Toshiba lanserar världens första bärbara dator med glasögonfri 3D

Permalänk
Melding Plague

Toshiba lanserar världens första bärbara dator med glasögonfri 3D

Japanska Toshiba ligger i framkant inom utvecklingen av glasögonfri 3D. Nu lanserar företaget den bärbara datorn Dynabook Qosmio T851/D8CR som kan visa 2D och 3D samtidigt.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hur funkar detta utan glasögon? Är det baserat på olika tittvinklar?
Förstår inte hur man gör för att få olika bilder i ögonen utan glasögon.

Permalänk
Medlem

Denna dator låter väldigt trevlig men dyr

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Hur funkar detta utan glasögon? Är det baserat på olika tittvinklar?
Förstår inte hur man gör för att få olika bilder i ögonen utan glasögon.

Skärmen skickar olika bilder i olika vinklar, så man måste kalibrera den efter avståndet till skärmen. Nintendo 3DS har ett litet reglage för detta, så den här datorn lär ha något liknande. Vid rätt avstånd skickas en bild i en vinkel så att den bara når ena ögat, och en annan bild i en vinkel så att den bara når andra ögat, och man får en 3D-effekt. Så ja, det är baserat på olika tittvinklar.

Har för mig att Toshiba också jobbat på TV-apparater med samma princip som gör att man kan titta på olika TV-program samtidigt, osv.

Visa signatur

Udda testrigg: Gigabyte A75-UD4H | 3,6GHz AMD A8-3850 | 120GB Intel 520 SSD | En drös hårddiskar | Corsair AX1200 | 8GB Corsair Vengeance.

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Hur funkar detta utan glasögon? Är det baserat på olika tittvinklar?
Förstår inte hur man gör för att få olika bilder i ögonen utan glasögon.

Skulle väl tro att det fungerar på något liknande sätt som detta. http://www.youtube.com/watch?v=Jd3-eiid-Uw Rätta mig dock om jag har fel.

Visa signatur

Desktop: AMD Phenom2 X4 955 @ 3,6Ghz - Gigabyte 6870 @ 960/1140MHz - A-DATA SSD 510-series 120 GB - Corsair 8GB 1600MHz - Asus M4A785TD-V EVO - Corsair VX 550W 80+ - Lian Li Lancool PC-K56

Permalänk
Medlem

Detta låter som en grej för feta plånböcker, dock är det trevligt att tekniken går framåt.

Visa signatur

Dator: P67 Extreme4, Intel Core i5 3570k, GTX 970, Corsair 8GB 1600Mhz Vengeance, Corsair HX 750W, 1TB WD HDD, Samsung 840 EVO 250GB.
Utrustning: Corsair K70 MX Blue, QPad 5k, Dell U2515H, Sennheiser PC360, PreSonus AudioBox 22VSL.
http://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sovereign:

Skärmen skickar olika bilder i olika vinklar, så man måste kalibrera den efter avståndet till skärmen. Nintendo 3DS har ett litet reglage för detta, så den här datorn lär ha något liknande. Vid rätt avstånd skickas en bild i en vinkel så att den bara når ena ögat, och en annan bild i en vinkel så att den bara når andra ögat, och man får en 3D-effekt. Så ja, det är baserat på olika tittvinklar.

Har för mig att Toshiba också jobbat på TV-apparater med samma princip som gör att man kan titta på olika TV-program samtidigt, osv.

Tror det är någon Land Rover som har en GPS där föraren på högersidan kan se GPS/backkamera och passageraren till vänster kan se TV exempelvis.

Men jag blir lite less, inte har vi fått se något värdigt exempel på glasögonfri 3D-skärm till dator (annat än nåt som nästan liknade en CRT, var liten till skärmytan och dyr), men vi har en bärbar som är på väg ut till marknaden som har just en sån skärm. Varför börja med en komplett dator innan man bara släpper en skärm?

Kanske visserligen inte har stöd för de 3D-tekniker dagens grafikkort kan leverera på samma vis då de ju visar varannan bild ur olika vinklar istället för två vinklar samtidigt, men tycker ju inte det borde vara omöjligt att lösa, särskilt inte med AMD's HD3D som väl är en lite mer öppen standard vad jag förstått.

