Gigabyte GTX 580 Super Overclock jobbar i 855 MHz

Permalänk
Melding Plague

Gigabyte GTX 580 Super Overclock jobbar i 855 MHz

Tillverkaren Gigabyte förbereder ett Geforce GTX 580 med bastant kylare och klockfrekvensen uppskruvad hela vägen till 855 MHz redan från fabrik.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vilket tråkigt namn.

Permalänk

kan bara hålla med ovanstående

men MHz är inte dåligt

Permalänk
Medlem

Varför byter de inte till mattsvart pcb

Permalänk

EVGA's Hydro copper har väl 850Mhz original så detta skulle vara "lite" värre

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crakso:

Varför byter de inte till mattsvart pcb

Håller med.Blå pcb är nog bland det fulaste som finns,den största anledningen till varför jag aldrig köper gigabytes grafikkort.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tEan:

Håller med.Blå pcb är nog bland det fulaste som finns,den största anledningen till varför jag aldrig köper gigabytes grafikkort.

blått är urläckert sålänge man int blandar in rött, sitter (som ni ser i signen) på en gigabytebräda och vill mer än allt annat ha ett blått grafikkort om jag ska börja med vattenkylning

Visa signatur

4770k | GTX 760 | 32GB Dominator platinum 2133MHz | OCZ Vertex 4 256GB | Dell U3011 | Asus MG279Q

Permalänk
Skrivet av Guteklockaren:

EVGA's Hydro copper har väl 850Mhz original så detta skulle vara "lite" värre

Får väl tänka på att den är vattenkyld

Permalänk
Medlem

Hmm identiska kort med mina antar jag? Förutom mjukvaran?

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk

Snacka om ordentlig fabriksklock

SOC korten brukar kunna leverera riktigt bra, hoppas man får se nån recension snart

Permalänk
Medlem

Kör mina i:
1,058v
892 core
1796 shader
2253 memory

Och detta är dom vanliga http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=818907 utan "oc".

Det går att ställa in dom på 1,15 volt 1000 core och 2500 minne så som en site har visat men datorn krashar konstant... Tar ca 1 min av din tid att överklocka själv. Inkl nedladdning av mjukvaran MSI Afterburner.

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tEan:

Håller med.Blå pcb är nog bland det fulaste som finns,den största anledningen till varför jag aldrig köper gigabytes grafikkort.

Spela roll om det är blått. Du köper väl inte grafikkort utifrån hur dem ser ut utan vad det levererar jämfört med andra tillverkares versioner av kortet.

Själv kommer jag skaffa ett Gigabyte GeForce GTX 580 Windforce för att det Asus GeForce GTX 580 DirectCUII som jag var inne på tidigare var två centimeter för långt för att få plats i min nya Cooler Master Centurion 5 II.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerZerk:

Spela roll om det är blått. Du köper väl inte grafikkort utifrån hur dem ser ut utan vad det levererar jämfört med andra tillverkares versioner av kortet.

Själv kommer jag skaffa ett Gigabyte GeForce GTX 580 Windforce för att det Asus GeForce GTX 580 DirectCUII som jag var inne på tidigare var två centimeter för långt för att få plats i min nya Cooler Master Centurion 5 II.

Jo,det spelar roll!. Här har jag 3 olika krafikkort att välja mellan (Asus CUII,Msi twinfrozr o Gb W-force) som presterar ganska likt o runt samma pris.Så klart att man då kan ha utseende som ett kriterie eftersom dom är så lika i övrigt.Då går G-byte kort fet bort för mej eftersom jag tycker blå pcb är så hiskeligt fult.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tEan:

Jo,det spelar roll!. Här har jag 3 olika krafikkort att välja mellan (Asus CUII,Msi twinfrozr o Gb W-force) som presterar ganska likt o runt samma pris.Så klart att man då kan ha utseende som ett kriterie eftersom dom är så lika i övrigt.Då går G-byte kort fet bort för mej eftersom jag tycker blå pcb är så hiskeligt fult.

Okej då förstår jag bättre varför du tycker som du gör. Själv så tycker jag att mitt gamla Asus GeForce 6600GT 128MB från 2006 är riktigt snygg

http://img864.imageshack.us/f/1002351m.jpg/
http://img560.imageshack.us/f/1002354w.jpg/

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerZerk:

Okej då förstår jag bättre varför du tycker som du gör. Själv så tycker jag att mitt gamla Asus GeForce 6600GT 128MB från 2006 är riktigt snygg

http://img864.imageshack.us/f/1002351m.jpg/
http://img560.imageshack.us/f/1002354w.jpg/

Mmmmmm...6600gt...ett av mina absoluta favoritkort genom tiderna! Blir lite nostalgisk när jag ser det,får nog gräva fram mitt röda Gaiward kort o drömma mej tillbaka i tiden.....tur att smaken varierar,för vad tråkig världen hade varit annars

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexei:

Kör mina i:
1,058v
892 core
1796 shader
2253 memory

Och detta är dom vanliga http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=818907 utan "oc".

