Permalänk
Medlem

Skolarbete :)

Tja allihopa!

Japp, snart är det dags med läxa om datorer, läxa läxa. utan mer som Sista PROV inom Fysik och teknik. Och jag har som

Vilka tekniska system finns det i det och vilka elektroniska
Komponenter innehåller det?

Dvs, Berräta om vilka delar det finns i datorer, vad händer precis när man trycker på start knappen, hur tänds datorn då?

Vilka är dem viktigaste delar?

Så min fråga till er är, Hur ska jag kunna förklara det? Jag vet bara att jag kan snacka smått om vilka delar man kan behöva som processor, moderkort, grafikkort, hårddisken, CD-DVD och RAM. Vad mer kan jag säga, Jag tror ni förstår redan vad jag menar:)

Helst vill jag ha förklaring på hur allt startas genom att trycka på start knappen!

Visa signatur

| Asus Z97-AR | 1 TB Samsung Spinpoint HD103SJ + Samsung EVO 840 250GB| Intel i7 4790K, 4.00GHZ | Noctua NH-D14 | Corsair HX 750W/80+/Modulära kablar | Fractal DesignDefine R2, Silver | DVD+RW Samsung 22X DL Svart LightScribe | Corsair 4GB (KIT) DDR3 1600MHz/CL-7-8-7-20/1.65V + Corsair Veng. 2x4GB| GTX 970 MSI

Permalänk
Medlem

Om det är ett skolarbete har du säkerligen redan massor med studiematerial från skolan som du kan läsa, lär dig själv och studera istället för att be oss om vad du ska säga.

Permalänk
Medlem

ja när du trycker på startknappen i ett atx system så får moderkortet en signal som det tolkar och om det är ett starta systemet komando så lägger den spännning till nätagget som börjar levera mer ström som fördelas mellan komponenterna som också får "starta" kommandon. Hur Djupt vill du gå?

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Nja, helst som allt egentligen men jag kanske hittar själv isåfall runt i google om folk inte vill säga det eftersom kanske dem kommer tro jag fuskar men vi har inte fått böcker med något IT än och jag går inte heller i någon IT skolan. Denna är mer som överkurs och varför inte få Extra poäng för det liksom?

Visa signatur

| Asus Z97-AR | 1 TB Samsung Spinpoint HD103SJ + Samsung EVO 840 250GB| Intel i7 4790K, 4.00GHZ | Noctua NH-D14 | Corsair HX 750W/80+/Modulära kablar | Fractal DesignDefine R2, Silver | DVD+RW Samsung 22X DL Svart LightScribe | Corsair 4GB (KIT) DDR3 1600MHz/CL-7-8-7-20/1.65V + Corsair Veng. 2x4GB| GTX 970 MSI

Permalänk
Medlem

Finns gott om resurser på nätet som förklarar hur en dator fungerar - googla på! Skulle nog rekommendera att du lade ner mer tid på att studera svenska.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juggernawt:

Finns gott om resurser på nätet som förklarar hur en dator fungerar - googla på! Skulle nog rekommendera att du lade ner mer tid på att studera svenska.

Fan va alla bryr sig om svenskan....

Visa signatur

| Asus Z97-AR | 1 TB Samsung Spinpoint HD103SJ + Samsung EVO 840 250GB| Intel i7 4790K, 4.00GHZ | Noctua NH-D14 | Corsair HX 750W/80+/Modulära kablar | Fractal DesignDefine R2, Silver | DVD+RW Samsung 22X DL Svart LightScribe | Corsair 4GB (KIT) DDR3 1600MHz/CL-7-8-7-20/1.65V + Corsair Veng. 2x4GB| GTX 970 MSI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baarry:

Fan va alla bryr sig om svenskan....

Den är viktig! Men inte lika viktig som att det heter dator istället för data

Permalänk
Medlem

Alright, ni vann. Fine!

Visa signatur

| Asus Z97-AR | 1 TB Samsung Spinpoint HD103SJ + Samsung EVO 840 250GB| Intel i7 4790K, 4.00GHZ | Noctua NH-D14 | Corsair HX 750W/80+/Modulära kablar | Fractal DesignDefine R2, Silver | DVD+RW Samsung 22X DL Svart LightScribe | Corsair 4GB (KIT) DDR3 1600MHz/CL-7-8-7-20/1.65V + Corsair Veng. 2x4GB| GTX 970 MSI

Permalänk
Medlem

Svenskan, eller ja, språket, upplägget, layouten och att få till en röd tråd genom arbetet är mycket viktigt. Du bör också fundera över vem du skriver arbetet för - är det någon som redan är lite insatt i datorer, eller en nybörjare, och därefter anpassa språket och innehållet efter det.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Alright, Om ni säger att min svenska är så dåligt. Får jag väll börja om grundera om igen.

