Permalänk

Endast köra XBMC, HTPC

Greetings Sweclockare!

Behöver eran hjälp då jag börjar tappa håret i frustration.

Vad jag önskar är en HTCP, billig som få och som endast skall ha XBMC installerat och tillgång till nätet.
Existerar denna produkt eller finns det något jag kan fixa ihop själv för en billig peng?

Kriterierna är.

  • Billig

  • Liten

  • Kan köra XBMC

  • Trådlös/trådbunden

Mvh Nemezis

Permalänk

Jag tror det bästa alternativet vore att köra på en Fusion-plattform, bygga själv eller köpa en liten färdigbyggd rackare. Du kan köra på Ubuntu med(är taskig på Linux överlag) Men köra script på Ubuntu eller Windows där XBMC startar när datorn går in i Skrivbordet.

Visa signatur

Lenovo Y510p || iPhone 5 || Playstation 3

Permalänk
Medlem

Jag kör på ett ION-baserad moderkort (Intel Atom + Geforce 9400M för h264-avkodning). Fungerar riktigt bra. Det finns "liveXBMC", som du lägger på ett usb-minne...

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk

Var nog den färdigbyggda rackare jag hade hoppats mest på

Dock verkar det vara begränsat med hyggliga alternativ för tusenlappen.

Att jailbreaka en AppleTv 2nd (1000kr), köpa en Boxee (1800kr) verkar vara ett par alternativ.
Tyvärr har jag ingen erfarenhet av nyligen nämnde produkter och kommentarerna skiftar.

Permalänk
Medlem

Jag köpte precis ett Asrock E350M1, ett LC Power LC-1340mi som chassi samt Corsair Value Select DDR3 PC10666/1333MHz CL9 2GB.
Sammanlagt 1319 kr inkl. frakt (från jacob-computer.de)! Det enda som saknas är en 2.5" disk och en sån har jag som ligger och skräpar.

Permalänk
Medlem

Det är ingen idé att lägga in linux på en Fusion-plattform än så länge.. jag har hållit på i 2 dagar med kompisens HTPC, och det blev till slut Windows på den. Kompileringar hit och dit hjälpte inte. Filmer fick renderingsfel, såsom gröna rutor osv, så AMDs drivrutiner är inte tillräckligt slipade än. Läste t.o.m. att folk fått igång det, och många filmer fungerade bra.. men många gick inte. Och det är inte kul att ha en HTPC med slumpvis bra uppspelning.
Under Windows 7 fungerade allt klockrent, under förutsättning att alla drivrutiner blir installerade.

Skrivet av linkoo:

Jag köpte precis ett Asrock E350M1, ett LC Power LC-1340mi som chassi samt Corsair Value Select DDR3 PC10666/1333MHz CL9 2GB.
Sammanlagt 1319 kr inkl. frakt (från jacob-computer.de)! Det enda som saknas är en 2.5" disk och en sån har jag som ligger och skräpar.

Riktigt så billigt kommer man inte undan om man vill vara laglig, och få den att fungera, alltså.

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem
Visa signatur

FD Define R3 | FD Newton 650W | Intel i5 2500k @ 4.5GHz 1,3v | Zalman CNPS-9900NT 1300rpm | ASUS Sabertooth P67 | Corsair Dominator GT 4x2 GB 1600MHz 1,57v 7-8-7-20 | ASUS Radeon 6950 shaderunlocked, 840/1325MHz | Samsung Spinpoint F3 500GBx2 raid-0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schrimp:

Det är ingen idé att lägga in linux på en Fusion-plattform än så länge.. jag har hållit på i 2 dagar med kompisens HTPC, och det blev till slut Windows på den. Kompileringar hit och dit hjälpte inte. Filmer fick renderingsfel, såsom gröna rutor osv, så AMDs drivrutiner är inte tillräckligt slipade än. Läste t.o.m. att folk fått igång det, och många filmer fungerade bra.. men många gick inte. Och det är inte kul att ha en HTPC med slumpvis bra uppspelning.
Under Windows 7 fungerade allt klockrent, under förutsättning att alla drivrutiner blir installerade.

Riktigt så billigt kommer man inte undan om man vill vara laglig, och få den att fungera, alltså.

Varför inte, tror många redan har en Win7 licens?

Permalänk
Medlem
Skrivet av linkoo:

Varför inte, tror många redan har en Win7 licens?

