Separata inställningar för mappar i Windows 7?

Permalänk
Hedersmedlem

Separata inställningar för mappar i Windows 7?

Går det att ställa in så att man kan ha separata inställningar för varje mapp? just nu har jag så att när jag ändrar något i C: så ändras även alla undermappar. Vill jag tex sortera filer efter datum i C: så vill jag inte att alla andra mappar skall också börja sortera efter datum

Permalänk
Medlem

Om du öppnar Explorer och trycker på Alt-tangenten och väljer Mappalternativ från Verktyg-menyn så kan du under fliken Visning i dialogrutan experimentera lite med Mappvyer.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Hedersmedlem

fast grejen är att det inte finns något alternativ för att ändra sånt. Alternativet fanns i vista men inte i win7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phat^Trance:

fast grejen är att det inte finns något alternativ för att ändra sånt. Alternativet fanns i vista men inte i win7.

När jag skrev guiden utgick jag från min Win7, så nog finns det där alltid. Däremot kanske jag inte riktigt förstå ditt problem. Jag kan ändra hur innehållet i varje mapp visas, det är så Win7 fungerar med sina grundinställningar. Sedan kan man återställa eller ange hur innehållet i underliggaden mappar skall visas m.h.a. min guide i föregående inlägg.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Hedersmedlem

det jag vill göra är att kunna ha olika inställningar för olika mappar. typ ena mappen ska sortera filer efter datum medans den andra mappen ska sortera filer efter typ etc. när jag körde med vista så kunde jag välja o "kom ihåg inställningar för varje mapp" men den funktionen finns inte kvar i Windows 7.

2st skärmdumpar från mappinställningarna som jag har just nu.

http://egetfoto.se/?v=screen-1303208023.jpg
http://www.egetfoto.se/?v=screen-1303208096.jpg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phat^Trance:

det jag vill göra är att kunna ha olika inställningar för olika mappar. typ ena mappen ska sortera filer efter datum medans den andra mappen ska sortera filer efter typ etc. när jag körde med vista så kunde jag välja o "kom ihåg inställningar för varje mapp" men den funktionen finns inte kvar i Windows 7.

Och det är som jag sade tidigare; Windows 7 kommer ihåg dessa inställningar per automatik, vare sig man vill eller inte men man väljer visningsläge direkt i utforskaren, inte under egnskaperna.
T.ex om jag vill att mina bilder i mappen D:\Bilder\ skall visas som detaljerad lista i datumordning så klickar jag på datum i kolumraden och väljer därefter visningsläge från ikonen på menyraden. Nästa gång jag öppnar mappen så kommer bilderna visas som detaljerad lista i datumordning. Vet inte om det jag skriver är begripligt, men min poäng är att du har redan den funktionen påslagen.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Hedersmedlem

nej inte hos mig, byter jag inställningar i en mapp så ändras inställningarna i alla andra mappar också

Permalänk
Hedersmedlem

Ursäkta att jag inte riktigt håller mig till topic, men tyvärr får vi ofta inse att Windows inbyggda filhanterare sällan fungerar (så bra) som man önskar. För att vara säker på att exempelvis få denna funktionalitet att fungera perfekt (oavsett konfiguration) rekommenderar jag tredjepartsprogram. Jag har i tidigare relevanta trådar rekommenderat vad jag använder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phat^Trance:

nej inte hos mig, byter jag inställningar i en mapp så ändras inställningarna i alla andra mappar också

samma här

Visa signatur

MK Gigabyte Z68AP-D3, PSU Corsair HX 650W 80+, Corsair 16GB DDR3 1600MHz, CPU Core i5 2500K@4,2
Noctua NH-U12P , MSI GeForce GTX 780 , OCZ Agility 3 120gb, asus xonar D1, Fractal Design Arc Chassie

Permalänk
Medlem
Skrivet av pat®ik:

samma här

+2. Blir fullkomligt vansinnig snart