Permalänk
Medlem

Asus eller Asrock (1155)

Asus är ju känd för bättre kvalité och Asrock ska vara lite mer budget.
Men nu har läst att många har fått problem med sina Asus moderkort och att majoriteten av Asrock användarna är nöjda.
Så nu är jag osäker på vilken jag ska satsa på.

Permalänk
Medlem

Jag kan bara tala av egen erfarenhet, har iaf ett Asus P8P67 Evo B3 sen två veckor tillbaka och det har fungerat klockrent. Inget som har strulat hittills.

Visa signatur

Stationär: FD Define R4 | FD Newton R2 650W | ASUS P8P67 EVO B3 | i7 2600K @ 4.0GHz | NH-U12P | 2x4GB Vengeance | EVGA GTX 460 768MB | Intel 335 240GB | 4x2TB Seagate | Z-5500 5.1 |
Övrigt: Laptop - Dell Inspiron 15R, i5 2.53GHz, HD5650, OCZ Vertex 2 60GB + intern WD 500GB | Hemmabio - BenQ W1000+, 90" duk, Onkyo HT-S3505B |

Permalänk
Medlem

Sitter på Asus P8P67 Deluxe B3 och det har inte varit några problem än så länge.

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av örli:

Asus är ju känd för bättre kvalité och Asrock ska vara lite mer budget.

Värt att notera är att Asrock är helägt av Asus. Det är deras budgetmärke och är same-same.
Tänk typ som Lexus & Toyota.
Enda är att Asus då som sagt har lite mer funktioner och framförallt ett premium-pris.
I skydd av Asrock-märket kan de plocka pengar i lågbudget/casual segmentet utan att skada anseendet på premium-märket.

Det är nog snarare problem med specifika chipset eller revisioner så det är bara att gräva lite på google innan du bestämmer dig för ett kort. Asus/Asrock har ju i många år haft väldigt högt anseende så jag har svårt att tro det kommer vara en ny trend

Permalänk
Skrivet av Mekarawr:

Värt att notera är att Asrock är helägt av Asus. Det är deras budgetmärke och är same-same.
Tänk typ som Lexus & Toyota.
Enda är att Asus då som sagt har lite mer funktioner och framförallt ett premium-pris.
I skydd av Asrock-märket kan de plocka pengar i lågbudget/casual segmentet utan att skada anseendet på premium-märket.

Det är nog snarare problem med specifika chipset eller revisioner så det är bara att gräva lite på google innan du bestämmer dig för ett kort. Asus/Asrock har ju i många år haft väldigt högt anseende så jag har svårt att tro det kommer vara en ny trend

Har dock hört nu att asrock blivit självständiga. Vet dock inte om det stämmer

Permalänk
Medlem

Jag skulle ha kört med Asus. Talade med Asus-representanterna på CeBIT-mässan i Hannover och ställde frågan "När jag bygger en dator å en klients vägnar, varför ska jag välja ett Asus-moderkort?", fick en rad bra argument, bl.a. att de säljer fler än hälften av alla moderkort på marknaden (siffror jag inte själv kan bekräfta). Även att de har gått över till EFI, vilket var nytt då, men jag antar att konkurrensen har följt efter. Har bara hunnit bygga två datorer med Asus-moderkort av den nya B3-steppingen, men jag måste säga att EFI är riktigt häftigt, även om man kommer sakna den nostalgiska känslan av att hoppa in i BIOS...

Av detta kan man dra slutsatsen att det går bra för Asus, och att det kommer fortsätta gå bra för dem, vilket självklart är en faktor när man väljer som kund. Som tidigare nämnt har Asrock ett "förhållande" med Asus, men jag vet inte heller huruvida de är självständiga eller ej. Har alltid uppfattat Asrocks komponenter som lågprisprodukter, små och fula chassin, etc.

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mekarawr:

Värt att notera är att Asrock är helägt av Asus. Det är deras budgetmärke och är same-same.
Tänk typ som Lexus & Toyota.
Enda är att Asus då som sagt har lite mer funktioner och framförallt ett premium-pris.
I skydd av Asrock-märket kan de plocka pengar i lågbudget/casual segmentet utan att skada anseendet på premium-märket.

Helt fel, ASRock är fristående nu och om du hade släppt blicken från ASUS en sekund hade du sett att ASRock har moderkort i samma segment sedan flera år tillbaka.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk

Är själv väldigt kluven i denna frågan och kan inte bestämma mig.

Har kollat på Asrock Extreme 4 och Asus P8P67 PRO, jag har bara haft Asus kort innan och har bra erfarenhet av dem men specsen på Asrocks nya gör att jag funderar på om ett sånt känns bättre dock är det inte så snyggt. Men kanske man ska köra på ett MSI GD65 och skita i båda märkena, ne vete fan alltså sån sjuk beslutsångest

Visa signatur

Intel Core I5 2500K @ 3,7 Ghz | Asus P8P67 Pro Rev3 | XFX 6950 2GB | Corsair Forces series 120 GB | DDR3 Corsair Vengence 1600Mhz (Blåa) | NZXT H2 | Zalman 600W-HP Silent |

Permalänk
Medlem

Tjo.

Tjena.

Jag är en nybliven ägare av ett Asrock P67 Extreme 4 och även fast jag bara haft det i ett dygn så är jag än så länge väldigt nöjd.

Vad som avskräckde mig från att köpa Asus motsvarighet är att man läst om problem med frysningar och sådant. Jag har dock alltid varit ett "fan" av Asus moderkort förut men när man senast testade ett Gigabyte kort och nu testar detta Asrock så vete fan alltså om inte Asus har tappat stinget med sina prylar.

Ett plus till om man nu ser det som ett plus. Asrock´s hemsida för drivrutiner är väl 1000% snabbare och mera lättnavigerad än Asus hemsida xD

Jag skulle lätt rekommendera Asrock kortet för din del. Våga testa nåt annat vet ja

/Jonas

Visa signatur

Asrock P67 Extreme 4 | Intel i7 2600K@4ghz | 8GB Crucial Ballistix DDR3 1600mhz | Gigabyte GTX660Ti 2gb | SB X-Fi | HDD Total 2TB | Coolermaster Realpower 520w | Coolermaster Stacker | All Components are watercooled ||

Permalänk

Har ett Asrock P67 Extreme 4 sedan januari.

Inte haft några problem med det. Mycket nöjd. Kan varmt rekommenderas.

Permalänk
Medlem

ASrock alla dagar i veckan Har inga egna erfarenheter men att man behöver punga ut 2700:- för att för extra strömförsörjning till PCI-E platserna (grafikkort) med Asus-kort är ju helt uppåt väggarna. Jag tycker helt klart Asrocks Extreme 4 kort är perfekt designat på pappret i alla fall

Permalänk
Medlem

AsRock har jag haft sen nån gång i januari, inga problem och lätt som f'n att överklocka

Permalänk
Medlem

Jag har ett AsRock HM67. Lite spartanskt UEFI kanske men annars är jag väldigt nöjd.

Permalänk
Medlem

Öppna sidorna till båda korten, kolla spec, kolla priset! Valet är rätt lätt då.
ASRock vinner överlägset. Sen lägger du pengarna (som annars skulle gått till Asus) på ett bättre grafikkort.
Sen så är det som någon skrev skönt att slippa hämta hem drivisar på Asus.com.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk

Skulle kört på Asrock även jag, man får mycket för pengarna och kvalite'n har ökat markant på senare år och är i klass med Asus och Gigabyte numera.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

När man väl bytt IFRÅN Asus, så byter man aldrig mer tillbaka...