Permalänk
Medlem

Varm 2600k, vad göra?

Har precis införskaffat ett Asus P8P67 Pro tillsammans med Core I7 2600k och har lite problem med för höga temperaturer, som flera andra också verkar ha.. Jag använder arctic silver 5 och jag har applicerat kylpastan två gånger nu utan något jättebra resultat..
Jag har byggt många datorsystem i mina dar och aldrig haft problem med att applicera kylpastan så att den håller sig sval, men denna gång går det tamejfan inte..

Första gången använde jag en liten plastbit och smetade ut kylpastan över processorn, men läste sedan på arctics hemsida att man endast skulle dra ett vertikalt streck över processorn och låta kylaren göra jobbet med att smeta ut pastan.. Så andra gången jag applicerade så blev det något bättre, men inte helt hundra. Rengjorde kylare och processor med Kemiskt ren Aceton mellan gångerna och torkade torrt och väntade en liten stund så att all alkohol verkligen avdunstar..

Hur fasen ska man göra för att få ett vettigt resultat??
Jag har mätt både i EFI samt med Core Temp i Windows..

Idle runt 45-50 grader och load runt 70 grader.. Det anser inte jag vara särskilt svalt..
Jag har tryckt på kylaren så mycket det bara går, så alla pins måste vara ordentligt i hålen nu..
(Använder stockkylaren)

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

har du klockat? kolla om volten ligger normalt. Jag har en AC freezer 13 och i idle ligger det runt 35. Använder Real Temp för att mäta. Jag har inte klockat.

Permalänk
Hedersmedlem

Lite på den höga sidan men okej temperatur med standardkylaren. Temperaturen påverkas även av luftgenomströmningen så hur är den i ditt chassi?

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

70c vid load är inte mycket..

Permalänk

min 2600 ligger på ca 40 grader i idle och närmare 80 grader i pcmark vantage med standardkylaren (använder Coretemp)

Permalänk
Hjälpsam

2600K är nog i mesta laget.

Du verkar ju ha gjort allt rätt så det är nog som de andra säger, standardkylaren luftgenomströmningen och cpu-fläktens varvtal.
Nu är det tydligen ingen fara ändå, så du bör kunna låta saken vara som den är.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Idle håller sig min runt 35-40 grader.. men vid load åker den upp runt 85-90 grader.. lite i högsta laget kan jag tycka.. Så mitt tidigare uttalande om 70 grader stämmer alltså inte.. körde nog inte tillräckligt länge då.. Och jag kör med ett öppet chassi för tillfället så ventilationen borde inte vara ett problem.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

2600K är nog i mesta laget.

Du verkar ju ha gjort allt rätt så det är nog som de andra säger, standardkylaren luftgenomströmningen och cpu-fläktens varvtal.
Nu är det tydligen ingen fara ändå, så du bör kunna låta saken vara som den är.

höhö, nu var du ju himla rolig!
Pröva hwinfo32, är det fortfarande galna temps så vette tusan.. har aldrig kört min med originalkylaren så kansek ska gå upp mot 80?

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk

x

Skrivet av SanTeoX:

Idle håller sig min runt 35-40 grader.. men vid load åker den upp runt 85-90 grader.. lite i högsta laget kan jag tycka.. Så mitt tidigare uttalande om 70 grader stämmer alltså inte.. körde nog inte tillräckligt länge då.. Och jag kör med ett öppet chassi för tillfället så ventilationen borde inte vara ett problem.

Jag har hört att luftflödet i vissa fall kan bli sämre om man tar av chassit men det kanske bara är en skröna. Har alltid kört mina datorer utan chassi. Du lär ju inte få bättre temp när sommaren kommer heller och det blir varmare inomhus.

Visa signatur

Erfarenhet är mognadens grogrund.

Permalänk
Hedersmedlem

Sedan tar det ju lite tid för AS5 att sätta sig, ca 200 tim.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Som Jalle64 skrev ovan, sen kanske du tar för mycket kylpasta. En sträng i mitten motsvarande ett okokt riskorn i storlek är vad som behövs ungefär. Pastan i sig leder ju inte värme speciellt bra, den skall bara fylla ut ojämnheter för att du inte skall få luftfickor (vilket man även får om man smetar ut pastan manuellt).