Komplett.se vägrar göra återköp av moderkort med SandyBridge buggen

Permalänk

Komplett.se vägrar göra återköp av moderkort med SandyBridge buggen

Edit 2:
Komplett.se meddelar att de betalar tillbaks pengarna för kortet.
Jag inser att det är av välvilja, och inte pga att Komplett gjort något fel, och inte för att de har skyldighet att göra så.

Tack Komplett.se

Edit 1:

Jag börjar inse att jag överreagerat.
Men, i instruktionen som jag fick med returgodkännandet stod inget om att jag kunde få utbyteskortet INNAN jag lämnade in det gamla. Därför köpte jag ett nytt kort på egen hand för att slippa vara utan dator.
Jag var helt inställd på att ASUS skulle ge pengarna tillbaks för det gamla kortet.
Naivt av mig.

Går det att ta bort den här tråden?

---- Ursprunglig text ----------------------------------

Tyvärr eFFade Komplett.se upp min retur av ett moderkort med SandyBridge buggen (ASUS P8P67).
Jag sitter nu med två moderkort och 2000kr back eftersom Komplett vägrar ta det felaktiga moderkortet i retur.

Jag har suttit i telefon i 20 minuter med Kompletts support och försökt förklara att ASUS har en generös policy för SandyBridge buggen.
Men tyvärr är de endast villiga att returnera ett ersättningskort, vilket inte hjälper mig eftersom jag redan köpt ett nytt B3 kort för att inte sitta med död dator i några veckor.

Jag följde hela deras procedur med ansökan, returgodkännande, prydligt inpackad retur, kontonummer angett, inlämnad på utlämningsstället etc.

Komplett vägrar ändå häva köpet, och hänvisar till följande:
- originalkartongen var inte med
- alla sladdar och påsar var inte med
- "jag hade inte angett att det var en retur" (WTF?)
- varor måste återlämnas inom 14 dagar (WTF^2 ?!)

Detta trots att ASUS lovar problemfri retur av alla moderkort med felaktiga chips:
Se här: http://www.asus.se/News.aspx?N_ID=lvmO1Vt7yOEXxNG4

- "ASUS provides comprehensive return and replacement services for every product affected by this issue"

- "hassle-free return and/or replacement of all affected ASUS products"

- "both swap and sales return offered as options to customers"

- "we’re also offering you the option of returning any possibly affected motherboard for a swap or sales return"

[snip - Edit 3: tog bort mitt gnäll]

försäljningstext borttagen, använd marknaden för detta
Permalänk
Medlem

Vänta nu, måste bara kolla så jag förstår dig rätt.

Du köpte (precis som jag) ett Sandy Bridge moderkort av första revisionen. Sen när buggen blev känd och nya B3 revisionen blev tillgänglig så gick du och köpte ett nytt kort någon annanstans och nu vill du ha pengarna för tillbaka för det första kortet från komplett?

Varför bytte du inte bara ut kortet via Komplett när det fanns nya tillgängliga? Eller är det nån annan detalj jag inte förstår?

Jag tycker väl iof. att de kan vara generösa med tanke på det bakomliggande felet, men de vill väl i första hand byta ut den felande produkten mot en felfri, vilket de är i sin fulla rätt att göra. Dock lär ju knappast Komplett hamna i problem med sin distributör vid ett återköp med tanke på Asus generösa utbytes och återköpsgaranti.

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomjut:

Vänta nu, måste bara kolla så jag förstår dig rätt.

Du köpte (precis som jag) ett Sandy Bridge moderkort av första revisionen. Sen när buggen blev känd och nya B3 revisionen blev tillgänglig så gick du och köpte ett nytt kort någon annanstans och nu vill du ha pengarna för tillbaka för det första kortet från komplett?

Varför bytte du inte bara ut kortet via Komplett när det fanns nya tillgängliga? Eller är det nån annan detalj jag inte förstår?

Jag tycker väl iof. att de kan vara generösa med tanke på det bakomliggande felet, men de vill väl i första hand byta ut den felande produkten mot en felfri, vilket de är i sin fulla rätt att göra. Dock lär ju knappast Komplett hamna i problem med sin distributör vid ett återköp med tanke på Asus generösa utbytes och återköpsgaranti.

står ju typ han köpte ett nytt mobo för att inte vara utan dator under tiden han skicka in de gamla och skulle få de nya.

Visa signatur

Laptop - MacBook 2.0GHz, 4GB ram, Intel GMA 950
Stationär - i5 3570k @ 4ghz, 8gb ram, 120gb ssd + 2tb hdd, Windows 8 64bit, fractal design arc
Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av E_maN:

står ju typ han köpte ett nytt mobo för att inte vara utan dator under tiden han skicka in de gamla och skulle få de nya.

Men det gamla fungerade fint, alltså kunde han använda det tills Komplett fick in den nya revisionen.

Till TS: Om du lämnade tillbaka moderkortet inom ångerrätts-perioden, 14 dagar(?), så ska det inte vara några problem.

Visa signatur

>citera för svar >marknadsreferenser

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomjut:

Vänta nu, måste bara kolla så jag förstår dig rätt.

Du köpte (precis som jag) ett Sandy Bridge moderkort av första revisionen. Sen när buggen blev känd och nya B3 revisionen blev tillgänglig så gick du och köpte ett nytt kort någon annanstans och nu vill du ha pengarna för tillbaka för det första kortet från komplett?

Varför bytte du inte bara ut kortet via Komplett när det fanns nya tillgängliga? Eller är det nån annan detalj jag inte förstår?

Jag tycker väl iof. att de kan vara generösa med tanke på det bakomliggande felet, men de vill väl i första hand byta ut den felande produkten mot en felfri, vilket de är i sin fulla rätt att göra. Dock lär ju knappast Komplett hamna i problem med sin distributör vid ett återköp med tanke på Asus generösa utbytes och återköpsgaranti.

Står även följande -"both swap and sales return offered as options to customers" dvs att man blir erbjuden både byte och återköp...

står heller inget om att man måste returnera allt som fanns med i kartong för att det ska gälla (eller har jag läst för snabbt?)

@arganis
beror väl på huruvida han kan nyttja ångerrätten eller inte. tog lite mer än 2 veckor för produkten att komma ut i rev B3, eller?

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk

Lämna tillbaks kortet bara - få ett nytt - och sälj det sedan på marknaden bara.

Visa signatur

Server: CPU - i7 3960x | GIGABYTE X79-UD3 | RAM 24GB 1600MHz | Corsair HX750(MDPC-X) | Fractal Design R4 | Intel 530 SSD 240GB | Dell U2311h
HTPC: i5 6600k, 1060 GTX, 8GB Ram, 256 GB SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av E_maN:

står ju typ han köpte ett nytt mobo för att inte vara utan dator under tiden han skicka in de gamla och skulle få de nya.

Fast det hade han ju inte behövt göra eftersom felet inte var av den art att datorn inte fungerade. Det gällde ett latent fel som kunde väntas uppstå på 15% av korten, dvs. det kan funka i flera år innan (om) nåt händer.

Skrivet av Tickles:

Står även följande -"both swap and sales return offered as options to customers" dvs att man blir erbjuden både byte och återköp...

står heller inget om att man måste returnera allt som fanns med i kartong för att det ska gälla (eller har jag läst för snabbt?)

Frågan är också vad Asus räknar som kunder: Distributörerna är ju Asus kunder, Komplett är återförsäljare och vi som använder produkterna är slutkunder, och i TS fall Kompletts kund. Om Asus vill ha tillbaka grejerna i kartong för att återbetala distributörerna vet vi inget om.

EDIT: Även Inet som jag handlade hos ville ha tillbaka kartongen och medföljande kablage vid returen.

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Medlem

tror nog de hade varit bäst att vänta med att returnera kortet tills de nya hade kommit in.. och INTE gått o köpt ett annat moderkort från ett annat företag. kan tänka mig att detta är en kostsam, men inte minst mycket pappers arbete att ha o göra med, och de orkar inte med att ni alla går o köper moderkort på andra företag för att sedan göra återköp på de första moderkortet ni köpt.
men men, kablar o sånt kan vara varför de inte ville ta emot returen. inte helt fel från dem anser jag.

sen att du har så bråttom o byta ut de förstår jag inte, som de andra sagt, detta är ett problem som uppstår på 15% av korten, och din dator hade inte dött av några extra veckors väntande. Hade de varit G86 problemet med Nvidias grafik kretsar kan jag förstå, men inte ett sådant latent fel som de här..

verkar som du hade för bråttom TS, istället för att ta hela köret med komplett som ett företag vill att ens kunder ska göra, så gick du ut och var otrogen

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomjut:

Fast det hade han ju inte behövt göra eftersom felet inte var av den art att datorn inte fungerade. Det gällde ett latent fel som kunde väntas uppstå på 15% av korten, dvs. det kan funka i flera år innan (om) nåt händer.

Frågan är också vad Asus räknar som kunder: Distributörerna är ju Asus kunder, Komplett är återförsäljare och vi som använder produkterna är slutkunder, och i TS fall Kompletts kund. Om Asus vill ha tillbaka grejerna i kartong för att återbetala distributörerna vet vi inget om.

EDIT: Även Inet som jag handlade hos ville ha tillbaka kartongen och medföljande kablage vid returen.

I sådana fall är det klappat o klart och det är detta som gäller. synd om TS som var lite ivrig att skaffa nytt innan allt var klart. Hoppas de ändrar sig alt får du väl skicka in det som saknades och få ett nytt som du sedan säljer...

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk

Jag fixade FÖRST returansökan hos Komplett.se, när jag fått returen godkänd gick jag och köpte ett nytt moderkort (fredag eftermiddag, satte i det nya kortet under helgen, lämnade sedan det gamla i deras utlämningsställe på måndagen, med korrekta returhandlingar).

Jag förutsatte att det som ASUS anger även gäller vid köp hos Komplett.se, dvs "both swap and sales return offered as options to customers".

Min tolkning av "sales return" är "Pengarna tillbaks".
Och "hassle-free return" kan nog inte Kompletts hantering av detta kallas.

(BTW, en liten detalj med Kompletts definitioner: "retur" betyder inte att man lämnar tillbaks varan, det heter "återköp". "Retur" betyder tydligen bara att någonting skickas till Komplett. Jag har hela tiden tolkat "Retur" som att varan lämnas tillbaks ...)

Permalänk
Skrivet av E_maN:

står ju typ han köpte ett nytt mobo för att inte vara utan dator under tiden han skicka in de gamla och skulle få de nya.

Precis.

Permalänk
Skrivet av arganis:

Men det gamla fungerade fint, alltså kunde han använda det tills Komplett fick in den nya revisionen.

Jag förstår inte argumentet.

Skrivet av arganis:

Till TS: Om du lämnade tillbaka moderkortet inom ångerrätts-perioden, 14 dagar(?), så ska det inte vara några problem.

I så fall skulle jag varit utan dator 1,5 månader.
All information som gick ut sade klart och tydligt att det skulle gå att byta ELLER få pengarna tillbaks när nya kort fanns tillgängliga.

Permalänk
Skrivet av nicklas1988:

Lämna tillbaks kortet bara - få ett nytt - och sälj det sedan på marknaden bara.

Japp, kanske t.o.m går att sälja med vinst .... not.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anonymous_cow:

Jag förstår inte argumentet.

I så fall skulle jag varit utan dator 1,5 månader.
All information som gick ut sade klart och tydligt att det skulle gå att byta ELLER få pengarna tillbaks när nya kort fanns tillgängliga.

Komplett gick ut med följande information när det begav sig: http://www.komplett.se/k/kcf.aspx?id=5860

"Om jag vill byta ut mitt Sandy Bridge moderkort med revision B1 eller B2 mot ett nytt, hur gör jag då?

- Det är ett garantifel och hanteras därefter. Gör en returanmälan här. Returen hanteras enligt normala rutiner.

Hur länge har jag på mig att returnera moderkortet för att få det utbytt?

Inom garantitiden för moderkortet.

Borde jag returnera mitt gamla moderkort fast det fungerar?

Vi rekommenderar att du fortsätter använda ditt moderkort och först returnera det om du upplever problem med SATA 3Gbit/s portarna. Med största sannolikhet kommer ditt moderkort fungera utan problem i många år framöver. Tillgängligheten är förhållandevis låg på de nya B3 Sandy Bridge moderkorten så det är lämpligt att avvakta tills den nya versionen av ditt moderkort finns i lager. Valet är dock ditt, vill du returnera det på garantin redan nu är du varmt välkommen att göra en returanmälan. "

Observera att hela returprogrammet syftar till att byta ut de felaktiga moderkorten, inte att köpa tillbaka dem.

Som sagt, hade jag jobbat på Komplett så hade jag inte tjafsat om det - men situationen är inte glasklar.

Varför behöll du inte moderkortet och väntade tills nya kommit in för utbyte istället för att köpa ett nytt?

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Skrivet av GaMeR2K5:

Nu kör väl återförsäljarna med diverse olika metoder... men jag köpte iallafall mitt ASUS-kort hos Alina.

Blev uppringd av dem när de hade fått in de nya korten, och de frågade om jag ville ha det hemskickat för att sedan returnera det gamla kortet i samma emballage. Men jag sa att eftersom det är gångavstånd till Alina här i stan och längre avstånd att gå för att hämta ut ett paket så kunde jag hämta ut det i butik.

Jag la bara ner moderkortet helt utan några tillbehör i ESD-påsen och fick ett nytt komplett istället.

Hört att vissa klagar på Alina's support, men det här kallar jag inte dåligt iallafall.

Ska isåfall definitivt använda Alina igen. Jag köpte faktiskt några av delarna därifrån till den här datorn. Tror det var minnena (4 x 4GB) och något mer. Jag har dock ingen erfarenhet av deras support, men det låter som att de har en fungerande support om det är som du säger.

Permalänk
Skrivet av tomjut:

...
Vi rekommenderar att du fortsätter använda ditt moderkort och först returnera det om du upplever problem med SATA 3Gbit/s portarna. Med största sannolikhet kommer ditt moderkort fungera utan problem i många år framöver.

Så du tycker man ska vänta tills disken blir korrupt? Och hur vet man att ett obskyrt problem med maskinen är just SATA-portarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anonymous_cow:

Så du tycker man ska vänta tills disken blir korrupt? Och hur vet man att ett obskyrt problem med maskinen är just SATA-portarna?

Jag citerade Kompletts instruktioner gällande returer.

Jag själv väntade tills det fanns kort i lager, sen bytte jag ut det. De skickade ju tom. ut det nya kortet innan man returnerade det gamla för att minmera downtime för kunden.
Jag vet inte i vilken utsträckning folk har råkat ut för korrupt data (jag har inte läst nåt om det men det betyder ju inte att det inte hänt förstås), vad jag vet är att vissa hade problem så till vida att diskarna inte hittades alls.

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Medlem

Problemet här är att TS begärt retur istället för återköp, som han egentligen skulle begärt. Vid retur dras en händelsekedja igång (nytt kort begärs från asus, asus skickar, komplett får in ett moderkort). Ska returen upphävas uppstår en ganska stor omkostnad för Komplett eftersom de enligt avtal inte kan sälja vidare ersättningskortet utan måste returnera det till Asus, blir massa pappersarbete, arbete + fraktkostnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anonymous_cow:

Så du tycker man ska vänta tills disken blir korrupt? Och hur vet man att ett obskyrt problem med maskinen är just SATA-portarna?

Problemet med korten är styrkretsen för 3.0GB/s SATA Portarnra. Kör du på de normala äldre (kommer inte ihåg namn -.-) så får du inget problem alls!

Visa signatur

Intel Core i5 4690k @4.1GHz |---| Asus Maximus VII Ranger |---| ASUS STRIX GTX 980 Ti DirectCU III |---| Corsair Vengeance LP 2x8gb |---| EVGA Supernova G1 650w |---| Fractal Design Define R5 |---| Acer 27" XB270HU

Permalänk
Medlem
Citat:

Komplett vägrar ändå häva köpet, och hänvisar till följande:
- originalkartongen var inte med
- alla sladdar och påsar var inte med
- "jag hade inte angett att det var en retur" (WTF?)
- varor måste återlämnas inom 14 dagar (WTF^2 ?!)

däri ligger problemet. Om alla sladdar, påsar, originalkartong inte var med vill Komplett att ärendet ska handla som ett BYTE, inte ett återköp. vid återköp ska alla tillbehör följa med

Permalänk
Medlem
Skrivet av anonymous_cow:

Så du tycker man ska vänta tills disken blir korrupt? Och hur vet man att ett obskyrt problem med maskinen är just SATA-portarna?

Intel sade själva att felet aldrig skulle orsaka korrupt data, vilket dock inte hjälper de som tycker det är roligare att drabbas av panik över något som inte hänt än att ha lite is i brallan.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Skrivet av twit:

Intel sade själva att felet aldrig skulle orsaka korrupt data, vilket dock inte hjälper de som tycker det är roligare att drabbas av panik över något som inte hänt än att ha lite is i brallan.

^^^^^^ I mitt tycke en patetisk och dryg kommentar ... ^^^^^

Permalänk
Skrivet av anonymous_cow:

^^^^^^ I mitt tycke en patetisk och dryg kommentar ... ^^^^^

Tycker det vara ganska huvudet på spiken där. Mig veterligen så ger ingen ut pengar tillbaka för moderkort som går sönder efter flera veckor, jag tycker det är helt ok och väldigt schysst och korrekt av komplett att ge dig ett nytt komplett moderkort, Asus kanske är "generös" som byter ut alla kort men du har ingen som helst aning hur mycket sandy buggen har kostat alla butiker som får betala frakter fram och tillbaka o byta moderkort i sålda datorer, arbetet och frakt får dom ingen ersättning för och kostar mycket mer än pegnarna dom tjänat på moderkortet med fjantmarginalerna i branschen.

Hade du tagit det lite lugnt och kört med ditt kort som med 99,9% säkerhet inte hade gett dig några som helst problem tills komplett fått in nya kort, och bytt ut det som alla andra gjort. så hade du inte haft något problem. Och var du för desperat för att vänta dom extra dagarna så får du ta och sälja det splitternya kortet du får, och förlora några hundra kronor, ingenting att grina över.

Permalänk
Skrivet av -d-himself-:

Tycker det vara ganska huvudet på spiken där. Mig veterligen så ger ingen ut pengar tillbaka för moderkort som går sönder efter flera veckor

Kortet var behäftat med ett hårdvaru fel från fabrik.

Skrivet av -d-himself-:

, jag tycker det är helt ok och väldigt schysst och korrekt av komplett att ge dig ett nytt komplett moderkort,

Vad är det för "schysst" med att en butik reparerar en felaktig vara?

Skrivet av -d-himself-:

Asus kanske är "generös" som byter ut alla kort men du har ingen som helst aning hur mycket sandy buggen har kostat alla butiker som får betala frakter fram och tillbaka

Och ?

Skrivet av -d-himself-:

o byta moderkort i sålda datorer, arbetet och frakt får dom ingen ersättning för och kostar mycket mer än pegnarna dom tjänat på moderkortet med fjantmarginalerna i branschen.

Vad är en "fjantmarginal"? Varför är dom i branchen om dom inte klarar att driva det med vinst?

Skrivet av -d-himself-:

Hade du tagit det lite lugnt och kört med ditt kort som med 99,9% säkerhet inte hade gett dig några som helst problem

Var har du fått siffran "99.9%" ifrån?

Skrivet av -d-himself-:

tills komplett fått in nya kort,

Vem har sagt att Komplett inte hade kort hemma vid tillfället?

Skrivet av -d-himself-:

och bytt ut det som alla andra gjort

"Alla andra"? Menar du, typ, alla i hela världen, i sverige, i stockholm, eller i din garderob?

Skrivet av -d-himself-:

. så hade du inte haft något problem.

En död dator är för mig ett problem.

Skrivet av -d-himself-:

Och var du för desperat för att vänta dom extra dagarna

Vad skulle jag vänta på? Jag hade redan väntat i 1,5 månader, och alla butiker hade kortet hemma när jag bestämde mig för att göra bytet. Vad skulle jag vänta ytterligare på menar du?

Skrivet av -d-himself-:

så får du ta och sälja det splitternya kortet du får, och förlora några hundra kronor, ingenting att grina över.

Skulle du köpa ett utbyteskort av någon okänd, för att spara 300 kr? Inte jag.

Permalänk
Medlem

Tycker trådskaparen är helt ute och cyklar, informationen från Komplett är ju väldigt tydlig, dessutom var dom tidiga med den, om nu inte TS klarade följa dom instruktionerna så vet jag inte varför han skyller på Komplett?

Permalänk

LOL: är inte representanter från Komplett liiiiite överrepresenterade i den här tråden?

Någon som INTE är associerad med komplett som har någon åsikt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anonymous_cow:

LOL: är inte representanter från Komplett liiiiite överrepresenterade i den här tråden?

Någon som INTE är associerad med komplett som har någon åsikt?

Tror ingen här har något med komplett å göra, däremot räcker sunt förnuft väldigt långt och ibland får man lov att inse att man gjort ett misstag

Permalänk
Medlem
Skrivet av anonymous_cow:

-- Massor med trams --

Tror det bara är att bita i det sura äpplet och inse att det tyvärr var ett misstag från din sida att köpa ett nytt moderkort.
Föreslår dessutom att du slutar köra ner huvudet i sanden och läsa samt ta in vad folk skrivit till dig i denna tråd.

Sen tvivlar jag på att någon som svarat i denna tråd faktiskt på något sett associerat sig med komplett på annat sätt än att varit kund hos dom, precis som du. Så ta det lite lugnt.

Någon kom med förslaget att du skulle skicka in ditt "trasiga" moderkort, få den utbytt till ett nytt sen sälja den, typ på tradera eller något. Du kanske inte får tillbaka hela utgiften, men du får iallafall tillbaka något.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av anonymous_cow:

Jag fixade FÖRST returansökan hos Komplett.se, när jag fått returen godkänd gick jag och köpte ett nytt moderkort (fredag eftermiddag, satte i det nya kortet under helgen, lämnade sedan det gamla i deras utlämningsställe på måndagen, med korrekta returhandlingar).

Jag förutsatte att det som ASUS anger även gäller vid köp hos Komplett.se, dvs "both swap and sales return offered as options to customers".

Min tolkning av "sales return" är "Pengarna tillbaks".
Och "hassle-free return" kan nog inte Kompletts hantering av detta kallas.

(BTW, en liten detalj med Kompletts definitioner: "retur" betyder inte att man lämnar tillbaks varan, det heter "återköp". "Retur" betyder tydligen bara att någonting skickas till Komplett. Jag har hela tiden tolkat "Retur" som att varan lämnas tillbaks ...)

1: Du har som slutkund ingen rätt att handla ett nytt moderkort någon annanstans och sedan begära pengarna tillbaka hos Komplett. Sorry, men både DAL och KKL är glasklara här - hårdvarufelet som hittades faller direkt under tillverkargarantin, och garantin ger i Svensk lag ingen rätt till återköp förrän säljaren haft MINST 3 försök att åtgärda felet.

2: ASUS regler gäller enbart om du reklamerar kortet direkt till Asus - vilket du inte kan göra i Sverige (KKL reglerar att BUTIKEN har garantiansvar här) men är praxis i bland annat USA. Man kan i vissa fall få returnera direkt till ASUS ändå, men då gäller i praktiken enbart utbyte då detta sker mot ASUS Europe i Holland. Då får du dessutom stå för frakten själv.

3. Komplett som har sina regler, hari sin tur har köpt kortet hos en distributör (Captech, antagligen) som har sina regler, som först där har köpt kortet direkt från ASUS Scandinavia. Varför kollade du inte vad Komplett's returpolicy i just det här fallet var? Det stog i fetstil på deras förstasida (samt på SweC's förstasida) i närmare en månad?

4. "Sales return" betyder "reklamation", inte återköp. En snabbkoll här eller var som helst där folk vet vad gällande regler är hade svarat på detta på fem sekunder. Reklamation kan i och för sig leda vidare till ett återköp, men konsumentköplagen reglerar detta och Komplett var redan från början väldigt klara med att de inte skulle återköpa utan byta ut.

5. "Retur" betyder inte "återköp" hos någon återförsäljare, orden betyder inte ens samma sak, och det är rätt fult att anklaga Komplett eller någon annan affär på grunden att du inte förstår svenska, eller hur?

Skrivet av anonymous_cow:

Så du tycker man ska vänta tills disken blir korrupt? Och hur vet man att ett obskyrt problem med maskinen är just SATA-portarna?

1. Enligt samtliga insatta om problemet gällde problemet enbart SATA-II, inte SATA-III. Koppla disken dit istället så upplever du aldrig problemet.
2. Problemet var inte korrupt data, problemet var att kontrollerkretsen för SATA-II kan gå sönder helt efter en tids användning (dvs inte omedelbart, snarare 6 månader till 3 år).

Skrivet av anonymous_cow:

LOL: är inte representanter från Komplett liiiiite överrepresenterade i den här tråden?

Komplett's killar hymlar inte, de har dessutom väldigt synliga konton (alla med /KPS i namnet plus kontot Komplett.se). Du har gjort ett jättefel och har ingen varken juridisk eller bruklig rätt att få pengarna tillbaka. Från Kompletts sida kan man förstås göra ett goodwill-case av det hela, men det förlorar de pengar på då de enbart skulle kunna sälja ditt moderkort som fyndvara.

Komplett följer bara de regler som gäller, finns inget att klaga på i deras hantering av ärendet. Man kan inte (och ska absolut inte) kräva goodwill.

Varför ringde du inte och frågade Komplett vad du skulle göra innan du hastade iväg och gjorde bort dig?

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Välkommen till verkligheten, där folk säger emot när de tycker du har fel.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720