Nyköpt Sabertooth P67 och 2600k vägrar starta, svart skärm :((

Permalänk
Avstängd

Nyköpt Sabertooth P67 och 2600k vägrar starta, svart skärm :((

Har precis satt i mitt nya moderkort och procsessor, Men får ingen bild, kör crossfire så testat köra var kort för sig i varje port, sen likadant med minnen (12 gig Corsair Dominator 1600MHz) 2x2014 och 2x4048 om det har någon betydelse i sammanhanget, Har slut på ider nu och är rätt förstörd, Om någon kan komma med nått annat, alla kablar sitter på sin plats, både på moderkort, extra störm brevid cpu, båda kablarna i crossfire korten, och pwr sv restar osv sitter ochså rätt, en sata kabel sitter i, samt cdläsare.

Tack på förhand

/Den besvikna

Visa signatur

[i7 8700K@5.4Ghz] [Asus GeForce RTX 2080 Dual OC][3500Mhz@Corsair RGB DDR4][MSI Z390 MEG ACE][Customloop][Sony AF9 65" Oled] [Predator X34A] [Dark Power Pro 1000W][Beyerdynamic 1990 pro] [Sound BlasterX AE-5] [Astro mixamp]{

benchmark http://www.3dmark.com/spy/7331357
8700k@5.4Ghz https://valid.x86.fr/2ff8a4

Permalänk

Ta ut dina 2x2 GB moduler, nollställ CMOS och testa igen.

Distanser sitter rätt?

Mvh Daniel

Visa signatur

"640K ought to be enough for anybody" - Bill Gates, 1981

Permalänk

Hmm, det lät ju inte kul :/. Men om du har en voltmätare hemma så kan du ju alltid kolla sladdarna från nätagget och så brukar det ju finnas mätpunkter på moderkortet så kan du ju kolla om det går ström igenom. Annars har jag för mig att det finns en BIOS resett knapp på SABERTOOTH men jag är inte säker.
Hoppas att det går bra

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DanneBern:

Ta ut dina 2x2 GB moduler, nollställ CMOS och testa igen.

Distanser sitter rätt?

Mvh Daniel

Ska prova, distanser vet jag inte vad det är dock, tack för svar

Visa signatur

[i7 8700K@5.4Ghz] [Asus GeForce RTX 2080 Dual OC][3500Mhz@Corsair RGB DDR4][MSI Z390 MEG ACE][Customloop][Sony AF9 65" Oled] [Predator X34A] [Dark Power Pro 1000W][Beyerdynamic 1990 pro] [Sound BlasterX AE-5] [Astro mixamp]{

benchmark http://www.3dmark.com/spy/7331357
8700k@5.4Ghz https://valid.x86.fr/2ff8a4

Permalänk
Medlem

Distanserna är dom oftast guldiga "skruv-förlängarna" som du har mellan moderkort och chassit.

Permalänk
Hedersmedlem

Man måste ta ut batteriet och kortsluta + och - polerna i 15 sekunder för att göra en äkta reset.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

prova även med memok! knappen för å säkerhetsställa att de inte är ramet som spökar, är knappen precis vid ramet

Visa signatur

Ryzen 5 5600X - SCYTHE SCMG-5PCGH - TUF GAMING X570-PLUS - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 4000MHz - Samsung 980 Pro NVME - Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB EAGLE 2.0 - EVGA BQ 850W

Permalänk
Medlem

på sabertooth p67A så ser man inte batteriet så lätt. dock minns jag det finns en jumper man använder för att nollställa.

Permalänk
Hjälpsam

För att spara en hel del irritation skulle jag rekommendera at köra med minimalt antal komponenter och se om den uppför sig som den skall då.

Börja med moderkort, ett minne (i den innersta ljusa porten, dvs port 2 räknat från processorn, om man kör med två minnen så är det de ljusa portarna som är primära) och nätaggregat. Kör moderkortet utanför chassit på tex en skärbräda eller annat ickeledande underlag.

Du kommer initiellt inte ha något grafikkort inkopplat men du skall få indikation från moderkortet om det startar som det skall. Lite osäker på just detta kortet med EFI istället för BIOS, men normala tecken är;
ett kort BIOS pip på "allt är OK"
dv. leds på moderkortet för PCU Phase börjar på fulla staplar och sedan går ner till inga eller någon enstaka led tänd.
CPU fläkten börjar på maxvarv, och sedan går ner på att bli tempstyrt när BIOS/EFI postat som det skall
Eller någon form av felkod att den saknar tex grafikkort.

Om du får någon form av liv i den då, lägg till del efter del, rekommenderar att du börjar med ett grafikkort och ser om du kan få bild.

Får du inte bild, testa med ett annat grafikkort, andra minnen.

Får du fortfarande inte bild montera ur processorn och dubbelkolla sockeln så du inte råkat böja några pinnar i den.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fluf:

För att spara en hel del irritation skulle jag rekommendera at köra med minimalt antal komponenter och se om den uppför sig som den skall då.

Börja med moderkort, ett minne (i den innersta ljusa porten, dvs port 2 räknat från processorn, om man kör med två minnen så är det de ljusa portarna som är primära) och nätaggregat. Kör moderkortet utanför chassit på tex en skärbräda eller annat ickeledande underlag.

Du kommer initiellt inte ha något grafikkort inkopplat men du skall få indikation från moderkortet om det startar som det skall. Lite osäker på just detta kortet med EFI istället för BIOS, men normala tecken är;
ett kort BIOS pip på "allt är OK"
dv. leds på moderkortet för PCU Phase börjar på fulla staplar och sedan går ner till inga eller någon enstaka led tänd.
CPU fläkten börjar på maxvarv, och sedan går ner på att bli tempstyrt när BIOS/EFI postat som det skall
Eller någon form av felkod att den saknar tex grafikkort.

Om du får någon form av liv i den då, lägg till del efter del, rekommenderar att du börjar med ett grafikkort och ser om du kan få bild.

Får du inte bild, testa med ett annat grafikkort, andra minnen.

Får du fortfarande inte bild montera ur processorn och dubbelkolla sockeln så du inte råkat böja några pinnar i den.

Tack för ditt svar.

Har provat allt du skrivit och hur jag än gjorde så var det svart skärm, i normala fall brukar det stå no signal på skärmen när nått är på tok men inte nu.

Gissar på att det blivit statisk elecktrisitet då jag inte använt handledsband, vilket jag alldrig sen jag började intressera mig för hårdvara, Är nog bara inse den bittra saniningen att moderkortet är kaputt, Satte i mitt gammla system och det funkar perfekt, så minnen, gfx går bort allt går som det ska, alltingen är det cpun som är bränd eller mobot, problemet är att jag inte vet vilket så hur ska jag gå till väga när jag ska reklamera, skicka in både mobo och cpu?

Mvh

Visa signatur

[i7 8700K@5.4Ghz] [Asus GeForce RTX 2080 Dual OC][3500Mhz@Corsair RGB DDR4][MSI Z390 MEG ACE][Customloop][Sony AF9 65" Oled] [Predator X34A] [Dark Power Pro 1000W][Beyerdynamic 1990 pro] [Sound BlasterX AE-5] [Astro mixamp]{

benchmark http://www.3dmark.com/spy/7331357
8700k@5.4Ghz https://valid.x86.fr/2ff8a4

Permalänk
Medlem
Skrivet av visenstam:

Tack för ditt svar.

Har provat allt du skrivit och hur jag än gjorde så var det svart skärm, i normala fall brukar det stå no signal på skärmen när nått är på tok men inte nu.

Gissar på att det blivit statisk elecktrisitet då jag inte använt handledsband, vilket jag alldrig sen jag började intressera mig för hårdvara, Är nog bara inse den bittra saniningen att moderkortet är kaputt, Satte i mitt gammla system och det funkar perfekt, så minnen, gfx går bort allt går som det ska, alltingen är det cpun som är bränd eller mobot, problemet är att jag inte vet vilket så hur ska jag gå till väga när jag ska reklamera, skicka in både mobo och cpu?

Mvh

Har du som han skrev ovanför att kolla om du har skruvat i distanserna? Utan dessa är det stor chans att ditt moderkört är rökt.

Permalänk
Medlem

Har precis samma konfig och min ville heller inte visa någon bild.

MemOK löste mitt problem. Forsök med Ram i dimm 2 och 4, en gfx kort.

Det finns 2-3 led lamper på sabertooth, ljuser det i någon av dom ?

Har du plugget inn båda ström kablar ? 8 pins och 24 ?

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Inaktiv

Har du ominstallerat Windows efter byte av moderkort och processor? Windows brukar anpassas efter moderkortet och om det är fel visas ingen bild.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zeleni:

Har precis samma konfig och min ville heller inte visa någon bild.

MemOK löste mitt problem. Forsök med Ram i dimm 2 och 4, en gfx kort.

Det finns 2-3 led lamper på sabertooth, ljuser det i någon av dom ?

Har du plugget inn båda ström kablar ? 8 pins och 24 ?

både strömkablarna är inkopplade, Har kopplade in mitt gammla P6T deluxe igen och det funkar klockrent, så då vet vi att minne och gfx fungerar.

sett 2 lamper lysa memOK och gfx vilken är den 3:e tro?

Visa signatur

[i7 8700K@5.4Ghz] [Asus GeForce RTX 2080 Dual OC][3500Mhz@Corsair RGB DDR4][MSI Z390 MEG ACE][Customloop][Sony AF9 65" Oled] [Predator X34A] [Dark Power Pro 1000W][Beyerdynamic 1990 pro] [Sound BlasterX AE-5] [Astro mixamp]{

benchmark http://www.3dmark.com/spy/7331357
8700k@5.4Ghz https://valid.x86.fr/2ff8a4

Permalänk
Medlem

Dubbel kolla dom satans distanserna, dom gör en galen !
Sen kan om du kör med HDMI eller DVI så kanske du måste ändra till det på skärmen eller liknande fast det funkar ju med gammla setupen så det vore mysko ^^ aja testa det som nämnts ovan det borde fixa problemen!

Visa signatur

Corsair Graphite 600T | AMD Phenom II x4 965BE @ 4.2Ghz | OCZ Vertex 2 120gb + 1TB Samsung F3 | XFX 6870 BE Crossfire | 8GB Corsair 1600MHz | 750W Corsair HX | Asus Crosshair Formula IV |

Permalänk
Inaktiv

Som jag nämnde ovan Windows måste ominstalleras vid byte av moderkort.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon127050:

Som jag nämnde ovan Windows måste ominstalleras vid byte av moderkort.

det är ju lätt när man inte får upp någon bild...?

Visa signatur

[i7 8700K@5.4Ghz] [Asus GeForce RTX 2080 Dual OC][3500Mhz@Corsair RGB DDR4][MSI Z390 MEG ACE][Customloop][Sony AF9 65" Oled] [Predator X34A] [Dark Power Pro 1000W][Beyerdynamic 1990 pro] [Sound BlasterX AE-5] [Astro mixamp]{

benchmark http://www.3dmark.com/spy/7331357
8700k@5.4Ghz https://valid.x86.fr/2ff8a4

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Avstängd
Skrivet av synthiax:

Dubbel kolla dom satans distanserna, dom gör en galen !
Sen kan om du kör med HDMI eller DVI så kanske du måste ändra till det på skärmen eller liknande fast det funkar ju med gammla setupen så det vore mysko ^^ aja testa det som nämnts ovan det borde fixa problemen!

kör riggen på skrivbordet nu så distanserna är ute ur bilderna, har tuvärr ingen dvi adapter så kör hdmi

Visa signatur

[i7 8700K@5.4Ghz] [Asus GeForce RTX 2080 Dual OC][3500Mhz@Corsair RGB DDR4][MSI Z390 MEG ACE][Customloop][Sony AF9 65" Oled] [Predator X34A] [Dark Power Pro 1000W][Beyerdynamic 1990 pro] [Sound BlasterX AE-5] [Astro mixamp]{

benchmark http://www.3dmark.com/spy/7331357
8700k@5.4Ghz https://valid.x86.fr/2ff8a4

Permalänk
Medlem

Säker på att skärmen funkar då
som du skrev så står det juh inte ens no signal på den...

Permalänk
Medlem

just sabertooth ska väl ha något skydd mot just static discharge? så låter lite lustigt, om du nu inte haft en väldans otur. men memok är inte bara en lampa, det är en knapp man ska trycka på, provat det ?

Visa signatur

Ryzen 5 5600X - SCYTHE SCMG-5PCGH - TUF GAMING X570-PLUS - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 4000MHz - Samsung 980 Pro NVME - Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB EAGLE 2.0 - EVGA BQ 850W

Permalänk

måste man instalera om windows? finns det inget annat sätt?

Visa signatur

Datorn: Lian Li Lancool PC-K62, 2st powercolor 7970, MSI P67A-GD55 B3, Intel Core i5 2500K, Noctuna NH-D14, Corsair HX750W, 12gb ram, Samsung 840 evo 250GB ssd + 3TB lagring.
Tillbehör: Benq 24", logitech Z5500, Logitech G110 + Mionix Naos 5000

Permalänk
Inaktiv

Om man kör backup på det viktiga, samt skriver en liten snabb lista på vad som man har för viktiga program som man vill ha kvar. Självklart kommer det ta tid att fixa tillbaka allt, dessutom sa TS att datorn fungerade med gamla moderkortet..

P.S. skulle bygga en dator för en vän en gång samma problem uppstod då, pga att Windows redan var installerat.

Permalänk
Hedersmedlem

Det räcker ibland att koppla in strömmen till moderkortet med felaktigt placerade distanser för att det ska förstöras pga kortslutning. Hjälper inte att testa utanför efteråt isf. De är aldrig "ute ur bilderna"(?) om du väl testat med dem en gång. Kontrollera alltså distanserna oasvett så att du hade rätt antal på rätt plats, om inte är det en trolig orsak till dött moderkort (och ibland mer).

Edit: Om det är ok är det kanske läge att montera av CPUn igen och undersöka så att ingen av pinnarna i sockeln är böjda och att CPUn verkligen sitter rätt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

vad snackar ni om windows för? de är ju hårdvara

Visa signatur

Ryzen 5 5600X - SCYTHE SCMG-5PCGH - TUF GAMING X570-PLUS - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 4000MHz - Samsung 980 Pro NVME - Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB EAGLE 2.0 - EVGA BQ 850W

Permalänk
Medlem

Läs kapittel 2.2.7 i manualen så ser du vad de olika LEDsen betyder. Det finns 4st POST leds som lyser ifall det är fel på CPU, RAM, GPU eller HDD.

Visa signatur

Intel i7 5820k @4Ghz || ASRock x99m killer || Gigabyte RTX 2080 || Crucial DDR4 16gb @2600mhz || Noctua NH-D15 || Samsung 840 Evo 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaZteR:

Läs kapittel 2.2.7 i manualen så ser du vad de olika LEDsen betyder. Det finns 4st POST leds som lyser ifall det är fel på CPU, RAM, GPU eller HDD.

MEN Sabertooth har inte post leds med .

Visa signatur

Min Dator 1 Intel i7 7820x Asus X299 TUF MARK 1 Corsair Dominator 32GB, ASUS GTX 1060 6GB Strix Gaming OC ,Corsair RM1000X Rhantek EHTROO PRO M SAMSUNG 960 EVO 500GB M.2 SSHD 2TB WD GREEN 2TB FD Celsius s36.
min fästmös Dator 2 Gigabyte Z170 Gaming K3 Intel Core i5 6600K 3.5 GHz 6MB be quiet Pure Rock Corsair VENGEANCE LPX 16GB WD 500 gb & WD Green 2TB Gigabyte GeForce GTX 970 4GB G1 CM HAF 922 Corsair HX620.

Permalänk
Hedersmedlem

Något som är vanligt är att någon pinne i CPU sockeln är lite sned så ta en titt och räta ut eventuella sneda pinnar.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MultiMan:

Det räcker ibland att koppla in strömmen till moderkortet med felaktigt placerade distanser för att det ska förstöras pga kortslutning. Hjälper inte att testa utanför efteråt isf. De är aldrig "ute ur bilderna"(?) om du väl testat med dem en gång. Kontrollera alltså distanserna oasvett så att du hade rätt antal på rätt plats, om inte är det en trolig orsak till dött moderkort (och ibland mer).

Edit: Om det är ok är det kanske läge att montera av CPUn igen och undersöka så att ingen av pinnarna i sockeln är böjda och att CPUn verkligen sitter rätt.

Kollade distanserna som jag satt i, dom sitter precis vid hålen så den vägen kan det inte ha blivit kortis,

Nån fråga om skärmen funkar, monterat ihop gammla riggen som jag skriver ifrån nu så den funkar den ochså, ska ta och läsa manualen och se vad röd lampa betyder vid uppstart.

felsökt så gott jag kan, dock såg jag att det lyser en röd led vid ramminnena när jag ska starta, provade varje minne för sig i varje port, med samma symptom

Men ska läsa vad det betyder i manualen nu får vi se.

Tack så mycket för alla svar, hoppet är kanske inte ute än men känns så, Tror ni jag skulle få ett nytt mobo på garantin?

Mvh

Edit : Finns inga piggar på 2600k så det är inte problemet

Visa signatur

[i7 8700K@5.4Ghz] [Asus GeForce RTX 2080 Dual OC][3500Mhz@Corsair RGB DDR4][MSI Z390 MEG ACE][Customloop][Sony AF9 65" Oled] [Predator X34A] [Dark Power Pro 1000W][Beyerdynamic 1990 pro] [Sound BlasterX AE-5] [Astro mixamp]{

benchmark http://www.3dmark.com/spy/7331357
8700k@5.4Ghz https://valid.x86.fr/2ff8a4

Permalänk
Medlem

För mig var det så att min skärm inte fungerade med mitt nya system för att jag behövde nå HDMI drivrutiner till den, annars var den bara svart av någon anledning. Så jag fick köra en gammal crt skärm för att installera windows och fixa det innan jag kunde använda den

Visa signatur

| GeForce RTX 4080 | Ryzen 7 5800X | Asus TUF Gaming B550M-Plus | Corsair Vengeance LPX Black 64GB | Fractal Design North | Corsair RM750X 750W v2 | Noctua NH-U12S |