Men finns allt det jag behöver veta om datorer på nätet då:)?

Visa signatur

| Asus Z97-AR | 1 TB Samsung Spinpoint HD103SJ + Samsung EVO 840 250GB| Intel i7 4790K, 4.00GHZ | Noctua NH-D14 | Corsair HX 750W/80+/Modulära kablar | Fractal DesignDefine R2, Silver | DVD+RW Samsung 22X DL Svart LightScribe | Corsair 4GB (KIT) DDR3 1600MHz/CL-7-8-7-20/1.65V + Corsair Veng. 2x4GB| GTX 970 MSI

Permalänk
Skrivet av Baarry:

Alright, Om ni säger att min svenska är så dåligt. Får jag väll börja om grundera om igen.

Men finns allt det jag behöver veta om datorer på nätet då:)?

Det är väl bara att du börjar söka så märker du det väl?

Visa signatur

[GPU 2x Asus Radeon HD6870 DirectCU 1GB] [CPU Intel Core i5 2500K 3.30GHz] [RAM Vengeance 16GB 1600MHz] [OS Windows 7 x64 Professional] [MOBO Asus P8P67 Deluxe B3] [SSD Kingston 64GB] [ Dell 24" 1920*1080-Monitor]

Citera för svar

Permalänk
Skrivet av Baarry:

Alright, Om ni säger att min svenska är så dåligt. Får jag väll börja om grundera om igen.

Men finns allt det jag behöver veta om datorer på nätet då:)?

Nätet? det finns inget som inte finns på internet!

I ditt fall skulle jag rekommendera dig att läsa lite om POST(Power-on-self-Test).
http://sv.wikipedia.org/wiki/Power-on_Self_Test

Där hittar du lite mer om det fysiska än mjukvaran.

Permalänk
Medlem

Nop, kom hem precis. Efter en.. Nja."Misslyckad" Match mellan Barca - Madrid.

Visa signatur

| Asus Z97-AR | 1 TB Samsung Spinpoint HD103SJ + Samsung EVO 840 250GB| Intel i7 4790K, 4.00GHZ | Noctua NH-D14 | Corsair HX 750W/80+/Modulära kablar | Fractal DesignDefine R2, Silver | DVD+RW Samsung 22X DL Svart LightScribe | Corsair 4GB (KIT) DDR3 1600MHz/CL-7-8-7-20/1.65V + Corsair Veng. 2x4GB| GTX 970 MSI

Permalänk
Skrivet av Kogster:

ja när du trycker på startknappen i ett atx system så får moderkortet en signal som det tolkar och om det är ett starta systemet komando så lägger den spännning till nätagget som börjar levera mer ström som fördelas mellan komponenterna som också får "starta" kommandon. Hur Djupt vill du gå?

Nae, va?

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av blomqvist:

Tyckte det också var konstigt. xD gillar hur han skriver "ATX system".

Det är ju jättestor skillnad mellan atx och alla dess varianter, speciellt i uppstarten!

Mini-itx startar genom att skapa ett svart hål i miniformat (hence the name "mini").

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pewtah:

Tyckte det också var konstigt. xD gillar hur han skriver "ATX system".

Det är ju jättestor skillnad mellan atx och alla dess varianter, speciellt i uppstarten!

Mini-itx startar genom att skapa ett svart hål i miniformat (hence the name "mini").

Skrivet av blomqvist:

Jag menade att mobo fick signal och inte agget direkt som med AT. Det är aldrig rikiga nollor(logiska) när det kommer till el

*edit* nu ger iofs inte agget nåt logikvärde ut men har svårt att tro det skulle vara helt av

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av blomqvist:

Mjo. Start knappen går ju till moderkortet, inte till nätaggregatet. Därför måste moderkortet skicka en signal till nätaggregatet för att den ska aktivera sig och leverera ström. Dock så skulle jag inte använda uttrycket "Spänning" när man förklarar en signal, men det är egentligen precis samma sak. Det är bara lätt att missförstå då man nästan alltid kopplar spänning som något direkt från nätaggregatet

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Skrivet av vikham:

Mjo. Start knappen går ju till moderkortet, inte till nätaggregatet. Därför måste moderkortet skicka en signal till nätaggregatet för att den ska aktivera sig och leverera ström. Dock så skulle jag inte använda uttrycket "Spänning" när man förklarar en signal, men det är egentligen precis samma sak. Det är bara lätt att missförstå då man nästan alltid kopplar spänning som något direkt från nätaggregatet

Precis som att en skruvmejsel skickar en signal när du kortsluter rätt stift för att starta upp ett nätagg utan belastning.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

När du trycker på startknappen går en signal till Beatrice Ask och Henrik Pontén. De kommer då att godkänna om din dator får startas (de aktiverar din dator genom sin smartphone). Om det godkännes skickas en anslutningssignal till din dator som då får boota mot en avgift till STIM och nu startar även FRAs superdator en tråd för just dig.

