Permalänk

Katt säker datorn?

Tjena

Skulle vilja ha lite hjälp då jag renoverat en helt ny lya där jag gjorde om en garderob till dator hörna. Är extremt nöjd då jag integrerat gigabite nät i rör under golven etc. Dock har jag ett problem. Han heter slim , är 16 veckor gammal och gillar bita kablar som hänger bak från datorn.

Nu senast dog internet pga av strömkabeln till routern bets av.

Det jag har finns i galleriet , bilder på min hörna dvs. Dock är de iprincip en ek skiva som vilar med hjälpa av stöd reglar som sitter fast borrade i väggen. Kablarna från datorn som står på golvet går upp till en kabelsammlare i metall som sitter under ekskivan. Vi snackar alltså ca 30-40 cm från datorn till kabelsammlaren som är oskyddat och där sitter Slim på min baslåda bakom datorn och tuggar på kablar.

Hur löser man detta? Jag har ingen lust att bygga in hela datorn i MDF skivor eller så. Måste finnas ett bättre sett att skydda kablnar från datorn , dvs från grafikkortet,psu,usb portarna till de kommer till kabel gömmaren.

Bilder finns på galleriet , ska uppdatera så ni får en bättre bild av platsen där datorn är.

Alla förslag är välkommna

Visa signatur

EMS Design Webbyrå i Stockholm:
http://www.emsdesign.se
Inet Fraktfritt
https://www.inet.se/artikel/6101343/
"Citera för svar/respons"

Permalänk
Medlem

Fixa något fint hårt metallnät att vira runt kablarna?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Smeta nått illaluktande på kablarna så kanske han slutar?
Lycka till.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Banna katten, var konsekvent; markera tydligt att där bak ska man inte vara eller att kablar inte är ok att bita på. Då får du ha dina kablar hur du vill.

Permalänk

Det finns delbara kabelslangar att köpa. De är gjorda för att ha typ bakom TV eller liknande för att samla alla kablar i samma. Borde ge tillräckligt skydd bakom datorn.
Eventuellt om du har nåt litet galler eller nåt du kan ställa för tills saten lärt sig

En sak som brukar vara effektivt på katter är just att spruta vatten på dem. Men det vill man ju inte direkt göra när den sitter vid datorn

Skala en apelsin och lägg skalet bakom datorn. Katter brukar sky citruslukten. Effektivt under brotrappen här hemma, håller grannens katter borta.

//BG

Visa signatur

---Project: Nuclear Winter
---Nuclear Media
---Aktiv setup: Fractal Design Define R3 Nuclear Winter mod | ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD FX-8350| Corsair H50 | Corsair XMS3 8GB DDR3 @1600Mhz | ADATA SP900 256GB SSD | Samsung SP F3 1TB HDD | EVGA GTX770 ACX| Corsair AX850, MDPC-X Titanium & Copper Mod |

Permalänk

En kompis hade också en katt som gillade att käka kablar. Den slutade dock efter att ha fått en stöt ifrån sladden i till nätagget. Hade väl själv rekommenderat att sätta upp ett trästaket.

Permalänk
Medlem

Aluminiumfolie lindat runt kablarna samt ett snabbt och högt "PSSSST" från dig lär katten att den inte får böka där. Hade samma problem men en kisse här hemma som tuggade på allt när han var liten och höll på att byta tänder. Ovanstående metod funkade prima. Gäller bara att vara mycket påpasslig och konsekvent så lär katten sig.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem

tabasco ftw

Visa signatur

NIL

Permalänk
Medlem

Tandkräm, rengöringsmedel eller "fy-spay" (djuraffären).
Annars funkar det bra att ta en sprayflaska med vatten och spreja på katten och kombinera med ett få

Permalänk
Medlem

Säkert svårt med en kattunge, men försök flytta över hans fokus till något annat. Häng upp en liten bunt med virat toapapper i ett snöre en liten bit över golvet, eller lek vanligt med det, eller lyft iväg honom till en matta och lyft upp den och dra handen över den etc. (risken är att han direkt går raka vägen tillbaka - men stäng då dörren när du går ut först och låt honom vara om han vill gå in - och börja busa med honom där) mao få honom att leka av sig. Pingisbollar, studsbollar eller miniatyr-biljardbollar i helgjuten plast/hårdgummi är också väldigt roliga (och då sköter dom det själva). Det kanske går över av sig självt med tiden, men det är nog bra att försöka bryta vanan så tidigt som möjligt.
I värsta fall får du kanske flytta din fokus helt till honom ett tag liksom. Han får inte vara i närheten av datorn, därför måste du i praktiken stänga dit och låta det vara så när han är vaken - och hålla honom sysselsatt med annat. Det är ju också lite farligt om han får för sig att ge sig på elkablar.
Katter kan gilla doften av gummi (typ hårsnoddar) *nom nom, kanske är det som lockar. Tjocka (insulerande?) tygstrumpor kanske är något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Banna katten, var konsekvent; markera tydligt att där bak ska man inte vara eller att kablar inte är ok att bita på. Då får du ha dina kablar hur du vill.

Funkar inte på vissa katter. Vet av egen erfarenhet.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Hedersmedlem

Alla katter jag träffat inklusive mina egna hatar aluminiumfolie, så det kanske är ett alternativ att linda runt.

Min erfarenhet är att det oftast är understimulerade katter tuggar och sabbar. Skaffa en rejäl klätterställning med små hyddor, klöspelare osv så brukar det intresset ta överhanden. Köp kattmyntespray och spreja på den så blir den oemotståndlig.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Tandkräm, rengöringsmedel eller "fy-spay" (djuraffären).
Annars funkar det bra att ta en sprayflaska med vatten och spreja på katten och kombinera med ett få

Tror detta är en bra idé men kanske är för sent om han tuggar av en kabel, men gillar han att småtugga så slutar han nog om du smörjer kablarna med typ kräkmedel.

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem

Sen motsätter jag mig att man ska spruta vatten på katter. Citrusskal i omfång så att den inte kommer tillräckligt nära för att råka sniffa (det är jävligt taskigt, och frukt och bär kan vara giftiga för katter och djur i allmänhet - inte för att den skulle kunna börja tugga på det men av ren princip) är isf bättre.

Det behöver inte vara någon fara, men vill tillägga att katter som råkat bränna sig i närheten av människor eller blivit misshandlade kan bli agressiva och få tillitsproblem. Om det råkar bli alltför obehagligt vet man kanske inte vad man uppnår. Bättre isf som någon sa att om inte fräsa så iaf burdust eller plötsligt plocka upp den - inte i nackskinnet eller något sånt skit (det gör man inte mot vuxna katter kan jag passa på att tillägga) - baxa iväg med den och säga "nej" med låg stämma.

Permalänk
Medlem

Citron vatten är något som Veterinärer brukar rekommenderar. Så det är bara att gnida in...

Har dock aldrig haft detta problem med någon av våra katter, bara man uppfostrar den väl i början.

Permalänk

Tror jag bygger in dem mer , eller försöker. Sen säger jag åt han och han lyssnar ibland men han testar gränser hela tiden. Så får väl säga till han mer också. Dock gillar han datorn etc för det är varmt där. överklockad dator = cat love. hehe

Vi leker med han ganska mycket , och han har en fin stor ställning dock klöser han hellre min matta så

Bara för att ska jag posta en bild sen när han sitter vid datorn får ni se den lilla kabel gnagaren.

Visa signatur

EMS Design Webbyrå i Stockholm:
http://www.emsdesign.se
Inet Fraktfritt
https://www.inet.se/artikel/6101343/
"Citera för svar/respons"

Permalänk
Medlem

Läste nu att han bara var 16 veckor gammal, ett problem som kommer försvinna med tiden alltså

Visa signatur

#framtiden

Permalänk

Har haft exakt samma problem fast med tangentbordssladden samt att min katt "Boss" älskade att ligga på mitt chassi och få luften av fläktarna på sig. Det gäller endast att du är konsekvent rakt igenom. Gör han det med dina datorsladdar så kommer han göra det med alla slags sladdar så småningom. Med detta sagt så försvinner det INTE alls med tiden om man inte uppfostrar han rätt från början! Så var konsekvent. Ifall du säger t.ex. "fy!" varje gång han gör det så kommer han associera det med något dåligt och till slut sluta.
Lycka till!

Mvh Andreas aka Kattexperten

Visa signatur

Cooler Master HAF X | Intel i7 930 + Corsair H50 | Asus P6X58D Premium | Corsair HX1000W | 3x2GB Corsair Dominator 1600Hz | XFX5770 XXX | Creative Sound Blaster X-Fi Titanium Fatal1ty Champion | Intel SSD80GB | Windows 7 Professional 64bit |

Permalänk
Medlem

Brorsans katt har alltid varit en jävel på min datorstol. När hon är där så brukar jag komma in i rummet snabbt och föra oljud och sedan bestämt ta tag i henne, ställa ner henne på golvet vid dörren och putta ut henne. Brukar ta och stoppa armarna i en långärmad tröja för hon blir inte glad när man ska plocka bort henne från stolen. Har plockat bort henne över hundra gånger men hon lär sig inte. Samma som att klättra i myggnätet i fönstret, springa runt bakom förstärkaren, springa runt i bokhyllan och riva ner saker osv...

Att bara säga till eller bära ifrån katten hjälper inte.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Brorsans katt har alltid varit en jävel på min datorstol.

min katt låg alltid i min datorstol och sov.. på skoj testade jag en gång att flytta min fina stol till sidan och ställa en träpall framför datorn.. tror du inte kattkräket låg och sov på pallen då istället, haha

Permalänk
Medlem

Vår katt hade enbart 4 leksaker men han höll igång sig själv mest hela tiden. Två glasslådor, en som gick att hoppa ner och "gömma" sig i och en som gick och krypa igenom. Sedan hade vi något hårt snöre som man kunde ha "dragkamp" med katten med samt en mus med en bjällra i svansen som han var helt galen i... tills den gick i två delar :>

Permalänk

Han har jätte många leksaker och massa ikea råttor. Saker med fädrar , toarullar , you name it. He got it!

Dock tror jag att jag måste börja såga åt han starkt när han är där inne vid bas lådan och kablarna. Då jag vill inte att detta beteende sitter kvar när han blir äldre

Tangetbords sladden är på , men inte så mycket tugga mer slita.

Visa signatur

EMS Design Webbyrå i Stockholm:
http://www.emsdesign.se
Inet Fraktfritt
https://www.inet.se/artikel/6101343/
"Citera för svar/respons"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Funkar inte på vissa katter. Vet av egen erfarenhet.

Våran 10-månaderskille sitter på kommando, gör vacker tass och backar från ev. bus när vi säger "nej!"; han t.o.m. svarar med ett jämmer men det fungerar varje gång.

Alltså går det att få katten att haja när nåt är fel.

Permalänk
Medlem

Typ sätt något som luktar citron eller apelsin vid kablarna, katterna hatar såna dofter. Våran granne brukade sätta apelsinskal vid dörren för att undvika frassarna skulle kissa på den och det tycktes funka bra iaf. Varje gång jag för apelsinskal nära min katt så springer hon iväg typ.

Kolla in t.ex http://www.youtube.com/watch?v=0uIdVuMNWOM eller http://www.youtube.com/watch?v=23MMVm8gLWI

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Rekordmedlem

Citronsaft och tabasco är saker som katter ogillar, de gillar däremot ofta klorin, lämpligt att ta till rengöring i kattlådan, där man absolut inte ska ta nått med citrusdoft ! men gör inte rent golvet med klorin om det hänt en olycka med kattungen.........
Ta tabasco på en trasa och torka/smörj in kablarna.
Det finns annars specialmedel att köpa i djuraffärer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

Klorin kan jag instämma är en favorit hos mina också.

Jag har närmast perfekt pli på mina fyra katter trots totalt olika personligheter. Se till att bli alfa-hanne/hona i hemmet. Problemet är bara att i princip alla katter ät extrema ögontjänare, så när man vänder ryggen till kan det fortfarande ske hyss. Det brukar dock i princip alltid bero på att katten vill något annat och därför söker uppmärksamhet, som att gå ut eller få mat. När man lärt sig läsa och förstå deras språk ligger man nästan alltid ett steg före och vet vad de små liven vill.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

http://www.sweclockers.com/image/gallery/2011/04/14/Slim-025....

Där har ni han Underbar lite krabat. Tror jag fixat problem med att göra om så han inte kommer åt dem så lätt.

Visa signatur

EMS Design Webbyrå i Stockholm:
http://www.emsdesign.se
Inet Fraktfritt
https://www.inet.se/artikel/6101343/
"Citera för svar/respons"

Permalänk
Medlem

naw! sicken liten godbit.
vad är det för ras på den lilla illbattingen?

Permalänk
Medlem

Skaffa en Cat Killer (sprayflaska) och fyll med vatten, Sen får du passa på när katten är framme. Vi blandade i citronsaft också, det funkade ännu bättre.

Idag har vi 3 katter (har en fjärde på väg) och alla känner skräck inför vår Cat Killer. Räcker att ställa den i en dörrpost så vågar katterna inte gå förbi den.

Själv har jag fått 2 tangentbord, 1 mus, otaliga meter högtalarkabel och en antennsladd söndertuggat av en katt hemma, de andra två har aldrig tuggat sladd.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mekarawr:

naw! sicken liten godbit.
vad är det för ras på den lilla illbattingen?

Devon Rex?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro