Microsoft visar Windows 8 och Internet Explorer 10 på Nvidia Tegra 2

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Det är precis tvärt om. Microsoft vill ha två till tre år mellan operativsystemen men Vista blev väldigt försenat. Vi väntade länge på longhorn som bara blev mer och mer försenat. Nu är de tillbaks i den takten de vill hålla och det känns rätt rimligt. Tre år är lång tid i datorvärlden.

Tycker det är långt ifrån bra eller rimligt att dom ska prångla ut ett "nytt" os vartannat år. Men visst kan det vara att MS vill tjäna pengar så kanske du har rätt i det.

5-6år känns bättre med ett antal SP under tiden för att lägga till vissa funktioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerZerk:

Vad har mobilen som ni länkar till i nyheten med Windows 8 och Internet Explorer 10 att göra?

Mobilen har Nvidia Tegra 2, Det är inte Swec redaktionen som väljer vad som ska vara där, det är nått automatiskt system.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av hermaniii:

Tycker det är långt ifrån bra eller rimligt att dom ska prångla ut ett "nytt" os vartannat år. Men visst kan det vara att MS vill tjäna pengar så kanske du har rätt i det.

5-6år känns bättre med ett antal SP under tiden för att lägga till vissa funktioner.

Har ju gått igenom det förr. Både Apple och många Linuxdistar har betydligt snabbare tempo än Microsoft och ingen verkar gnälla på det. Målet är ca 3 år vilket är rimligt med tanke på hur mycket tekniken förändras. XP var rejält föråldrat i slutet och ska Microsoft sitta och vänta i 5 år så kommer de bli rejält omsprungna och alla kommer gnälla på att de är sega som inte släpper nytt. Var det någon som klagade på att de var för snabba och bara ville tjäna pengar när 98 och 2000 kom?
Sen är det inte bara att lägga till funktioner i service pack hur som helst heller. Inte så som operativsystemet är uppbyggt nu i alla fall. Det kan det nog bli ändring på för det verkar som om Microsoft kommer gå mot ett mycket mer modulärt upplägg i framtida versioner vilket betyder att mycket kommer skrivas om. Det är bra för oss i förlägningen men du vill ju inte se ny teknik. Ska tydligen bli lättare att arbeta direkt mot kärnan också vilket gjorde många utvecklare glada. Det är ju inget som hindrar dig från att sitta kvar på XP, eller 2000. Microsoft är faktiskt hyfsade på att släppa uppdateringar även till äldre OS och vad jag vill minnas så kommer XP få fortsatt officiell support fram till 2014.

Intressant att det finns så många utvecklingsfientliga personer på ett datorforum.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av fille3002:

ie.microsoft.com/testdrive/performance/mazesolver

"ie9 is built from ground up for speed"
40x40 maze
Opera: 37s
Chrome: 42s
Safari: 625s
IE9: 200s
IE5.2: vägrar starta

2-3 test på varje, bästa tid är nedskriven. IE9 kanske slår safari, men har dom tänkt på opera och chrome?

5.9s Chrome 12.xx beta 40x40 maze test får jag iaf.

Permalänk
Medlem

Kommer hålla kvar vid Windows 7 ett tag nu, men IE10 låter spännande

Visa signatur

"Det finns inget skäl till att någon skulle vilja ha en dator i sitt hem"
- Ken Olsen 1977

Permalänk
Medlem

Jahopp, Windows 8 har ett nytt hw accelrerings API som inte är släppt för 3e part ännu.

Visa signatur

How do 'Do Not Walk on the Grass' signs get there ?

Permalänk
Medlem

Kan köra 2000 fiskar med 32-33 FPS helt utan problem

Visa signatur

AMD 7800X3D | EK-AIO 360 | MSI B650 | Corsair 32GB | MSI RTX 4070 Ti 12GB
Define R6 | Corsair RM1000X | Samsung 980 M.2 1TB | Samsung Odyssey Neo G7 4K 32"
Beyerdynamic DT 770 Pro | Logitech G Pro | Razer Huntsman V2 TKL Optical

Permalänk
Skrivet av PerZerk:

Vad har mobilen som ni länkar till i nyheten med Windows 8 och Internet Explorer 10 att göra?

On topic: Windows 7 kommer jag köra med så länge det stöds och det ser det ut att göra till 2020.

Verkar väl dumt? Windows 8 kanske pungsmiskar 7:an fullständigt, så sitter du där som en grottmänniska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Har ju gått igenom det förr. Både Apple och många Linuxdistar har betydligt snabbare tempo än Microsoft och ingen verkar gnälla på det. Målet är ca 3 år vilket är rimligt med tanke på hur mycket tekniken förändras. XP var rejält föråldrat i slutet och ska Microsoft sitta och vänta i 5 år så kommer de bli rejält omsprungna och alla kommer gnälla på att de är sega som inte släpper nytt. Var det någon som klagade på att de var för snabba och bara ville tjäna pengar när 98 och 2000 kom?
Sen är det inte bara att lägga till funktioner i service pack hur som helst heller. Inte så som operativsystemet är uppbyggt nu i alla fall. Det kan det nog bli ändring på för det verkar som om Microsoft kommer gå mot ett mycket mer modulärt upplägg i framtida versioner vilket betyder att mycket kommer skrivas om. Det är bra för oss i förlägningen men du vill ju inte se ny teknik. Ska tydligen bli lättare att arbeta direkt mot kärnan också vilket gjorde många utvecklare glada. Det är ju inget som hindrar dig från att sitta kvar på XP, eller 2000. Microsoft är faktiskt hyfsade på att släppa uppdateringar även till äldre OS och vad jag vill minnas så kommer XP få fortsatt officiell support fram till 2014.

Intressant att det finns så många utvecklingsfientliga personer på ett datorforum.

Precis, kollar man på andra sidan så släpps det mycket oftare där. Ny linux kernel kommer med några få månaders mellanrum. Canonical skickar en ny version av Ubuntu var 6e månad. Archlinux har inget versions nummer pga att något nytt kommer in nästan varje dag.

Om ni frågar mig så tycker jag att det är onödigt med service packs. Varför vänta att släppa uppdateringar i stora packet istället för att släppa det så fort det är klart och testat, något jag tycker Microsoft faktiskt börjar göra med tanke på att senaste SP var 70mb stort.

Samt många ovan som skrev, anledningen till att XP blev långlivat var just pga förseningarna med longhorn.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cruZZade:

Wooow fick 7 sekunder i Canary....jävlar vad snabb den verkar. Däremot fungerar fish bowl riktigt jävla dåligt i Chrome :/

Riktigt bra webbläsare om du frågar mig ända jobbiga är att den inte går att få till standard.

Visa signatur

MOBO: ASUS B550-i                                    CPU: Ryzen 5900X
RAM: GTZN-3600MHZ-CL14                       GPU: EVGA 3080 XC3
BOX: Ncase m1 v6.1                                    PSU: Corsair SF750
AIO: Kraken z53                                           SSD: Samsung 980 PRO             

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Commander:

Precis, kollar man på andra sidan så släpps det mycket oftare där. Ny linux kernel kommer med några få månaders mellanrum. Canonical skickar en ny version av Ubuntu var 6e månad. Archlinux har inget versions nummer pga att något nytt kommer in nästan varje dag.

Om ni frågar mig så tycker jag att det är onödigt med service packs. Varför vänta att släppa uppdateringar i stora packet istället för att släppa det så fort det är klart och testat, något jag tycker Microsoft faktiskt börjar göra med tanke på att senaste SP var 70mb stort.

Samt många ovan som skrev, anledningen till att XP blev långlivat var just pga förseningarna med longhorn.

Fast SP har länge bara varit en stor samling med befintliga uppdateringar plus några lite större förändringar. Hela SP1 till Windows 7 är typ 800 MB stor fast det är ju nästan bara gamla uppdateringar samlade för att det ska gå snabbare att uppdatera när man installerar nytt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

alla tester genomfördes på 2st halvdöda macbook pro genom parallells desktop

Visa signatur

Pappy :"Backup: Skyddar mot datafel när du på fyllan raderar 200GB pr0n och laddar hem två säsonger teletubbies istället."
Jocke1100 :"Det är väl en mekanisk kylavledning... Typ analog kylpasta..."

Permalänk
Medlem
Skrivet av infinity08:

Verkar väl dumt? Windows 8 kanske pungsmiskar 7:an fullständigt, så sitter du där som en grottmänniska.

Varför byta OS bara för att det kommer något nytt? Vilka funktioner har 8 som inte 7 har?
Nästan som med Windows ME och Vista. Säkert en rejäl flopp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidBerg:

"...men utlovar bland annat stöd för webbtekniker som CSS-gradienter.."

Äntligen!!! Som vi har väntat!

Ska man vara petig har man haft möjligheter till gradients sen 5.5 tror jag. Inte lika mycket valmöjligheter som css3-gradients men fullt tillräckligt för standardgradients.

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Har ju gått igenom det förr. Både Apple och många Linuxdistar har betydligt snabbare tempo än Microsoft och ingen verkar gnälla på det. Målet är ca 3 år vilket är rimligt med tanke på hur mycket tekniken förändras. XP var rejält föråldrat i slutet och ska Microsoft sitta och vänta i 5 år så kommer de bli rejält omsprungna och alla kommer gnälla på att de är sega som inte släpper nytt. Var det någon som klagade på att de var för snabba och bara ville tjäna pengar när 98 och 2000 kom?
Sen är det inte bara att lägga till funktioner i service pack hur som helst heller. Inte så som operativsystemet är uppbyggt nu i alla fall. Det kan det nog bli ändring på för det verkar som om Microsoft kommer gå mot ett mycket mer modulärt upplägg i framtida versioner vilket betyder att mycket kommer skrivas om. Det är bra för oss i förlägningen men du vill ju inte se ny teknik. Ska tydligen bli lättare att arbeta direkt mot kärnan också vilket gjorde många utvecklare glada. Det är ju inget som hindrar dig från att sitta kvar på XP, eller 2000. Microsoft är faktiskt hyfsade på att släppa uppdateringar även till äldre OS och vad jag vill minnas så kommer XP få fortsatt officiell support fram till 2014.

Intressant att det finns så många utvecklingsfientliga personer på ett datorforum.

Men som jag ser det tjänar alla på om det är längre tid mellan versionerna utom dom som ska tjäna pengar på oss. För mig kostar det pengar om jag vill byta. Blir jobbigare för mig om jag ska utveckla program som måste funka på fler os? Har svårare att hjälpa släktingar som alla kör olika versioner av os? osv. osv.

Vad får jag? Får ett nytt UI, dom måste ändra för annars kan dom inte kalla det ett nytt os?
Får ett mindre stabilt os för dom måste ändra saker?

Vad som är positivt? Du säger ny teknik, frågan är det om det är någon teknik som inte skulle gå att uppdatera genom sp? Vissa kanske är mindre praktiska att göra och beror väl som du säger hur dom har byggt upp det hela.

Att det var tätare mellan uppdateringarna av os för 10-20 år sen kanske inte är så konstigt. Brukar väl vara större utveckling i början men planar ut?

Körde inte vista så hade väl ännu fler år mellan xp och win7 men visst var det steget lite väl långt. Men så länge dom utvecklar bra os så ska det inte komma ofta. Ser OSet som grunden och den ska vara stabil och om jag ändrar den så ska det vara en större förändring.
Men visst om MS fortsätter göra mindre bra OS varannan gång kanske det är bra att hålla en takt på 2-3år?

Om man ser tex på mobilbranschen som är väldigt ung iaf för "mer avancerade". Ett av problemen för android är fragmenteringen (olika os) men låter som dom inser att det är ett problem och kommer nog förändras. Visst för den lilla klicken väldigt teknik intresserade kan det vara roligt med nya os varje vecka men för den stora massan ställer det mest till problem.

Permalänk
Skrivet av PerZerk:

Varför byta OS bara för att det kommer något nytt? Vilka funktioner har 8 som inte 7 har?
Nästan som med Windows ME och Vista. Säkert en rejäl flopp.

Har jag aldrig sagt. Menade att det var en tråkig och dum inställning att sitta kvar på samma os tills man _måste_ byta, även om det redan kommit något som är bättre. Kommer det något som man inte anser vara värt besväret att byta till behöver man såklart inte göra det, men det kan man ju inte veta på förhand.

Och när det gäller Windows 8 så vet varken du eller jag vilka funktioner som kommer finnas i den slutliga versionen, eller om det presterar bättre än 7:an. Jag tänker nog uppgradera oavsett eftersom jag gillar att ligga i framkant, men det är mitt val.

Permalänk
Medlem

Jag gillar att pröva allt nytt och se om det funkar bättre, och tycker jag det och jag har råd så varför inte. Sedan tycker jag jämförelsen mellan Vista och ME var riktigt dum, det var natt och dag för min del inte minst grafikmässigt då Vista kom med dx10 i det minsta och sedan var det tungdraget på antik hårdvara det är nåt alla vet, men det löstes i Windows 7 som kör smooth på min dotters gamla eee pc med aero gui aktiverat utan vidare. Men det beror ju vad man ställer för krav, jag vill ha alla whistles & bells. Inget har varit så stabilt som xp och 7 men 7 är så mycket mer at vila ögonen på och är lika lättdrivet och dessutom har det alla små whistles & bells jag lärt mig ta för givet och hoppas nästa har mer sånt och mer avancerad grafikstöd och jag ska ge stora andelar av mina pengar til Intel, AMD, och Nvidia och Corsair osv för jag gillar alt detta, det har blivit en del av mitt liv.

Permalänk

För mig fungerade det sådär med Chrome :/ fiskarna simmade knappt och jag hade 4-6 FPS även om jag hade 1 fisk eller ett par tusen fiskar. CPU användningen steg bara lite vilka inställningar på sidan jag än hade. Testade även i nyaste chromium. Fungerade lite bättre, men såg lite fel ut. I IE9 fungerade det inte heller bra, men lite bättre.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

Varför ska dom jämföra IE10 med firefox 4?!?! Firefox 4 kan i sin höjd jämföras med IE9.... Snacka om korkad reklam...

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomas_88:

Varför ska dom jämföra IE10 med firefox 4?!?! Firefox 4 kan i sin höjd jämföras med IE9.... Snacka om korkad reklam...

Vad tycker du dom skall jämnföra mot då?

EDIT:
IE 9 vs IE 10 vore ju bra att haft med.

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk
Medlem

Vadå jämfört mellan ff4 och IE10, när IE10 är ute har dem andra webbläsarna hunnit sprinnga om IE, om IE skall hänga med måste IE hoppa på tåget nu, annars är det nog försent, foxen går till vesion 7(aurora är ute i v5.0) i slutet av året medan chrome vet jag inte hur det ligger till hos dem, opera kom ju nyss ut med barracuda 11.10, sedan att jämföra i tidningar med mera säger aldrig sanningen, tidningar är till för att sälja produkten.

Permalänk
Skrivet av kaptenperre:

För mig fungerade det sådär med Chrome :/ fiskarna simmade knappt och jag hade 4-6 FPS även om jag hade 1 fisk eller ett par tusen fiskar. CPU användningen steg bara lite vilka inställningar på sidan jag än hade. Testade även i nyaste chromium. Fungerade lite bättre, men såg lite fel ut. I IE9 fungerade det inte heller bra, men lite bättre.

Får se hur det blir när WebKit 2 är skarp och bakas in i Chrome och Safari – verkar som både Google och Apple jobbat en del på den. Fast det är inte säkert det påverkar just det här testet nämnvärt.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Skrivet av Fire_Ice:

Oh, vill ha Windows 8 nu!

Varför? Spelen har ju knappt börjat stödja DX10 och Vista. Finns ingen anledning.

Skrivet av Oldskool:

Den verkliga nyheten är att win8 stödjer ARM-instruktioner.
tidigare har vi haft en dominans av windows som OS på Intel-baserade system, så kallade wintel-PCs. Nu kommer andra varianter; AMDs Bulldozer känns hett på skrivbordet; AMDs Fusion känns hett för laptops; Och nu ger sig ARM in i CPU-striden med, från att ha sysslat med integrerade komponenter tidigare.. Kan komma att bli ett rejält priskrig i det bärbara segmentet i höst.

ARM överlägset på telefoner och surfplattor men har väl egentligen inte någon riktig stationär CPU. Så vidare inte de ändrar strategi påverkar ARM-stöd i W8 inte alls.

Skrivet av Tomas_88:

Varför ska dom jämföra IE10 med firefox 4?!?! Firefox 4 kan i sin höjd jämföras med IE9.... Snacka om korkad reklam...

Vad menar du nu? Firefox oavsett version tar IE i de flesta tester.

Så här väljer man webläsare:
Chrome - För den som vill bli bevakad och inte kunna ladda vissa sidor. Fuskbygge som bara är snabbare på vissa saker.
Opera - Kan inte ladda alla sidor. Ganska innovativ men nej.
Firefox - Stabil läsare med mycket add ons tillgängliga. FOSS, snygg och snabb.
IE - För den som vill bli tyglad av MS. Bidrar till ett stängt internet med standarder som MS har patent på. Direkt långsam, känt för alla säkerhetsluckor och bakåtsträvande utveckling. De som använder IE tycker MS expansions behov är viktigare än deras upplevelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WarWolf.667:

Vad tycker du dom skall jämnföra mot då?

EDIT:
IE 9 vs IE 10 vore ju bra att haft med.

Skrivet av HarmlessWarrior:

Varför? Spelen har ju knappt börjat stödja DX10 och Vista. Finns ingen anledning.

ARM överlägset på telefoner och surfplattor men har väl egentligen inte någon riktig stationär CPU. Så vidare inte de ändrar strategi påverkar ARM-stöd i W8 inte alls.

Vad menar du nu? Firefox oavsett version tar IE i de flesta tester.

Så här väljer man webläsare:
Chrome - För den som vill bli bevakad och inte kunna ladda vissa sidor. Fuskbygge som bara är snabbare på vissa saker.
Opera - Kan inte ladda alla sidor. Ganska innovativ men nej.
Firefox - Stabil läsare med mycket add ons tillgängliga. FOSS, snygg och snabb.
IE - För den som vill bli tyglad av MS. Bidrar till ett stängt internet med standarder som MS har patent på. Direkt långsam, känt för alla säkerhetsluckor och bakåtsträvande utveckling. De som använder IE tycker MS expansions behov är viktigare än deras upplevelse.

Jag menar att IE10 är ju nåt som ska släppas först om 1-2 år och då borde man väl jämföra det med den nyaste versionen av firefox som finns då och inte bygga sin reklam på att den blir bättre än 4:an vilket blir helt ointressant då och kommer knappast att ge en sann bild av det hela.

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem

Det skall bli väldigt intressant att se hur deras lösning kommer bli för emulering av x86 instruktioner i ARM versionen av Windows 8.

Utan lågnivåemulering av x86 så försvinner vitsen med windows 8 för ARM efterssom varannan person kommer skrika att deras program inte fungerar och inte begripa att det är skillnad på arkitekturerna, vilket är förståligt och då blir säkerligen program utbudet litet till ARM.

Men jag tror M$ har tänkt på detta och försöker hitta på någon bra emulering av instruktionerna. Skall bli mycket spännande som ARM freak som jag är!

Själv älskar jag ARM och har en Beagleboard som just nu kör Ångström

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Hej
Stämmer ryktet som IDG har skrivit om IE10, kommer enbart fungera med W7, då skjuter man sig väldigt rejält i foten hos MS.

Permalänk
Medlem

Skulle inte Win8 bli ett äckligt molnoperativ? Eller var det kanske Win8 som skulle bli MS början på att flytta allt sitt mög till molnet?