Nu kan inte jag Microsofts licenser.. men jag är ganska villig att tro att man bara får installera Windows 7 på en dator i taget (för all del kan man väl ha sin HTPC som enda dator..). Väldigt få privatpersoner köper väl flerlicenser.. det kanske du håller med om, och att då generalisera det till att en HTPC blir såpass billig..

Allt detta är dock vilt spekulerat, och jag lämnar det därhän.

EDIT:
Windows 7 EULA:

The Windows 7 desktop operating system software is licensed on a per copy per computer basis for consumers. In this context, a computer is a physical hardware system with an internal storage device capable of running the software. A hardware partition or blade is considered to be a separate computer. Users may install one copy of the software on one computer. That computer is the “licensed computer”. Users may use the software on up to two processors on the licensed computer at one time.

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schrimp:

Nu kan inte jag Microsofts licenser.. men jag är ganska villig att tro att man bara får installera Windows 7 på en dator i taget (för all del kan man väl ha sin HTPC som enda dator..). Väldigt få privatpersoner köper väl flerlicenser.. det kanske du håller med om, och att då generalisera det till att en HTPC blir såpass billig..

Allt detta är dock vilt spekulerat, och jag lämnar det därhän.

EDIT:
Windows 7 EULA:

The Windows 7 desktop operating system software is licensed on a per copy per computer basis for consumers. In this context, a computer is a physical hardware system with an internal storage device capable of running the software. A hardware partition or blade is considered to be a separate computer. Users may install one copy of the software on one computer. That computer is the “licensed computer”. Users may use the software on up to two processors on the licensed computer at one time.

Intressant, har för mig att jag kört samma licens på fler maskiner. Roligt att man bara får köra det på " up to two processors on the licensed computer at one time."

Permalänk

http://www.inet.se/kundvagn/visa/388835/itx-kit

kör själv ett liknande system fast med ett nvidia ion grafikkort

typsar om du ska köra windows... kör Vista eller W7 att få igång videoaccelerering (DXVA2) på Xp var inte helt lätt medans det är typ färdigt i w7 eller vista... satt i 3 dagar och fick det inte att fungera i Xp innan ja bytte till min andra vista licens och vips så var jag klar på typ nån timme...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Asus Fusion stödjer väl inte dual channel?

Kanske bättre med en 4gb sticka om du mot förmodan vill uppgradera senare.

Visa signatur

Asus N56VZ + 256 GB Samsung SSD

Permalänk
Skrivet av chazzi:

Asus Fusion stödjer väl inte dual channel?

Kanske bättre med en 4gb sticka om du mot förmodan vill uppgradera senare.

jag vet inte trodde dom gjorde det. står inget om varesig single channel eller dual på asus hemsida så antog att dual var typ standarden nu för tiden

single har väll knappts använts sen stenåldern på moderkort äldre än stenyxan? så låter konstigt om den inte ska ha det tycker jag

men om den inte har så vist ta en stick på 2-4gb istället 2gb räcker gott och väl till att spela lite film på en htpc

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

jag vet inte trodde dom gjorde det. står inget om varesig single channel eller dual på asus hemsida så antog att dual var typ standarden nu för tiden

single har väll knappts använts sen stenåldern på moderkort äldre än stenyxan? så låter konstigt om den inte ska ha det tycker jag

men om den inte har så vist ta en stick på 2-4gb istället 2gb räcker gott och väl till att spela lite film på en htpc

Jag är inte säker, hoppades få svar i denna tråd
Färgerna är 2st olika också, dualchannel brukar väl ha samma färg men kan som sagt inte bli klok på detta...

Visa signatur

Asus N56VZ + 256 GB Samsung SSD

Permalänk
Skrivet av chazzi:

Jag är inte säker, hoppades få svar i denna tråd
Färgerna är 2st olika också, dualchannel brukar väl ha samma färg men kan som sagt inte bli klok på detta...

färgerna brukar inte säga något om detta det får man läsa sig till vilka som de ska monteras i för div uppsättning channels

har haft moderkort med 4 blå kontakter och dualchannel dock brukar de färgmarkera dom för enklare montering men finns ingen standard för hur utan upp till tillverkaren

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Dock verkar det vara begränsat med hyggliga alternativ för tusenlappen.

Att jailbreaka en AppleTv 2nd (1000kr), köpa en Boxee (1800kr) verkar vara ett par alternativ.