Ser då framemot utvecklingen, men man vill ju inte köpa en hel bärbar dator bara för skärmens skull...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Tror det är någon Land Rover som har en GPS där föraren på högersidan kan se GPS/backkamera och passageraren till vänster kan se TV exempelvis.

Men jag blir lite less, inte har vi fått se något värdigt exempel på glasögonfri 3D-skärm till dator (annat än nåt som nästan liknade en CRT, var liten till skärmytan och dyr), men vi har en bärbar som är på väg ut till marknaden som har just en sån skärm. Varför börja med en komplett dator innan man bara släpper en skärm?

Kanske visserligen inte har stöd för de 3D-tekniker dagens grafikkort kan leverera på samma vis då de ju visar varannan bild ur olika vinklar istället för två vinklar samtidigt, men tycker ju inte det borde vara omöjligt att lösa, särskilt inte med AMD's HD3D som väl är en lite mer öppen standard vad jag förstått.

Ser då framemot utvecklingen, men man vill ju inte köpa en hel bärbar dator bara för skärmens skull...

Det är nog mest för att det skulle bli så dyrt att göra en glasögonfri 3D-monitor i någon vettig storlek.
du kan ju tänka dig vad denna kommer kosta, tänk dig då att lägga till 9" till, skulle bli vansinnigt dyrt.

Men jo, du har rätt, brukar ju alltid komma värstingprylar så lite konstigt är det ju..

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Proffsmoddare

Kan inte detta med Stereoskopisk 3D bara dö ut, det ger bara sämre bild utan fördelar.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Medlem
Skrivet av slimjim10:

Skulle väl tro att det fungerar på något liknande sätt som detta. http://www.youtube.com/watch?v=Jd3-eiid-Uw Rätta mig dock om jag har fel.

Det där är dock inte 3D då den inte ger någon riktig djupkänsla.

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Medlem
Skrivet av slimjim10:

Skulle väl tro att det fungerar på något liknande sätt som detta. http://www.youtube.com/watch?v=Jd3-eiid-Uw Rätta mig dock om jag har fel.

Nej. Detta ger exakt samma "riktiga" 3d som med glasögon och är ingen illusion som i videon du länkade.

Den här tekniken fungerar så att det är en helt vanlig bildpanel med en typ svartvit bildpanel framför.

Varannan vertikal pixel-rad på bilden är för höger öga och varannan för vänster (varför upplösningen halveras när 3d visas). Den svartvita panelen framför visar tunna vertikala streck framför bilden som blockar synen för ögonen så att varje öga bara kan se varannan vertikal pixelrad.

Tänk dig att du håller ett A4-papper mellan ögonen och visar samma bild på varje sida, men i lite olika perspektiv. Vänsterögat kan inte se bilden till höger om pappre och vice versa eftersom A4at är ivägen. panelen framför bildpanelen visar alltså streck som sitter precis rätt för att höger öga inna ska kunna se pixelraden som är ämnad för vänster öga och tvärt om

Denna tekniken används även i nintendo 3DS, och brukar vara sjukt noga med att ögonen är i precis rätt position för att fungera, men här verkar "3d-panelen" framför justera sig efter vart man har sitt huvud. Dock fungerar detta bara för en person så klart..

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleepstreameR:

Kan inte detta med Stereoskopisk 3D bara dö ut, det ger bara sämre bild utan fördelar.

Beror på. 3D men blå/röda linser sabba färgerna. 3Dn som de flesta biografer kör med med polariserade glas förstör färgerna lite och sabba ljuset i bilden. Shutter-glasögon som alla tv-apparater, vissa biografer och nvidia 3d-vision använder flimrar något och ger skuggbilder då syncningen mellan glasögonen och bilden inte är helt 100, men bilden blir perfekt annars.

Denna tekniken verkar ge bäst bild. Kör nvidias 3d vision själv och stör mig på skuggbilderna och flimret, jag föredrar polariserad 3d..

Jag tycker 3D ger betydligt mer känsla i film, och 3D i spel är en revolution.. 3Dn får spelet att se 100% verkligt ut och man blir helt inne i spelet:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleepstreameR:

Kan inte detta med Stereoskopisk 3D bara dö ut, det ger bara sämre bild utan fördelar.

Ja och kan de lägga ner att utveckla möss för vänsterhänta? Jag har verkligen inget intresse för sånt

Skrivet av slimjim10:

Skulle väl tro att det fungerar på något liknande sätt som detta. http://www.youtube.com/watch?v=Jd3-eiid-Uw Rätta mig dock om jag har fel.

Nej inte samma som din länk, där handlar det inte om någon stereoskopisk display, de använder troligtvis headtrackingen för att ge en bättre upplevelse (så du inte måste ha huvudet i "rätt" position).

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk

"Kan inte detta med Stereoskopisk 3D bara dö ut, det ger bara sämre bild utan fördelar."

Vem är ett spån?

Visa signatur

i7 3770k @ 4.5ghz, 680gtx, 16gb Corsair Dominator 1600mhz, OCZ Vertex 3 128gb, 2x Samsung s23a700d

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SleepstreameR:

Kan inte detta med Stereoskopisk 3D bara dö ut, det ger bara sämre bild utan fördelar.

Förutom om man vill ha 3d då, men annars jo, helt rätt, Stereoskopisk 3D är helt värdelöst om man inte vill ha 3D!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bakemonster:

Förutom om man vill ha 3d då, men annars jo, helt rätt, Stereoskopisk 3D är helt värdelöst om man inte vill ha 3D!

hallonsaft är helt värdelöst om man vill ha äppelmos

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Kort i taket, vilken hög nivå, det var härinne! (sarkasm)

OnT: Gött! Hoppas att det dyker upp större skärmar, som är billigare, då blir det affär Men det är väll som allt annat, apdyrt i början, men sedan kryper priserna ner, till en nivå som passar, min mustiga plånbok

Visa signatur

APLUS Case CS-Twin # XFX 750W 80+ Bronze # ASUS P6X58D Premium # i7-920 # Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 6GB # Corsair SSD Performance 64GB # WD caviar black 640GB # WD caviar black 500GB # 2st XFX HD5870 1GB Crossfire # Samsung 22X DL # win7 Home

Permalänk
Medlem
Skrivet av bazookan:

Kort i taket, vilken hög nivå, det var härinne! (sarkasm)

OnT: Gött! Hoppas att det dyker upp större skärmar, som är billigare, då blir det affär Men det är väll som allt annat, apdyrt i början, men sedan kryper priserna ner, till en nivå som passar, min mustiga plånbok

Jag vet om att du syftar på skärmar, men Qosmio serien har alltid varit dyra och kommer alltid att vara det!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Rubriken och brödtexten är allt lite missvisande.

Visserligen sägs det lite vagt i förbifarten ungefär att det är "denna" utveckling teknik som är ny, men det är ju lätt att läsa det som att glasögonfri 3D i en bärbar är det. (vilket det inte rimligen kan vara då nått företag sålde en sådan redan för nära 10 år sen menar jag då alltså)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Rubriken och brödtexten är allt lite missvisande.

Visserligen sägs det lite vagt i förbifarten ungefär att det är "denna" utveckling teknik som är ny, men det är ju lätt att läsa det som att glasögonfri 3D i en bärbar är det. (vilket det inte rimligen kan vara då nått företag sålde en sådan redan för nära 10 år sen menar jag då alltså)

Jag hittar inget "vagt i förbifarten" om att det är "denna" utveckling som är ny (och jag vet inte ens vad du menar).

Rubriken är felaktig, så enkelt är det. Sharp sålde 3D-laptops (utan glasögon) för många år sen.

Visa signatur

g++

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rhino:

Jag hittar inget "vagt i förbifarten" om att det är "denna" utveckling som är ny (och jag vet inte ens vad du menar).

Det jag menade var det där om 3D och 2D samtidig. Det klarade såklart även den datorn jag menade av för länge sen, genom att helt enkelt inte allt material på skärmen var i 3D.

Men som jag fattar det av beskrivningen här så är det nya att denna (i motsats till tidigare då) kan applicera gardinen på enbart en eller flera delar av skärmen medan resterande yta då funkar som en vanlig skärm. (utan de nackdelar som den här 3D-tekniken ändå medför för bildkvalitet) Eftersom du känner till vilken dator jag menar så har du säkert också upplevt hur bilden lätt blev lite ansträngande även för material som inte är 3D-objekt på skärmen, samt att gardinen orsakade ett flimmer som blev extra tydligt för icke 3D om man rörde huvudet i sidled. Det är de här problemen som tekniken skulle åtgärda då antar jag, för 2D iallafall.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint