Min htpc vägrar skicka dts hd och dolby hd till Marantz

Permalänk

Min htpc vägrar skicka dts hd och dolby hd till Marantz

Jag har en htpc med ett radeon hd 5 series. Som är kopplad till min receiver Marantz sr8002. Htpcn är kopplad med hdmi från grafikkortet till Marantz som sedan går till tvn.

Följande program har jag testat: Power dvd, xbmx, TotalMedia Theatre 5 samt vlc. Alla dessa klarar att skicka ut DTS och Dolby så att loggan tänds på stärkaren. Men jag får inte igång dts hd och dolby true hd. Har testat med att mounta bluray iso fil. Och även rar filer i de program som klarar det.

Har sökt runt i forumet och tetat allt som skrivits. Men får inte till det.

Please help

Permalänk
Medlem

Klarar ditt grafikkort att sända ljud enligt HDMI 1.3? Annars måste du skaffa ett bättre grafikkort då felet ligger i hårdvaran.

Permalänk

Japp radeon hd 5 series och högre är ju de ända gpuerna som skall klara av det.

Mitt har hdmi 1.3a

Permalänk

Vilket grafikkort är det du har exakt? Och kör du DVI-HDMI konverter eller direkt från HDMI-utgången?

Visa signatur

Asrock P67 Extreme6 | Intel 2600k @ 4.5Ghz) | Noctua NH-D14 | Corsair 8GB DDR3 1600Mhz
ASUS GTX 770 DCII OC @ 1260/7900 | Intel X25-M G2 80GB| ~3.2TB HDD
Antec 1200 | Corsair HX 620 80+
ASUS PB278Q

Permalänk
Skrivet av Drömmaren:

Vilket grafikkort är det du har exakt? Och kör du DVI-HDMI konverter eller direkt från HDMI-utgången?

Jag kör Sapphire Radeon HD 5450 1GB DDR3
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=547659

Och är kopplad direkt med hdmi till stärkaren

Permalänk
Visa signatur

Asrock P67 Extreme6 | Intel 2600k @ 4.5Ghz) | Noctua NH-D14 | Corsair 8GB DDR3 1600Mhz
ASUS GTX 770 DCII OC @ 1260/7900 | Intel X25-M G2 80GB| ~3.2TB HDD
Antec 1200 | Corsair HX 620 80+
ASUS PB278Q

Permalänk
Avstängd

jadu fler som har problem med datorer o Marantz skälv försöker jag köra ljudet via optiskt och får då att ljudet kommer o far som om det vore glapp, den som skapade och uppfann marantz den snubben skulle jag vilja sparka för deras förstärkare är princip omlijlig att programera

Min marantz förstärkare är en SR 5600
mittljudkort eller mitt moderkort är ett gigabyte p55 ud2m eller nått sånt

Permalänk
Skrivet av Drömmaren:

Skall ta och testa den guiden med. Ser ju lovande ut Tack så länge, återkommer med resultat.

Permalänk
Medlem

Hej,
Du har ett klassiskt problem som har massor av lösningar men de beror på vilken hårdvara man har...
I mitt fall funkar det bäst om jag i Windows 7 stänger av de ljuduppspelare jag inte har nytta av i "Sound" i kontrollpanelen och för uppspelning funkar MPC-HC. Jag har Intels inbyggda grafikkort i en i3-CPU.

Länkar:

Info
http://www.avsforum.com/avs-vb/forumdisplay.php?f=26
MPC-HC (gratis men kräver Direct-x och ffdshow som visserligen oxå e gratis)
http://www.xvidvideo.ru/media-player-classic-home-cinema-x86-...
Direct-x
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?displaylang=e...
ffdshow
http://www.xvidvideo.ru/ffdshow-tryouts-project-x86-x64/

Visa signatur

/Linuxs

Permalänk
Medlem

Htpcn är kopplad med hdmi från grafikkortet till Marantz som sedan går till tvn = där har du problemet kopplar du så så kommer ej dts hd och dolby true hd. att kunna utnytjas så det du ska göra då är att köra optisk kabel och köra ljudet genom den ..........

