Permalänk
Medlem

Modifiera äldre fancontroller hjälp!

Hej!

Har en http://www.sunbeamtech.com/PRODUCTS/RHK/Rheobus.html - Eller en som liknar den hur som helst..

Och efter att ha införskaffat ett Fractal Design R3 så märkte jag att det inte riktigt funkar med de lilla utrymmet bakom luckan.

Under dessa vridreglage sitter en ungefär lika "hög" skruv i metal. Så att ta bort rattarna funkar inte riktigt.

Och söker nu nån form av hjälp / tips på hur man kan lösa detta, det behöver nödvändigtvis inte vara speciellt snyggt. Endast funktionellt.

Alternativt tips på andra frontpaneler för fläktstyrning som ser ok ut för en rimlig slant.

(Vet inte om tråden hamnat rätt, det är ju både kylning och moddning!)

/ Fredrik

Visa signatur

[ Intel Core i7 2600K ] [ MSI P67A-GD65 ] [ Corsair 8GB 1600MHz XMS3 ] [ Gigabyte GeForce GTX 570 ] [ Fractal Design Define R3 ]

Permalänk
Medlem

Ta fram dremeln och kapa bort toppen på alla rattar
Blir inte så snyggt, men det var ju inte ett krav heller...

Visa signatur

"Att installera AMD-drivrutiner är lite som en Svensson-variant av rysk roulette.." //Kazuo

Permalänk
Medlem

Det enklaste är nog att skruva fast den längre in i chassit.

Det du behöver göra är att fixa nya skruvhål.

Lånade denna bild.

EDIT:
Såg att snubben som tagit bilden även lagt en video, kanske lättare att se vad han har gjort.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Jag har mina Zalman ZM-MFC1 PLUS ett hål längre in på mina R2 & R3.
Det behövdes innte borra det fans hål där.
Om hålen på din kontroll är samma som en DVD spelare så funkar det utmärkt.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Det behövdes innte borra det fans hål där.
Om hålen på din kontroll är samma som en DVD spelare så funkar det utmärkt.

True
Orkade inte kolla hur R3:an såg ut innuti.
Har "bara" en R2:a själv.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

R2 & R3 är identiska på den punkten.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk

Såhär gjorde jag med min Zalman kontroller

Tog bort rattarna och fronten och kapade upp hål i frontplasten.
Rätt lätt modd. Mycket snyggare än att skjuta in den.
Det syns ju inte bakom luckan, men "Det man vet, mår man dåligt av" eller vad säger man ?

//BG

Visa signatur

---Project: Nuclear Winter
---Nuclear Media
---Aktiv setup: Fractal Design Define R3 Nuclear Winter mod | ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD FX-8350| Corsair H50 | Corsair XMS3 8GB DDR3 @1600Mhz | ADATA SP900 256GB SSD | Samsung SP F3 1TB HDD | EVGA GTX770 ACX| Corsair AX850, MDPC-X Titanium & Copper Mod |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ta fram dremeln och kapa bort toppen på alla rattar
Blir inte så snyggt, men det var ju inte ett krav heller...

... eller borra hål i frontluckan som gör plats för skruvarna

...

Blackgoat, hur gjorde du för att få den kapade plasten på 5.25 luckorna snygg? Bara slipade till dem lite, eller bättrade du på med färg också?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackgoat:

http://www.sweclockers.com/image/gallery/2010/10/20/100_8039....

Såhär gjorde jag med min Zalman kontroller

Tog bort rattarna och fronten och kapade upp hål i frontplasten.
Rätt lätt modd. Mycket snyggare än att skjuta in den.
Det syns ju inte bakom luckan, men "Det man vet, mår man dåligt av" eller vad säger man ?

//BG

Såg ju riktigt trevligt ut, ska kolla lite hur skruvhålen sitter Tack för alla svar!

Visa signatur

[ Intel Core i7 2600K ] [ MSI P67A-GD65 ] [ Corsair 8GB 1600MHz XMS3 ] [ Gigabyte GeForce GTX 570 ] [ Fractal Design Define R3 ]

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Blackgoat, hur gjorde du för att få den kapade plasten på 5.25 luckorna snygg? Bara slipade till dem lite, eller bättrade du på med färg också?

Luckan består ju av en massa tunna plastremsor som aggerar galler eller vad man ska säga.
Jag borrade först ett hål för varje ratt men insåg rätt snabbt att det inte blev nå bra då pinnarna inte höll ihop runt hålen. Kapade bort hela stycket istället. Det som är innanför gallret är vit papp, modell styvare. För att slippa se det gröna kretskortet.

//BG

Visa signatur

---Project: Nuclear Winter
---Nuclear Media
---Aktiv setup: Fractal Design Define R3 Nuclear Winter mod | ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD FX-8350| Corsair H50 | Corsair XMS3 8GB DDR3 @1600Mhz | ADATA SP900 256GB SSD | Samsung SP F3 1TB HDD | EVGA GTX770 ACX| Corsair AX850, MDPC-X Titanium & Copper Mod |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackgoat:

Kapade bort hela stycket istället.

Men hur gjorde du för att kapa bort de där styckena snyggt på sidorna? Det ser iallafall schysst ut på bilden Skulle jag göra samma sak skulle det blivit nån ful kant eller hack eller liknande.

Skrivet av Blackgoat:

Det som är innanför gallret är vit papp, modell styvare. För att slippa se det gröna kretskortet.

Snyggt och enkelt

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Men hur gjorde du för att kapa bort de där styckena snyggt på sidorna? Det ser iallafall schysst ut på bilden Skulle jag göra samma sak skulle det blivit nån ful kant eller hack eller liknande.

Snyggt och enkelt

Kollar du på baksidan av plasten så ser du rätt snabbt hur det är gjort.
I båda sidorna och 2 lodräta stag.

Eftersom jag borrade hål först så slets ett par av stagen av för att de tappade stabiliteten.
Jag kapade då av de lodräta stagen i mitten med ett sågblad och brät av stagen.
Det är väldigt tunn plast vi pratar om så det går rätt smidigt att fila ner kanterna som blir.
Mitt på så har du bara 4 stumpar då de vågräta stagen utgör en naturlig kant.

//BG

Visa signatur

---Project: Nuclear Winter
---Nuclear Media
---Aktiv setup: Fractal Design Define R3 Nuclear Winter mod | ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD FX-8350| Corsair H50 | Corsair XMS3 8GB DDR3 @1600Mhz | ADATA SP900 256GB SSD | Samsung SP F3 1TB HDD | EVGA GTX770 ACX| Corsair AX850, MDPC-X Titanium & Copper Mod |