Antec Three Hundred - Lacka/Måla om, hur?

Permalänk
Medlem

Antec Three Hundred - Lacka/Måla om, hur?

Hade tänkt måla/lacka om eller vad man nu kallar det, ett Antec Three Hundred, vad jag vet så är det ett plåtchassi, inget plast. Har aldrig lackat/målat något "större" förut såsom ett chassi, endast småprylar.

Färgen ska bli svart, och utsidan är redan svart så det som ska målas/lackas är då insidan endast, såhär ska vill jag att slutresultatet ska se ut: *Se bilden nedan*

Det behöver inte vara så snyggt, sålänge det är "svart".

Vad behöver jag?

Det jag har är en sprayburk från biltema, svart, vanlig sprayburk alltså, har den inte här så kan inte säga exakt.

Hur länge bör man låta det torka? Hur många lager ska man spraya? Låta det torka i solen eller på kvällen? Inomhus?

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk

Köp en bra sprayfärg, inget billigt dollar-skit. Maskera det du inte vill ha målat, rugga upp ytan lite med nå sandpapper och lägg sen flera tunna lager och låt torka över natten!

Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AntiSmidig:

Köp en bra sprayfärg, inget billigt dollar-skit. Maskera det du inte vill ha målat, rugga upp ytan lite med nå sandpapper och lägg sen flera tunna lager och låt torka över natten!

Torka över natten? Ute eller Inne? Och med andra ord säger du 1 sorts sprayburk räcker, man behöver inte lägga till några andra lager om det bara ska bli svart?

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Skrivet av zhrooms:

Torka över natten? Ute eller Inne? Och med andra ord säger du 1 sorts sprayburk räcker, man behöver inte lägga till några andra lager om det bara ska bli svart?

Du kan ju om du vill använda klarlack, men inte nödvändigt. Bara en vanlig svart sprayfärg räcker och spraya några lager, sen står det instruktioner på flaskan hur de ska torka osv. Ska helst torka där det är någorlunda varmt, annars torkar det väldigt långsamt! Ute eller inne spelar ingen roll, bara det att det luktar fan om du har det inne!

Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Permalänk
Medlem

Lacka

Lackade precis om mitt Chassie, Jag gjorde det på någon timma, dock är det inte att rekomendera. Jag visste dock att resultatet skulle bli vad det blev, men för att ett lan blev sent planerat fick sprayburken jobba snabbt!

Börja först med att ta ett ganska fint sandpapper och rugga upp ytan lite(inte slipa det)

Steg två blir att tvätta av allt som ska lackas så inte smuts, slipdamm osv är kvar.

Steg tre är att sedan lacka. Att rekomendera är att hålla till innomhus i ett garage eller liknande, men alla har inte tillgång till de, inte jag heller för den delen. Lägg ut 5-6 tidningar på gården och ställ sedan ut grejerna som ska målas ute på tidningarna.

Steg fyra är att grunda. Grunda ungefär 2 lager, ett kan räcka med, bara du tycker att det blivit en fin yta.

Steg 5 är att lacka. Lacka i flera flera lager ist för att lacka ett lager och det blir skit, då kommer du ångra dig. Lägg ner tid på ditt arbete, låt det ta timmar om de så ska ta de.

Steg 6 är att låta allt torka. Det kan få torka ute om du vill det, bara de inte blåser så att sand och annat skit fastnar på ditt ny-lackade chassie. Låt det i så fall torka lite ute (så pass att du kan bära det utan att bli kladdig) och ställ det innomhus under natten på en tidning.

Hoppas jag hjälp dig lite!

Vad som kommer behövas är:

Sandpapper, fint
Grundfärg - jag tror de kallas primer med finare ord, men fråga när du köper vad de heter på just den butiken du handlar. Självklart funkar Biltemas färg hur rba som helst, lägg ett lager extra bara för bästa resultat
4-5 färgburkar, beroende på chassie storlek och hur många lager du väljer att göra!^

Mvh Micke
Micke out.