Visa signatur

i5 2500k,,,,asus p8z77-v pro

Permalänk

Optiskt kabel klarar inte dts master, endast HDMI gör det.

Visa signatur

Asrock P67 Extreme6 | Intel 2600k @ 4.5Ghz) | Noctua NH-D14 | Corsair 8GB DDR3 1600Mhz
ASUS GTX 770 DCII OC @ 1260/7900 | Intel X25-M G2 80GB| ~3.2TB HDD
Antec 1200 | Corsair HX 620 80+
ASUS PB278Q

Permalänk
Skrivet av itkoll:

Htpcn är kopplad med hdmi från grafikkortet till Marantz som sedan går till tvn = där har du problemet kopplar du så så kommer ej dts hd och dolby true hd. att kunna utnytjas så det du ska göra då är att köra optisk kabel och köra ljudet genom den ..........

Nja det kan väl inte stämma, hmdi är ju kabeln som ska fixa hd-ljuden?

Permalänk

Kollar man på denna sida så är det uppenbart vad som krävs för att få DTS-Master: http://en.wikipedia.org/wiki/DTS-HD_Master_Audio

Over 6, 7 or 8 RCA connectors as analog audio, using the player's internal decoder and digital-to-analog converter (DAC).
Over HDMI 1.1 (or higher) connections as 6-, 7- or 8-channel linear PCM, using the player's decoder and the AV receiver's DAC.
Over HDMI 1.3 (or higher) connections as the original DTS-HD Master Audio bitstream, with decoding and DAC both done by the AV receiver.

Visa signatur

Asrock P67 Extreme6 | Intel 2600k @ 4.5Ghz) | Noctua NH-D14 | Corsair 8GB DDR3 1600Mhz
ASUS GTX 770 DCII OC @ 1260/7900 | Intel X25-M G2 80GB| ~3.2TB HDD
Antec 1200 | Corsair HX 620 80+
ASUS PB278Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av itkoll:

Htpcn är kopplad med hdmi från grafikkortet till Marantz som sedan går till tvn = där har du problemet kopplar du så så kommer ej dts hd och dolby true hd. att kunna utnytjas så det du ska göra då är att köra optisk kabel och köra ljudet genom den ..........

Fel, fel och åter fel!

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandefjord:

Nja det kan väl inte stämma, hmdi är ju kabeln som ska fixa hd-ljuden?

nej ej i det fallet så som hans kopplings skema är tyvärr

Visa signatur

i5 2500k,,,,asus p8z77-v pro

Permalänk

Nu har jag följt den guiden, dock så stöter jag på nästa problem, att hitta ett program som kan göra allt rätt. Har nu testat med senaste power dvd 10. Men power dvd verkar inte kunna spela upp iso-filer?

Permalänk

Du får mounta iso-filen i daemon tools o sen öppna skivan som vanligt i power dvd. Själv använder ja totalmedia theathre 3.

Visa signatur

Asrock P67 Extreme6 | Intel 2600k @ 4.5Ghz) | Noctua NH-D14 | Corsair 8GB DDR3 1600Mhz
ASUS GTX 770 DCII OC @ 1260/7900 | Intel X25-M G2 80GB| ~3.2TB HDD
Antec 1200 | Corsair HX 620 80+
ASUS PB278Q

Permalänk
Skrivet av Drömmaren:

Du får mounta iso-filen i daemon tools o sen öppna skivan som vanligt i power dvd. Själv använder ja totalmedia theathre 3.

Jag har gjort det, men powerdvd säger att den inte känner igen formatet. Vet inte om jag måste ha en annan version av daemon tools kanske? Den säger så på alla bluray iso-filer

Permalänk
Medlem

Om du kan prova Power dvd 9, hade ett liknande problem med 10 fast det fungerade i den äldre versionen (9).

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk

Testa lägg in arcsoft totalmedia theathre 3 eller 5 så ska det funka iaf. Powerdvd har jag aldrig gillat nått vidare.

Visa signatur

Asrock P67 Extreme6 | Intel 2600k @ 4.5Ghz) | Noctua NH-D14 | Corsair 8GB DDR3 1600Mhz
ASUS GTX 770 DCII OC @ 1260/7900 | Intel X25-M G2 80GB| ~3.2TB HDD
Antec 1200 | Corsair HX 620 80+
ASUS PB278Q

Permalänk
Skrivet av Drömmaren:

Testa lägg in arcsoft totalmedia theathre 3 eller 5 så ska det funka iaf. Powerdvd har jag aldrig gillat nått vidare.

Hmm har testat tmt men får det inte att funka där? Har läst att tmt5 inte skall stödja hd-ljuden. :S

Permalänk

Jag tror jag får krupp!

Det kan väl inte finnas någon inställning på förstärkaren som är "sätt på hd-ljud" Detta är helt otroligt.

Permalänk

Jodå totalmedia theathre ska ju stödja alla ljud. Nej, förstärkaren ska känna igen vilken ljudsignal som skickas.

Förresten, är du säker på att din HDMI-kabel är 1.3 och inte 1.1?

Visa signatur

Asrock P67 Extreme6 | Intel 2600k @ 4.5Ghz) | Noctua NH-D14 | Corsair 8GB DDR3 1600Mhz
ASUS GTX 770 DCII OC @ 1260/7900 | Intel X25-M G2 80GB| ~3.2TB HDD
Antec 1200 | Corsair HX 620 80+
ASUS PB278Q

Permalänk
Skrivet av Drömmaren:

Jodå totalmedia theathre ska ju stödja alla ljud. Nej, förstärkaren ska känna igen vilken ljudsignal som skickas.

Förresten, är du säker på att din HDMI-kabel är 1.3 och inte 1.1?

Hmmm, det vet jag inte. Är ju inte speciellt gammal så det borde ju vara lugnt. Visste inte ens att det fanns. Vet bara att den är 11gbps eller va det heter.

Men var nere och köpte en bluray-film. Stoppade i den och körde igång den i tmt, fick då kanske igång dolby true hd. Det stod pass through dolby true hd i info. Men inte tändes lampan på stärkaren. Skumt..

Och inte heller denna filmen kunde power dvd spela upp, varken 8an eller 10an. Kanske är någon inställning

Permalänk

Om kabeln är 10.2 Gbps så är den 1.3 så det ska inte va nått problem där.

Har du ställt in audio output i settings i tmt oxå?

Visa signatur

Asrock P67 Extreme6 | Intel 2600k @ 4.5Ghz) | Noctua NH-D14 | Corsair 8GB DDR3 1600Mhz
ASUS GTX 770 DCII OC @ 1260/7900 | Intel X25-M G2 80GB| ~3.2TB HDD
Antec 1200 | Corsair HX 620 80+
ASUS PB278Q

Permalänk

Ja eller, det är uner av-center eller? Finns ju inget att ändra på där. Utmatningsläge =hdmi och ljudkort = amd high def audio device.

Eller har jag missat något nu?

Permalänk
Medlem

Vilka drivrutiner har du för AMD ljudkortet? Du ska använda de som följer med Catalyst.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Skrivet av 2000+:

Vilka drivrutiner har du för AMD ljudkortet? Du ska använda de som följer med Catalyst.

Japp använder de som följde med.

Permalänk
Medlem

på en av mina datorer hade jag strul med catalyst drivisar, det ska finnas realtek drivisar som funkar.

Permalänk
Skrivet av ronna:

på en av mina datorer hade jag strul med catalyst drivisar, det ska finnas realtek drivisar som funkar.

Jag börjar bli gråhårig nu. Har testat alla drivrutiner som finns. Haha fan va många gånger jag startat om datorn.

Det längsta jag kommit är att datorn förstärkaren skriver dolby true hd med text. Men loggan tänds inte, utan det står bara dolby digital. Och då får jag tydligen inte dolby true hd.

Dolby true hd texten kommer upp när jag spelar iam legend från bluray-skiva. Med iso-fil kommer inte ens det upp.