Q6600 + P35DQ6 skaffa mer ddr minnen och datorn blir dubbelt så seg?

Permalänk
Medlem

Q6600 + P35DQ6 skaffa mer ddr minnen och datorn blir dubbelt så seg?

Hej min dator har några år på nacken men Har en Intel Q6600 samt ett Gigabyte P35-DQ6 men har än så länge endast kört med 2gb DDR2 Ram (2x1gb) Så kände att jag behövde lite mer ram så idag köpte jag 4x 2gb Corsair ddr2 http://www.inet.se/artikel/5304234/corsair-4gb-2x2048mb-xms2

Totalt 8gb ram men när jag stoppa i dom så vart datorn JÄTTE seg. tog mer än dubbelt så lång tid att starta up osv. Nu tog jag ut 2 och bara kör två och det funkar som det ska. vad är det som gör att jag inte kan köra 4x2gb? måste jag köpa 2x4gb om jag vill ha full fart?.

Sen hoppar min multiplier mellan 6 och 9 helt random ? Även Vcore går upp och ner fattar 0 och har inte min manual kvar till mitt moderkort

Minnes bilden är med endast 4gb instoppat.

Permalänk
Medlem

fyra minnesstickor brukar fungera rätt dåligt är min erfarenhet. Minnena verkar inte heller finnas med i tillverkarens QVL http://us.test.giga-byte.com/FileList/MemorySupport/motherboa... som anger kompabilitet. För att få minnen som man vet fungerar bör man välja minnen från denna lista.

Edit: har du ställt in spänningen till minnena på 1.9? Testa även lite högre än detta.
Edit2: Prova att uppdatera bios.
Edit3: Förövrigt kör du inte minnes/fsb ration 1:1 och du kör även singelchannel vilket ytterligare segar ner. Får du det inte att fungera tycker jag inte att det är någon katastrof då 8 gb känns lite overkill...
Edit4: ta en bild från cpu-z när du har alla minnen i och lägg upp.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk

jag har samma ramminnen som du har men har andra timings.

mina är på
5-5-5-18 22 2T
testa ändra någonstans i ditt bios tRFC 52 clocks till 22 clocks bara leta efter 52 inom ram minnens sektion i bioset så tror jag det ska fixa sig
testa också resetta bios med dom nya ramminnen

Mvh David

Visa signatur

2500k 4,2Ghz | 4x4gb Corsair Vengeance 1600Mhz | ASUS Maximus IV GENE-Z | Asus Geforce GTX 970 Strix | 1 120gb Intel SSD 1 500gb Samsung 2TB WD | Corsair HX750 | Fractal Design Define R3 Black Pearl |

Permalänk
Medlem

Kolla lite mer nu. mina gamla heter KHX8500D2k2 dom är ju pc8500. dom jag har köpt är ju pc6400. har jag köpt helt fel minnen eller ? På CPUID står ju det att min core är 1600mhz men den är ju speccad som 2400? begränsar minnena för jag köpt fel? skulle dom här funka bättre kanske ?http://www.webhallen.com/hardvara/104426-kingston_hyperx_4096mb_ddr2_pc2-8500_1066mhz Förlorar jag Dualchannel om jag kör 4st eller ?

Permalänk

det med processor är inget ovanligt jag har samma problem
det är så att processor går ner i "energi snålt" läge när den inte behöver använda 2400 Mhz. den går upp igen till 2400 Mhz när den känner av att nu blev det jobbigare så ökar den farten igen
detta är vad du ska leta efter "eist/c1e" dessa ska du stänga av så kommer processorn jobba i original hastighet hela tiden.

De ramminnen du har köpt har lägre Mhz så om det går byta ut dom och lägg pengar i mellan till ett par som är likadana fast som du hade från börja men kanske med GB om det finns.

Mvh David

Visa signatur

2500k 4,2Ghz | 4x4gb Corsair Vengeance 1600Mhz | ASUS Maximus IV GENE-Z | Asus Geforce GTX 970 Strix | 1 120gb Intel SSD 1 500gb Samsung 2TB WD | Corsair HX750 | Fractal Design Define R3 Black Pearl |

Permalänk
Entusiast

Bara jag som lade märke till *Single channel'' @ Cpu-z?
Testa dra ut 2 stickor så du får totalt 2 stickor kvar och kolla hur det går då, dra upp ett nytt screenshot av det så vi får se CPU-Z.
Funkar inte det så kör Memtest86+ med alla 4 stickor i.

Mvh

EDIT: Angående processorns hastighet, Det heter ''Speedstep'' vilket gör att processorn klockar ner sig själv @ Idle, dvs när det inte behövs all kraft den kan ge vid full fart. På så sätt spara ström och längre livslängd.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Hedersmedlem

Det ska fungera utmärkt med fyra moduler, även om man ev. kan behöva trixa lite i BIOS för att få det att funka optimalt. Börja med att uppdatera ditt BIOS (finns att ladda ner på Asus supportsida). Sätt sedan i alla fyra stickorna, och ställ in hastighet, spänning och timings manuellt i BIOS till 800 Mhz (eller mindre), 1.9V, 5-5-5-18 (resten av latenserna låter du vara som de är).

Starta sedan Windows och kolla så att allt står rätt till i CPU-Z.

Problemet är varken din processor eller hastigheten på minnena. Processorn klockar ner sig för att spara energi, så fort du belastar datorn kommer den att klockas upp till "rätt hastighet". NightMarine är tyvärr ute och cyklar, det finns ingen anledning att stänga av funktionen.

Permalänk

Jag stängde av funktionen på mitt system pga att det störde mig på att att den sänkte hastigheten för det märktes sen så har jag också klockat processorn

Visa signatur

2500k 4,2Ghz | 4x4gb Corsair Vengeance 1600Mhz | ASUS Maximus IV GENE-Z | Asus Geforce GTX 970 Strix | 1 120gb Intel SSD 1 500gb Samsung 2TB WD | Corsair HX750 | Fractal Design Define R3 Black Pearl |

Permalänk
Medlem

Senaste BIOS F9 installerad ?