Permalänk

Dags att uppgradera!

Tänkte uppgradera från min C2D e8400 till en i5 eller i7. Vilken går bäst att överklocka? Har läst lite och det verkar som en 2500K CPU är ett bra val om man vill överklocka?

Jag kör min C2D i 4.2GHz så jag vill inte att den nya går lågsammare än så (dvs i gamla applikationer/spel som inte har stöd för mer än 1-2 trådar)

här ser min produktlista ut hittils. Det fattas minnen, tar gärna emot tips på några bra sådana (2x4GB).

Tack!

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bemushroomed:

Tänkte uppgradera från min C2D e8400 till en i5 eller i7. Vilken går bäst att överklocka? Har läst lite och det verkar som en 2500K CPU är ett bra val om man vill överklocka?

Jag kör min C2D i 4.2GHz så jag vill inte att den nya går lågsammare än så (dvs i gamla applikationer/spel som inte har stöd för mer än 1-2 trådar)

här ser min produktlista ut hittils. Det fattas minnen, tar gärna emot tips på några bra sådana (2x4GB).

Tack!

Om man vill ha riktiga entusiast grejer ska man ju köra på socket 1366 men de kostar ju däremot mer!

typ http://www.inet.se/kundvagn/visa/375666/dator- sen vet jag ju inte om hur din budget ligger... men värsting processorn om du vill ha den kostar lite drygt 8 papp

Visa signatur

Intel Core i5 4690k @4.1GHz |---| Asus Maximus VII Ranger |---| ASUS STRIX GTX 980 Ti DirectCU III |---| Corsair Vengeance LP 2x8gb |---| EVGA Supernova G1 650w |---| Fractal Design Define R5 |---| Acer 27" XB270HU

Permalänk

Om jag säger såhär, jag vill ha det bästa (/ bland det bästa) som går att överklocka men utan att man måste använda jobbig vattenkylning (finns kanske nått annat nuförtiden, var nog 3-4 år sen man satte sig in i kylning senast hehe).

Var är det för CPU som kostar 8 papp? Är den betydligt mer överklockningsvänlig än billigare CPU'er verkligen?

Budget vet jag inte riktigt, visst kan jag tänka mig att lägga 10.000:- på CPU/minne/moderkort/kylning om det är något helt extremt bra mot vad jag har och vad man kan få för häflten av dom pengarna, men inte om det rör sig om 5-10% bättre prestanda mot vad en billigare överklockad konfig kan ge

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bemushroomed:

Om jag säger såhär, jag vill ha det bästa (/ bland det bästa) som går att överklocka men utan att man måste använda jobbig vattenkylning (finns kanske nått annat nuförtiden, var nog 3-4 år sen man satte sig in i kylning senast hehe).

Var är det för CPU som kostar 8 papp? Är den betydligt mer överklockningsvänlig än billigare CPU'er verkligen?

Budget vet jag inte riktigt, visst kan jag tänka mig att lägga 10.000:- på CPU/minne/moderkort/kylning om det är något helt extremt bra mot vad jag har och vad man kan få för häflten av dom pengarna, men inte om det rör sig om 5-10% bättre prestanda mot vad en billigare överklockad konfig kan ge

http://www.inet.se/artikel/5309992/core-i7-990x-3-4ghz

detta är den bästa CPU du kan få till socket 1366
3mb L2 cache, 12mb L3 cache
hexacore (sex kärnor)
3.4GHz original klock
tillverkad i 32nm (vet inte hur mycket det påverkar men vet det är en av de senaste för "vanlig" CPU till dator)

Nitrogen Kyld:
"Now I really wish I were heading to CeBit this year. Gigabyte Tech just posted that they cleared 7.1Ghz with their new OC Touch technology for overclocking. That would be some insane computing power for gaming. I can’t imagine the cooling required when you push the chip that hard. Who doesn’t have some liquid Nitrogen around, right? Don’t pick up thaat Thermos and drink from it accidentally."
från http://www.gamersdailynews.com/story-22391-Gigabyte-Tops-7Ghz...

Luft Kyld (kylaren som följar med) :
"Here’s the thing, though. Intel bundles its Extreme Edition parts with a big, beefy DBX-B thermal solution for enhanced overclocking. But it includes a much dinkier heatsink/fan combo with the K-series SKUs.

Using Intel’s retail DBX-B, I was able to push the Core i7-990X to 4.4 GHz at stock voltage."

från http://www.tomshardware.com/reviews/core-i7-990x-extreme-edit...

Ser ju riktigt... OP ut!

Du kan nog knappast klaga! Dock kostar ju CPU en hel del!

Visa signatur

Intel Core i5 4690k @4.1GHz |---| Asus Maximus VII Ranger |---| ASUS STRIX GTX 980 Ti DirectCU III |---| Corsair Vengeance LP 2x8gb |---| EVGA Supernova G1 650w |---| Fractal Design Define R5 |---| Acer 27" XB270HU

Permalänk

Det är nog knappast speciellt prisvärt om man ser till den lilla prestandavinsten mot en 2500k som man i så fall kan köpa riktig värstingkylning till Har nog inte lust att lägga 8100:- + på CPU och sen någon form av superkylning för att verkligen kunna få ut max prestanda jämfört med något som kanske kostar hälften. 4.4GHz är ju inte så imponerande direkt. Sett många 2500k CPU'er i 5GHz, visserligen med vattenkylning.

Nitrogen Kyld är ju inte nått man som vanlig användare har använding av vad jag vet, mer en tillfällig "slå benchmark rekord"-grej som inte fyller någon funktion för mig direkt.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bemushroomed:

Det är nog knappast speciellt prisvärt om man ser till den lilla prestandavinsten mot en 2500k som man i så fall kan köpa riktig värstingkylning till Har nog inte lust att lägga 8100:- + på CPU och sen någon form av superkylning för att verkligen kunna få ut max prestanda jämfört med något som kanske kostar hälften. 4.4GHz är ju inte så imponerande direkt..

Du kan ju köpa en lite billigare CPU för 1366 Du lär fortfarande ligga högre än 1155an om jag förstått det rätt...

Finn ju mellan 2100 och 8600

http://www.inet.se/filter/182/socket-1366?property0=&property...

Visa signatur

Intel Core i5 4690k @4.1GHz |---| Asus Maximus VII Ranger |---| ASUS STRIX GTX 980 Ti DirectCU III |---| Corsair Vengeance LP 2x8gb |---| EVGA Supernova G1 650w |---| Fractal Design Define R5 |---| Acer 27" XB270HU

Permalänk
Medlem

Det är självklart mer prisvärt att köpa en SB än premiumgrejerna för 1366. Sen har du två moderkort i din lista?

Kolla sweclockers test om inte annat, 2600K klarar vissa grejer betydligt bättre än 2500K och motiverar därför dess högre pris. Eftersom man i princip bara kan ändra multipeln för klockning är det inte heller nödvändigt att lägga ut 3K på ett moderkort, lägg det på ett grafikkort istället?

Permalänk

Ja, jag lade precis till asus rampage 3 extreme i listan för det verkar bra/bäst för 1366 enligt nån tråd på sweclockers.

ska kolla in testet. Funderar på ett extra gtx460 som är mitt nuverande grafikkort efter att mitt 4870x2 pajade för ett litet tag sen.. men det känns inte kritiskt, vill framförallt ha lite mer minne samt bättre cpu.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"