Permalänk

Nytt mekaniskt tangentbord tips

Hejsan, det är då dags att införskaffa mig ett mekaniskt tangentbord. Det är ämnat både för gaming och skrivande så helst inget med svarta Cheerys, annars har ni fritt spelrum för att komma med förslag och länkar!

Det jag kan tänka mig att lägga max är 1500.

Tack för hjälpen på förhand!

Permalänk

Steelseries 7G är mitt tips, jag är i alla fall otroligt nöjd med mitt (:

Visa signatur

Lian Li pc_A05fn, Corsair H80/NF F12 PNP, Intel 330 180GB, Asus p8p67 WS revolution, Intel i5 2500k, WD green 2TB, 16GB Corsair vengeance 4x4GB CL9 LP, Palit GTX 670 2GB, Corsair AX860

Permalänk
Skrivet av ZOMBiEBRAiN:

Steelseries 7G är mitt tips, jag är i alla fall otroligt nöjd med mitt (:

hur är det att skriva väldigt mkt på?

Permalänk
Medlem

Förlåt men vad är skillnaden på ett mekaniskt och ett som inte är mekaniskt? Alla har ju rörliga delar och är mekaniska i någon form.
Vad är fördelarna?

EDIT: Strunt samma, hittade det.
http://en.wikipedia.org/wiki/Keyboard_technology

Permalänk
Medlem
Skrivet av grontoankan:

hur är det att skriva väldigt mkt på?

Inte alls bra tycker jag, men gillar inte dom svarta att spela på heller.

För skrivande passar blå eller bruna switchar, dom blå kanske inte det bästa för snabba fps spel, dom klickar och är rejält mycket feedback i dom när man skriver, dom bruna mindre feedback och klickar inte.
Är helt omöjligt att gå tillbaka och använda "vanliga" tangentbord efter man använt dessa ett tag, vanliga dome är som att trycka på fuktiga tvättsvampar i jämförelse

Razer Black Widow / blå switchar
ZOWIE Celeritas Pro / Bruna switchar
Filco / valfria switchar
Steelseries / svarta switchar

Dessa är nog dom man hittar med svensk layout

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Värt att veta att Filco bara kan köpas från Keyboardco.com (ser väldigt b ut, men de har bra service)
Sedan kan jag sätta några slantar att Filco har lite bättre byggkvalité. dock är deras keycaps lite halvkassa, de blir blanka rätt snabbt.

Permalänk

Det blev en ZOWIE Celeritas Pro / Bruna switchar ifrån MaxFPS! Tack för all hjälp

Permalänk

tabbe, många som har problem med zowie celeritas med att knapparna blir snabbt skitiga, samt att tangenterna fastnar i nedtryckt läge, men det är klart, har man pengar och vill chansa o köpa ett tbord för 1200 spänn+ för att KANSKE få ett som fungerar så.

Permalänk
Skrivet av Sebastian.T:

tabbe, många som har problem med zowie celeritas med att knapparna blir snabbt skitiga, samt att tangenterna fastnar i nedtryckt läge, men det är klart, har man pengar och vill chansa o köpa ett tbord för 1200 spänn+ för att KANSKE få ett som fungerar så.

Håller med, hade ett zowie, tangent fastnade, lämnade tillbaka fick ett nytt tangentfastnade, fick pengarna tillbaka och är nu mera lycklig filco ägare.

