Permalänk

MSI vs. Asus (1155)

Ska köpa nytt moderkort men undrar om man ska köpa MSI P67A-GD55 REV B3 (http://www.inet.se/artikel/1901963/msi-p67a-gd55-rev-b3) eller Asus P8P67 PRO REV B3 (http://www.inet.se/artikel/1901973/asus-p8p67-pro-rev-b3). Eller har ni någon annan rekommendation i samma prisklass (>1500)? Dem ska hålla för lite överklockning!

Permalänk
Skrivet av TheSourestApple:

Ska köpa nytt moderkort men undrar om man ska köpa MSI P67A-GD55 REV B3 (http://www.inet.se/artikel/1901963/msi-p67a-gd55-rev-b3) eller Asus P8P67 PRO REV B3 (http://www.inet.se/artikel/1901973/asus-p8p67-pro-rev-b3). Eller har ni någon annan rekommendation i samma prisklass (>1500)? Dem ska hålla för lite överklockning!

Hade kört på Asus variant, sitter med ett P8P67 Pro själv och är helnöjd! Har varit uppe och nosat på 4.9 Ghz med det så överklockning tål det!
Sen har jag för mig att BIOSen/EFIn ser lite snyggare ut på Asus kort

Visa signatur

| BitFenix Prodigy White | Asus P8Z77-I DELUXE | i5-2500K | Corsair Vengeance 2x4 Gb @ 1333 MHz | Asus GTX 580 | Intel 520 180GB | OCZ Vertex 2 60 Gb | Samsung Spinpoint F3 1 TB | Corsair TX750W | Philips 24' |

Permalänk
Medlem

ska du pyssla med överklockning så tycker jag personligen att asus bios är otroligt användarvänligt där du direkt hittar det du letar efter. Jag har alltid kört Asus, och har aldrig blivit missnöjd. Har läst att MSI moderkort inte alltid har den stabiliteten som Asus har. Så jag hänvisar till min signatur

Visa signatur

Primum non nocere

Permalänk

Okej, tack för svar, blir nog ett Asus då! Men är det någon som vet något om P67 Sabertooth? Har hört någonstans att den ska vara bättre än P8P67 PRO, men är det värt 150 spänn extra?

Permalänk
Medlem

skulle nog köra på Sabertooth.. har för mig att det är snäppet högre kvalité på alla komponenter.. dvs "Certified by Military-standard" samt att du får den enorma heatsinkel som täcker hela moderkortet och ser rent av grymt ut ett självklart val enligt mig och hade själv kört på det moderkortet och en 2500K om det inte hade vart att mitt nuvarande moderkort inte hade haft stöd för bulldozer

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

ASRock! http://www.inet.se/artikel/1902013/asrock-p67-extreme-4-rev-b... - Extra strömförsörjning som underlättar om du planerar på att köra SLI/CF samt överklocka

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trokder:

ASRock! http://www.inet.se/artikel/1902013/asrock-p67-extreme-4-rev-b... - Extra strömförsörjning som underlättar om du planerar på att köra SLI/CF samt överklocka

den extra molex är bara för att avbelasta 24pins kontakten när man kör tyngre grafikkort och är helt onödigt så länge han inte ska köra typ 2st 6990/590 och klocka skiten ur dom eller börja överklocka med torris eller liknande...

och ska man väl hålla på med det så lägger man nog ner lite mer pengar på moderkortet och skaffar ett Big Bang Marshal eller IV Extrem

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Skrivet av Trokder:

ASRock! http://www.inet.se/artikel/1902013/asrock-p67-extreme-4-rev-b... - Extra strömförsörjning som underlättar om du planerar på att köra SLI/CF samt överklocka

Rätta mig om jag har fel, men är inte ASRock ett mer budgetmärke? Borde inte komponentera i Asus vara högre kvalitet då? Men hur stor skillnad gör den extra strömförsörjningen egentligen?

EDIT: Norrby hade visst svarast på strömförsörjningsfrågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSourestApple:

Rätta mig om jag har fel, men är inte ASRock ett mer budgetmärke? Borde inte komponentera i Asus vara högre kvalitet då? Men hur stor skillnad gör den extra strömförsörjningen egentligen?

EDIT: Norrby hade visst svarast på strömförsörjningsfrågan.

Asrock var innan ett budgetmärke av Asus, men nu har de köpt sig fria, så Asrock är ett eget företag. Tja, lite budget är det nog. Jag skulle nog köpa Sabertooth, just för att komponenterna utges för att vara mer tåliga. Men ska du köra 3-way SLI eller 3 kort i CF så får det bli Pro. Men valet gör nog inte nån större skillnad. Är i varje fall nöjd med mitt Sabertooth X58.

Visa signatur

Primum non nocere

Permalänk
Skrivet av VolvoSwe:

Asrock var innan ett budgetmärke av Asus, men nu har de köpt sig fria, så Asrock är ett eget företag. Tja, lite budget är det nog. Jag skulle nog köpa Sabertooth, just för att komponenterna utges för att vara mer tåliga. Men ska du köra 3-way SLI eller 3 kort i CF så får det bli Pro. Men valet gör nog inte nån större skillnad. Är i varje fall nöjd med mitt Sabertooth X58.

Okej, tack så mycket!
Blir ett Sabertooth P67 då!

Permalänk
Medlem

MSI gör skit dåliga moderkort köp istället en annan modell av asus eller ASrock

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSourestApple:

Okej, tack så mycket!
Blir ett Sabertooth P67 då!

Blir nog ett mycket bra resultat !

