MPC-HC med ffdshow audio inställningar.

Permalänk
Medlem

MPC-HC med ffdshow audio inställningar.

Precis följt denna guiden för MPC-HC och undrar om någon vet de bästa inställningarna för ljudet när jag kör S/PDIF Optical ut från mitt RealTek ALC889 till min Onkyo TX-RS-508.

När jag enbart kryssar i rutorna 16/24/32 Integer så visar receivern ljudet som PCM när jag spelar en film med DTS 48000Hz 6ch ljud. Om jag däremot också kryssar i rutorna för DTS/DTS-HD/Dolby TrueHD i passthrough delen så visar receivern ljudet som DTS.

Vilket är att föredra, ska sägas att jag enbart har ett 2.0 system (2st. golvare) om det påverkar. Har sagt att mixer ska användas och satt min högtalarkonfiguration som 2/0/0 - Stereo i den delen. Har även kryssat i "Normalize matrix" vad nu det betyder.

Undrar också angående rutan för Compatibility options "Connect as PCM first", ska jag ha det ikryssat?

Permalänk
Medlem

Du skall köra passthrough så det står DTS alt Dolby Digital i recivern, sen är det upp till recivern att göra om 5.1 till 2.0.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

Använd Spdifer istället, mycket enklare(IMO): http://ac3filter.net/projects/spdifer
Som Coca säger är det receivern som gör om till 2.0, så att skicka 5.1 ska inte göra någonting.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coca:

Du skall köra passthrough så det står DTS alt Dolby Digital i recivern, sen är det upp till recivern att göra om 5.1 till 2.0.

Måste jag ta bort mixern i ffdshow eller den påverkar inte om det är passthrough?

Skrivet av ToJa92:

Använd Spdifer istället, mycket enklare(IMO): http://ac3filter.net/projects/spdifer
Som Coca säger är det receivern som gör om till 2.0, så att skicka 5.1 ska inte göra någonting.

Det filtret klarar inte alla format?

Permalänk
Medlem

Kommer inte ihåg riktigt men har för mig att mixern bara påverkar analogt ljud.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.