Det går att ställa in dom på 1,15 volt 1000 core och 2500 minne så som en site har visat men datorn krashar konstant... Tar ca 1 min av din tid att överklocka själv. Inkl nedladdning av mjukvaran MSI Afterburner.

OOT:
Det kanske tar 1 min att installera afterburner men knappast 1 min att testa vilken överklockning som är stabilt för just ditt grafikkort. Nu när korten är strypta i OCCT så försvinner imho det bästa stabilitetestet man kan köra. Exempel, mitt referenskort fungerar att köra i 950 för spel. Jag har inte sett några artifekter eller liknande (på de spel som jag lirar). Om jag däremot startar heaven så får jag grafikglitches både här och där men demot kraschar ändå inte. Det skulle förmodligen göra det efter en stund men att se grafikfelen räcker ju liksom

OT:

855Mhz... så jävla lol. De har ju visat sig att "de flesta" ref-kort iallafall klarar 900Mhz.

Att Gigabyte då släpper ett Super Overclocked med bättre strömförsörjning, bättre PCB, kraftigare kylning etc och ändå lägger ribban så lågt. Gigabyte slutar aldrig att förvåna mig.
Man släpper ett GTX560 ti på hela 1000Mhz, vilket i detta fall var överdrivet. Speciellt med tanke på så många som fått problem med korten (om man skall gå efter foruminlägg). Nu släpper de efter mycket lång tid ett 580-kort och då lägger man sig i underkant istället. Det kan ju iofs vara så att i en batch med GF110 kretsar så är det för få kretsar som når 900, men det låter inte speciellt troligt.
Tror inte jag har läst en recension med GTX580 där man inte nått 900Mhz på GPU'n.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

OOT:
Det kanske tar 1 min att installera afterburner men knappast 1 min att testa vilken överklockning som är stabilt för just ditt grafikkort. Nu när korten är strypta i OCCT så försvinner imho det bästa stabilitetestet man kan köra. Exempel, mitt referenskort fungerar att köra i 950 för spel. Jag har inte sett några artifekter eller liknande (på de spel som jag lirar). Om jag däremot startar heaven så får jag grafikglitches både här och där men demot kraschar ändå inte. Det skulle förmodligen göra det efter en stund men att se grafikfelen räcker ju liksom

OT:

855Mhz... så jävla lol. De har ju visat sig att "de flesta" ref-kort iallafall klarar 900Mhz.

Att Gigabyte då släpper ett Super Overclocked med bättre strömförsörjning, bättre PCB, kraftigare kylning etc och ändå lägger ribban så lågt. Gigabyte slutar aldrig att förvåna mig.
Man släpper ett GTX560 ti på hela 1000Mhz, vilket i detta fall var överdrivet. Speciellt med tanke på så många som fått problem med korten (om man skall gå efter foruminlägg). Nu släpper de efter mycket lång tid ett 580-kort och då lägger man sig i underkant istället. Det kan ju iofs vara så att i en batch med GF110 kretsar så är det för få kretsar som når 900, men det låter inte speciellt troligt.
Tror inte jag har läst en recension med GTX580 där man inte nått 900Mhz på GPU'n.

Så dom ska alltså sälja kort som kanske håller menar du? Bättre att lägga sig på en säker nivå så folk slipper skicka in korten på rma för att klocken inte hållt.

Vill du ha 900 är det bara att öka till det på dessa kort.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av rinosaur:

Så dom ska alltså sälja kort som kanske håller menar du? Bättre att lägga sig på en säker nivå så folk slipper skicka in korten på rma för att klocken inte hållt.

Vill du ha 900 är det bara att öka till det på dessa kort.

Du skämtar hoppas jag. När man lägger ribban så lågt så betyder det att man i princip kan slänga på vilken GF110 krets som helst ifrån den batch man fick och ändå sälja det som ett SOC - kort. Att sedan kalla detta "cherry picking" är bara löjligt. Men uppenbarligen så fungerar det ju för dig

Med en bra gallringsprocess så hittar man lätt GPU'er som klarar 900Mhz. Dessa i kombination med bättre kretskort (vilket Gigabyte enligt dem själva har, tjockare kopparlager), bättre strömförsörjning (fler faser) så borde varje kort ligga på runt 900Mhz och även klocka mer utan några större problem.

Anledning till att jag i detta fall hackar lite på just Gigabyte är för att ingen annan tillverkar skryter om cherry-picking, vilket är ett i min mening inte är något annat än ett fult marknadsföringstrick.

Fast iofs, de har väl lärt sig något efter 560ti. Det kanske kostar mer än det smakar i slutändan.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.