Välkommen online.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pappy:

När du trycker på startknappen går en signal till Beatrice Ask och Henrik Pontén. De kommer då att godkänna om din dator får startas (de aktiverar din dator genom sin smartphone). Om det godkännes skickas en anslutningssignal till din dator som då får boota mot en avgift till STIM och nu startar även FRAs superdator en tråd för just dig.

Välkommen online.

Låter som en snar framtid. Skicka in en proposition vettja!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baarry:

Fan va alla bryr sig om svenskan....

Utgår man från att du går på mellanstadiet så är väl språket du brukar godkänt, men då du nämner fysik som ett av dina ämnen så får man kanske anta att det är högstadiet - om du mot all förmodan studerar på gymnasiet så tycker jag du ska söka upp din gamla svenska-lärare och ge vederbörande en rejäl smäll på käften.
Att kunna bruka sitt språk ordentligt är grunden till det mesta i livet (om man nu har planerat att utvecklas som person efter grundskolan). Behärskar man inte språket så kan man varken göra sig förstådd eller förstå andra till fullo.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem

För att vara helt ärlig nu. Så hade vi ingen lektion än MATTE, Språk-val och Engelska i mellanstadiet.

Visa signatur

| Asus Z97-AR | 1 TB Samsung Spinpoint HD103SJ + Samsung EVO 840 250GB| Intel i7 4790K, 4.00GHZ | Noctua NH-D14 | Corsair HX 750W/80+/Modulära kablar | Fractal DesignDefine R2, Silver | DVD+RW Samsung 22X DL Svart LightScribe | Corsair 4GB (KIT) DDR3 1600MHz/CL-7-8-7-20/1.65V + Corsair Veng. 2x4GB| GTX 970 MSI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baarry:

För att vara helt ärlig nu. Så hade vi ingen lektion än MATTE, Språk-val och Engelska i mellanstadiet.

Det säger, tragiskt nog, ganska mycket om dagens skolsystem.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem

Ändrat sig rejält mycket.. jämfört med 20 år sedan.

Visa signatur

| Asus Z97-AR | 1 TB Samsung Spinpoint HD103SJ + Samsung EVO 840 250GB| Intel i7 4790K, 4.00GHZ | Noctua NH-D14 | Corsair HX 750W/80+/Modulära kablar | Fractal DesignDefine R2, Silver | DVD+RW Samsung 22X DL Svart LightScribe | Corsair 4GB (KIT) DDR3 1600MHz/CL-7-8-7-20/1.65V + Corsair Veng. 2x4GB| GTX 970 MSI

Permalänk

Borde avskaffa alla språk förutom engelskan, eller tja, varför inte skapa ett nytt språk som är modernt, lätt att läsa, skriva och uttala. Där man t.ex. bara har ett tecken för varje ljud, där man undviker ljud som är för lika och inte har ord som betyder olika saker. Som t.ex. "sett" och "sätt".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balls Of Steel:

Borde avskaffa alla språk förutom engelskan, eller tja, varför inte skapa ett nytt språk som är modernt, lätt att läsa, skriva och uttala. Där man t.ex. bara har ett tecken för varje ljud, där man undviker ljud som är för lika och inte har ord som betyder olika saker. Som t.ex. "sett" och "sätt".

varför inte bara säga "derp" i olika toner?

Permalänk
Skrivet av Mimematis:

varför inte bara säga "derp" i olika toner?

hahaha ja varför inte

Vi kan ju börja snacka binärt, Derp med hög ton = 0 och Derp med låg ton = 1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balls Of Steel:

hahaha ja varför inte

Vi kan ju börja snacka binärt, Derp med hög ton = 0 och Derp med låg ton = 1

kan nog vara dagens bästa idé.

Visa signatur

Primum non nocere

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balls Of Steel:

hahaha ja varför inte

Vi kan ju börja snacka binärt, Derp med hög ton = 0 och Derp med låg ton = 1

Skrivet av VolvoSwe:

kan nog vara dagens bästa idé.

jo men det finns ju inget binärt språk som inte beskriver ett högre språk eller instruktioner från ett högre språk (?). Då skulle vi ju ha ett talspråk och ett helt annat "tankespråk". Esperanto är ett artificielt språk byggt på de flesta västerländska språk. Det var tänkt att bli världsspråket numera är det runt 4000 som talar det fytande(?).

Det ultimata i min mening vore i min mening ett logik språk. Dvs ungefär ett programeringsspråk som förmänskligatts och tagit bort alla "{" o dylikt.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