Visa signatur

| Silverstone raven rv02 | Intel Core i7 920 @ 3.5ghz + Corsair H50 | Kingston DDR3 HyperX 1333MHz 6x2GB | XFX Radeon 6870 | ASUS P6T SE | Chieftec Super Series 750W |

Permalänk
Permalänk
Skrivet av grontoankan:

hur är det att skriva väldigt mkt på?

väldigt skönt tycker jag faktiskt, enda minuset är väll att det har liten backspace. (Dock vänjer man sig fort bara lite störigt i början. Men som sagt det är vad jag tycker

Visa signatur

Lian Li pc_A05fn, Corsair H80/NF F12 PNP, Intel 330 180GB, Asus p8p67 WS revolution, Intel i5 2500k, WD green 2TB, 16GB Corsair vengeance 4x4GB CL9 LP, Palit GTX 670 2GB, Corsair AX860

Permalänk
Skrivet av Sebastian.T:

Swedish/Finnish Filco Majestouch, NKR, Tactile Action Keyboard
Brown switches
ursäkta det fördröjda svaret har flyttat så inte fått upp datorn och sånt ordentligt förrns nu.

Visa signatur

| Silverstone raven rv02 | Intel Core i7 920 @ 3.5ghz + Corsair H50 | Kingston DDR3 HyperX 1333MHz 6x2GB | XFX Radeon 6870 | ASUS P6T SE | Chieftec Super Series 750W |

Permalänk
Avstängd

Väntar fortfarande på ett Mekaniskt i prisklass med 6G med andra switchar + windows knapp där den ska vara + Bättre lutning (6gs lutning är hemsk)

Sen vill jag dock ha kvar media knapparna fast använda modifier på högra sidan inte vänstra.

Permalänk
Medlem

Jag har fick hem Filco Majestouch med svarta switchar för ett par dagar sedan, beställde från keyboardco och är helnöjd!
Såg att du inte ville ha svarta men med dessa kan du ju välja vilka switchar du ska ha.

Visa signatur

I'm Winston Wolfe. I solve problems.

Permalänk
Medlem

Hej jag har själv funderat väldigt mycke på ett mekaniskt tangentbord men vet inte riktigt om jag ska gå för bruna eller blåa switches, det lutar dock åt bruna.. vore ett ganska stort pluss med belysning och usb uttag när man betalar så pass mycke för ett tangentbord... Jag har hittat XArmor U9BL som värkar vara rätt najs.. någon som har lite åskiter eller förslag?. tack

Visa signatur

ok

Permalänk
Skrivet av Frankoz:

Hej jag har själv funderat väldigt mycke på ett mekaniskt tangentbord men vet inte riktigt om jag ska gå för bruna eller blåa switches, det lutar dock åt bruna.. vore ett ganska stort pluss med belysning och usb uttag när man betalar så pass mycke för ett tangentbord... Jag har hittat XArmor U9BL som värkar vara rätt najs.. någon som har lite åskiter eller förslag?. tack

Razers Blackwidow ultimate har väl allt det du är ute efter utom bruna/blå switchar, har för mig den har svarta. Jag har aldrig hört talas om det tangentbordet du nämner. Personligen så hade jag avstått från det då det inte verkar finnas i svensk-layout.

Visa signatur

| Silverstone raven rv02 | Intel Core i7 920 @ 3.5ghz + Corsair H50 | Kingston DDR3 HyperX 1333MHz 6x2GB | XFX Radeon 6870 | ASUS P6T SE | Chieftec Super Series 750W |

Permalänk
Skrivet av zerorepent:

Razers Blackwidow ultimate har väl allt det du är ute efter utom bruna/blå switchar, har för mig den har svarta. Jag har aldrig hört talas om det tangentbordet du nämner. Personligen så hade jag avstått från det då det inte verkar finnas i svensk-layout.

Blackwidow har blåa swichar.

Permalänk
Medlem

Jag har nu också tröttnat på mitt billiga tangetbord och börjat snegla på ett mekaniskt tangentbord.
Spelar inte så det kommer enbart att vara till för att skriva, vilket skulle ni rekommendera då?

Det får gärna ha mysigt upplysta tangenter men det är ingen dealbreaker.

Som jag fattat det så ska brown switchar vara lämpligast om man i princip bara skriver då de har mjukast tangenter och inte låter för jäkligt.

Vilka alternativ har man då, ZOWIE Celeritas Pro eller Filco?
Finns det fler?

Visa signatur

----AMD POWER----

Permalänk
Medlem

Blev ett Filco Majestouch, NKR, Tactile Action till slut, kunde inte hitta något annat som verkade bättre.

Visa signatur

----AMD POWER----

Permalänk
Avstängd

Qpad kommer snart med ett nytt mekaniskt tangentbord Vet dock inte om tangenterna är belysta vilket iallafall är viktigt för mig :O.

Annars verkar Blackwidow ultimate med sin belysning väldigt nice

Permalänk
Medlem
Skrivet av SundaY:

Blev ett Filco Majestouch, NKR, Tactile Action till slut, kunde inte hitta något annat som verkade bättre.

Var det denna du beställde?
http://www.keyboardco.com/keyboard_details.asp?PRODUCT=753

Jag funderar på att beställa samma, men vill bara vara säker att jag inte beställer fel. Det är väl brown switches som sitter under "Tactile Action"?

Visa signatur

Mitt grafikkort är större än ditt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inso:

Var det denna du beställde?
http://www.keyboardco.com/keyboard_details.asp?PRODUCT=753

Jag funderar på att beställa samma, men vill bara vara säker att jag inte beställer fel. Det är väl brown switches som sitter under "Tactile Action"?

Det stämmer. Hoppas att det inte tar allt för lång tid att leverera. Finns inte i lager men ska komma in snart enligt hemsidan.

Visa signatur

----AMD POWER----

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett Steelseries 6G nyligen och är helnöjd, jag hade tidigare bara använt tangentbord med dome brytare. Att vänja sig vid brytarna tog inte speciellt lång tid och lutningen på tangentborded kom jag till att föredra efter några dagars användning. Tidigare kunde jag få ont i min vänsterarm pga en konstigt ställning från mitt skrivbord tillsammans med mitt gamla G15 handledsstöd.

Mer om själva 6G i sig, hade inte riktigt tänkt på vilken typ av brytare innan utan jag läste bara på om dome vs mekaniska rent generellt, personligen så gillar jag ljudet och motståndet är helt perfekt, jag spelar mycket och skriver en hel del också. Den enda nackdelen jag har hittat med tangentbordet i fråga är apostrof/asterix knappen som har hoppat ner en rad vilked resulterar i en större enter knapp samt en mindre höger shift knapp. Detta har jag fortfarande inte vant mig helt vid även efter nästan en månads användning, blir jobbigt när man skriver på engelska och råkar trycka enter mitt i orden <.<

Allt i allt så rekommenderar jag alltid 6G till folk som ska köpa nya tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SundaY:

Det stämmer. Hoppas att det inte tar allt för lång tid att leverera. Finns inte i lager men ska komma in snart enligt hemsidan.

Jag ställde en fråga till KeyboardCo angående Filco's Tenkeyless som enligt deras sida inte kommer in förrän i mitten på juli(!). Fick detta svar:

Citat:

Hi Anders.

Thanks for getting in touch.
I am sorry, it is going to be quite a long wait.
The schedule is Mid June from the factory but then we have 4-6 weeks
shipment by sea. We try to use sea because there is a considerable
saving all round. Normally we do take a part of the shipment and fly it
in so some small amount arrives early and we can cover some back orders.
These may be in by end of June.
It is frustrating I know, but Filcos are not really a mass production
thing so it is very hard for the factory to make them any faster or in
greater volume. And demand is getting more every day.

Thank you for your patience. Please let me know if I can help.

Regards

Bruce

Så då kanske det blir ett vanligt Filco med numpad vilka tydligen ska komma in 18 maj. Har också sneglat på Zowie men det är alltså ingen vidare kvalité på dem?

Permalänk
Medlem

Hmm... då har de flyttat fram leveransen en månad även för numpad, surt.

Visa signatur

----AMD POWER----

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Stakz:

Enligt den här artikeln så släpps det inte förrän den 15 juni.

http://www.sweclockers.com/nyhet/13826-mionix-lanserar-zibal-...