Visa signatur

Primum non nocere

Permalänk
Medlem

Det är möjligt att MSI som PlexGear

gör dåliga MB men mina funkar utan problem. Tycker du skall ägna lite tid åt att bläddra i historiken under denna flik så ser du att det för de flesta MB finns ups or downs men med tanke på hur många MB som säljs av varje märke så hör du inte de som är nöjda. Det finns alltid några som har problem med ett kort och då gäller det att ha köpt av en firma som har bra returhantering. Ta du och välj ett MB som har de komponenter du behöver och du kommer att kunna OC med de flesta korten utan problem.

Visa signatur

MB: ASUS ROG B450-F, CPU: AMD RYZEN 5 3600, Chassi: Fractal Define C, RAM: Corsair V DDR4 3200Mhz, GPU: ASUS RX5700 EVOOC, PSU: Corsair RM 650w, HD: Kingston A2000 1TB M.2 SSD, CPU Cooler: CM Hyper 212 RGB: MB: MSI P67A-C45, CPU: SB i5 2500K, Chassi: Antec Dark Fleet, RAM: Corsair XMS 8GB 1333Mhz, GPU: Gigabyte GTX 560 TI, PSU: Antec 520, HD: Samsung SP F3 1TB, [B]

Permalänk
Medlem

Personerligen är jag SJUKT missnöjd med mitt p8p67 pro.
Så fort jag överlockar minsta lilla går inte datorn att ta sig ur standbyläge utan att jag startar om den fysiskt.
Kan ibland inte ofta få overcklocking faild när jag startar datorn trots att den klarar SAMTLIGA testprogram jag testat med bravur.
deras AI suit program tycker jag är en ända röra.

Permalänk
Skrivet av charlies:

gör dåliga MB men mina funkar utan problem. Tycker du skall ägna lite tid åt att bläddra i historiken under denna flik så ser du att det för de flesta MB finns ups or downs men med tanke på hur många MB som säljs av varje märke så hör du inte de som är nöjda. Det finns alltid några som har problem med ett kort och då gäller det att ha köpt av en firma som har bra returhantering. Ta du och välj ett MB som har de komponenter du behöver och du kommer att kunna OC med de flesta korten utan problem.

Har läst på lite om de moderkorten jag var intresserad av, men Sabertooth verkar passa mina ändamål rätt så okej då jag inte planerar att köra 3-way SLI, samtidigt som jag inte tänker monster-överklocka (om man kan kalla det det?), och dem ska vara robusta och tåliga.

Skrivet av Triton242:

Personerligen är jag SJUKT missnöjd med mitt p8p67 pro.
Så fort jag överlockar minsta lilla går inte datorn att ta sig ur standbyläge utan att jag startar om den fysiskt.
Kan ibland inte ofta få overcklocking faild när jag startar datorn trots att den klarar SAMTLIGA testprogram jag testat med bravur.
deras AI suit program tycker jag är en ända röra.

Nu har ju jag aldrig använt ett sånt moderkort och har överhuvudtaget inte så bra koll på det här då jag ska bygga ihop min första dator snart, men läst på lite har jag absolut gjort och hört allmänt bra om P8P67 PRO. Säker på att du inte fått något måndagsexemplar eller något sånt? Har också märkt att en del har problem med RAM-minnen och SB moderkort!

Permalänk
Medlem

MSI ger mig generellt "bad vibes". Kanske att de har blivit bättre nu. När jag jobbade i datorbutik var det nästan alltid datorerna med MSI moderkort vi fick tillbaka.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Kör med samma minnen som de flesta andra.

hittade denna.
Som sagt många med mig som har samma problem.

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=265346&p...

Permalänk
Medlem

En så kass detalj som att man endast kan pwn reglera fläkthastigheten och inte via volt stör mig ordenterligt.
Gick perfekt på mitt p55 mobo gigabyte.

Permalänk
Citat:

Nu har ju jag aldrig använt ett sånt moderkort och har överhuvudtaget inte så bra koll på det här då jag ska bygga ihop min första dator snart, men läst på lite har jag absolut gjort och hört allmänt bra om P8P67 PRO. Säker på att du inte fått något måndagsexemplar eller något sånt? Har också märkt att en del har problem med RAM-minnen och SB moderkort!

måndags-exemplar absolut, eller bara allmänt gnäll. Pro är ett mycket bra kort!
Finns ju säkerligen folk som får hem kass exemplar som antagligen Triton har fått...

Visa signatur

| BitFenix Prodigy White | Asus P8Z77-I DELUXE | i5-2500K | Corsair Vengeance 2x4 Gb @ 1333 MHz | Asus GTX 580 | Intel 520 180GB | OCZ Vertex 2 60 Gb | Samsung Spinpoint F3 1 TB | Corsair TX750W | Philips 24' |

Permalänk
Medlem

Till TS: Varför inte köpa Gigabyte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av QuadRunner:

måndags-exemplar absolut, eller bara allmänt gnäll. Pro är ett mycket bra kort!
Finns ju säkerligen folk som får hem kass exemplar som antagligen Triton har fått...

Finns OTALIGA trådar på nätets forum om just det problemet.
Alla har det inte men uppenbarligen ganska många

Som övercklockning kort för de som vill nå det absolut mesta ens cpu klarar är det ett briljant kort.
För de som nöjer sig med några procent lägre resultat finns det massor med olika varianter att välja på där ute.

Permalänk

Jag brände 4 msi kort på 775, böt då till Asus och har kört det sen dess. Dom kanske har bättrat sig.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS