signatur

ASUS Strix Z270H Gaming | Intel Core i7 7700K 4,2GHz | 16GB DDR4 2666MHz RAM | 2 TB Samsung & WD SSD | MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming | Creative Sound Blaster Z | Phanteks Eclipse P400S | ASUS VS248HR 24" ...och en hel drös med rattar, spakar och pedaler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

90nm processorerna som denna datorn har, är inte bara två år gammal, snarare 4-5 år gammal. Troligen så kommer nog in ens en 3-4 år gammal core 2 quad fungera pga fel chipset. Du bör köpa nytt av allt i princip.

EDIT: Även grafikkortet är 3 år gammalt (om än helt okej än så länge), som sagt så är nog en helt ny rigg det bästa alternativet.

I strategispel behövs mer processorkraft än grafikkraft.

Permalänk
Medlem

OK. Jag har bestämt mig för att göra en lite mer ordentlig uppgradering. Prismässigt verkar det också vara överraskande fördelaktigt jämfört med att köpa en ny hel dator. Han har ju i princip allt annat. Tangentbord, bildskärm, relativt kraftfull PSU (Corsair 700W) så det borde fungera.

Tack alla. Jag är nöjd.

Visa signatur

ASUS Strix Z270H Gaming | Intel Core i7 7700K 4,2GHz | 16GB DDR4 2666MHz RAM | 2 TB Samsung & WD SSD | MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming | Creative Sound Blaster Z | Phanteks Eclipse P400S | ASUS VS248HR 24" ...och en hel drös med rattar, spakar och pedaler.